Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Afrika

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-31, 17:14
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Dykning/snorkling i Röda Havet

Kan med viss sorg i hjärtat meddela att det inte gick att samsas inför 2008 om ännu ett gemensamt resmål i Grekland eftersom sonens absolut vill dyka, dotterns ha komfort för medtagna barn och vi som de grekfantaster vi är måste jämka och denna gång vika oss. Det som lockar för min del är snorklingen så jag hoppas att Makadi kan erbjuda oss detta i överflöd.

Var görs annars de bästa dyken omkring Grekland? Var de bästa snorklingsvattnen är vet jag, men har aldrig stött på något "Diving-centrum"

Har någon råd och tips för en optimal semester på plats Makadi ? och jag menar Röda havet det får räcka ;-))

Grekland av varje anledning sedan 1973
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-31, 17:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dykning/snorkling i Röda Havet

Nja, jag har rika erfarenheter av Sharm El Sheik, ja just vid Akkabavikens mynning. Tillbringade trenne månader därstädes som Officer i UNEF, FN-s fredsbevarande styrkor i mellanöstern vintern 1965-66.

Vi hade en postering vars syfte och mål var att bevaka fartygstrafiken till och från Eilat.

Sharm är en mycket säregen plats. Det härliga vattnet och alla korallfiskarna har satt outplånliga minnen, men det var en krigsskådeplats vid den tiden med massor av minfält (osvepta) och mängder av utbrända stridsvagnsvrak!! Men dykvänligt var det!!!

Hurgada och den ort du frågar om, den ligger nästgårds på andra sidan.

Drar mig till minnes att det gick en färja till Hurgada en dag i veckan.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-01, 08:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dykning/snorkling i Röda Havet

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nja, jag har rika erfarenheter av Sharm El Sheik, ja just vid Akkabavikens mynning. Tillbringade trenne månader därstädes som Officer i UNEF, FN-s fredsbevarande styrkor i mellanöstern vintern 1965-66.

Drar mig till minnes att det gick en färja till Hurgada en dag i veckan.

Arne
Du är för gullig Arne det här var den äldsta busstidtabell jag sett på Kalimera.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-01, 09:57
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Dykning/snorkling i Röda Havet

Det är just det som skrämmer mig.

Landet är fortfarande inte säkert och vi av alla placerar oss därför i en sluten värld med all inclusive på stranden. Maken som vill måla får väl måla horisonten då. Nya hotellkomplex betvivlar jag lockar honom. Lägg därtill att man måste räkna med att bli magsjuk. Hur ofta blir man magsjuk i Grekland ? jag har aldrig, men maken drack vatten ur blåmärkt kran som kom från Cisternen på taket en gång.... sånt bara måste straffa sig ;-)

Vi får verkligen hoppas att mina farhågor är betydligt överdrivna..... Vi reser med Ving...// I-K
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-01, 19:09
met met är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 81
Standard Sv: Dykning/snorkling i Röda Havet

Åhhh avis. Jag kom hem från Makadi i tisdags efter en underbar vecka på Grand Makadi!!
Snorklingen var helt fantastisk, maten så god och ingen av oss eller andra vi pratade med där nere blev magsjuka. I sommar ska vi till Grekland men absolut vill jag tillbaka till Makadi. Ni får en underbar resa.

Visst är det stora områden med hotell, landet har ju nästan bara sand annars så det finns inte så mycket att titta på, vi var inte i Luxor elleri Kairo utan bara inne en snabbtur i Hurghada och en promenad in till Makadi centrum. Vårt hotellområde och dess snorkelvatten var precis vad jag behövde just denna resan.

Var ska ni bo? Är det något du funderar på? Tänk på att ta med små eurosedlar eller dollar sedlar till dricks, de har dåligt med dricks i sin egen valuta och ta med mycket handsprit så klarar du dig. Vi spritade händerna så fort vi rört pengarna. Annars åt vi av allt som de erbjöd, kalla grönsaksröror, ägg, glass, kyckling .. allt som man inte ska äta men blev inte det minsta oroliga i magarna. Mia

Senast redigerad av met den 2008-02-01 klockan 19:12.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-01, 20:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dykning/snorkling i Röda Havet

Du är för gullig Arne det här var den äldsta busstidtabell jag sett på Kalimera.

Eva

Ack ja!!!

Men det finnes ändock ännu äldre tidsangivelser för färjor!!

I de så kallade kobåsen(väntkurerna) vid färjeläget på Paros, ja, därstädes angiva man avgångstiderna alltfort på griffeltavlorna med romerska siffror!!!

Icke mycket hava förändrats sedan romarna lämnade Paros!!!

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-10, 21:51
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Dykning/snorkling i Röda Havet

Ha, ha.........Jag har glömt att berätta att resan till Makadi är uppskjuten på obestämd tid (pga tillökning)så sonens är nu på Amorgos, dotterns reser tillbaka till Makrigialos och maken och jag återvänder till Samos men nu lilla Dami ;-) utefter hamnpromenaden i Pythagorion :-) Alla glada och lyckliga!!!

Lyckliga sommarhälsningar från Kolbäck
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-16, 18:09
met met är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 81
Standard Sv: Dykning/snorkling i Röda Havet

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Lägg därtill att man måste räkna med att bli magsjuk. Hur ofta blir man magsjuk i Grekland ? // I-K
Trodde inte heller att man blev magsjuk i Grekland men kom nyss hem ifrån Rhodos där 3 av 4 i vårt sällskap och ett hundra tal till blev magsjuka på hotellet. Och vi som alltid har klarat oss både i Turkiet och Egypten utan minsta magknip. Dunderkurer med medicin men planet som gick hem var rena sjukresan med massor av magsjuka personer.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT