Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-09-26, 07:23
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Hvem tenker vel i de baner i jakten på sitt greske drømmested? At boliger er ulovlig oppført..fremmed tanke.
Ved kjøp av eiendom her er det meget viktig å bruke en anerkjent advokat til å bistå i kjøpet for å unngå denne type problemer. Systemet her er utrolig gammeldags og rart og det finnes ikke noe sentralt eiendomsregister. Har hørt om eiendommer hvor overføringen tok et år for det tok så lang tid å finne ut hvem som faktisk legat sett eide denne eiendommen!
Vet ikke om det er riktig, men det sies at det er langt værre i Spania hvor mye er bygget på grunn som ikke er eid av utbygger/selger!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-09-26, 08:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Ved kjøp av eiendom her er det meget viktig å bruke en anerkjent advokat til å bistå i kjøpet for å unngå denne type problemer. Systemet her er utrolig gammeldags og rart og det finnes ikke noe sentralt eiendomsregister.
Enig, bruk advokat!
Det ble satt igang arbeid med et landsdekkende eiendomsregister for noen år siden (muligens lagt litt på is nå siden staten har så mye å bruke penger på), så endel kommuner, som Nafplio (hvor min bolig er) og Athen har dermed fått slikt register.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-09-26, 08:58
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Det jobbes med det samme her på Kreta, men enn så lenge så er det på "gammelmåte" med Notarius som visstnok alltid er en kvinne (?), kontant betaling og ingen kvittering osv.

Det skulle bare ta to uker fra vi var der med selger, advokat og hele kostebinneriet, til eiendommen var skjøtet over, men siden Kreta er gjort om fra fire til kun et område i denne forbindelse for å forenkle byråkratiet, så tok det fire uker!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-09-26, 09:23
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Notarius og kontant betaling uten kvittering? Da håper jeg advokaten jobber på en annen måte. I motsatt og verste fall kan man vel risikere å stå der med skjegget i postkassa, uten attestasjoner eller det som trengs for å dokumentere eierskapet.

Om det skulle bli aktuelt å tilbringe deler av året i Hellas, vil jeg gjøre som Yanna. Enklere å leie når man ikke skal bosette seg der permanent. Gjerne for 3-4 måneder av gangen. Fri som fuglen, fri til å flytte på seg når som helst.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-09-26, 11:04
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Har selvfølgelig alle papirer i orden på eiendommen som er skjøtet til oss og med et uttall av stamps på, men ingen kvittering fra NP at hun hadde mottatt femti euro for sine tjenester. Det synes jeg var litt merkelig!

Noen liker å leie og kaller det sin frihet, andre vil ha heller ha sitt eget, og den enkelt står fritt til å selv velge hva de ønsker.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-09-26, 11:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Har selvfølgelig alle papirer i orden på eiendommen som er skjøtet til oss og med et uttall av stamps på, men ingen kvittering fra NP at hun hadde mottatt femti euro for sine tjenester. Det synes jeg var litt merkelig!
Tror du inte att det handlar om skattesmitning från hennes sida?

Eva
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-09-26, 11:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Jag säger också bestämt: tänker du köpa något, nytt eller gammalt, anlita advokat! Precis som andra skriver är det inte alls solklart att den som vill sälja verkligen äger tomten...eller huset...

En orsak till förvirringen: Många, många emigrerade från Grekland och kom aldrig tillbaka. De kanske var delägare i en gård eller liknande. Lånade ihop pengar till Amerikabiljetten, satte kanske sin arvslott i pant. Inga papper finns nu som kan bevisa vem som egentligen äger vad.

En annan orsak är att många arkiv förstördes under krigen, av bränder och liknande. Först i dessa dagar har man börjat rädda såna arkiv och datorisera.

Sen håller man på , landsövergripande med en granskning av all egendom, där det visar sig att oerhört många svartbyggen finns. Här finns skatt att inhämta, så det kommer att bli ett angeläget jobb.

Sammanfattningsvis, köp med rådgivning av kvalificerat folk, och inte utan kontroller!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-09-26, 16:44
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tror du inte att det handlar om skattesmitning från hennes sida?

Eva
Godt mulig og jeg ble litt forbauset, men så ingen grunn til å gjøre noe mere med situasjonen hvor i tillegg til NP også vår advokat var tilstede, utbyggeren samt min kone og jeg. Må vel også innrømme at jeg skjønte lite av hva som foregikk. Vi signerte noen papirer, men ikke vet jeg hva det står der. Vår advokat sa det var greit.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-09-26, 18:38
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Vi signerte noen papirer, men ikke vet jeg hva det står der. Vår advokat sa det var greit.

Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-09-26, 19:17
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Skal være litt mer epresis; han fortalte oss hva som stod der, men siden jeg ikke skjønner gresk så var det hele for meg, ja nettop helt gresk!

Spurte advokaten hva de sa når/hvis de ikke forstod til hvilket han svarte; It's chinese to me!

Skjønner du kinesisk?
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-09-26, 20:04
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Forstar inte vare sig grekiska eller kinesiska. Men tillsammans med andra fragetecken ( som det har med kvitto ....) gor att man blir lite forvanad....men jag hoppas att ni vet var ni gor....
Det finns manga som bara drommer om att gora vad ni gor, kan ju inte annat an bara onska lycka till


/Lucky
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-09-26, 22:56
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Visa inlägg
...men jag hoppas att ni vet var ni gor....
Det håper vi og!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-09-26, 23:35
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Nu blir jag nyfiken ( igen ), var pa Kreta bygger ni hus ?

/Lucky




Och en sak till: glom inte att fortsatta att skriva om hur det gar med dromhuset.....
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-09-27, 08:39
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Huset bygger vi i utkanten av landsbyen Plaka som ligger rett opp fra Almyrida og med utsikt mot Souda-bukten, de hvite fjellene, Apokoronas Hill og dalførene innover i landet med olivenlunder og annet jordsbruksland.
Tak og vegger er på plass, men ikke dører og vinduer. Basseng er støpt og det jobbes med terassdekket rundt basseng/hus. Varmekabler legges ut i flislim og i løpet av uken så er de i full gang med flislegging inne.
Har valgt å montere en ordentlig peis med innsats og glassdører til å lukke, som i Norge.
Veden her er oliventrær og sesongen for å bestille ved starter om en måneds tid når de begynner med beskjæringen av oliventrærne. Blitt fortalt at et lass (1 ton) koster 120/140 euro levert på døren.

Har aldri fyrt med oliventrær og ingen ide om hvordan denne oppfører seg og hvor effektiv den er - noen som vet?

Yanni heter "steinmanne" som lager murer og er en ekte sjørøver med stor sans for dette arbeidet og en ekte yrkesstolthet. Han kommer med forslag og innspill og vi sier bare "ja" og er veldig fornøyde med det vi ser. Han hadde med seg en masse bilder av tidligere jobber han har gjort. Morsomt med sånne folk. Han er også en interessert hagemann så vi kan grave og spørre om det meste - snakker bra engelsk.
Han har invitert oss hjem til seg sånn at vi kan se hans steinhus og ting han har gjort, og selvfølgelig få med stiklinger av diverse trær han har.

Er det rart at vi koser oss her?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-09-27, 08:54
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Er det rart at vi koser oss her?

Nej det later helt underbart.



/Lucky som inte alls blir avundsjuk
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-09-27, 10:02
Polla Polla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 3
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg

Jeg synes synd på Hellas og grekerne, men skal vi andre betale for deres lemfeldigheter? Jeg synes ikke det!

............................................................
SÅ til dere som tar Hellas i forsvar; hva er løsningen? Veldig få snakker om det og man velger heller å snakke om at det er på tide at tyskerne betaler med henvisning til at det ble drept 400' eller var det 600' grekere under krigen, den holder ikke lenger.
Man må gjerne ha meninger om både det ene og det andre; for at et tilsvar skal ha en tungtveiende substans, er det nok viktig at man kjenner den fulle og hele historien ikke bare i moderne tid men også litt lenger tilbake i tid.

Apropos priser på eiendom; ser på finn.no og ikke minst hører at enkelte objekter på Kreta nå nærmer seg 1100 - 1200 € pr kvm; altså salg under kostpris av konstruksjonen. Ofte er de priset mye høyere enn de omsettes for. Omsetningen er meget liten. Det som omsettes går gjerne for en rimelig penge og har vel ikke alltid den beste kvaliteten. De fleste grekere velger "å vente på bedre tider".
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-09-27, 10:19
Polla Polla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 3
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Et par ord om oppgjør for eiendom i Hellas. I lengre tid har det som regel alltid vært forskjell mellom "commercial price" og kontraktspris. Dette er ikke bare et gresk fenomen. Flere land har og har hatt slike prosedyrer.

Det er nemlig skattekontoret som beregner den prisen som det skal betales skatt av; om den nå er 9, 11 eller 23% som for mange eiendommer nybygde i dag. Denne prisen benyttes som kontraktspris. Forskjellen mellom avtalt kjøpesum og beregningsgrunnlaget for skatt ("ligningsverdi"), blir de udokumenterte pengene.

Ellers er jeg enig i at det er viktig å ha GOD advokat som kan verifisere tomtegrunn og eierforhold på en betryggende måte. For de som tenker på å kjøpe brukt bolig, bør man også ha med seg en sivil ingeniør for nøye å besiktige boligen. Det er ofte vanskelig å "se" hva som er i veggene :-)
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-09-27, 14:23
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Polla Visa inlägg
Man må gjerne ha meninger om både det ene og det andre; for at et tilsvar skal ha en tungtveiende substans, er det nok viktig at man kjenner den fulle og hele historien ikke bare i moderne tid men også litt lenger tilbake i tid.

Apropos priser på eiendom; ser på finn.no og ikke minst hører at enkelte objekter på Kreta nå nærmer seg 1100 - 1200 € pr kvm; altså salg under kostpris av konstruksjonen. Ofte er de priset mye høyere enn de omsettes for. Omsetningen er meget liten. Det som omsettes går gjerne for en rimelig penge og har vel ikke alltid den beste kvaliteten. De fleste grekere velger "å vente på bedre tider".
Hvor langt tilbake i tid er tilstrekkelig?

Ser du sier at det som omsettes går for en rimelig penge og har vel ikke alltid den beste kvaliteten; hvordan har du kvalitetsikret det utsagnet?

Jeg vil tro at det er store geografiske forskjeller på hva som selger, ikke selger, og til hvilke priser. Selv kan jeg ikke uttale meg om stort annet enn det området jeg befinner meg i, men der mener jeg at jeg nå har en forholdsvis god peiling, og overrasket over at det som omsettes faktisk blir omsatt til de priser de blir.
Markdet fremover vil vel betinges av hvor mange som ønsker og/eller må selge samt hvor mange påpbegynte boliger det er som ikke har en kjøper. dette kan man vel på et vis kalle et "varelager", men tror ikke det varer evig, og neppe særlig mange hus som blir påbegynt idag uten en kjøper?
Tror heller ikke at en tomteeier vil gi bort tomten samt at det påløper en god del utgifter for å få denne byggeklar. Det betyr at det er et nedre nivå for tomter. Hus blir vel heller ikke påbegynt med mindre man får som et absolutt minimum dekket rene utgifter til materialer og arbeidskraft.
Hva det bety i pris i forhold til "gårsdagens" pris vet jeg ikke, men for egen del er vi komfortable med dokumenterbare 40% avslag og sover godt om natten. Skal forøvrig heller ikke selge!

Tror heller ikke at det er særlig tvil om store kvalitetsforskjeller på byggene her så vi er glade for at vi kan følge hele prosessen i detalj på nært hold. Har også norske naboer som har fått sine hus bygget av samme firma, og de er meget fornøyde med kvaliteten på sine hus. Den ene er profesjonell eiendomsforvalter/utleier og godkjent takstmann i Norge og den andre er ingeniør så jeg har tillit til ders uttalelser.

Opplevde i dag at byggeformannen, som er gresk bygningsingeniør, ba steinleggerne om å gjøre om på en trapp for han ville ha fallet en annen vei samt at det var opptil 2cm forskjell på høyden på de seks trinnene (16-18 cm tror jeg det var) på en steintrapp på et litt perifert område av tomten. Jeg hadde sett på trappen og gått opp og ned et par ganger, men ikke lagt merke til noen forskjell!
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-09-27, 22:41
Polla Polla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 3
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Skal man fullt ut forstå grekerne og hvordan deres mentalitet generelt er, må man nok tilbake et par hundre år. Snakker man mye med grekerne og stiller de alle disse spørsmålene vi lurer på, får man denne forståelsen av en slags "frihet", "lureri", "egoisme" slik mange av oss ser dette i mer eller mindre grad.

Mange av oss nordboere er nok litt for "navlebeskuende" og hevder både i flere sammenheng at man må gjøre sånn og sånn, akkurat som oss her oppe i skandinavien; så går det bedre :-)

Kvalitet på bygg; det tar jeg selv i øyesyn som ikke utdannet sivilingeniør. Med normal sans for byggeteknikk finner man ut av det meste. Ellers brukes selvsagt sivilingeniører med spesialitet innen gresk byggeskikk som sjekker opp disse forhold.

Det er veldig ok at du tror at ikke det er stor kvalitetsforskjell på byggene i området der du bor.
Sannheten er kanskje en annen, ikke kanskje, men sikkert; slurv med isolasjon hvis det er noen, dårlig sementblanding og at husene "faller fra hverandre". (Billig sementblanding er vanlig, selvom forskriftene sier noe annet) for å nevne et par ting.

Det er også fint at du er av den formening av at du har tillit til dine oppdragsgivere. Jeg er helt sikker på at du får et like bra resultat som dine naboer og som du sier, det er fint at vannet ikke blir liggende på trappen.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-09-28, 07:38
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Huspriser i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Polla Visa inlägg
Det er veldig ok at du tror at ikke det er stor kvalitetsforskjell på byggene i området der du bor.
Mine kommentarer går kun på de bygg i området som er bygget av samme utbygger, ingen andre. De bygningskyndige jeg kjenner, og som har sine egne hus her, har sett på mitt hus og kan bekrefte at at det er "same same". Den ene av disse fikk sitt hus ferdigstilt for to måneder siden, og det er nøyaktig de samme håndverkerne som jobber på mitt hus som de som bygget hans hus.
Og som sagt er jeg på stedet og følger byggingen i detalj hver dag.

Når det gjelder vannavrenning på trappen så var det kun snakk om hvilken vei vannet skulle renne for det var godt med fall på det toppdekket de hadde laget. Det så jeg ved selvsyn/selvmåling med vateret.

Jeg vet ellers fra "markedet" her at vår utbygger anses som seriøs og han har bygget/solgt hus også i et vanskelig marked nettop fordi han "leverer varene". Etter det jeg kan vurdere så er det en finish på hans (vårt) hus som er langt bedre enn det jeg ellers har kunnet se ved selvsyn på andre hus bygget i de senere år.
All cement som har vært benyttet på huset har vært levert av et stort cementfirma her med bil/pumper osv, men jeg har ikke sendt inn prøver av cementen til et lab. for å si det sånn.

Igjen i følge mine naboer/bekjente med egne hus og bygningsteknisk kompetanse og erfaring her så mener de at jobben de gjør her er til dels langt bedre enn det de mener er vanlig i Norge og med minst like gode materialer som f.eks innedører og mye annet.

Det som er uvant er at vannrør og el støpes inn i gulv og vegger, dog med rør i rør og ledninger i rør, men oversikten etterpå mht hva som er hvor blir nok først og fremst det jeg har tatt bilder av underveis, og det har jeg!

Jeg tror også at jeg nyter godt av de feil som har vært gjort underveis i andre hus slik at de ikke gjentas hos oss, og at vi får en del tekniske løsninger og valg av utstyr som er gunstig for oss.

Huff, blir nesten nervøs av dette!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT