Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-05-09, 22:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Så börjar vår resa …

Jag och min man sitter på tåget på väg mot Arlanda. På andra sidan gången sitter en kvinna och hennes tonårsson, även dom på väg till Arlanda. Kvinnan öppnar en 33 cl flaska med bubbelvatten, håller den för säkerhets skull ifrån sig, om den skulle pysa över. Det pyser inte över. Den sprutar över min man på ett sätt som får mig att tänka på ”stekarna” de som lånar pappas kreditkort för att bränna tusenlappar på att spruta champagne över varandra. Själv kommer jag undan med bara några droppar.
Några timmar senare ombord på flygplanet, beställer vi varsin GT - med is och citron. På det lilla bordet framför mig samsas snart: en flaska gin, en burk indian tonic, ett glas fyllt med isbitar samt en påse cashewnötter - men ingen citronskiva. I stället får jag en liten avlång plastförpackning, som den man får när man ber om socker till kaffet. Det är någon form av essens eller citron-extrakt. Tar försiktigt några droppar …När vi sen skålar upptäcker jag en citrongul fläck på min mans ljusblå skjorta. Jag tänker: det är inte varje dag min man doftar hallon och citron.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-05-09, 22:21
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Herregud vilken start😮
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-05-09, 22:26
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Opa, får mig att minnas ett "glas" rödvin på planet till Parga/Preveza.... (jag klarade mig men inte gubben och det var inte vårt rödvin utan kom från raden bakom).... Oj, finns fler sådana tillfällen, kommer jag på just nu
Spännande början, Sjöborren, ser fram emot mer!
Så roligt att läsa om öden och äventyr på resa till Grekland!
Catlady, som har svår Greklands abstinens........

Senast redigerad av Catlady den 2023-05-09 klockan 22:39.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-05-10, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Men tur ändå att det bara var vatten som sprutade. Och att du hade en väldoftande man.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-05-10, 14:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Glömde skriva att det var hallonsmak på bubbelvattnet - men det fattade ni kanske. )
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-05-10, 22:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Låter som en härlig start på resan! Det är alla dessa små händelser som förgyller tillvaron. Men ....

.... Dina drinkbeskrivningar för mina tankar långt tillbaka till 1971. Vår första "riktiga" utlandsresa. Till Ibiza i Spanien. En så välkommen och efterlängtad resa. En god start på flighten tyckte vi kunde vara att höja handen och trycka på knappen. Inte för ett glas juice, men för en gin & tonic.
Och .... det skulle visa sig vara en drink som stannade kvar for ever i skallen.

Det var en iskall GIN och ... vad då? ... nej inte indian tonic ..... nej inte heller någon annan sweppes tonic .... nej inte heller någon grape (whatever märke) tonic .....!!!!! Jo .... en riktigt ren, icke smaksatt, club soda water. Således ..... ren, god gin blandad med rent gott riktigt bubbligt sodavatten. Iskallt!!!!!
Jäklar så friskt och gott! Sen dess vill jag alltid ha mina eventuella gingroggar på det viset. Inte en massa smaksatt blask inblandat!!!!!! Bara ren fin gin-smak.

PROVA!!!! JAG KAN HA FEL ..... ELLER????

Sjöborren med supporter:
Hoppas att ni får en alldeles fantastisk resa!!!! Skriv och berätta! Drömmer om att en dag kunna överraska er igen där nere på någon av våra fina öar. När och var står skrivet i stjärnorna, men drömmarna finns kvar.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-05-11, 09:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Masse! En gång köpte jag av misstag vanlig sodavatten i stället för indian tonic wather. Vad jag tyckte om det … På tal om fin gin-smak, kan jag berätta att vi igår blev bjudna på Anholt gin - på etiketten två tvestjärtar (som jag avskyr). Att blanda den med någon form av tonic, hade varit som att svära i kyrkan. Hur den smakade …som en -kör.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-05-11, 13:50
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Hade skrivit en så mycket …förhandsgranskat …skrivit. Sen lade jag ifrån mig paddan för lunch. Och nu är allt borta. Finns det inget sätt att få tillbaka skriven text …
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-05-11, 14:42
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Masse! Tack för din omtanke. 💕 🙏 Självklart hoppas jag att vi ses igen. Var och när vill vi inte veta - då blir det ingen överraskning. )

Att skriva reseberättelser får gärna andra göra. Att varje dag skriva var, och vad vi ätit, vad det kostat, och vad vi gjort under dagen är inget för mig. Själv skriver jag gärna små kåserier/reflektioner som: i Sverige har vi majblommor, på Tilos majbaggar. Varje år vid den här tiden kommer först bruna avlånga skalbaggar flygande. Dagen efter ligger de döda på balkonggolvet. När mörkret lagt sig kommer ett annat gäng: små och svarta och som dras mot tända gatlampor och upplysta tavernor. Först kommer en liten bagge krypande på bordet, sen kommer kommer fler och fler … snart kommer du likna en🐞 om du bär en röd tröja. När man på tavernan upptäcker baggarna släcks all belysning, och vi får äta i skenet av några svaga speciallampor.

För att inte detta också ska försvinna slutar jag skriva här …
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-05-11, 19:14
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Tack snälla Sjöborren för att du skriver!
Tråkigt att allt försvann.... men det där med skalbaggarna har jag varit med om fast undrar om inte svärmande myror är lite värre...
Minns ett middagsbord i Plaka, Aten, som på bara några minuter blev helt svart av en krälande massa, USCH! Vi fick flytta inomhus och fick ny mat (fattas bara annat!)....
Catlady, som inte är så förtjust i insekter i maten......
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-05-11, 20:48
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Trevligt att få höra lite från fina Tilos när ni kommer dit 👍
//maji
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-05-12, 09:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Det där gänget, små och svarta, har vi varit med om endast på Tilos.
Plötsligt släckte tavernan alla lampor! Vi frågade om vadan????
Ja, det var dom där små ettriga som kom flygande.
Sen försvann dom, troligen till en annan taverna och vi fick dricka vår ouzo med tända lampor igen.

Birgitta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-05-12, 09:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Klappa Omonia från mig.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-05-16, 16:41
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Från lantliv till stadsliv…

Vi har i år bytt hotell på Tilos och bor nu strax ovanför torget i Livadia. Har inget att klaga på när det gäller tidigare boende: trevligt värdpar, fina rum och nära stranden. Men efter drygt tio år - vår och höst - kände vi att vi från balkongen ville se mer än en blommande trädgård. Nu får vi uppleva dagens alla skiftningar: barnen på väg till skolbussen. Nikos på vespa, på väg till tavernan, äldre grekiska män på väg till torget för en kopp kaffe och kanske lite skvaller.
Under siestan ligger staden tyst, förutom några kraftfulla hundskall från en stor svart hund vid namn Cooper, i trädgården på andra sidan gatan. Från balkongen har vi utsikt över bergen, delar av torget och ner mot hamnen där segelbåtar ligger på rad. Veckans höjdpunkt är när någon av det stora färjorna anländer. På kajen väntar: hotellägare med höjda skyltar, släkt och vänner, köer av motorcyklar, bilar, lastbilar. I mitten står hamnpolisen.

Ett långt ilsket TUUUT! får mig att kliva ut på balkongen: det är slambilen som stannat och ilsket tutar på fiskaren Nikos som står vid sin röda pickup och förevisar morgonens fiskelycka för hugade öbor och nyfikna turister.

Ser fram emot eftermiddagens boulespel …
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-05-16, 19:10
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Från lantliv till stadsliv…

Vi har i år bytt hotell på Tilos och bor nu strax ovanför torget i Livadia.

Ser fram emot eftermiddagens boulespel …
Så roligt att läsa din vardagsbetraktelse från Livadia!
Vilket hotell bor ni på?
Jag undrar därför att vi skall vara i Livadia två veckor i juni och skall då bo på Apollo. Det är första gången vi bor där efter flera gånger som vi bott på Annas. Skall bli kul att bo mitt i byn och eftersom vi börjar bli lite skröpliga så är det skönt att slippa backen upp till Annas.
Ulla
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-05-16, 21:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
I mitten står hamnpolisen.
Är det den tidigare och mycket speciella "hamnpolisen" på moppe som är tillbaka? Jag har fått intrycket att hon har varit borta senaste åren.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2023-05-18, 16:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Masse! Nej, hon är inte längre kvar.

Ulla! Vi bor på Apollo. ) vilket datum kommer ni?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2023-05-18, 17:39
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Så börjar vår resa …

OH så härligt att ni bor på Apollo för det lät så trevligt när du beskrev utsikten så då blir vi säkert nöjda.
Vi kommer till Tilos den 30 maj, skall vara en vecka på Nisyros först.
Vi kanske ses i Livadia
Ulla
Svara med citat
  #19  
Gammal 2023-05-19, 08:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Vi är väldigt nöjda med Apollo. Välkomna till Tilos den 30 maj … vi kanske blir grannar )
Svara med citat
  #20  
Gammal 2023-05-23, 08:56
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Så börjar vår resa …

Vi har också varit väldigt nöjda med Apollo de 2 ggr vi bott där👍
Sitta uppe på takterrassen med ett glas ouzo eller lite retsina och bara skåda ut över havet och bergen det är en sann njutning
Ha det fortsatt fint där🤗
//maji
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT