Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #181  
Gammal 2009-06-28, 19:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
2. Vad har det med saken att göra? Vi är väl inte greker? Och grekerna är väl inte svenskar?
Hadde du lest tidligere innlegg ville du funnet denne påstanden:

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Få grekere "kler seg opp" om sommeren, det hender at de gjør det om vinteren!
Derfor mitt spørsmål nr 2.
Svara med citat
  #182  
Gammal 2009-06-28, 19:02
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Tyckte det var lite dött i forumet
// Helén
Troll
Svara med citat
  #183  
Gammal 2009-06-28, 19:08
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ja herre jävlar, det är väl dags att bilda ett "klädpolisgarde" - liknande revolutionsgardet i Iran - som går omkring och läxar upp folk som inte klär sig enligt anvisningarna i formulär 1A!!
/kimmen
Haha men jämför Frankrike, dom vill ju också vara poliser som vill förbjuda burka! Ska det överhuvudtaget finnas regler för detta?
Svara med citat
  #184  
Gammal 2009-06-28, 21:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Eller så är det ohyfsade skitstövelfasoner att vara klädpolis över andra och samtidigt göra sig till taleskvinna för greklands samtliga restaurantägare.
Här passar det verkligen med Amen.
Svara med citat
  #185  
Gammal 2009-06-28, 22:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Just nu diskuterar vi shorts och linnen och huruvida någon har rätt att säga åt någon annan vad den ska ha på sig.
Jeg vet ikke hvor mange ganger dette må repeteres, men tydeligvis en gang til: Det er ingen her som prøver å bestemme hva folk skal ha på seg. Vi uttrykker bare vår mening (enten den er for eller mot shorts etc.), samt at noen av oss prøver å formidle hva vi hører grekerne selv mene om dette.
Hvorfor blir noen så utrolig provosert av det?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Härskartekniker är härskartekniker oavsett om det är en kvinna eller man som använder sig av dem.
Sorry, skjønner ikke hva du mener. Hvilke hersketeknikker snakker du om?
Svara med citat
  #186  
Gammal 2009-06-29, 08:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Min tanke med att "väcka" tråden var att fler skulle få information om hur vi ev. kan uppfattas, utan att vi menat att förolämpa någon.

Även om huvudfrågan var något annat, så är det bra att diskussionen om bar överkropp vid matbordet (oavsett tid på dagen) ventilerats.
Kanske har just den personen som ev kan hamna i mitt synfält på tavernan läst och drar på sig ett linne under lunchen

Och nej- jag blir inte förolämpad av att någon äter i bar överkropp, tycker bara inte att det passar sig *hukar*

// Helén
Svara med citat
  #187  
Gammal 2009-06-29, 08:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Om vi klär på oss rena ganska "fina" kläder(i mitt fall, typ en skjorta och ett par ljusa tunna långbyxor)

...Och sedan går ut på en trevlig restaurang, då tycker jag det förtar stämningen när det sitter några bondtölpar från Flen i amfibiekläder sidan om.
Svara med citat
  #188  
Gammal 2009-06-29, 08:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
...Och sedan går ut på en trevlig restaurang, då tycker jag det förtar stämningen när det sitter några bondtölpar från Flen i amfibiekläder sidan om.
Glömde du smilyn?

// Helén - som utgår från att: var i från man kommer har ingen betydelse vad det gäller klädstil
Svara med citat
  #189  
Gammal 2009-06-29, 08:50
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

För mig får folk klä sig hur de vill,,,bara de har kläder på sig.Män med bar överkropp,eller bikini på damer tycker jag INTE passar på taverna.
Svara med citat
  #190  
Gammal 2009-06-29, 10:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Nu kan jag inte hålla mig längre

Jag som svensk, boende i en turistmetropol, får ofta frågan "varför klär sig skandinaver så illa?". Jag kan inte svara för alla greker, men Chanioter generellt lever efter mottot kom som du är - trots det höjs ögonbrynen och näsor rynkas när du/vi sticker ut.
Få är de restaurangägare som stoppar en turist pga opassande klädsel, men bordet du/ni önskade kanske råkar vara "reserverat" eller så blir servicen eftersatt. Om du/ni valt en taverna som är välbesökt av lokalbefolknigen kan jag lova att kommentarerna haglar, på grekiska.

Vad som passar sig dagtid på en strandtaverna ändras efter klockan 20.00.
På bättre och mer välbesökta etablisemang gäller samma regler här i Grekland som i de flesta länder.
Till och med min annars så liberala grek byter om till långbyxor kvällstid - Tunna jeans och en snygg T-shirt eller tunn skjorta - oavsett om vi ska äta inne i Chania stad, ute i Platanias eller i Stavros.

På en direkt fråga igår svarade min 1:e servitör: Nej, vi släpper inte in någon med korta shorts, bar överkropp eller bikini kvällstid.
Han förstod inte ens varför jag behövde fråga något så dumt
Vår favoritrestaurang ligger på stranden här inne i stan och även där gäller "vårdad klädsel" kvällstid. Till och med personalen byter stil efter att mörkret fallit- från T-shirts med företagslogga till snygga skjortor.

Så på Hasses fråga blir mitt svar: De snackar skit bakom våra ryggar!

Kanske är det vår gemensamma kärlek till Grekland och dess befolkning som gör att vi bryr oss om vad de tycker, men tro mig - det uppskattas om du/ni anstränger er lite för att smälta in.

Från ett dallrande hett Chania//Kikh
Svara med citat
  #191  
Gammal 2009-06-29, 10:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Det är nog bara på massturismställen folk försöker gå in på en taverna med bar överkropp. Ställen där grekerna öppnat många barer och gärna säljer sprit i mängder till de som gillar att dricka mycket och kanske är för unga och oförståndiga eller har alkholproblem.

På mindre platser som inte exploaterats lika hårt är det annorlunda. Inte ser man några nakna överkroppar på tavernorna i Chora på Folegandros men där finns ju inga skräniga barer utan bara trevliga ställe och enkla fina tavernor.

Eva
Svara med citat
  #192  
Gammal 2009-06-29, 11:24
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Apropå män som har sandaler till långbyxor,finns det något som är värre tycker jag.
Nämligen män med shorts och till det mörka strumpor och SKOR!!!

I övrigt tycker jag att detta är en mycket intressant tråd och förstår inte att vissa tycks vilja stänga densamma.Det är väl bara kul med olika åsikter och om man upprörs en smula,är det bara nyttigt.Vi Svenskar ska ju helst avsluta en intressant diskussion med orden "ja,ja,som tur är är vi alla olika - smaken är som baken" osv. Och därmed har man helskinnad klarat sig ur ännu en besvärlig konflikt.

Annars tycker jag att man ska klä sig fräscht och lite finare än på dagen.
Att äta med bar överkropp är vedervärdigt och borde inte få förekomma NÅGONSTANS!
Svara med citat
  #193  
Gammal 2009-06-29, 12:37
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Glömde du smilyn?

// Helén - som utgår från att: var i från man kommer har ingen betydelse vad det gäller klädstil
Både rätt och fel!?

Nu var iofs uttrycket fångat ur luften och flenborna behöver inte känna sig kränkta. Om någon är sårad och ledsen och känner att sommaren är förstörd så kan jag skicka en personlig ursäkt med telegram.

Men nog fasen tycker jag att de överlag klär sig betydligt bättre i Milano än i Sjöbo
Svara med citat
  #194  
Gammal 2009-06-29, 12:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Men nog fasen tycker jag att de överlag klär sig betydligt bättre i Milano än i Sjöbo
Svara med citat
  #195  
Gammal 2009-06-29, 13:37
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Snacka om upphettad diskussion, uppfriskande
Har följt den länge nu och kanske kommer jag ångra att jag hoppar in på den. Vill poängtera att mitt inlägg enbart handlar om hur gekerna kan tänkas uppfatta oss, vilket ju var trådens urspungliga ämne. Vem som är fult eller fint, passande/opassande klädd är ju eg helt subjektivt och ligger i betraktarens ögon. Ibland höjer jag ett ögonbryn men anser att det finns störe problem i världen att uppröras över än en annan medmänniskas klädsmak.

Under de år jag arbetade med att servera på Kreta kan jag konstatera att en del skratt uppkom bland de grekiska servitörerna gällande turisters klädsmak och jag fick stå till svars (mest på skämt) för mina landsmän och kvinnor. Mest handlade det om kombinationer av färgval, rutigt randigt, strumpor i sandaler osv. Jag brukade kontra med att fråga, vem tror ni har det bekvämast under middagen, svensken i shorts och sandaler eller greken i svarta långbyxor och skjorta. Dock var det aldrig tal om att behandla gästerna annorlunda pga klädval eller neka folk inträde på restaurangen. ...
Skall också tilläggas att det tidigt på kvällen eller sen eftermiddag var det inte helt ovanligt att vi serverade grekiska ungdomar med bar överkropp / bikini vilka kom direkt från stranden. Däremot tror jag att det dröjer innan vi får sen medelålders grekisk man,barfota i sandaler på en restaurang kvällstid.

Minns att jag och min väninna fick argumentera länge och väl innan vi tilläts servera i fotriktiga sandaler men den diskussionen gick vi segrande ut! Vad är viktigast för bossen, en snabb servitris med glada fötter som orkar jobba 8-10 timmar i sträck eller en haltande servitris med snygga skor

PS fördomar om folks ursprung kopplat till smak och stil etc tycker inte jag hör hemma i detta forum, vi respekterar väl varandra oavsett vart vi kommer ifrån eller? Att dra alla över en kam och generalisera är både trångsynt och fördomsfullt!

Senast redigerad av litentuva den 2009-06-29 klockan 13:39. Anledning: stavning
Svara med citat
  #196  
Gammal 2009-06-29, 15:29
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Dette er mulignes utenom tråden

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6667669


men det går på det samme grunnleggende.

Oppførsel på feriesteder!

Etter dette kan JEG bsare si:

Nårrbaggarne er bottnen!


En av grundene til at jeg har forlatt dette "ruttne" landet for ALDRI mer å vende tilbake.

Jeg har jobbet og bodd mange år i Sverige, det er en annen verden!
Hadde aldri problem!
Svara med citat
  #197  
Gammal 2009-06-29, 15:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Dette er mulignes utenom tråden

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6667669


men det går på det samme grunnleggende.

Oppførsel på feriesteder!

Etter dette kan JEG bsare si:

Nårrbaggarne er bottnen!


En av grundene til at jeg har forlatt dette "ruttne" landet for ALDRI mer å vende tilbake.

Jeg har jobbet og bodd mange år i Sverige, det er en annen verden!
Hadde aldri problem!

Rätt så mycket OT tycker jag, är det inte bättre att starta en ny tråd om hur vi beter oss när vi är på semester....
I Svenska tidningar kan man ibland läsa detsamma fast om svenska ungdomar.

// Helén
Svara med citat
  #198  
Gammal 2009-06-29, 17:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Vill dom leva på turism därnere får dom lov att anpassa sig till viss del till turisterna. Kunden har alltid rätt!
Kunden har absolutt ikke alltid rett, det vet alle som har jobbet i et yrke hvor man skal betjene kunder.
Forøvrig: "därnere"????!!!!

De aller fleste av oss som er helt eller halvt fastboende i Hellas har samme budskap: Grekerne setter ikke pris på shorts osv på tavernaer. Slike klær vitner om respektløshet.
De som er indignerte med hensyn til dette er praktisk talt utelukkende de som drar til Hellas som turister.
Altså kan man trekke som konklusjon at vi som har spesielt god kjennskap til Hellas' skikker og vil videreformidle denne kunnskapen til våre landsmenn, like gjerne kunne holdt kjeft. Eller tåle å bli sammenlignet med burkapoliti.
Interessant!
Svara med citat
  #199  
Gammal 2009-06-29, 17:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Efter ett besök i Malmö för några några veckor sedan, då tanken på denna tråden dök upp så måste jag bara meddela att på Scandics restaurang kom det ett gäng grekiska ungdomar med tränare, samtliga klädda i träningskläder (overaller)

Det är inga vita dukar på borden, men personalen bär uniform, man tar beställning vid bordet osv.Kan inte låta bli att fundera över vart det grekiska sätt att klä sig tog vägen, lämnde de det hemma?

// Helén
Svara med citat
  #200  
Gammal 2009-06-29, 17:26
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Värderingar förändras över tiden, ingenting varar för evigt! Jämför denna debatt http://www.aftonbladet.se/wendela/jo...icle5446439.ab som handlar om man ska få ha shorts på jobbet eller inte! Den frågan är lika infekterad som den här eviga tavernadiskussionen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT