Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-14, 16:59
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 51
Standard God mat i Naxos

Hej alla Greklandsfantaster,

Idag har jag och min sambo bokat resa till Aten med sterling den 28 juni för att sen åka vidare till Naxos. Det blev lite dyrt men vad gör man inte för att få åka till Grekland?

Jag undrar nu om ni har några bra tips på tavernor med god mat i Naxos stad? Vi tänkte nämligen försöka få ett rum där, för att kunna ta del av utelivet (dvs kunna dricka lite vin på karaff under middagen). Det skulle vara roligt att inte behöva gå på någon nit, det första man gör!

Ska tilläggas att jag har varit sugen på att besöka Naxos i flera år och nu blir det äntligen av. Jag hoppas att jag kommer hitta "bageriet" "stället med den goda fetaostpajen" och "mysiga caféet" även på denna ö.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-14, 23:45
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: God mat i Naxos

Eftersom ingen annan svarat så vill jag tipsa om att söka på forumet. Finns hur många tavernor som helst omnämna där. Eller varför inte i reseberättelserna som många postat!
lycka till!

Senast redigerad av spiro den 2008-06-14 klockan 23:48.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-15, 00:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: God mat i Naxos

Vi var på Naxos förra sommaren och vårt favoritställe var en trottoarservering på en av gågatorna ner mot hamnen....inget speciellt skyltat men jättegod mat....Stället hade både "lucka" att hämta mat i och riktig servering. Borden stod ute på trottoaren....Hamnpromenaden undvek vi liksom den populäraste gränden i Chora, men annars var maten god överallt! Prova er fram, men undvik de jättestora serveringarna med nr på borden och löpandeband- servering....!
Naxos är jättemysigt!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-15, 15:05
Spejas avatar
Speja Speja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Västerbotten
Inlägg: 41
Standard Sv: God mat i Naxos

Hej!

Kom hem från Naxos i går eftermiddag efter 2 härliga veckor på ön. Grattis till ert val av resmål. Ni kommer inte att ångra er

Här kommer några tavernatips:
Metaxi mas ligger efter Old market street i en smal mysig gränd. Kan vara lite svårt att få bord där - verkar vara populärt. Boka bord eller var beredd att vänta en stund.
Irinis ligger nästan längst bort efter hamnpromenaden) Åt kanongod stuffed calamares där i torsdags.
Scirocco ligger uppe på torget och ser ut som/är nog en turistfälla men har fantastiskt god mat - faktiskt bland det godaste jag ätit på Naxos. Mamma lagar maten - prova hennes köttbullar "Keftedes".
Gorgona i Agia Anna fin utsikt över liten båthamn och havet, god mat och mycket trevlig personal.
Oasis ligger på gatan som går från torget ned mot St Georgestranden. Mysig taverna med supertrevlig personal och ok mat. På tavernan jobbar en svensk tjej, Ulrica, som är gift med en av ägarna.

Ät INTE på:
Popis grill
The good heart
Båda tavernorna ligger efter hamnpromenaden. På Popis var det för det mesta nästan helt tomt (har blivit varnad för dem bl a här på Kalimera). The good heart hade trevlig personal men ofräsch, halvkall och flottig mat - mådde illa efter lunchen där.

Ha en trevlig semester!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-15, 21:43
MickeO MickeO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: God mat i Naxos

Här kommer några restaurangtips:

Vasilis-ligger inne bland gränderna mitt på hamnpromenaden.Lite dyrare men fantastiskt god mat
Meltemi-ligger inte så långt från St George stranden.Bra priser och trevlig personal
Scirocco-vid torget ovanför hamnpromenaden,alltid mycket folk men mycket god mat
Flamingo-vid hamnpromenaden,ser ut som världens turistfälla men god mat
Oniro-inne i gränderna på väg upp mot kastrot,betydligt bättre mar än To Kastro som är omnämd nedan

Varningens finger för:

Poppis grill-vid hamnpromenaden,serverar smaklös mat med dålig service
To Castro-inne i gränderna på vägen upp till kastrot,fin utsikt men en riktig turistfälla.Den gången vi var där(8 personer) var det ingen som var nöjd med maten-smaklöst och vidbränt.

Naxos är kanon ni kommer inte att ångra er.Mvh Micke
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-16, 09:38
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: God mat i Naxos

Som sagt; Gorgona i Agia Anna får ni inte missa! Jätte bra mat, det är värt att ta bussen ut dit en kväll. Även Picasso, som har mexikansk mat i Chora, NÄRA Scirocco, (man ser stället från S) serverar gudomlig taco. Gott med lite omväxling från den grekiska maten ibland.

Har lite fler tips också;

To Limanaki på hamnpromenaden. Serverar ENDAST fiskrätter. Och då menar jag ingen annat, förutom dricka då. Inga efterrätter, drinkar osv. Gott som tusan, och bra priser. Men tänk på att fisk är lite dyrare mat, så räkna med ca. 15 euro/pers!

Paradiso på Maragasstranden serverar också bra och prisvärd mat. Att sitta där med tårna i sanden och drömma sig bort, ger goda minnen av semestern!!

O'Manolis, också den på Maragasstranden ca 100/150 meter från Paradiso serverar bra mat. De har även en disk där man kan köpa med sig "picknickmat".
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-16, 12:30
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: God mat i Naxos

En taverna i Chora som vi fastnat för är O Apostolis som ligger i en gränd till vänster en bit upp på, eller efter, Old market.
De har massor av goda smårätter och Kleftikon och Stifadon här hör till de godaste vi ätit......och vi har provat många!
Allt är vällagat och miljön är jättefin. Tavernan ligger på gården mellan två små kapell, därav namnet.
Hittade ett foto som väl inte hör till de bästa, men ni ser i alla fall hur det ser ut.

(Sedan tycker även jag att Gorgona i Agia Anna serverar bra mat där det finns mycket att välja på, både smårätter, ugnsrätter och grillat.)

Ha det så skönt på Naxos!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-16, 17:06
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: God mat i Naxos

Yalos grill på stranden i Naxos stad har jättegod mat, ut o titta i köket efter vad som inte står på matsedeln eller fråga efter dagens fisk. Man sitter ända nere vid vattnet. Jättetrevlig personal.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-16, 18:10
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 47
Standard Sv: God mat i Naxos

Hej!
Har tidigare tipsat om Old Inn, ligger vid Grotta. Inte så jättelätt att hitta men väl värt ett besök.
God mat och trevlig atmosfär.
Hälsningar Lotta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-16, 23:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Paradiso på Maragasstranden serverar också bra och prisvärd mat. Att sitta där med tårna i sanden och drömma sig bort, ger goda minnen av semestern!!
Kan bara instämma. Om man är på Naxos får man INTE missa Paradiso. Ligger med på min topptre-lista, över mina bästa restaurangbesök någonsin. Spenatpajen är den godaste i hela Grekland.
Sen är läget helt superbr. Sitt vid borden närmast stranden. Sist satt vi där i flera timmar.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-19, 02:07
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: God mat i Naxos

Jag "boostar" lite (ser till att tråden hamnar överst).Fler Naxos taverna tips vore kul.!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-19, 07:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Om man är på Naxos får man INTE missa Paradiso. Ligger med på min topptre-lista, över mina bästa restaurangbesök någonsin. Spenatpajen är den godaste i hela Grekland.
Den måste testas, spenatpaj är dessutom en av mina favoriträtter, så det kan ju nästan inte bli bättre
Hur lång tid kan det ta att gå dit från Agi Anna?
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-19, 08:43
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hur lång tid kan det ta att gå dit från Agi Anna?
Det tar bara 5-10 min. Deras ostpaj är också jättegod!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-06-19, 08:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Det tar bara 5-10 min. Deras ostpaj är också jättegod!
Inte längre? Det ser ut att vara en bit när jag tittar på Naxoskartan, så bra! Tack för tipset om ostpajen, får väl variera mig.
// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-06-19, 09:08
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Inte längre? Det ser ut att vara en bit när jag tittar på Naxoskartan, så bra!
Men Hellen, du kan väl inte ha missat Paradiso när du varit på Naxos. Det är tavernan alldeles i början av Maragas som har det stora trädet man kan sitta under, och som finns på en massa bilder.
Ann-Kristin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-06-19, 09:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Men Hellen, du kan väl inte ha missat Paradiso när du varit på Naxos. Det är tavernan alldeles i början av Maragas som har det stora trädet man kan sitta under, och som finns på en massa bilder.
Ann-Kristin
Jag har aldrig sagt att jag är färdig med Naxos
Ok, jag erkänner, har inte varit längre söderut än Ag. Anna förutom då vi hyrt bil och tydligen har vi tyckt att det varit dumt att stanna så snart med bilen.
Jag vet att jag inför förra årets resa efterlyste var de bilderna är tagna, och fick svar, men tro nu inte att vi kom dit för det
Om ca två veckor skall jag vara där, bildbevis kommer
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-19, 09:22
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: God mat i Naxos

Hellen, då får ni promenera 5-10 min. till när ni varit på Paradiso. Då kommer ni till Maragas camping där tavernan O Manolis finns. Där sitter man vid bord direkt på stranden och njuter av solnedgången på kvällen.

Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-19, 09:27
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: God mat i Naxos

Det tar som Annki säger inte lång tid att gå dit från Agia Anna. Den ändå "tråkiga" är att man inte kan följa stranden hela vägen utan att man måste gå på vägen. Som sagt det är jätte god mat, men jag upplevde det som lite dyrare där. Ändå tog vi lite enklare rätter såsom souvlaki t.ex. 28 € tror jag det gick på för 2 pers. utan för/efterrätt.

VARFÖR åker vi inte till Naxos i år också???!!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-06-19, 09:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: God mat i Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
VARFÖR åker vi inte till Naxos i år också???!!!
Tack för tipsen! Jadu, Siri, det är VALFRITT Det går båtar mellan Folegandros och Naxos, eller?
// Helén
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-06-19, 09:29
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: God mat i Naxos

.......Och den här bilden är tagen från bordet vid O Manolis. Bättre kan det inte bli!

Ann-Kristin

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT