Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-12, 21:26
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Nu får ni hjälpa mig med detta....

Hej svejs Greklandsgalningar ! Har för en kvart sen bokat två plåtar till Athen åt mig och hustrun, och det är första gången som jag kastar mig ut i det okända.....jag som alltid åkt charter till Grekland, har nu bara bokat två flygstolar och tänker ta mig ner till Pireus för att där kliva på en båt ut över det blå. Men jag känner mig lite osäker över det här med bagaget, och hur mycket man får ha med sig....Vi ska flyga med Aegean Airlines, och jag fattar inte så mycket av deras hemsida. Sen har vi det här med boende i Athen första natten....bör jag boka en natt redan nu tror ni? Hjälp, jag är ett skepp i nöd ! Har så mycket frågor nu så jag får nog återkomma...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-12, 22:40
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Först av allt vill jag bara gratulera till flygbiljetterna!!! Detta kommer att gå fint! När ni landar i Aten finns det både bussar och taxi alldeles utanför dörrarna på ankomsthallen. Buss är väldigt smidigt och du köper biljetter i en liten biljettkiosk precis bredvid bussarna. Glöm inte att ni måste stämpla biljetterna själva på bussen bara. Det kan visst bli väldigt dyrt om det skulle komma på en kontrollant och de inte är stämplade.

När det gäller bagaget vet jag tyvärr inte så mycket om just Aegeian men det finns det säkert någon annan här som kan svara på.

En liten tanke är att ni kanske kan kolla om det går båt från Rafina istället för Pireus dit ni har tänkt er att åka. Rafina är en lite mindre, trevligare hamn att starta sin resa ifrån. (inte så brötig som Pireus kan verka...)

Jag hade bokat hotell i förväg hemifrån för natten i Aten (Rafina?) Tycker att det känns tryggt och bra att veta att det är klart.

Hoppas du får svar på allt du vill veta annars är det bara att fråga igen! Detta forum är en GULDGRUVA att ösa ur!!!

Ha en riktigt trevlig resa! När ni väl har börjat så här vill ni aldrig resa charter igen...

MVH zakka
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-12, 22:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Jag stannade en natt i Pireus nu i maj, förbokade på Booking.com, känns tryggt att ha det klart när man kommer ner, särskilt om man aldrig varit där tidigare.. det är ju rätt så stökigt i Pireus dessutom!

Kan rekommendera Phidias hotell, rent och fräscht och de har dessutom transferservice till och från flygbussen/båtarna utan kostnad.(finns på booking.com)
Kändes tryggt för mig som aldrig tidigare varit i Pireus.

Trevlig resa sen!!

Sunny

PS. Håller med Zakka om att Rafina hamn är trevligare än Pireus, beroende på vilken ö ni har tänkt åka till och i vilken månad ni reser? Från Rafina är det ju tex lätt att ta sig med båt över till Tinos, Andros och Mykonos.

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-07-12 klockan 22:50.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-12, 23:12
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Men älskar jag er eller ? Jag kikar som bäst på Hydra...verkar vara en trevlig ö med noll motorfordon tydligen. Vi ska åka rätt sent på säsongen(27 oktober), men jag tänker mig att vi bara ska vandra och då är nog tempen behaglig för sånt. Vi ska även åka charter den första September till Parga, och då följer våra tre barn med.....bara jag och hustrun och ett par rejäla vandringskängor på fossingarna, jag inbillar mig att det kan bli lite så där själslig spa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-13, 00:54
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Siden dere skal dra etter sesongen vil jeg anbefale å dra et sted som ikke er så sesongavhengig, dvs at stedet/byen ikke har mange stengte steder og ikke er temmelig utdødd. Samtidig er 28. oktober, dagen etter dere kommer, en av Hellas's to nasjonaldager, som betyr et par festdager med mange fulle hoteller og transportmidler.
Jeg vil anbefale Nafplio på halvøya Peloponnes. Mange muligheter for vandringer ( http://www.visitnafplio.net/visitnaf...Ga_tur%21.html ) og nok av liv, inkludert at alle tavernaer, kafeer, butikker etc. er åpne, Nafplio er ikke sesongavhengig, bare 15 mil fra Athen, og i et vakkert og naturskjønt område med flere severdigheter enn noe annet sted i Hellas. Og selve byen er en av de vakreste i Hellas.

Senast redigerad av Admirala den 2014-07-13 klockan 00:59.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-13, 01:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Vad gäller tillåtet bagage så brukar det vara avhängigt vilken typ av biljett man har köpt. Har aldrig åkt med Aegean så jag har ingen egen erfarenhet, men enligt deras hemsida så ingår t ex i en s k Flex-biljett 1 st incheckat på 23 kg och 8 kg handbagage. Det brukar ibland framgå i det finstilta på biljetten vilket bagage som ingår.

Beträffande din fråga om övernattning i Aten/Pireus så förmodar jag att ni inte har någon speciell önskan att tillbringa en natt där, utan i första hand vill ut till den ö som ni väljer att åka till. Då är det ju frågan om när ni landar och om det finns chans att hinna med någon båt samma dag.

Jag kollade nu som hastigast på GTP ang Hydra som du nämner. Dit finns det tydligen den 27 oktober avgångar klockan 8.00 10.00 14.00 19.10 från Pireus.

Om det nu är så att ni väljer att ta en övernattning så kan det ju vara bekvämt att ha rummet bokat hemifrån. Då slipper du riskera att knata runt mellan hotellen när du kommer ner, om det skulle vara fullbokat på en del.

När vi kom till Pireus den 2 juni så hade vi inte förbokat. Men jag hade med noteringar om fem hotell som verkade bra och med bra läge enligt tips bl a här på Kalimera. Efter att ha parkerat hustrun och väskorna i hamnen gick jag för att kolla. Det visade sig att alla fem var fullbokade, liksom de första därefter som jag kollade. Till sist hittade jag ett som var OK.

När vi behövde en övernattning igen i Pireus en vecka senare hade vi bättre tur. Fick ett utmärkt rum på Piraeus Dream Hotel som har ett mycket bra läge i förhållande till hamnen. 60 euro för ett, inte så stort, men fräscht dubbelrum och 5 euro per person för frukost. Bra! Nästa gång förbokar vi det hemifrån om vi säkert vet att vi behöver en övernattning (vilket vi inte visste nu).

Trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-13, 01:33
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Hittar du boende på Booking.com för ditt datum så ring och kolla innan du bokar. Det blir oftast billigare och de slipper betala avgiften.
Bussar och bagaget har du fått svar på också ser jag. Tiden för bussen kan ta en timme men även två timmar beroende på trafiken om det vill sig.
Till exempel så tog det ca 1.40 från flygplatsen till Pireus i år på en lördag klockan 8 på kvällen och 1.05 från Pireus till flygplatsen på en torsdag klockan 3 på eftermiddagen (siesta?).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-13, 09:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Jag håller med Admirala! Nafplion och området däromkring är jättefint och man kan från Peloponessos också ta sig över till de Saroniska öarna. Om jag skulle till Hydra främst så skulle jag nog åkt tidigare än slutet av oktober.
Den tiden på året skulle jag nog gärna välja fastlandet i första hand, eller Kreta.

....fast i år åker jag själv till en ö 3 nov, men då är det olivplockning som gäller.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-13, 10:55
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

God förmiddag alla vänliga själar som engagerar sig ! Just nu funderar jag på olivplockning....Om vi skulle ta bussen kanske till Kalamata eller nåt annat ställe...mycket funderingar just nu....men hur gör man då ? Om man vill delta i skörden ? Har oliverna mognat då när vi reser ner(27/10-2/11)?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-13, 11:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Jag ska ju till Tinos 3-12 nov och plocka, som jag skrev ovan... "min" familj där har en liten odling. Jag tror att det är rätt tid även för Kalamata. Jag vet att det finns odlare som tar emot gästarbetare. Du kan nog söka på Google. Eller så får Du snabbt svar av någon annan här
Lycka till!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-13, 14:55
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Vad gäller baggage och Aegean har du antingen ingående baggage eller inte, det framgår på biljetten, alt så gör du så att du går till http://en.aegeanair.com/#booking och logga in där med din Bookingreference som är bokningsnummret (6 tecken bokstäver samt siffror, bokningsnumret bör framgå tydligt på resehandlingen) samt ditt efternamn, du kommer in på en sida där du längst upp ser om du har ingående baggage samt så kan du om det inte ingår köpa till detta till ett billigare pris än vad det kostar på flygplatsen

Har du köpt av en bokingssida tex flygstolen brukar de biljetterna var utan inkluderat baggage

Lycka till o trevlig resa
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-13, 15:39
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Hej igen ! Så här står det på min bokning. Outbound : Total baggage : 0 pieces Inbound : Total baggage : 0 pieces. Ska jag alltså lägga till i bokningen att jag har bagage med(kostar 30 euro per/pers och samma summa på hemresan, alltså 120 euro ? Eller ingår bagaget och det menas om jag vill ha extra packning utöver? Blir inte klok på detta 120 euro för att ta med sig en varsin rygga lät väl saftigt tycker jag
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-13, 16:43
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Handbagage på 8 kg ingår alltid vad jag förstår. Är just nu i Grekland och flyger med Aegean. Vi bokade genom Travelstart som upplyste om att man får betala för extra bagage.

Katitzi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-13, 16:51
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Hej Tranis

Här kommer förslag på min favorit ö Kythera. Inte bilfritt men där finns mycket genuint och härlig natur.
Pireus Dream Hotel rekommenderas varmt, gångavstånd till hamnen, bra rum och stadig frukost. www.piraeusdream.gr

Här kan du läsa mitt resebrev där vi besökte bl.a. Kythera
http://www.kalimera.se/resebrev/2008/grekland_pa.html

Vad gäller olivplockning, kontakta Göran Svanborg svensk olivbonde på Kythera.
http://www.kalamitsiproducts.se/, kalamitsiproducts@hotmail.com

Lycka till

//PA
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-14, 06:32
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Hej igen

Står det 0 ingår endast 8 kg handbaggage, behöver ni ha med incheckat spar du pengar på att boka det via den sidan
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-14, 11:17
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Betalade nyss 120 euro för vårt bagage, allt verkar vara i sin ordning Men vad har jag gett mig in på !
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-07-17, 10:05
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Det kommer att gå galant!
Apropå resan ut till öarna: när beräknas ni landa i Aten?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-07-17, 16:24
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Vi landar runt 16:00 så jag har bokat in oss på ett hotell nere vid hamnen(pireus).
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-19, 13:34
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Nu får ni hjälpa mig med detta....

Det blir säkert alldeles utmärkt.
Är övertygad om att ni får en härlig resa!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT