Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-01-27, 15:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tack, Monica, att du förtydligade.

---ifall du vill ha exempel på vilka krångelvägar man kan behöva ta här, hör av dig. Å andra sidan: det har blivit bättre.

Som vännen Ingabritt ( blogg: Aktuellt i Grekland) från Naousa skriver: sen KEP började fungera är det mycket lättare att få ärenden till rätt instans. KEP är en förkortning för den kommunala informationsbyrå som ska finnas i alla kommuner och hjälpa till med just byråkratiskt krångel. Jag går alltid till dem när jag vill ha stämplar t.ex på levnadsintygen som vi måste skicka varje år för att få pension från Sverige.

Det är faktiskt folk här i landet som inte kan läsa och skriva fortfarande, och för dem var KEP himlasänt. Vi "utlänningar" är ju i samma lag om vi inte kan grekiska...

Det finns politisk vilja att alla ärenden till exempelvis någon kommunal instans ska registreras omedelbart och rätt tjänsteman ska få hand om det omedelbart och man ska kunna på sin dator få se vem som har hand om ärendet, omedelbart...men, men...

Jag minns att "implementering" var ett populärt ord när jag var i olika styrelser i Sverige. Används det idag med?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-01-29, 15:47
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Tack, Monica, att du förtydligade.

Ja, "implementering" är något som man fortfarande hör - "inplantering" skulle man säkert också kunna säga: inplantering av KEP i den grekiska administrationen. Det låter intressant om ens ärende får ett nummer så att man kan följa dess status on-line .

Den grekiska byråkratin är väl också något intressant och nytt som säkert går att lära sig, ... så småningom

Jag hör av mig om jag behöver fler tips än dom jag redan fått.

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-01-29 klockan 15:48. Anledning: stavning
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT