Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-05-09, 15:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Grekisk mat på bild

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Suck!!!!! Vad göra? Skicka någon i förväg för att fotografera innan jag har satt mig till bords?
Kanske fotografera någon annans mat, när man ätit sig mätt på sin egen. Bara hojta högt i tavernan att de inte får börja äta innan du plåtat av!

Lite märkligt detta ändå, med att vi fotograferar maten. Häromdagen hade vi tårtor på jobbet för en avtackning och vips var det en tre fyra damer framme direkt och skulle ta bilder innan någon fick börja skära (ja, jag var först i kön )

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-05-09, 23:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Grekisk mat på bild

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

(ja, jag var först i kön )

/Netwolf
Med eller utan kamera?????

Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-05-10, 19:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Fasolakia från Lendas på södra Kreta

Grekland är som bekant ett eldorado för vegetarianer. Vi är inte vegetarianer (men har varit) men äter trots det ofta vegetarisk mat när vi är i Grekland. Favoriterna är många. En av dem är Fasolakia, som ni ser på bilden nedan.



Just denna fasolakia åt vi på Taverna El Greco i Lendas på södra Kreta. Det är den godaste Fasolakia vi någonsin ätit. Mums!

Läs om Lendas på Kreta här.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2017-05-11, 19:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Barbouni i Katapola på Amorgos

Idag blir det fisk, och inte vilken fisk som helst: det blir Barbouni. Fisk är dyrt i Grekland, i alla fall om man jämför med all annan mat. Jag äter alltmer sällan fisk när jag är i Grekland, jag tycker helt enkelt inte att den är prisvärd, så fisk äter jag helst i Sverige.

Barbouni hör till de dyraste fiskarna i Grekland. På restauranger kan de kosta mellan 40-60 € kilot. Barbouni är inte bara den dyraste fisken i Grekland, det är även den godaste. Tycker jag. Men den ska vara färsk! Frusen duger inte.



Den här tallriken med barbouni åt vi på Taverna Mouragio i Katapola, och det smakade himmelskt gott!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2017-05-12, 10:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Grekisk sallad på Schinoussa

Idag blir det grekisk sallad, som är lika synonymt med Grekland som ouzo är. Jag älskar grekisk sallad och det går inte en dag i Grekland utan att vi äter grekisk sallad. För några år sedan luffa vi runt i Grekland i sex månader, eller 170 dagar om jag ska vara noga. Vi antecknade varje sallad vi åt. Under de här 170 dagarna var vi på 31 öar, och vi åt 191 grekiska sallader. Läs mer om det här.

Som andra maträtter kan en grekisk sallad smaka helt fantastiskt, och de kan smaka nästan ingenting. De kan vara tjusiga, och de kan vara tråkiga till utseendet. Vi brukar ha grekisk sallad som måttstock på tavernorna, är salladen bra är troligen resten av maten det också.

För oss ska en perfekt grekisk sallad innehålla: fetaost, oliver, tomater, gurka, paprika, rödlök, kapris, olivolja och oregano. Grönsakerna får inte vara kylskåpskalla. En kall öl till det och livet leker.



Den här grekiska salladen åt vi på Schinoussa, och den var lika god som den ser ut.

Läs om Schinoussa här.

Senast redigerad av Kalimera den 2017-05-12 klockan 10:47.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2017-05-12, 14:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Grekisk sallad på Schinoussa

Om 12 dagar så,,,,,,
Kanhända det blir en greksallad på Schinousa? I alla fall ska det bli spännande att uppleva ön några dar innan vi nalkas Katapola.

Birgitta.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2017-05-12, 22:01
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Grekisk sallad på Schinoussa

Den ser ju så god ut! Jag kan förnimma de härliga smakerna bara av att se bilden.
Jag äter också greksallad så gott som varje dag när jag är ute på öarna. Ibland tom 2 ggr per dag.

Längtar till nästa år för då kanske det blir av att ö-luffa igen.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2017-05-12, 22:54
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Grekisk sallad på Schinoussa

Vi brukar bestämma oss för att äta grekisk sallad till lunch varje dag men när vi sitter där med menyn så har vi glömt allt sunt leverne och bara vräker i oss grekiska godsaker.
Det går inte att låta bli!!!
Hemma däremot gör jag ofta grekisk sallad med kryddblandning inköpt på någon resa.
/ Kajja
Svara med citat
  #29  
Gammal 2017-05-13, 07:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Grekisk sallad på Schinoussa

Jag är en ganska militant köttätare, men när jag är i Grekland kan jag frossa i vegetariska rätter och då framförallt greksallad. Ingredienserna och grönsakerna är ju så fräscha! Hemma gör vi sällan greksallad, då man oftast bara hittar smaklösa tomater och skarp lök.

Igår fick jag förresten en våldsam grekmatsabstinens, så jag knatade bort till Alexandras grekkök i saluhallen på lunchen. Det var underbart gott!

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2017-05-13, 10:22
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Grekisk sallad på Schinoussa

Kapris är aldrig nått vi fått i våra sallader, En gång fick vi kaprisblad vilket var riktigt gott!
Kanske bli 3-4 sallader varje resa.

Här hemma äter vi nog en grekisk sallad var eller varannan vecka.
Har en affär 3mil bort som heter Matvärlden som har riktigt bra fetaoster!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2017-05-15, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Chicken Lemonato på Santorini

Jag tycker mycket om svensk långkokshusmanskost, och jag tycker mycket om grekisk långkokshusmanskost. Mat som tillagas i ugn under lång tid smakar oftast mumsfilibabba.

Lamm i ugn är en av favoriterna, eller som det kan stå på menyer i Grekland: Lamp in the oven. En annan favorit är: Chicken Lemonato.



Just denna åt vi på Honeymoon Beach Taverna i Perivolos på Santorini, och den var sååå god!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2017-05-15, 12:52
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Grekisk mat på bild

Den skapa rödlöken blir du av med om du lägger löken i vatten i 3 timmar.
Skala o skiva den först. Vissa har salt i vattnet, då lär det gå snabbare
Svara med citat
  #33  
Gammal 2017-05-15, 12:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Grekisk mat på bild

Vi tar alla tillfällen som finns att äta kyckling och potatis med citronsås i ugn.
Grekerna kan verkligen krydda och ha lämpligt mycket citronsås.
Och anrättningen i ugn ger maten den rätta smaken.
MUMS!

Birgitta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2017-05-15, 13:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Grekisk sallad på Schinoussa

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
Kapris är aldrig nått vi fått i våra sallader, En gång fick vi kaprisblad vilket var riktigt gott!
Kanske bli 3-4 sallader varje resa.

Här hemma äter vi nog en grekisk sallad var eller varannan vecka.
Har en affär 3mil bort som heter Matvärlden som har riktigt bra fetaoster!
För oss har det också varit väldigt sällan som kapris har funnits med i Greksalladen på våra resor. Första gången som vi stötte på det var när vi för ett antal år sedan var på Sifnos. Där verkade det vara standard och vi fick det alltid. En förklaring fann vi när vi vandrade runt på ön. Det växte kapris i varenda skreva och spricka i bergen.

Masse
Svara med citat
  #35  
Gammal 2017-05-15, 13:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Grekisk mat på bild

Kött har vi ganska sällan ätit när vi varit i Grekland. Har för det mesta tyckt att det varit torrt och tråkigt. Särskilt Souvlaki och Mix Grill och liknande. Men man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt.

När vi för några år sedan var på Skopelos så åt vi Kleftiko och tyckte det var väldigt gott. Men den riktiga raketen upp i favoritlistan blev Stifado som vi åt på Taverna Klimataria i Skopelos Stad. Himmelskt gott som påminde lite om kalops, men här i ett enda stort stycke som smakade lite kanel och var otroligt mört. Gissa om det blev repris.

Kanske har du någon fin Stifado-bild, Janne?

Masse
Svara med citat
  #36  
Gammal 2017-05-15, 14:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Grekisk mat på bild

Kapris är ett måste hemma hos oss. Används flitigt.
Men, inlagda kaprisblad!!!!!
Vi fick det första gången hemma hos Janne och Camilla på söder. Jag minns att ni hade en vegetarisk period då. Vi blev frälsta i bladen och året efter hittade vi det i en affär i Ermapouli och köpte ett par burkar. Dagen efter hade affärsinnehavaren plockat fram många burkar i skyltfönstret,,,,,
Så numera har vi även kaprisblad i kylen här hemma. Kanske blir det ytterligare en burk när vi kommer till Syros på söndag.

Birgitta.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2017-05-17, 11:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Pajer från Skopelos och Alonissos

Idag blir det paj, och inte vilken paj som helst, det blir Skopelospaj och Alonissospaj. Pajen kommer ursprungligen från Alonissos och spred sig senare till Skopelos. Originalet från Alonissos är mycket godare än den från Skopelos.



Alonissospaj.




Skopelospaj.

Jag kan varmt rekommendera Taverna Eleonas vid Leftos Gialos beach på Alonissos. De har åtta olika pajer att välja mellan, jag har smakat tre av dem, och alla var gudomligt goda.

Läs om tavernan här.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2017-05-17, 11:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Grekisk mat på bild

Janne! Skopelospaj har jag ätit. Men jag blir så klart nyfiken när du visar Alonissospaj som jag inte vet något om.

Jag kan ju se skillnader i utseendet på bilden. Men kan du beskriva lite om skillnaderna i upplevelsen när man äter den?

Finns Alonissospaj att få i sig någonstans på Skopelos, eller är det som att svära i kyrkan om man frågar efter det?

Masse
Svara med citat
  #39  
Gammal 2017-05-18, 09:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Grekisk mat på bild

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Janne! Skopelospaj har jag ätit. Men jag blir så klart nyfiken när du visar Alonissospaj som jag inte vet något om.
Alonissospaj är mer rustik, lite mer bonnig, och mycket godare och mer varierande. Så som original oftast är. På Skopelos finns det (vad jag har sett) ett par olika varianter, medan det på Alonissos finns många olika sorter.

Jag har inte sett Alonissospaj på Skopelos, eller vice versa.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2017-05-18, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Kalamari och zucchinisticks på Karpathos

Dagens matbild kommer från (gamla) ”Taverna Under The Threes” på Karpathos. Dit åkte man gärna en omväg för att äta och njuta av stämningen och de vackra omgivningarna.



Det var svårt att välja mat för allt var gott, men kalamari och zucchinisticks brukade alltid slinka ned. Mums!

PS. Tavernan finns kvar, men har flyttat. Läs mer om det här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT