Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-03, 13:16
Elli Elli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Svedala, Malmö nuvarande i Aten
Inlägg: 13
Standard Flytt med flyg eller flyttfirma

Heej kalimera vänner !!

Då det börjar närma sig flytt ner till Aten undrar jag om det är någon som kan vägleda mig om det bästa flytt sättet. Jag har försökt att spåna runt lite här inne men hittar inget konkret . Jag har inte ett helt hem som ska flyttas ner men dock tv, tavlor och smått o gott som ger lite vikt.
Är det dyrt att ta flygfrakt?, eller ska man rikta in sig på marktjänst?

Tips och idéer uppskattas verkligen!

// Elli
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-03, 13:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Beroende på var din bostadsort är belägen kan det alltid vara klokt att taga kontakt med en speditionsfirma.
En skeppsfournerare kan ge ett mycket bra pris för en styckegodstransport från svensk hamn till en grekisk dito. Det finns möjlighet att erhålla en s.k "Door to Door" låda, där du får hem en hjulförsedd minicontainer som du fyller med prylar.

Lådan hämtas sedan och körs till närmaste utskeppningshamn där transport med fartyg som ska angöra grekisk hamn kontrakteras.
Nu kan den här transporten emellertid ta tid, men oftast är det ju ej så bråttom. Beräkna upp till två månader för transporten.

Detta är det klart billigaste alternativet.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-03, 13:43
Elli Elli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Svedala, Malmö nuvarande i Aten
Inlägg: 13
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Tack ska du ha Arne !!

Verkligen bra tips...!!! Skulle bara vilja att det gick lite fortare än två månader, men " door to door" lådan var inte helt fel.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-03, 14:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Förtvivla ej!!!

Det kan gå mycket snabbare. Jag tog till så det räckte och blev över.
Fourneraren ser alltid till att första bästa fartyg som ska till området
kontaktas.

Stundtals kan det dock bliva sålunda att ditt Cargo hamnar i exv Hamburg eller Rotterdam för omlastning och vidare befordran till slutdestinationen. Det är i dessa fall det kan ta ett par månader för godset att komma fram.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-03, 14:37
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Flygfrakt kan du glömma för dyrt Båt förvisso men räkna med som Arne skriver minst 35 dagar leverans... och priset skiljer inte alltid så mycket mellan båt och lastbil. Sedan lkan det vara värt att titta på beroende på vilket flygbolag du åker ner med kan man köpa till extra vikt om man ska flytta ner! Ta kontakt med Combitrans, Scenker, DSV, IRT, du kan även gå in på transportguiden.se och lägga upp dina kriterier.

Lycka till Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-03, 18:41
Elli Elli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Svedala, Malmö nuvarande i Aten
Inlägg: 13
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Tack även till dig Camilla ...

Jag var inne direkt och kollade runt på de tips du gav mig.
www.transportguiden.se gav mig möjlighet att göra en prisförfrågan så nu är det bara att vänta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-03, 18:55
Lilithsdotter Lilithsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 55
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Men för ett par år sedan var det någon här som tipsade om en firma i Stockholm som kör till Athen (En gång i veckan ?) och plockade upp gods på vägen. Jag orkar inte söka i Forumet nu. Någon annan som kan hjälpa till? Det var väldigt biligt att frakta gods från Sverige till Athen med dem! Tror det var typ 600 - 800:- per kubikmeter gods?

Det är Stora Elpis i Järfälla som kör Stockholm-Thessaloniki-Aten. Jag anlitade dem, det var det billigaste alternativet jag hittade. Tror jag betalade ca 1500 kr för 8 normalstora flyttkartonger. Du måste dock åka dit och lämna kartongerna och hämta upp dem på deras avlämningsställe. Det tog ca 2 veckor för kartongerna att komma fram.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-10-24, 15:37
Sanja Sanja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Inlägg: 13
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Hej,

någon som har lyckats skicka stora möbler typ soffor, flat-screens till Heraklion Kreta från Stockholm? Pris?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-22, 14:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

När vi skulle flytta övervägde vi båtfrakt, men det stupade på olika saker, bl a skulle vi få bara en vecka på oss att packa containern och priset innnefattade inte Aten-vår ö, den biten skulle kosta mer än Sverige-Pireus via Hamburg.
Slutligen köpte vi en van, körde ner den fullpackad ( 2 resor...) och sen hämtade en son upp den till Sverige igen. Kostnad: 10 000 kr + bensin och färjor och en bil kvar efteråt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-22, 17:46
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Vi undersökte också lite olika möjligheter att få ner vårt bohag till huset i Plakias, men konstaterade också att till Aten skulle det möjligen kunna lösas till överkomliga kostnader och inom rimlig tid. Sen återstod att få över det till Kreta och vidare till Plakias. Insåg att man nog skulle få åka ner till Aten för att övervaka omlastningen m m - ytterligare kostnader.

Ganska snart blev lösningen en Citroenbuss som lastade 12m3. Vi (jag och svärsonen) packade den knökfull och drog iväg. Från Stockholm en fredagkväll - tillbaka igen Tisdag kväll 11 dagar (och nästan 700 mil) senare. Kostnaden säkert 40 - 50 000 med all diesel, alla motorvägsavgifter, färjebiljetter (Brindisi-Patras och Pireus-chania/Souda), övernattningar och mat. Jag räknade aldrig ihop exakt, jag var inte säker på att jag egentligen ville veta

Men en sak är helt säker - bara ÄVENTYRET var värt pengarna!

Gav mersmak, skulle kunna bila ner igen, fast då med lite mer tid för stopp efter vägen.

BoCina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-10-06, 16:46
Ingabritt Ingabritt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Naousa, Grekland
Inlägg: 18
Standard Sv: Flytt med flyg eller flyttfirma

Även jag har anlitat Elpis i Järfälla några gånger, både när vi flyttade ner hela bohaget för 16 år sen och för några månader sen då det bara handlade om ett par kartonger. Ca 1500 kr per kubikmeter tror jag det kostade senast, men en kubik rymmer mer än man tror. Eftersom de kör ständigt så tar det inte mer än ett par veckor att få sina grejer.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT