Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2011-06-18, 18:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Lördag morgon 17 Juni Chora Sfakion

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Såväl kyparen som Arnes Myskatt sörjde vår avresa. Särskilt myskatten, detta beroende på att Arne alltid beställde in en tallrik ”Small grilled Fishes” till katten, att serveras under bordet.
Vill bara i all stillhet applådera detta tilltag

Häromdagen fick jag en bild från Birgitta av en katt som låg och myste på en stol med invikta framben (kattmänniskor förstår vad jag menar). Den såg mätt och nöjd ut, tänkte jag. Nu förstår jag vilken katt det var
Svara med citat
  #102  
Gammal 2011-06-18, 19:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Lördag morgon 17 Juni Chora Sfakion

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
en katt som låg och myste på en stol med invikta framben (kattmänniskor förstår vad jag menar)
Yes, we do!
Svara med citat
  #103  
Gammal 2011-06-18, 19:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Lördag morgon 17 Juni Chora Sfakion

Haha

Jag hittade just, en likadan bild fanns i Arnes och Birgittas album. Ser ut att vara en välnärd katt:
Svara med citat
  #104  
Gammal 2011-06-19, 08:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: buss-och båtluffartur Kreta 2011

Jag brukar köpa kattmat på plats. Testade med tonfisk i olja en gång på Fuerteventura men vår finsmakare till bungalowkatt föredrog helt klart Whiskas eller vad det var för kattmat jag bjöd på. Blev så fäst vid den katten att jag grät när jag skulle resa hem. Har förstått av Arnes inlägg att många grekiska katter dock gillar tonfisken.

Eva
Svara med citat
  #105  
Gammal 2011-06-19, 08:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Plakias söndag förmiddag 19 Juni

Plakias Söndag 19 Juni.

En gyllne morgon. 23,4 grader nu klockan nio på morgonen. Passar oss perfekt.
Siestavilan i går eftermiddag med full fart på Ac-n satt fint. Vid halvsextiden promenaden ner till centrum. 32 grader varmt är i högsta laget för oss, men havsbrisen gav ändå viss svalka.

Vi fick en fin middag på den favorittaverna vi hittade förra året. Muses heter den. Havsbrisen samt horhusfläktarna i taket gjorde middagssittningen hyfsat behaglig ändå. Annars är det ju lite svårt att njuta en god middag när det är för varmt.

Ett alternativt matställe är Manolis ”Sifis” tavernan med det motordrivna skjuttaket.

På hemvägen stannade vi till vid matbutiken att inhandla förnödenheter. Vi fann till vår glädje kapsylretsinan ”Liokri” en kär bekant, och till priset 1,10 €. Sydkustpris minsann.

Det förefaller vara låg beläggning på vårt fina hotell, Creta Mare. Av 20 rum verkar endast ett sex vara uthyrda.

Nere i centrum vid kajen finns det några båtar som erbjuder utflykter dagtid. Dagstur till Frangokastello bland annat. Så finns visst badturer till fjärran stränder längre söderut.

Bussen trafikerar traden Rethymno- Plakias med sex turer per dag. Vägen genom ravinen och upp i bergen är vidunderligt vacker. Den kan man åka hur många gånger som helst utan att tröttna på vyerna.

Nu ska vi strax lyssna på ”Gomorron världen" i P1 för att därefter ta en promenad ner till lunchtavernan just intill vårt hotell att klyva ett krus samt mumsa på deras rikliga gratismeze.

Arne och Birgitta

Svara med citat
  #106  
Gammal 2011-06-19, 08:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: buss-och båtluffartur Kreta 2011

Arne ni får anamma lite grekiska middagsvanor och förlägga middagen lite senare på kvällen då kvällsvinden gett svalka och solen gått ner.

Eva
Svara med citat
  #107  
Gammal 2011-06-19, 10:13
Skoglund Skoglund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 28
Standard Sv: Chora Sfakion måndag 13 Juni. Äntligen wlan!

Hej Arne och Birgitta!
Vi (två medelålders par från Helsingborg) är nu nyss hemkomna till
Sverige efter vår sköna 9 dagars resa på Kreta. Flyget gick till
Chania där vår hyrbil snabbt tog oss till sydkusten och Agia Galini,
en mycket trevlig by där Pingsten firades med musik och dans natten
lång. efter 4 nätter tog vi oss då till Loutro och jag är riktigt glad att
få träffa Er, om så mycket kort på landgången. Efter 3 sköna dagar i
Loutro blev det norrut och avslutande 2 nätter i Kato Stalos, just innan
det mest "rysansvärda" börjar. Tack för allt ni skriver här på Kalimera
(jag missar inte ett ord).
Fortsatt trevlig resa
Annika Skoglund
Svara med citat
  #108  
Gammal 2011-06-19, 12:24
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: buss-och båtluffartur Kreta 2011

Tack för era härliga inlägg som vi alla får ta del av! Nu har jag nog vimsat bort mig lite för jag hittar inte in i ert bildgalleri . Hur gör jag för att komma dit?
Svara med citat
  #109  
Gammal 2011-06-19, 14:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Bildgalleriet

Just ja, för att komma in i galleriet enklast, då klickar du på avataren, trådstartarens bild, och sedan finner du längst till höger avatarens alla bilder. Den senaste ligga alltid högst upp.

Alternativt kan du kolla in menyerna här högst upp. Nätverk- bilder och album. sen får du kika på de senaste bildrutorna.


Arne och Birgitta

Med nyligen avverkad siestavila. Det är nu stekhett ute med 32 grader och en hård sol från klarblå himmel.
Svara med citat
  #110  
Gammal 2011-06-19, 14:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Plakias söndag förmiddag 19 Juni

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Havsbrisen samt horhusfläktarna i taket gjorde middagssittningen hyfsat behaglig ändå. Annars är det ju lite svårt att njuta en god middag när det är för varmt.
Så lärorikt att läsa på Kalimera, det är bl.a du och Kungen som vet hur de fläktarna ser ut

Senast redigerad av Hellen den 2011-06-19 klockan 14:49.
Svara med citat
  #111  
Gammal 2011-06-19, 14:44
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Bildgalleriet

Här i Norrköping är det idag ett härligt sommarregn för den törstiga naturen och de små goda kantarellerna..
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Med nyligen avverkad siestavila. Det är nu stekhett ute med 32 grader och en hård sol från klarblå himmel.
Svara med citat
  #112  
Gammal 2011-06-20, 08:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 20 Juni Plakias

Måndag 20 Juni. Plakias.

Samma fina väder, ehuru det kan bliva lite väl varmt framåt eftermiddagen. Vi får väl se, det verkar vara lite svalare idag.

Lite om Plakias nu. Byn är icke så stor, men i grunden väldigt trivsam enligt vårt förmenande. Förvisso kan besökaren finna centrum lite väl turistiskt med tavernorna på rad och menyer med foto på maträtterna vid ingången.

I övrigt är byn levande med vardagliga butiker och gubbfik. Piren är en populär plats för spöfiske. Just här nedanför vårt Hotel finns en fin badstrand med sand och lite klippor. Solstolar finnes att förhyra. Stranden sköts exemplariskt. Städar-Lasse anländer strax runt sju var morgon att tömma papperskorgar samt avlägsna eventuellt övrigt skräp på området.

Just den långa bukten efter centrum är en enda vidsträckt badstrand. Stranden sträcker sig ända bort mot klippan. Strax innan klippan finns det ett antal ”Stugbyar” där nordeuropéer har köpt sig en lägenhet eller ett radhus för övervintrande boende. Bocina har sitt hus i krokarna.


Det är gott om hotell och pensionat. Prisnivån så här års behagligt låg.
Snittet torde ligga runt 30-35 € natten för en studio. Vi ger 35 här på Creta Mare.

I morgon tisdag ska vi så enligt vår färdplan resa vidare härifrån och fara till Rethymno med bussen. Avgångstid 12.15 och biljettpris strax runt fyra € pp. Vännerna C&G i Rethymno har lovat fixa ett rum på centralt beläget pensionat i gamla staden.

Avslutningsvis, vi noterade att det uppstått viss munterhet över vårt begrepp ”Horhusfläkt” avseende takfläktarna på tavernorna. Vad vi oss till minnes drager, komma detta begrepp ursprungligen från Ernest Hemmingways odödliga romaner. De litterata kalimeramedlemmarna kunna säkerligen bekräfta detta.

Horhusfläkten finnes för övrigt att inhandla bl annat på IKEA hemma i Sverige. Finnes med eller utan belysning och i prisläge runt 500 Sek.

Hovets presstjänst avböjde emellertid medverkan enär HM Konungen för död och pina icke onödigtvis ville bli förknippad med sagda fläktar eller tillhörande amorösa eskapader....

I bildgalleriet ligga strax inne bilder från gårdagen, däribland fläktarna.
Gallerinamn 20Juni


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #113  
Gammal 2011-06-21, 09:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 21 Juni Plakias.

Tisdag morgon 21 Juni. Plakias.

Behaglig temperatur även i denna dag. 25 grader nu klockan nio på morgonen. Vi sitta balkong att lyssna till Radio Västerbottens morgonprogram.

Nu ska vi strax packa inför resan till Rethymno klockan 12.15. C&G har fixat boende på Nakli Guest House i gamla staden. Vi har tagit oss härbärge därstädes vid tre tillfällen tidigare och trivs väldigt bra på detta ställe. Kabelansluten Internetuppkoppling samt Ac bidraga till trivseln.

Så ska vi i Rethymno bli av med en del barlast i ränseln. Kaviar och Tonfiskburkar till C&G samt oljefärgstuberna till Yvonne. Vi är inbjudna på middag hos Yvonne i morgon kväll i hennes nya bostad.

Efter tre nätter i Rethymno ska vi till Almirida .

Avslutningsvis, lite om stränder mm här på Plakias. Byns södra resp norra strand är mycket badvänliga även för småbarnsfamiljen. Fin sand, bra havsbotten samt långgrund struktur. Solstolar finnes att hyra.

För tonårsfamiljen finns det aktiviteter även för de mest struliga tonåringarna. Musikcaféer, samt en hel del övriga aktiviteter för såväl ung som gammal. Även för oss äldre ter sig Plakias som ett mycket bra val. Lugnt och skönt och nära till allt. Prisbilden på mat och boende är likaså angenäm.

Lite bilder från gårdagen finnes i bildgalleriet under ”21Juni”

Nu se vi fram emot den vidunderligt vackra turen med bussen via ravinen och upp över bergen ner till Rethymno. En makalöst vacker väg.

Noterbart även att Birgitta mumsade i sig sin första Gyros pita för denna resan i går afton på Sifis Taverna. Ett ställe vi varmt från hjärtat kunna rekommendera.

Nyss kom hotellägarens fru att till oss som gåva överlämna en helflaska av hotellets egenproducerade olivolja. En positiv överraskning i sanning.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #114  
Gammal 2011-06-21, 10:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Tisdag 21 Juni Plakias.

Då får ni hälsa till Yvonne från mig o Ove när ni kommer till henne... och även till Kristina om hon är med vid er middag.
Om Birgitta fått smak på gyros måste ni besöka gyroshaket i Rethymno.. Petrino. Det ligger utefter strandpromenaden och de har många goda varianter. Jag har deras meny här hemma i Norrköping. Bad att få ta med en sådan hem som souvenir så kan jag sitta här hemma och gotta mig i den..

//Monica S

Senast redigerad av MonkanS den 2011-06-21 klockan 10:55. Anledning: Felstavning
Svara med citat
  #115  
Gammal 2011-06-21, 16:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Rethymno tisdag eftermiddag 21 Juni.

Tisdag eftermiddag 21 Juni. Rethymno

Efter den mycket vackra bussresan har vi nu installerat oss i Rethymno på Nakli Guest House. Vi är inbjudna på dinner hos C&G just nästgårds nu i afton klockan 19.00. Just nu sitta vi i den gamla Venetianska hamnen på Zefyros taverna att hamra detta samt klyva ett krus vitt. Värmen ej svår så här vid kajkanten och i skugga.

Ur ränseln har vi framtagit trenne stora tuber Kalles Kaviar åt C&G samt två burkar tonfisk i olja för kattorna. Vikt sammantaget innemot ett kilo. Ska bli skönt att slippa denna barlast. Dock ska ju Birgitta i afton inhandla ytterligare en tavla av amatörkonstnärinnan i gränden mittemot Stella café. Vikten framöver lär väl bliva obetydligt reducerad.

Livet leka. Vi har nu åtta dagar kvar tills vi flyger hem från Chania tisdagen den 28 Juni.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #116  
Gammal 2011-06-21, 21:18
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Rethymno tisdag eftermiddag 21 Juni.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nu se vi fram emot den vidunderligt vackra turen med bussen via ravinen och upp över bergen ner till Rethymno. En makalöst vacker väg.
Instämmer! Det är verkligen en fantastiskt vacker väg, både upp och ner...

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Om Birgitta fått smak på gyros måste ni besöka gyroshaket i Rethymno.. Petrino. Det ligger utefter strandpromenaden och de har många goda varianter.
Och ett krus vitt kostar bara 2€!
//IngegerdN
Svara med citat
  #117  
Gammal 2011-06-22, 08:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 22 Juni. Rethymno

Onsdag morgon 22 Juni. Rethymno.

Middagen hos C&G på deras takaltan var en kulinarisk upplevelse. Massor med mezes inhandlade på Stellas kitchen.

Vi märkte genast att det uppenbarligen pågår en större musikfestival här i Rethymno just i dessa dagar. Hela staden ljuder av musik. Skolorkestrar, proffsmusiker, rembetikagrupper, ja allt möjligt. Framträdandena sker på olika platser runt om i centrum och musikgrupperna roterar emellan.

Nu i morse bestämde vi oss för att saka bort de tvenne dagarnas övernattning i Almyrida. Detta baserat på den information vi erhållit från olika håll. Almyrida lär ska vara ett tivoliliknande område i klass med Platanias, och där vill vi ej tillbringa ett par dagar i onödan.

Vi ska strax kontakta George på La Casa i Chania att efterhöra om han har ett rum för oss från fredag 24 och fram till den 28 Juni då vi far hem.
Vi har ju redan bokat hos George 26-28 Juni, så det ska nog icke vara några problem.

Idag ska Arne klippas hos närbelägen frisör. Så får det bli en tur ner till den Venetianska hamnen att ett krus vitt klyva samt iakttaga folkliv.

I afton är vi inviterade till Yvonne (Yanna) att äta middag. Vi ska då överlämna det schatull med oljefärger vi medfört. Alltid lika trevligt att få samspråka med Yvonne i hennes hem.

Lite bilder från gårdagen finnes i galleriet under ”22Juni”

Vi hade initialt problem med Internetuppkopplingen här på Guest House Nakli, men detta löstes under gårdagen genom anskaffande av en ny nätverkskabel. Tidigare hyresgäst hade uppenbarligen misshandlat en av kabelkontakterna. Nu fungerar det hela emellertid perfekt.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #118  
Gammal 2011-06-22, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: buss-och båtluffartur Kreta 2011

Inte långt från där Yvonne bor har den berömde olivträkonstnären sin verkstad och affär. Om han finns kvar och jag fattat Yvonnes beskrivning beskrivning av var hon bor rätt bör ni inte ha några problem att hitta honom. Den affären är värd ett besök.

Eva
Svara med citat
  #119  
Gammal 2011-06-22, 09:16
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: buss-och båtluffartur Kreta 2011

Den finns kvar! ligger på Petalioti 2..

Senast redigerad av Athanasia den 2011-06-22 klockan 09:22. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #120  
Gammal 2011-06-22, 10:32
beta beta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 6
Standard Sv: buss-och båtluffartur Kreta 2011

Dementerar att Almerida skulle vara som Platanias. Finns ingen likhet alls. Almerida är en liten by med ett tiotal restauranger o cafeer få butiker o inget tingeltang.En lugn by för avkoppling,fina vandringsstråk till mysiga byar en fin badstrand o även klippstrarnd. Har varit där fem gånger o längtar alltid tillbaks. Platanias har jag varit på 4 ggr men vill inte tillbaks eftersom orten har blivit så försämrad, inte samma som då jag åkte 1995.
Beta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT