Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-13, 12:40
slo0308 slo0308 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 3
Standard Pärlband av badvikar och gamla gränder?

Hej! Vi är två vuxna och en dotter på 11 år. När det gäller Grekland har vi bara varit på Kreta (Chania, Makrigialos). Vi har även varit på Cypern (Fig tree bay). Nu skulle vi vilja ha tips på en grekisk ö som har

-en mysig gammal stad med smala gränder (blev förälskad i det när vi var i Chania!)
-ett pärlband av badvikar (Minne från Cypern...)
-klart härligt vatten (Minne från Cypern...)
-mopedvänligt (Vilken kalldusch då vi blev avrådda att hyra moped i Turkiet pga trafiken! [Pasha Bay, Alanya])
-god grekisk sallad!
-vattenrutchbana! Antingen på hotellet eller ett vattenland i närheten.

Vi har funderat på Rhodos men det verkar vara så dyrt och så är det inte så mycket kvar. Cypern var ju en pärla men svindyrt! Men det finns ju så många öar! Tips?

MVH Sus@nne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-13, 13:14
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Pärlband av badvikar och gamla gränder?

Citat:
Ursprungligen postat av slo0308
Hej! Vi är två vuxna och en dotter på 11 år. När det gäller Grekland har vi bara varit på Kreta (Chania, Makrigialos). Vi har även varit på Cypern (Fig tree bay). Nu skulle vi vilja ha tips på en grekisk ö som har

-en mysig gammal stad med smala gränder (blev förälskad i det när vi var i Chania!)
-ett pärlband av badvikar (Minne från Cypern...)
-klart härligt vatten (Minne från Cypern...)
-mopedvänligt (Vilken kalldusch då vi blev avrådda att hyra moped i Turkiet pga trafiken! [Pasha Bay, Alanya])
-god grekisk sallad!
-vattenrutchbana! Antingen på hotellet eller ett vattenland i närheten.

Vi har funderat på Rhodos men det verkar vara så dyrt och så är det inte så mycket kvar. Cypern var ju en pärla men svindyrt! Men det finns ju så många öar! Tips?

MVH Sus@nne
Hej

Allt detta finner ni i PARGA.

epiros
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-13, 13:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Pärlband av badvikar och gamla gränder?

Jag skulle vilja påstå att Parga uppfyller samtliga dina krav, vattenlandet i utkanten av staden har vi iofs bara sett utsidan av men det är nog inget fel på det heller. Trafiken är i ovetenskaplig jämförelse lugn eftersom det är landsbygd runt om. (Även om jag har en gås oplockad med en viss hundracka)
Utflyktsmöjligheter finns till Paxos, Meteora, Styx/Acheronfloden, Korfu mfl.
Häng inte upp Dig på att Parga ligger på fastlandet, det ökar bara möjligheterna.

//PO


Klicka för en hög med bilder från Parga

Och nu ser jag att den gode lokalpatrioten Epiros hunnit före igen..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-13, 13:27
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Pärlband av badvikar och gamla gränder?

Och nu ser jag att den gode lokalpatrioten Epiros hunnit före igen..[/QUOTE]

Ja, det gjorde jag visst

Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-13, 15:16
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Pärlband av badvikar och gamla gränder?

Jeg anbefaler Rhodos. Øya har alt du etterlyser! Og det er slett ikke så dyrt der som folk vil ha det til. God tur - uansett hva dere velger.

Thalassa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-17, 11:29
Kanenna Kanenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 148
Standard Sv: Pärlband av badvikar och gamla gränder?

Kanske vår favoritö Samos skulle passa?

Följande är ett citat från Kalimeraguiden (läs gärna mer i den):

[Om Samos
Samos har fina stränder, sagolik natur, turistanpassade byar, genuina byar, fina vandringar, bra vägar, vattenfall, intressanta sevärdheter, gott vin, bra mat, nära till Turkiet osv. Samos har kort sagt något att erbjuda alla. Det är svårt att tröttna på Samos och många återvänder år efter år. Några jag känner har besökt Samos nio år i följd, de stannar länge varje gång, och ändå tycker de att det finns mer att upptäcka. ]

Vi tycker att ön har det mesta. Har inte haft siktet inställt på vattenrutschkanor men antar att också det finns...

God tur./Kanenna
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-17, 12:12
Kanenna Kanenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 148
Standard Sv: Pärlband av badvikar och gamla gränder?

Sorry! Måste rätta mig själv!

Det är inte ett citat från Kalimeraguiden! Citatet är från "Snabbval öar" på Kalimerasidan...

/Kanenna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-19, 12:59
Nordlund Nordlund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 41
Standard Sv: Pärlband av badvikar och gamla gränder?

Hallå!

Jag och min fru har också varit på Kreta ( Chania ) Kreta ( Makrialos ). Ni hade funderingar på Rhodos, där har vi också varit. Kanske ngt dyrare än andra öar, men mycket att se. Bra stränder, mysiga små städer. Rhodos stad är väldigt mysig, bra shopping, små mysiga tavernor etc. Kan även rekommendera Lindos på södra delen av ön. Jätte mysig liten stad, trånga gränder och bra restauranger som ligger högt upp på taken. När man sitter på kvällen där har man en fantastisk utsikt över lindos bukten. Man ser alla stora fina båtar etc.
Ett annan ö, kanske kan vara Samos. Där har vi varit en gång, och vi ska dit den här sommaren också, vi åker dit 26/6- 17/7. En underbar ö också, fina stränder bra bemötande av ortsbefolkningen. Phytagorion är en mysig hamnstad på samos, det är grönt och fint bra vägar. Votslakia heter en by på södra delen av ön, om ni inte ska bo där? tycker jag ni ska åka dit över en dag, för där är stilla och skönt. Och där finns en kanon strand lång utan trängsel. Ja nu har jag givit lite förslag, fråga gärna mera.

Hälsningar Michael
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT