Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-09, 20:36
evawic evawic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 51
Standard Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Hej!
Finns det någon som kan hjälpa oss med information om båttrafiken i början av juni -11 mellan Samos (Vathy) och Ikaria (Evdilos). Vi kommer med Fritidsresor onsdag 8 juni 11:30 till Samos och flyger tillbaka onsdag 15 juni kl 15:30. Vi har räknat med att det kan bli tvunget med en natt på Samos vid ankomst/avgång för att passa in båtarna men just nu ser det ut som om det inte alls kommer fungera. När jag nu (9 maj) söker på GTP finns det bara en färja från Vathy torsdag 9/6 kl 22-0:15 men återresan verkar helt körd. Finns bara en färja på torsdagar kl 19-20:15. Kan detta vara möjligt?? Det innebär i så fall att vi inte kan resa till Ikaria alls eftersom vi bör vara tillbaka på Samos tisdag kväll 14 juni för att kunna flyga tillbaka till Sverige 15/6. Vi har bokat (och delvis betalt) boende i Arministis sedan lång tid tillbaka och trodde då att det inte skulle vara något problem att ta sig mellan öarna. Snälla, finns det någon som vet vad som gäller eller vart jag kan vända mig för att få information?
Hoppas på svar. Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-10, 00:07
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Se på OpenSeas.

Der findes en færge (Nissos Mykonos) d. 14/6, fra Ag. Kirikos til Vathi, kl. 19:10 - 21:50.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-10, 05:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Just nu: Tidtabellen för sommaren, för Nissos Mykonos kommer i slutet av maj enligt rederiet.
Samos Spirit har drabbats av haveri, igen, i nya motorn som den fick förra våren. Osäkert när den sätts i trafik igen. Annars går den dagligen från Vathy vid ett/två-tiden, utom måndagar. Jag försöker få mer info om S.S., mejlar hit o dit.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-10, 08:24
evawic evawic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 51
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Tack för snabba svar. Fantastiskt med hjälpsamma människor!!
Larvin: den har jag hittat nu men det hade varit bättre med en avgång från Evdilos eftersom vi ska bo i den änden av ön.
Xenos: Får hoppas att den nya tidtabeller blir till vår fördel. Toppen om du kan kolla upp Samos Spirit också. Låter ju inte så bra med haveri - speciellt inte när den grekiska ekonomin har just detsamma kan jag tänka mig. Är det en snabbgående båt?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-10, 12:45
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Samos Spirit ja. Denna skuta är ej snabb, den är livlinan mellan Samos - Ikaria och Fourni. Vid en tävlan mellan Samos Spirit och Express Skopelitis skulle resultatet med till visshet gränsande sannolikhet bliva "dött lopp"

Nu är emellertid min förvissning att rederiet snart nog får ordning på maskineriet på Samos Spirit just av den anledningen att densamma är hela Fournis livlina. Avgår varje morgon från Fourni strax efter 07.30 och ankommer Vathy på Samos vid tid strax runt 13.00 efter mellanlandning på Ikaria. Undantaget är måndagar då Spirit ej går.

Gå gärna in på Fouirnis officiella hemsida. Där kunna oftast finnas information om Samos Spirit. Alternativet är att ringa till kommunkontoret på Fourni. Där vet de vad som är på gång.
Hemsidesadress; http://www.fourni.com/

Borgmästarens vackra sekreterare vet allt vad som sig tilldrager på ön, och dessvärre mer därtill....

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-10, 14:29
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Citat:
Borgmästarens vackra sekreterare vet allt vad som sig tilldrager på ön, och dessvärre mer därtill....
Hur tusan kan hon veta vad som icke tilldragit sig?
Arne, förklara nu.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-10, 17:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Nja, förra året när vi till Fourni anlände, då var sekreteraren nere vid hamnen att se vad som därstädes sig tilldrog. Hon kom genast fram till oss att hälsa samt noterade att hon ryktesvis hört att vi ånyo skulle oss härbärge taga på Toula Rooms intill hamnen. Hon hade även hört att vi önskat oss en studio on "upper floor" högst upp.

Kan detta vara betingat av att ni ogillar de fina höga träden vi låtit plantera förra året, och att ni finner dessa skymma havsutsikten?
Arne svarade jakande. Men, träden äro ju så vackra och till stor prydnad för strandpromenaden....

Är svaret tillfyllest?

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-10, 19:43
evawic evawic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 51
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Arne: Har åkt med Express Skopelitis och minns speciellt en fantastisk tur från Naxos till Amorgos med en underbar fullmåne som tog emot oss på Amorgos.
Alla: Tack för engagemanget! Brukar Samos Spirit finnas med på OpenSea och GTP när den inte har motorhaveri? Det känns mycket bättre nu när det i alla fall visat sig möjligt att ta sig fram och åter Samos-Ikaria på en vecka även om det kanske krävs en lång taxiresa till Ag. Kirikos. Om någon får info om när S.S. kommit igång igen vore jag mycket tacksam för att få meddelande om det.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-11, 07:40
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Citat:
Brukar Samos Spirit finnas med på OpenSea och GTP när den inte har motorhaveri?
På GTP definitivt; Opens Seas har jag inte lika bra koll på, men skulle tro det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-12, 17:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Jag drog iväg ett mail till Kommunhuset på Fourni att ställa hovsam förfrågan om Samos Spirit och dess motorproblem.

Borgmästaren himself svarade. Se svaret här nedan.

> Message:When will the Samos Spirit be back in traffic again?
>
_nobody knows

Manolis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-12, 18:49
evawic evawic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 51
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Arne: Låter lovande!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-17, 05:59
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Samos Spirit finns nu "på kartan" igen, dvs Live Ships Map. I går kväll dök den upp som ett piratskepp från forna tider, vanliga i dessa vatten. Hoppas det inte är en spökbild också. De närmaste dagarna/veckorna kommer att vissa om den går i trafik, borgmästarn.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-05-17, 17:08
evawic evawic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 51
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Tack för hjälpen!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-05-18, 11:28
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

8:e juni Nissos Mykonos kl. 22.30 från Vathi, framme på Ikaria kl. 01.20. 14:e juni från samma fartyg från Ikaria kl. 19.10, framme i Vathi kl. 21.50. Du behöver bara en övernattning på Samos natten mellan 14:e och 15:e juni.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-18, 22:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Jaja. Vi anlände till Samos fast förvissade om att ta den utannonserade båten från Vathy till Fourni, men när vi skulle köpa biljetter, då var svaret"There is no boat!". Detta TROTS att det stod på gtp/openseas!
Så, galna Grekland råder. Ta inget för givet. I vårt fall betydde det en längre oplanerad vistelse på Ikaria, vilet iofs inte var helt fel.

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-05-18, 22:48
evawic evawic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 51
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
8:e juni Nissos Mykonos kl. 22.30 från Vathi, framme på Ikaria kl. 01.20. 14:e juni från samma fartyg från Ikaria kl. 19.10, framme i Vathi kl. 21.50. Du behöver bara en övernattning på Samos natten mellan 14:e och 15:e juni.
Problemet med Nissos Mykonos 8 juni är att den går till Agios Kirikos vilket är på "fel" sida om ön eftersom vi ska bo i Arministis. Det skulle innebära en lång taxiresa mitt i natten tvärs över ön (inte så lockande) vilket jag är osäker på ens skulle vara genomförbart. Av det jag kunnat läsa mig till verkar det inte alltid lätt att få tag i en taxi på Ikaria - kanske allra minst mitt i natten. Någon som har erfarenhet av det?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-05-19, 07:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Citat:
Någon som har erfarenhet av det?
Med högst en timmes fördröjning efter ankomst, men oftas direkt, har vi alltid fått tag i taxi. Oavsett hamn. Taxiförarna lever på att befinna sig vid hamnarna vid båtarnas ankomst.
Vet ni var ni ska bo? Om ni det vet så kan ni be er hotelvärd/värdinna beställa en bil åt er.

För övrigt har rederiet meddelat att tidtabelloen för sommaren ska publiceras i slutet av maj...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-05-19, 09:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Om man kan tänka sej att köra den sträckan själv mitt i natten kan det det definitivt löna sej att hyra en bil. Har för mej att det finns åtminstone en uthyrare där man kan hämta och lämna bilen på olika orter.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-05-24, 20:06
evawic evawic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 51
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Om man kan tänka sej att köra den sträckan själv mitt i natten kan det det definitivt löna sej att hyra en bil. Har för mej att det finns åtminstone en uthyrare där man kan hämta och lämna bilen på olika orter.
Hur skulle det fungera att hämta upp en hyrbil mitt i natten? Någon som har erfarenhet av det? Då återresan till Samos troligen blir från Agios Kirikos skulle det onekligen kunna vara en bra idé att hyra en bil direkt och slippa taxiresorna. Någon som kan rekommendera en bra biluthyrarfirma och en som dessutom kan fixa utlämning av bilen mitt i natten??
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-05-25, 09:37
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Båtar mellan Samos -Ikaria början av juni-11

Det borde inte vara några problem med ut- och återlämning av bil närsomheslt på dygnet, om man bokar i förväg. Jag har skickat en länk med några uthyrarfirmor till din privatbox här på Kalimera (jag har för mej att det var Ikaros vi använde för två år sen och där hade man definitivt kunnat hämta ut bilen mitt i natten, väldigt bra priser också, typ 120e för en liten bil en hel vecka).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT