Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-05-20, 22:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Takk for linken, Ingegerd! Godt poeng også til slutt der, fra en greker:

"But the EU bureaucrats don’t mind that the Greek people have to eat salad they have collected from the garbage thanks to their policies. Where is the concern for hygiene then?”

Og det er jo riktig. Jeg ser stadig grekere som leter i søppelkassene etter mat og andre ting de trenger. En ubehagelig sannhet som både EUbyråkrater og andre bør, i det minste, tenke over. Blir ganske absurd når hygieneomtanken bare gjelder de som har råd til å spise på tavernaene...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-05-21, 08:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Inte tror jag det finns något förbud mot att äta kokoretsi. Diskussionen kring den maträtten var kanske mest aktuell vid utbrottet av Jacob Creutzfeldt eller liknande sjukdom för ett antal år sedan.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-05-21, 18:22
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Inte tror jag det finns något förbud mot att äta kokoretsi. Diskussionen kring den maträtten var kanske mest aktuell vid utbrottet av Jacob Creutzfeldt eller liknande sjukdom för ett antal år sedan.
Helt riktigt, enligt engelska Wikipedia finns inget sådant förbud. Frågan var dock uppe till diskussion under galna kosjukan-utbrottet på 90-talet, men det gällde inte just kokoretsi utan inälvor och slaktavfall i allmänhet.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-05-21 klockan 18:43.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-05-21, 20:40
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Det var då förväl att inget förbud mot kokoretsi funnits, eller finns . Det vore ju ungefär som att förbjuda skottarna att äta Haggis, eller att förbjuda lungmos här hemmavid. Det är annars helt galet vad byråkrater kan finna på för att "beskydda" medborgarna, som om människor inte kan tänka själva och ta ansvar för vad man vill stoppa i munnen. Och om man nu vill stänka lite bordsunken olivolja på sallaten, så är det välan upp till var å en, kan man tänka .
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-05-21, 21:57
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Det är annars helt galet vad byråkrater kan finna på för att "beskydda" medborgarna, som om människor inte kan tänka själva och ta ansvar för vad man vill stoppa i munnen.
Ja, vilka dumheter att reglera vad producenterna stoppar i maten vi köper. Folk kan väl själva ta ansvar för om man via maten får i sig lite aspartam, azofärgämnen, ddt eller antibiotika...

/kimmen
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-05-22, 00:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Jag tycker att det är självklart att man inte ska tillåta försäljning av produkter som är giftiga även i små mängder (vid onormalt hög konsumtion kan ju även "ogiftiga" ämnen bli skadliga). Det är ju en sak. Men visst har man känslan av att makthavarna i allmänhet, och speciellt på EU-nivå, ibland är lite väl klåfingriga med sådant som känns som struntsaker. Med anledning därav kan man ju undra, vad är det för slags gift som man vill skydda oss från genom "olivoljeförbudet"?

Masse
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-05-22, 21:17
Morten H Morten H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 4
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Detta är nog ett led i arbetet med att minska fusket med mat i allmänhet. Det har ju varit rätt så många fall senaste tiden, t.ex hästköttskandalen. Finns många andra fall som inte fått så mycket uppmärksamhet. Under en aktionsvecka i 2012 beslagtogs ca 600 ton fusk/felmärkta/farliga livsmedel och drycker.
Olivolja är tyvärr på topplistan över livsmedel det fuskas mest med.
Det säljs mera "virgin" olivolja än det finns oliver att producera den av! (Italien är värstingen).
Tanken med förbudet är nog att endast flaskor med brytring eller annat skydd kvar skall motverka att flaskor fylls på med "fuskolja".
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-05-22, 21:37
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av Morten H Visa inlägg
Detta är nog ett led i arbetet med att minska fusket med mat i allmänhet. Det har ju varit rätt så många fall senaste tiden, t.ex hästköttskandalen. Finns många andra fall som inte fått så mycket uppmärksamhet. Under en aktionsvecka i 2012 beslagtogs ca 600 ton fusk/felmärkta/farliga livsmedel och drycker.
Olivolja är tyvärr på topplistan över livsmedel det fuskas mest med.
Det säljs mera "virgin" olivolja än det finns oliver att producera den av! (Italien är värstingen).
Tanken med förbudet är nog att endast flaskor med brytring eller annat skydd kvar skall motverka att flaskor fylls på med "fuskolja".
Fusk finns.
Det stora fusket finns hos de stora aktörerna.
Deras reglemente borde vara stenhårt, riktigt stenhårt.
De små passionerade aktörerna skall inte ha de storas regler.
Låt oss konsumenter bejaka eller förneka de små aktörerna utifrån deras kvalitéer.
Vi måste vara aktsamma att inte blanda super aktörer med små lokala traditionella aktörer.
Vill bara säga att i tid har det mesta inom livsmedel blivit sämre pga det av pesronifierande av mat. Få vet var maten kommer ifrån längre.
Om jag tittar i ögon på leverantören och lär känna dennas livsmedel så är jag nöjd. Men, numera finns det nästan bara superindustrier som levererar livsmedel.
Låt då de små få servera sin olja bäst de vill. Är det ingen bra olja, ohygieniskt utséende mm. Då får de inga fler besök. Dessutom kan man kommunisera detta vid upplevelsen.
Tror att vi som konsumenter klarar av detta omdömme, utan politerknas inblandning vore det väl.
Då har vi valet och möjligheten att korrigera utan byråkrater.

Gifter, kriminella ommärkningar och annat har inget med tavernas olja att göra.

En liten reflektion från mig som älskar det småskaliga med kvalitet.

Paul
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-05-22, 21:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Fusk finns.
Det stora fusket finns hos de stora aktörerna.
Deras reglemente borde vara stenhårt, riktigt stenhårt.
De små passionerade aktörerna skall inte ha de storas regler.
Jag kan bara konstatera att jag inte håller med dig. Jag anser att samma regler ska gälla alla matproducenter, oavsett storlek och oavsett om det handlar om olivolja, bröd, kött etc. etc.....
Småskalighet betyder inte med automatik hög kvalitet eller frånvaro av fusk.


Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Men, numera finns det nästan bara superindustrier som levererar livsmedel.
Nej, det stämmer inte i min lokala Konsumbutik i centrala Göteborg.



/kimmen
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-05-23, 07:59
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag kan bara konstatera att jag inte håller med dig. Jag anser att samma regler ska gälla alla matproducenter, oavsett storlek och oavsett om det handlar om olivolja, bröd, kött etc. etc.....
Småskalighet betyder inte med automatik hög kvalitet eller frånvaro av fusk.



Nej, det stämmer inte i min lokala Konsumbutik i centrala Göteborg.



/kimmen
Full respekt för det du skriver.
Toppen att Du har en så bra butik i Din närhet. Håller helt med Dig vad det gäller småskalighet och kvalité.

Vill dock, utan att veta, säga att Du inte har insyn i dagens livsmedelsindustri.
Vilseledandet från storproducenter som konsumenter/proffskonsumenter inte alltid noterar är förfärligt. Nu är det småskaliga och lokala typ slaktaren, bagaren, odlaren, fiskaren som fanns personligt närvarande tidigare och som garanter för ursprungskvalité borta. Till följd av detta har vi fått myndigheter att fatta beslut som vi tidigare själva klarat av.
Vår kärlek till Grekland, i alla fall min, är bla att odlaren, krögaren, leverantören mm fortfarande är garanter för det de levererar. Det är optimalt.
Detta älskar jag. Jag accepterar utan vidare en skev gurka, lokalt vin utan etikett och liknande.
Vill med detta bara säga att storskaligheten håller på att "knäcka" det genuina och det gör verkligen ont.
Hoppas att Grekland inte faller i samma grop som "livsmedelsindustrin/lobbyisterna med flera" gräver på de flesta håll, utan behåller sin otroligt charmiga och individuella stil.
Tror inte att Grekerna kommer att hälla glykol i sitt vin (Österrike på 90-talet?) eller superfuska på annat sätt vad det gäller livsmedel. Hoppas det i alla fall.

Passionen är stor och glädjen är enorm att ha fått möta denna del av världen, detta delar vi alla på denna sajt.

Paul
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-05-23, 08:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Rent praktiskt, hur ska det ordnas? Ska det bli en oerhörd massa småflaskor nu då, och ska överbliven olja kastas?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-05-23, 09:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

pollebosse

Samme i Norge, to-tre store matvaregiganter som kjøper inn i stort og presser småskalaprodusentene ut. Folk vil ha billigst mulig mat, noe som går ut over kvaliteten, og alt, selv frukt og grønt, pakkes i plast og vi har snart ikke mulighet til å vurdere kvalitet lengre.

Jeg elsker også de små matbutikkene i Hellas, slakteren, ostbutikken, bakeriet, de store frukt- og grøntmarkedene hvor de lokale bøndene selger duggfriske varer. Ikke bare vet man at man får god service og god mat, det er også noe jordnært og ekte ved det. Det samme gjelder oljeflaskene på tavernabordene. Alt trenger ikke pakkes og etiketteres. Kan vi ikke bruke våre egne smakssanser, ta en dråpe olje på brødet, lukt og smak! Er den ikke god, klag, er den god så nyt at du har såpass med sanser i behold at du fremdeles kan smake om en vare har bra kvalitet, ikke bare stole på etikett og innpakning.

Monica P: Tavernaene bruker den tiloversblivne oljen i frityrgryta kanskje?
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-05-23, 10:59
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Bra talat Admirala! Du vet var jag står i den frågan.

- Har vi blivit omyndigförklarade av EU?
Jag skrev en kommentar om detta tidigare... Jag har Creme Fraiche i kylen som gick ut i februari. Inget fel på den, och samma sak med vispgrädde från mars...
- Hur kan jag då veta att den är felfri?
- Mycket simpelt!
- Lukta och smaka!

Däremot så är tomaterna inköpta i förrgår på Coop redan mögliga. Salladen är vissen och brunfläckig. Där undrar jag vad de har/gör i butikerna för att hålla grönsakerna fräscha tills vi har inhandlat dem. Sedan blir de dåliga i racerfart! Och all denna plast till förbannelse! Snart är väl potatisarna individuellt packade i plast! Det är säkert bara en tidsfråga! De har ju dessutom legat i jorden vilket är extra snuskigt, sedan har man väl slängt över lite koskit också! Bevare mig så hemskt att vi ska behöva äta sådant...

Nu hoppas jag ni förstår att jag raljerar, men jag kan inte låta bli.
Jag köpte morötter och på påsen stod det att ett oläsligt e-nummer hade blivit tillsatt... i morötter? Nja, fick jag förklarat. Det var något i tvättprocessen som gjorde detta.

Vad ska jag då skriva på burkarna när jag kokar sylt? Innehåller partiklar från luften av okänd härkomst! Kan innehålla spår av jord och växtrester! Plus tillsatt Rörsocker med dess tillsatser! Eventuella spår av diskmedel kan också förekomma då jag inte kokar burkarna!
- Är det nu någon som törs äta av min Hjortronsylt?
- Eller mina rårörda lingon!
Jag äter och tycker att det smakar bra, mina grannar också.

Däremot så blir jag lite fundersam över detta med bröd. En limpa från Skogaholms kan ligga i 3 veckor utan att mögla, medan en som är bakad av Hanséns i Öjebyn knappt håller en vecka. Sug på den karamellen ett tag! Jag är övertygad om att vi stoppar i oss mycket mer skit än det som står på förpackningarna!

Jag vill ha fler lokala marknader även här i Sverige, men det sätter sig matjättarna upp emot. De kallar det osund konkurrens. Jag undrar vad som är mest osunt? Deras sätt mot oss konsumenter och införandet av EMV-produkter. EMV är bara ett sätt att konkurrera med sig själv då alla pengar ändå hamnar i samma kista. Dessutom så tömmer vi Sverige på lokala producenter. Det ska bara finnas Coop, Ica och Axfood på marknaden!

/Ulf
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-05-23, 11:57
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Pollebosse och Ulf Wiman: Så sant, alltihopa!

Allt har gått för långt redan. Se bara EU-förslaget och fröer och utsäde nu också. Det gynnar de stora aktörerna och stjälper de små, lika som i livsmedelsindustrin mm.

Forsätter det så här kommer alla våra måltider se ut som flygplansmaten, inkapslat och inplastat. Lokalodlat och lokalproducerat kommer att vara ännu längre bort än vad det är nu. Vi måste göra något!

Jenny-som gör allt för att handla så lokalt, ekologiskt och naturligt som möjligt!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-05-23, 13:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Jag har väldigt olika förväntningar på olivolja som jag inhandlar i butik, som är förpackad i försluten flaska, försedd med etikett märkt Extra Virgin och på den olivolja som jag hittar på bordet på grekiska tavernor i en liten "serveringsflaska" som är öppen, påfyllningsbar och helt omärkt.

Jag inbillar mig inte att den sistnämnda är någon "Extra Virgin Toppkvalitet" utan snarare av enkel lokalproducerat slag som passar utmärkt till den mat som där blir serverad. För mig är det då en upplevelse som jag väljer väl medveten om att det är "omärkt" kvalitet, och som jag upplever som utmärkt. Gud förbjude att man skulle försöka stoppa det.

Om man däremot i butik saluför en vara (olivolja eller annat) med en märkning som inte överensstämmer med innehållet, ja då handlar det om bedrägeri vilket självklart ska beivras.

Har svårt att tro att Grekland med sin nuvarande ekonomiska situation har råd att skaffa sig "olivolje-poliser" som ska ut och kolla upp tavernorna. Folk som ser till att staten får in sina skatter torde vara mera prioriterat. Så till EU-byråkrater som ev. skulle komma på en så galen idé säger jag bara "Lycka till!" , lutar mig tillbaka och fortsätter att längta till nästa taverna-måltid med lokal olivolja.

Masse
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-05-23, 14:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Olivenoljeforslaget er trukket tilbake:

The European Commission has withdrawn a ban on olive oil jugs in restaurants following public ridicule and strong criticism by several European leaders

Les mer her:

http://www.enetenglish.gr/?i=news.en.economy&id=1002
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-05-23, 16:43
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Äntligen så har förnuftet segrat!

/Ulf
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-05-23, 17:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Jösses, nu får ni väl ändå kamma er och skippa konspirationsteorierna...

Nej, de enda som har någon större insyn i livsmedelsindustrin är väl de som jobbar i den. Men det finns några saker att tänka på för oss andra och som inte kräver mer än sunt förnuft och lite allmänbildning;

- Det skulle ju bli ohållbart om vissa producenter, oavsett bransch, skulle ha mindre krav på sig än andra vad gäller kontroller, tillsatser etc.

- Och så denna eviga myt om "skeva" gurkor. Nej, det var inte EU som helt plötsligt kom på det, det var odlarna/branschen själva som ville ha ett system för att dela in sina varor i olika klasser. Det är inte, och har aldrig varit, förbjudet att sälja krokiga gurkor. Den som påstår det ljuger.

- Jag tror inte att grekiska odlare/producenter är vare sig mer eller mindre ärliga än i andra länder. Rötägg finns överallt.

- E-nummer! Många tror på fullaste allvar att alla e-nummer innebär en syntetisk och konstgjord tillsats. Nej, många e-nummer avser helt "naturliga" tillsatser som exempelvis askorbinsyra (c-vitamin), gelatin, citronsyra, björksocker, karoten, klorofyll, syre, kväve etc. etc. etc......

- Jag kastar heller inte mat bara för att datumet gått ut, jag luktar eller smakar först. Men det betyder inte att jag tycker att det ska vara fritt fram att producera mat utan någon reglering alls. Och det betyder heller inte att jag är motståndare till lokala producenter som det verkar som att en del insinuerar.

- Alla storföretag har en gång i tiden varit små och lokala. Jo, det är faktiskt sant...


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-05-23 klockan 18:11.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-05-23, 18:12
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jösses, nu får ni väl ändå kamma er och skippa konspirationsteorierna...

Nej, de enda som har någon större insyn i livsmedelsindustrin är väl de som jobbar i den. Men det finns några saker att tänka på för oss andra och som inte kräver mer än sunt förnuft och lite allmänbildning;

- Det skulle ju bli ohållbart om vissa producenter, oavsett bransch, skulle ha mindre krav på sig än andra vad gäller kontroller, tillsatser etc.

- Och så denna eviga myt om "skeva" gurkor. Nej, det var inte EU som helt plötsligt kom på det, det var odlarna/branschen själva som ville ha ett system för att dela in sina varor i olika klasser. Det är inte, och har aldrig varit, förbjudet att sälja krokiga gurkor. Den som påstår det ljuger.

- Jag tror inte att grekiska odlare/producenter är vare sig mer eller mindre ärliga än i andra länder. Rötägg finns överallt.

- E-nummer! Många tror på fullaste allvar att alla e-nummer innebär en syntetisk och konstgjord tillsats. Nej, många e-nummer avser helt "naturliga" tillsatser som exempelvis askorbinsyra (c-vitamin), gelatin, citronsyra, björksocker, karoten, klorofyll, syre, kväve etc. etc. etc......

- Jag kastar heller inte mat bara för att datumet gått ut, jag luktar eller smakar först. Men det betyder inte att jag tycker att det ska vara fritt fram att producera mat utan någon reglering alls. Och det betyder heller inte att jag är motståndare till lokala producenter som det verkar som att en del insinuerar.

- Alla storföretag har en gång i tiden varit små och lokala. Jo, det är sant...


/kimmen

//Paittas
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-05-23, 20:25
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Stopp för olivolja på restaurangbord

Vill bara kort säga, att som gröna vågare på 70/80-talet och sedan fått ca 25 livsmedels-blandningar registrerade av storindustrin, har jag en egen uppfattning från två sidor.

Tro inte på den stora sidans delgivningar är mitt råd. För min del är allt klart och det är småskalighet, med en i bästa fall rationell hantering.

Var och en väljer.

Alla här väljer Grekland och det är bra så, tycker jag.

Paul
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT