Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-04, 04:25
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Jag blir glad ibland (sant)

Var till Ica i Öjebyn idag för att handla och blev efter avslutat ärende lite försynt tillfrågad i kassan av K*****.
–Visst är det du som skriver på Kalimera!
–Jo, det är jag, läser du?
–Ja, med stort intresse!
Facit, Kalimera förenar och det är kul att träffa mina läsare i det verkliga livet.
Tänk er själva att få sätta en bild och ett röstavtryck bakom en flyktig kommentar till ett inlägg.
–Jag har faktiskt träffat denna person!
Detta är skrivet ur Internets perspektiv och tidevarv då anonyminiteten håller på att ta kål på det mesta.
–Jo, Jag är, Jag tänker, Jag känner, alltså finns Jag!
–Finns alla ”andra” som personer?
Hoppas det, och detta var ju ett bevis om något.
Själv lever jag inte mitt liv på nätet även om det är en mycket stor del av min vardag och mitt sociala umgänge. Allt beroende på att mitt ”färdande” är begränsat. Sommartid är allt mycket enklare för mig.
–På med hatten och iväg med bussen!
Under vintern så mycket besvärligare. Kläder så jag inte fryser. Tjocka raggsockor i jympaskorna, stickad mössa, varma vantar och dunjacka. Inte att förglömma så är det ”någon” som även bestämt sig för att göra isbana precis där jag ska gå. Sand har de inte hört talas om i Piteå kommun. Man (jag) får vara glad att de har hittat snöplogen i alla fall (efter mycket sökande).
Hemma på Kreta går jag i sandaler året runt och riskerar inte att halka.
Men för att återgå till det första så är det jätteroligt att träffa människor i det verkliga livet, och jag tror det är ömsesidigt. Man träffas ett kort ögonblick, byter några ord och går vidare. Med ett intryck till att lägga på lager.
Jag har en önskan om att t.ex. träffa Admirala, Lissie och Claes, Yeasou, Arne och ”chefen” m.fl. Samt inte att förglömma Mr Kalimera himself. Det gick inte 2007, men det går flera tåg.

Nu över till Kalimera.
Detta är den absolut ”renaste” siten jag är med på, trevliga människor, varav jag träffat en hel del i det verkliga livet. Det blir då som ett resultat att den är levande. Vi som skriver här delar med oss av våra liv, erfarenheter, händelser och tankar. En del här ställer bara frågor som vi i mån av kunskap försöker besvara. Någon enstaka gång kommer det ett ”dumhuvud”, med den personen försvinner ganska fort. Enstaka gånger blir vi attackerade, men jag har inte sett en så snabb motreaktion på någon annan community.
Jag själv upplever att det är högt i tak här så länge man inte är dum eller går till personangrepp.
Troligtvis är nog det gemensamma intresset av att resa och inte minst Grekland som förenar oss och gör de flesta inlägg sakliga. Jag upplever idag det som enklare att dra iväg till Athen än fara till Malmö.
–Så Peter, vi syns i Athen!
Självklart ska det vara ”porrfritt” här då jag tror många yngre tittar på fina resebilder och dylikt, samt även ska känna sig fria att ställa frågor ur deras synvinkel. Samt kunna få svar av jämnåriga.
Själv har jag en viss åldersgrupp som tilltalar mig och ställer relevanta frågor, men jag kan inte svara ur mina döttrars perspektiv utan att fråga de först. Målsättningen är från min sida i alla fall att alla som ställer en fråga om Kreta här ska få ett korrekt svar. Övriga Grekland finns det andra som har mer och större erfarenhet av så där blir nog jag också turist när den dagen kommer.

Över till Kreta.
På Kreta är jag inte turist utan invandrare på gott och ont. Tur att jag är pensionär så jag inte kommer för att konkurrera om nåt jobb utan har mitt ändå. Det ses med mycket blidare ögon av grekerna och man slinker lättare vidare in i den grekiska underbara byråkratin.
Just nu är det en mycket tuff arbetsmarknad i och runt Xania. Ingen vet hur säsongen blir och det byggs för fullt på nya komplex till pengarna tar slut.
–Var finns alla gäster?
–Vart tog det vägen som många skriver om här den grekiska mysfaktorn?
–Vill alla bo på all inclusive?
Jag tror jag rymmer upp i bergen då detta med att ligga på playan är ett passerat stadium. En god bok på ett bycafé passar mig bättre. Getbjällror och tokiga tuppar som går fel.
–Det är livskvalité!
Inte att förglömma detta surrande av röster på ett ”främmande” språk runt dig.
–Harmoni!
Jo, jag tror det stämmer för jag blir i alla fall harmonisk av sådant. Även om jag inte förstår hälften så är jag ändå delaktig här och nu.
Behöver inte bekymra mig det minsta om att fylla magen på någon fin turistkrog. Det finns att äta även där jag är.
Jag har gjort många irrfärder på Kreta med lokalbussen och varit varken bostadslös eller hungrig. Det finns en lösning på det mesta och den kretensiska gästfriheten slår det mesta. Jag sitter på många minnen efter alla år och kommer inte ihåg namn och orter men jag tror nog att jag hittar tillbaka i alla fall.
Dessa upplevelser är inte något för charterturister med sina surt förvärvade en eller två veckor i solen. Detta är mer för bohemer som vill söka livet. Leva i vardagen och nuet på plats. Det går inte åt så många euro heller utan jag läser väldigt mycket med avbrott för lite kaffe (grekiskt), en Retsina, en cigarett eller för någon som vill veta var jag kommer ifrån.
Helt plötsligt är man med i livet deras. En främling visst, men stannar man några dagar blir man helt plötsligt en del av deras vardag.
En säng hemma hos någon änka för att sova i, kanske 5-10€ per natt. Inga ”roomisar” ingen lyxsvit utan det mest existensiella. I många (de flesta) fall får man även kaffe på morgonen och lite färskt bröd. Feta, oliver några (någon) färska tomater som färdkost.
Några gånger har jag blivit tillfrågad på ren oförståbar ”grekiska” om något.
Det visade sig så småningom att frågan gällde om jag ville ha mat när jag kom tillbaka. Självklart ville jag det. Vet inte vad jag ätit och jag tror inte det finns på någon meny i alla fall. I de flesta fall gott (några få undantag) och mättande tillsammans med en trevande konversation.
Min idol och ledstjärna i att detta ”sökande” blev till är en man från Sardinien vid namn Italo. Vi har likvärdig bakgrund tills det rann över eller small av för oss båda.
Han har lärt mig detta att bara gå iväg, ta lokalbussen någonstans och kliva av. Helt utan förutsättningar. Bara leva i nuet. Han kan vara borta i flera månader och så dyker han helt plötsligt upp. Full med berättelser om sina upplevelser. Oftast har han minimalt med pengar med sig. Men han klarar sig.
Detta var lite ur livet, samt framför allt ur mina minnen.

Uffe (på väg upp)
  #2  
Gammal 2009-02-04, 12:02
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Denna blev avbruten två gånger vid upplägget, hoppas det funkar nu.
  #3  
Gammal 2009-02-04, 15:53
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Tack Ulf för den krönikan...
Det är lätt att drömma sig bort just nu.. ner till det varma, sköna Kreta...
  #4  
Gammal 2009-02-04, 16:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag upplever idag det som enklare att dra iväg till Athen än fara till Malmö.

–Så Peter, vi syns i Athen!
Jag säger motsvarande: Det är lättare, OCH billigare, för mig att åka till Athen än till Öjebyn...

Men det hoppas jag vi kan fixa vid tillfälle! Så åker vi först till Tinos och vältrar oss ett tag. Därifrån kan vi sedan ta färja direkt till Kreta så du kan visa mig dina smultronställen... Om inte du också fastnar på Tinos som vissa andra...
  #5  
Gammal 2009-02-04, 16:43
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Du skulle må då.
Om du fick med mig till Tinos.
Vi kanske skulle köpa ett hotell där?
Världens första Kalimera-hotell.
Tanken är lockande.
Då blir det två grumpy old men på samma ställe.

Uffe
  #6  
Gammal 2009-02-04, 18:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Så åker vi först till Tinos och vältrar oss ett tag. Därifrån kan vi sedan ta färja direkt till Kreta så du kan visa mig dina smultronställen... Om inte du också fastnar på Tinos som vissa andra...
ÖH, tala om när ni åker så hänger vi med!! Det blir billigare att bo i kollektiv!
Men Uffe! Tinos är vanebildande

Lissi - som faktiskt varit på Kreta 4 ggr också
  #7  
Gammal 2009-02-04, 18:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Vi kanske skulle köpa ett hotell där?
Världens första Kalimera-hotell.
Tanken är lockande.
Då blir det två grumpy old men på samma ställe.
Uffe
Nu skämtar jag inte men HADE jag pengar så skulle jag gärna öppna ett litet pensionat på Tinos....Ha en lägenhet själv och sen hyra ut några på sommaren. Det enda som vore jobbigt är att bli "roomsare" vid båtarna

Lissi

Peter hur är det med "ditt" hotel? Öppnar det igen?

Lissi
  #8  
Gammal 2009-02-04, 20:06
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Härligt att läsa din "skröna" Uffe. Håller med dig, tänk att bara få vara, kliva på en buss och se vart man kommer. Utan att kånka på en kontainer till resväska..
Yeasou
  #9  
Gammal 2009-02-05, 00:59
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Tycker om att läsa dina små krönikor, Uffe!

Är övertygad om att man skulle vara lyckligare om man vågade leva lite mer bohemiskt.

Här hemma i Sverige bygger man sig sitt eget fängelse, som min kloka kollega brukar säga..
Man skaffar sig stor villa, dyr bil, dyra lån..sedan är man fast i jobb och stressig vardag med helger som bara rusar förbi.

Vad håller man på med egentligen?
  #10  
Gammal 2009-02-06, 09:05
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Hej Uffe!

Hoppas du känner stödet från oss läsare och att vi är MÅNGA som uppskattar dig och det du skriver!

Vem glömmer tex din engelska vännina som höll huset vaken om nätterna, eller F1 färden mm mm

I förra strängen så tänkte jag - klart du ska ned till mandarinerna nästa skörd vilka vi ju tom talade om då vi besökte dig hösten -07.

Ibland kan elakheten skratta en i ansiktet Uffe, men skratta tebaks så mycket du kan så man får hälsa på fler gånger!



Mvh!
  #11  
Gammal 2009-02-07, 21:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Just idag är jag stark, just idag mår jag bra!

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Du skulle må då.
Om du fick med mig till Tinos.
He he he... Faktum är att jag tror du skulle trivas där. Det är MYCKET Grekland...

Citat:
Vi kanske skulle köpa ett hotell där?
Kolla under köp och sälj.... Vi kanske skulle slå oss ihop. Du och jag, Lissi och Claes, Marianne och Jens... Vilket gäng....

Citat:
Världens första Kalimera-hotell.
Förhoppningsvis hade det väl kommit lite fler Kalimerianer då. "Special price for you..." Men samtidigt vill jag inte att det ska komma för många! Den ön får inte turistifieras som så många andra. Tinos är den sista okända pärlan i Cycladerna. Unik!

Citat:
Då blir det två grumpy old men på samma ställe.
JAG är inte grumpy. Bara lite engagerad ibland.... Och jag är inte "old" heller! Jag har bara tillägnat mig en viss livserfarenhet! Frivilligt! Dessutom är du 348 dagar äldre än jag är! Och jag lär inte komma ifatt!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det enda som vore jobbigt är att bli "roomsare" vid båtarna
Pfuu! Det hade ju varit hur kul som helst och stå där på piren och tjafsa med gäster och konkurrenter...

Citat:
Peter hur är det med "ditt" hotel? Öppnar det igen?
Det är en bra fråga. Jag vet inte idag.

Men naturligtvis kommer det att öppna igen så småningom. Frågan är bara om det blir med nya ägare eller om Stelios och svågern Evripidi slutar att försöka ha ihjäl varandra så de kan driva hotellet tillsammans. Men jag betvivlar det tyvärr. Evri är den som driver att de ska sälja. Och blockerade att de öppnade i fjol. Han vill ha ut pengarna och har bra försörjning genom sin restaurang. Han behöver inte hotellet.

Dessutom är Stelios 65 år nu och vill säkert trappa ner. Så framöver lär jag nog bo i en studio under Stelios hus när jag är där. Där jag bodde i Sept. Han bor tvärs över vägen från hotellet så jag kan ändå gå dit och sitta på terrassen när det väl öppnar igen.

Ulf. Ha dé. Vi hörs.

Senast redigerad av Peter den 2009-02-07 klockan 21:58.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT