Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-21, 10:07
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Lesvos - Molivos

Hej alla glada greklandsfantaster!

Nu är det snart dags för mig att göra min trettonde greklandsresa. Den 9 september åker vi från Kastrup. Vi har bokat en resa till Molivos och ska bo på något som heter Traditionella Molivos. Jag bokade resan i panik och när jag nu läst lite om Molivos blir jag lite tveksam. Jag kan ändra mig fram till den 30 juli så det är fritt fram. Det fanns trydligen en hel del att välja på i september.
Kanske kan jag få lite tips från er som känner till Lesvos. Vi som ska åka är jag och min man, 58 resp 63 år. Vi älskar att vandra och är väldigt intresserade av grekland och allt vad därtill hör. Speciellt maten med Retsina och ouzo. Kanske är det någon mer som ska åka just då som vi kanske kan prata med.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-21, 10:38
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Citat:
Ursprungligen postat av MormorC Visa inlägg
när jag nu läst lite om Molivos blir jag lite tveksam.
Varför blir du det?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-21, 10:51
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Jag har läst i Forumet att det är väldigt ödsligt och att bynkänns övergiven. Det var en som varit där och hennes först intryck var inte så bra men det bättrade på sig allteftersom tiden gick. Hon vae där 14 dagar, jag har bara en vecka på mig att känna att det är fint.
Har du varit där?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-21, 11:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Lesvos - Molivos

MormorC: gör din egen erfarenhet! Folk tycker så olika, det är inte alls säkert att du skulle få samma intryck av nån annan.

Nästan allt som skrivs här är subjektivt. Och inte ens sådant som faktiskt är ett objektivt faktum får stå oemotsagt.

Så bilda dig din egen uppfattning!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-21, 19:34
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Ingen grund til at tvivle. Det er en del år siden (1989), jeg var i Molivos, men jeg havde en rigtig dejlig ferie der. Det er en meget hyggelig by med en rigtig fin lille havn, flotte gamle huse og så selvfølgelig borgen, hvorfra der er en fantastisk udsigt. Der er masser af vandringsmuligheder, så I kommer til at få en rigtig fin ferie.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-21, 20:25
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Hej hej !

Varför boka i panik ?

Nåja, vi har just kommit hem från Lesbos som vi av en mängd anledningar tyckte väldigt mycket om och vi kommer absolut säkert att återvända.

Efter boende en vecka i Petra, några få kilometer söder om Molyvos tycker vi helt klart att Petra erbjuder mycket mer att bo i än Molyvos. Nu var vi i Molyvos bara ett par heta timmar en eftermiddag på utflykt (med lokalbuss) så vi är kanske inte 100 % rättvisa om vi jämför byarna. Molyvos var mycket folktomt förutom vi turister som kom dit den eftermiddagen. Och byn känns aningen ödslig under siestatimmarna kl. 14-18 (c:a) Det är många branta små gator att ta sig igenom, oavsett när på dygnet man gör det. Boendet Traditional Molyvos vet jag inget om så var ni hamnar någonstans om ni inte väljer bort det, vet jag inte ?

Lilla hamnen nere nedanför själva byn är mycket trevlig och har ett flertal tavernor som inte har inkastare. Vi åt inte där men strosade runt, beskådade den vackra solnedgången medan vi vandrade tillbaka medan folklivet pågick runt omkring oss.

Petra däremot är i och för sig en platt by med en strandgata med ett flertal tavernor och barer på. Bakom strandgatan finns många andra tavernor och lite shopping men även trevligt vardagsliv som blandar upp det hela på ett gemytligt sätt. Boende i Petra skulle vi vilja påstå har lite mer att erbjuda än i Molyvos men med tanke på vad man vill ha ut av boendet (och annat) så rekommenderar jag inget. Era åldrar.....de har väl ingenting med boende och i övrigt, vistelsen i stort att göra, eller ? Jag tror man kan få ut väldigt mycket av Lesbos oavsett om man är 25 eller 58 och 63 ? Man får inget party hur som helst, hela vår vistelse i Petra (och även på södra sidan vid Plomari) har inget som helst inslag av party om det är det man eftersöker ?

Vandra ? Nja, Petra-området är platt som sagt och erbjuder ingen vandring. Visst kan man vandra men inte i ordets rätta bemärkelse om ni menar stora naturupplevelser, höjder, berg osv. ?



Hasse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-21, 21:39
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Tusen tack för dina erfarenheter. När jag prater om åldern menar jag att vi inte vill ha hålligång till fram på småtimmarna. Eftersom jag trodde att alla resor var i stort sett slut och jag bara kunde vara ledig under den här tiden fattade jag ett snabbt beslut. Nu i efterhand har jag sett att det finns massor att välja på i september. Jag tror att jag håller fast vid Lesbos men kanske jag ändrar boendet till Petra.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-22, 21:02
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Inte är Molivos ödsligt, var det inte 2003 och troligen inte alls i år heller. Vi har också bokat traditionella Molivos, gjorde det förra gången också, fick ett enkelt boende som passade oss utmärkt. Man har ju lite olika krav, så det måste man känna själv hur man vill ha.
Våra vänner var på Lesbos i juni och hade bokat Petra men efter några dagar bytte de boende till Molivos.
Vi tycker Molivos är en mycket trevlig ort, annars skulle vi inte ha bokat dit igen. Vi är i samma ålder som er, gillar inget nattliv direkt. Vi vill ha bra tavernor och någon bar ibland och det finns det.
Tror nog att ni kan vandra också, tror att det har stått om det här, sök i forumet.

Ha en trevlig semester vad det nu blir
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-23, 10:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Man har ju lite olika krav, så det måste man känna själv hur man vill ha.
Våra vänner var på Lesbos i juni och hade bokat Petra men efter några dagar bytte de boende till Molivos.
Vi tycker Molivos är en mycket trevlig ort, annars skulle vi inte ha bokat dit igen.
Ha en trevlig semester vad det nu blir

Vi var inte i Molyvos mer än några timmar och det var under de varmaste siesta-timmarna på eftermiddagen. Då är det inte rättvist mot Molyvos att den korta tiden försöka sig på att tycka så mycket. Dessförinnan hade vi omedelbart fattat tycke för Petra under våra första dagar där och vi trivdes väldigt bra där.

Det är sannerligen olika hur man trivs på en ort.


Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-23, 11:03
Ingelas avatar
Ingela Ingela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Mormor C: om det är jag som är "hon" som varit där i fjorton dagar så skrev jag ju - som du ju sa - senare i inlägget att jag hade haft så fel och att detta enbart var mitt första intryck...jag ändrade uppfattning redan efter några timmar när jag greppade lite mer hur allt hängde ihop.
Och fint är det verkligen i Molivos!
Mycket hänger ju på vad jag haft för upplevelser av andra ställen, vilken tidsperiod jag varit där och vad jag som person "behöver" ha omkring mig för att trivas - och även det går ju att omvärdera.
Molivos i maj är förmodligen inte riktigt samma sak som molivos i augusti. Eller september.

Och som så många andra säger här - vi upplever ju alla allting så olika, den enes paradis, den andres mardröm.

Ha en bra semester!

/Ingela
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-23, 12:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Molivos er en herlig by! Vakker, med smale, svingete, sjarmerende gater, en koselig liten havn, masse kjempegode spisesteder... Synes byen virker mye mer "ekte" enn Petra, og hadde garantert valgt å bo i Molivos igjen om jeg skulle tilbake til Lesvos. Var en uke på øya for noen år siden, og kjørte "over alt", har sett det meste der. Etter min smak er Molivos - og hovedstaden Mytilini - fantastiske byer!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-23, 13:38
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Lesvos - Molivos

Smaken er forskjellig! Vi bodde i Petra da vi var på Lesvos i fjor, og hadde garantert valgt det igjen! Men vi syntes også Molivos var en sjarmerende og trivelig by, som vi besøkte flere ganger, vi hadde en del ugjort der etter vårt første besøk (noe som er et godt tegn). Vi stortrivdes i Petra, kanskje delvis på grunn av Hotel Michaelia, med balkong mot solnedgangen og et meget hyggelig vertskap, men selve byen og menneskene var også en viktig del av opplevelsen.

Mytilini by var en by vi også likte. Akkurat passe stor, kaotisk og bråkete, slik en levende gresk by skal være, og en by som levde sitt liv så godt som uaffisert av turismen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-23, 14:29
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Det är egentligen ingenting unikt med Lesbos i frågan om var man tycker om att bo, vilken stad eller by som är trevligast på ett eller annat sätt. Precis som på många andra öar med flera ställen att bo i eller besöka så har platserna sin unika stil, bebyggelse, människor, charm osv.

Lesbos hade dock tyckte vi, sådan äkthet, sådan attityd av "här-bor-vi-och-ni-besöker-oss-jaså......" på ett positivt sätt. Vi tror inte att Lesbos kommer att förändra sig i någon negativ riktning fast det är ju också en personlig tanke. Vi var helnöjda medan andra vi pratade med var t.o.m. missnöjda.

Det enda negativa jag kan komma på nu var att det är långt mellan byarna och de kan vara svåra att besöka om man inte vill ta eget fordon till dem. Jag vill inte köra bil i Grekland.......



Hasse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-23, 15:40
Ingelas avatar
Ingela Ingela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Lesbos hade dock tyckte vi, sådan äkthet, sådan attityd av "här-bor-vi-och-ni-besöker-oss-jaså......" på ett positivt sätt. Hasse

Jamen precis! Kanhända att det var det som var lite ovant för mig,...ingen "röd turist-matta" som rullades ut, ingen som var särskilt intresserad av mig i egenskap av Turist. Man fick liksom klara sig själv och det var ju DÄRFÖR jag faktiskt valde Lesbos - just för att det INTE var uppbyggt kring turismen. Svårt att sätta ord på vad jag vill säga men...ehhh...hoppas att ni förstår ändå vad jag menar.

/Ingela
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-23, 15:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela Visa inlägg
Man fick liksom klara sig själv och det var ju DÄRFÖR jag faktiskt valde Lesbos - just för att det INTE var uppbyggt kring turismen.
/Ingela


Vi hoppades det skulle vara exakt det du säger, innan vi åkte. Därför "förberedde" vi oss inte lika mycket som tidigare resor. Ibland har det blivit lite väl mycket letande efter information, det mesta ska man ju ha kvar när man väl sätter ned sina fötter vartän man åker.

Och resultatet blev för första gången en ö vi verkligen kommer att återvända till eftersom allting stämde så bra. Det kommer att bli många långa höstdagar innan vi verkligen begriper vad som verkligen hände.


Hasse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-23, 17:44
MormorC MormorC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 56
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Tack för alla tips och god råd jag fått av er alla. Jag är verkligen tacksam för ert stora engagemang. Det känns hur bra som helst att nu få komma till Lesbos och Molivos. Precis som ni skriver är det min egen upplevelse som gäller. Jag kan i alla fall läsa mig till att det förmodligen är rätt ställe för oss att utforska. Jag lovar att återkomma med mina upplevelser när jag kommit hem så får vi se vad jag tyckte. Jag vet i alla fall att jag aldrig någonsin blivit besviken på en greklandssemester. Jag har testat många andra resmål och blivit besviken. Nu chansar vi aldrig.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-23, 17:56
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Undrar hur är vädret i Lesvos i september, har någon erfarenheter om saken? Skulle åka dit den 25.7 men blev sjuk on är tvungen att returnera resan... nästan gråter. Tittade på tjäreborgs sidor o. den sista avg. från Helsingfors äe den 19 september. Månne det vara kallt där o. regningt?

Hade bokat till Petra o. gör samma val nästa gång också... det finns strand där o. åtminstone ett hotell som är bra (enl. bekanta).
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-24, 10:25
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Södra delen av Lesbos är helt klart att föredra om man gillar att vandra. Det finns bl.a. en massa vandringleder genom olivlundarna i trakterna runt Plomari. Både längre och kortare sträckor.
/Thomas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT