Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-04, 13:57
emmsan emmsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 2
Standard Tips på vilken ö vi ska välja??

Hej alla!
Jag och min pojkvän ska åka på semester en vecka i sommar. Det finns så ofantligt många öar att välja bland och vi har aldrig varit i Grekland tidigare så man känner sig lätt vilsen. Vi vill åka till något relativt lugnt, romantiskt ställe för att sola och bada, äta gott och bara rå om varandra!! =)
Några bra tips??? /Emma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-04, 14:10
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: Tips på vilken ö vi ska välja??

Ni ska givetvis åka till Tilos!! Bättre blir det knappast utifrån de förutsättningar du gav. Ensamma stränder, lung och ro. Härliga människor och bra mat! Vill ni röra på er finns det fantastiska vandringsleder. Leta bland resebreven så hittar du en del att läsa.

/Anette
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-04, 17:08
emmsan emmsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 2
Standard Sv: Tips på vilken ö vi ska välja??

Tack för tipset Anette!

Läste på lite om Tilos och det verkar vara en jättemysig ö! Men jag undrar om den inte är för lugn...? vill nog att det ska vara lite mer liv och rörelse så att det finns ett bredare utbud av restauranger och tavernor och så. Tänker mig att man kan sitta vid vattnet och titta på människor och båtar, fast ändå slippa livliga festungdomar och vimmel av barn...

Tacksam för ännu fler tips =)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-04, 19:08
iakk iakk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 44
Standard Sv: Tips på vilken ö vi ska välja??

Hej!

Utan att själv ha varit där, och trots att det inte är någon ö, vågar jag mig på en chansning och rekommenderar Parga, som ligger på fastlandet. Jag har bara hört positiva berättelser och iakktagelser därifrån och tror att det är precis så stort att man kan hålla sig lagom sysselsatt i en vecka. Tröttnar man på att sola och bada så finns en borg att besöka och hamnpromenaden tror jag är som gjord för romantiska kvällspromenader efter en god middag. Skulle man sedan ha lust att ge sig ut lite utanför staden tror jag man kan göra häftiga utflykter till exempelvis Meteora eller floden Styx.

Det är inte lätt att bestämma vart man ska åka, jag drabbas lätt av beslutsångest, men ändå ett kärt besvär, eller hur?

/Kajsa.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-04, 19:27
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Tips på vilken ö vi ska välja??

Om restiden är en vecka håller jag med Anette. Tilos är ett bra val.
Bra stränder, mat, vandringsleder och allmänt mysig.

En genuin ö där man äter ännu bättre än på Tilos (tycker jag) är Leros. Där är
mycket greker så ön är inte så beroende av turismen. Inte så romantisk
kanske. Stränderna är hyggliga men ingalunda jämförbara med Naxos t. ex.
Ändå har Leros etsat sig fast hos mig och jag kommer säkert att återvända dit. Maten i Vromolithos på Leros är formidabel. Har nog inte ätit bättre och mera prisvärt någonstans än på Zorbas i Vromolithos.

Ett annat alternativ är att ta flygstol till Samos och åka till och stanna på Patmos några dagar. Båda Patmos och Samos har mycket att erbjuda. Patmos
är nog ganska så bra som förstaö och om man skall vara borta en vecka. Där finns ett rätt brett utbud av barer, restauranger och affärer.

Åker själv till Samos i mitten av juni och Patmos finns med som ett starkt alternativ helt klart.

/pawik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-12, 20:57
spagetti spagetti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Tips på vilken ö vi ska välja??

Tilos intressant, jag åker dit nästa vecka för att starta upp min italienska väns taverna, sedan tar jag mig vidare till Patmos för att jobba, har inte tidigare varit på tilos men det skall vara lugnt och inte alls mycket turister vad jag förstår.

Michael
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT