Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-17, 09:27
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Vägarna på Kreta

Hur långt bort från Hania-trakten kan man ta sig med bil på ca 1 timme? Balos? Sydkusten? Omalos-platån? Funderar på att bo i Hania trakten en vecka i Oktober och funderar hur avlägsna platser det är realistiskt att planera in dagsutflykter till. Barnen har sällan ro att sitta längre än 1 timme i bilen.

Vad finns det för intressanta platser (inom denna radie) att besöka om man är intresserad av slående natur, en lagom dos historia och lokala produkter/kryddor/olivoljor/vin?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-17, 17:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Vägarna på Kreta

Kanske skulle Botanical Park vara något för er? Ett trevligt ställe att besöka om man är intresserad av natur, blomster och god mat. De säljer även lokala produkter där.

http://www.botanical-park.com/

Inte långt från Chania och vi körde därifrån vidare till Omalos platån. Vägen dit var inte trevlig för mig som inte gillar bergsvägar utan skyddsräcken, men de höll på med vägarbeten när vi var där 2013 så skulle anta att den är bättre nu.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-21, 13:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vägarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
Hur långt bort från Hania-trakten kan man ta sig med bil på ca 1 timme? Balos? Sydkusten? Omalos-platån?
Sydkusten når du inte på en timme. Balos är det bäst att åka båt till. Fallasarna når ni på under en timme, Akrotirihalvön likaså.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-21, 22:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vägarna på Kreta

1,5 timme så är du på
sydkusten. Du har massor av trevliga utflykter på en timmes radie.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-22, 08:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vägarna på Kreta

Akrotirihalvön som Janne nämner är faktiskt inte så dumt. Där finns flera mysiga stränder och härliga tavernor.
Kanske inte så mycket historia dock. Där finns en hel del militärt, så det gäller att se upp när man fotar de fantastiska vyerna. Att bli gripen för spionage är säkert inte kul. Vi noterade det, när vi åkte runt där i somras och tog inte bilder - trodde jag. När vi åkte hem, så kom jag ju på att jag hade haft min dashcam (bilkamera) igång hela resan!

/Netwolf - spionen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-22, 09:35
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Vägarna på Kreta

Ja det där med foto på millitärinstallationer ska man nog vara ännu mer försiktig med nu iom det spända läget med Turkiet,

Hur är det med dashcam i Grekland, är det lagligt? Brukar själv köra med det, (streetview finns ju iofs i Grekland så känns inte som det vore förbjudet)

Vägen upp till Omalos är mycket riktigt renoverad, bra standard när vi var där i 2015. Köra bil på Kreta är dock en delvis hårresand upplevelse oavsett,
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-22, 10:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vägarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Hur är det med dashcam i Grekland, är det lagligt? Brukar själv köra med det, (streetview finns ju iofs i Grekland så känns inte som det vore förbjudet)
Jag har inte hittat någonstans att det skulle vara förbjudet. Har mött flera polisbilar och hittills har jag inte blivit stoppad.
Men det är ju klart. Blir man stoppad, så lär man inte börja tjafsa med en grekisk polis...

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-22, 14:11
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Vägarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag har inte hittat någonstans att det skulle vara förbjudet. Har mött flera polisbilar och hittills har jag inte blivit stoppad.
Men det är ju klart. Blir man stoppad, så lär man inte börja tjafsa med en grekisk polis...

/Netwolf
Nä jag kör ju iofs dashcam med mobilen så tror inte ens det skulle se det

men händer ju man kör förbi förlägningar och flygplatser tex med skyltar om fotoförbud.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT