Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-19, 19:38
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Öl i Grekland

Jag älskar båtluffning i Grekland, men om man gillar öl som smakar nåt - som t.ex. en porter, stout eller IPA - är öl i Grekland ingen speciellt munter historia. Amstel, Heiniken, Mythos, Fix, Alfa... inget annat än ljus internationell lager enligt standardrecept 1A. Har man tur kan man ibland hitta en Mythos Red Ale som är hyfsat okej.

På Serifos hittade jag dock en Guiness!! På burk visserligen, och svindyr, men jag bara MÅSTE ha den. Och då vill servitrisen ge mig en iskall frostad sejdel till denna Guiness! Som tur var hade jag ett urdrucket ljummet vattenglas som jag hellre hällde upp i. Och servitrisen tog tacksamt emot informationen om att en stout INTE ska serveras iskall.

För ett par år sedan startade ett nytt grekiskt bryggeri - Craft Breweries - med ambitionen att brygga kvalitetsöl. Det är dock inte på många öar i Cykladerna det går att hitta Craft-öl. På Sifnos hittade jag en italiensk restaurang som hade två sorter från Craft. Inte de bästa sorterna, men ändå stor lycka!

På en bar i Adamas på Milos såg jag att de hade en hutlöst dyr Newcastle Brown Ale. Det är egentligen en ganska medioker sak som jag aldrig köper här hemma. Men just då var det ingen tvekan - en sådan måste jag ha! När jag beställer tittar servitören på mig och säger: "I must warn you, it's a red beer". Inte mycket till ölkunskap där inte. Jag svarar: "No, read the label. It's a brown ale and I want one now!"

/kimmen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-19, 21:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Öl i Grekland

Jag vet inget om Craft Breweries men om öl rent allmänt vet jag en del efter att ha provat ( ! ) öl de senaste 20 åren, drygt.

Dessvärre är Grekland inget öl-land och kommer nog inte heller att bli. De ljusa internationella lager som finns kommer att fortsätta att dominera, alla grekiska ljusa, Mythos Red ett lysande undantag givetvis inkl. Genesis som också har en red. Visst har jag sett bar-menyer där det finns t.o.m belgiska kloster-öl och vissa tyska sorter men jag är själv inte beredd att betala mellan 3, 3,5 € upp till kanske 5 € för kanske endast 33-35 cl.

Dessutom är jag sådan som gärna gynnar grekisk ölbryggningskunskap genom att köpa Mythos, Fix, Hellas Pils, Alfa, Vergina m.fl. Klimatet manar som jag tycker, inte direkt till någon "ölprovning" då kalla ljusa, mer maltiga än humliga sorter glider ner för stämningens, vädrets och avkopplingens syfte mer än att bedöma karaktär och betygsätta (som vi ölprovare ofta gör annars).

Förresten, jag har ibland hittat tyska Kaiser och någon enstaka gång, även Duckstein men utgifterna ska ju gå till annat än öl, förvisso. Vet dock inte om en IPA skulle smaka lika intressant som hemma ?



Hasse






Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-19, 23:21
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Dessvärre är Grekland inget öl-land och kommer nog inte heller att bli.

Gosse! Du talar med en dåres kunskap!?
Jagh sitter just nu rådansdes stund lite eller ganska lummig av både jäger o en massa öl o lysnar på grekisk musik o frugankollar film på tv med Leonardo di Caprio.
Grekland har fantastisk öl jämförtr med Italien som är rena U-skitneanderthal-landet när det gäller ÖL!!!.
Vi turas om mellan Grekland o Italien som är två fantastiska länder, men dock inte ölländer.

I Grekland drickes det gott öl om man tycker om lager men i Italien smakar det surt gammalt bröd!!!

Tänk att det är 38 grader och det är 50 personer som sitteer o trycker på en servering o tv å på sin höjd dricker öl, ja då e du i Italien... Ingen ölkultur.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-19, 23:33
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Öl i Grekland

Jag har inte sagt att Grekland har dålig öl. Däremot har Grekland inte mycket till ölkultur eftersom det inte finns någon variation i deras eget utbud. Grekland syns dessutom aldrig i den statistik som tas fram varje år om hur mycket invånarna i världens ölproducerande länder dricker per kapita. Den statistiken brukar vara en mätare på hur det egna landets invånare uppskattar sitt eget lands produktion. Tjeckien, f:d Tjeckoslovakien brukar leda denna statistik då de dricker c:a 150-160 Liter öl per person och år. Sverige har pendlat mellan 40-60 Liter per år och invånare under ganska många år trots "ett ökat intresse" som det brukar kallas.

Italien har antagligen inte heller mycket av ölkultur men den frågan låter jag gärna någon Italien-kunnig besvara. I alla fall finns det inte, och har inte funnits särskilt mycket till utbud av Italienska öl på det svenska Systembolaget. Då ska man betänka att det i Sverige finns ett alldeles oslagbart utbud av öl för övrigt på Systembolaget "trots" att de har monopol på alkoholförsäljning till allmänheten, dvs. du och jag.

Den debatten, monopolets vara eller icke vara är inget jag tänker diskutera här på Kalimera.

Dvs. öl i Grekland har sitt syfte som jag nyligen har beskrivit och jag tänker själv inte betrakta dem som någonting annat. De smakar förträffligt för mitt eget syfte när jag är där, Mythos och Alfa som finns i Sverige, smakar ingenting här hemma jämfört med där.

Italien har däremot en fantastisk vinkultur, en närmast oslagbar sådan i världen och det är ju en helt annat historia.



Hasse (en dåre med kunskap)

Senast redigerad av Hasse den 2008-07-19 klockan 23:41.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-19, 23:41
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Öl i Grekland

Mmmm... Skatill Italien om några dagar, närmare bestämt till Tropea i det outforskade Kalabrien, dock så infinner sig vemodet eftrsom Grekland på något sätt hamnar på första plats!?

Visst har du rätt med vinet...
Det lär bli några flaskor med Amaronevin!

Men öl oct Italien är en usel kombination

Med all respechkt för er "kultiverade" öldrickare så är Grekland inget öl-land, men Italien vet knappt vad öl är
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-19, 23:42
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Öl i Grekland

Ska man prata ÖL länder så är det PRAG som gäller...INTE GREKLAND...visSt ölen är god i Grekland...men kan inte jämföras med PRAG...Ölen är god i Grekland för att man är så varm och vill ha något svalkande...men i PRAG är man inte varm...kanske..men jag var det inte..jag vet inte vad jag ska säga just nu...

//tycker om öl....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-19, 23:47
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Ska man prata ÖL länder så är det PRAG som gäller...INTE GREKLAND...visSt ölen är god i Grekland...men kan inte jämföras med PRAG...Ölen är god i Grekland för att man är så varm och vill ha något svalkande...men i PRAG är man inte varm...kanske..men jag var det inte..jag vet inte vad jag ska säga just nu...

//tycker om öl....

Lämnade lokalpuben (pizzerian) för någon timme sen, och tro mig när jag säger att där slank ner några (många) goda tjeckiska ÖL!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-20, 00:03
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

För den som gillar lager har naturligtvis Grekland ett bra utbud. Och mitt på dagen i värmen vill jag heller inte ha t.ex. en IPA eller en stout. Det har runnit en och annan Amstel nerför strupen i Grekland kan jag lova.

På kvällen när det är lite svalare vill jag dock absolut ha annat än menlös ljus lager - som jag väldigt, väldigt sällan dricker här hemma. Jag är en stor älskare av porter, stout och IPA.

Hasse, jag hittade också Kaizer några gånger och den är ju något bättre än de andra - finns ju åtminstone en tillstymmelse till lite beska. Men du ska definitivt prova öl från Craft Breweries om du får möjlighet!

Vad gäller Systembolaget är ju tyvärr fortfarande en absolut övervägande del av utbudet vanlig ljus lager - antal porter och stout kommer knappt upp till tvåsiffrigt. Och man har till exempel oerhört svårt att ta in öl från alla nya svenska mikrobryggerier som i många fall gör helt fantastiska öl.

/kimmen

P.S. Jag hällde i mig min första öl för sisådär en 37-38 år sedan...
P.S. P.S. Är du ölintresserad så kolla in http://www.svenskaolframjandet.org
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-20, 00:41
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Öl i Grekland

Jag har varken 10, 20, 30 eller 40 år på nacken vad det gäller öl, trots tummdopp i farsans ölglas vid låg ålder. Föredrar dock ljus öl i 9 fall av 10. Rutinen kanske inte har satt sig? Ser fram emot ett antal Mythos b.la.

Bara 4,5 dag till flyget lyfter och den första ölen denna resa blir verklighet!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-20, 00:59
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Vad gäller Systembolaget är ju tyvärr fortfarande en absolut övervägande del av utbudet vanlig ljus lager - antal porter och stout kommer knappt upp till tvåsiffrigt. Och man har till exempel oerhört svårt att ta in öl från alla nya svenska mikrobryggerier som i många fall gör helt fantastiska öl.

/kimmen

Tråkigt att göra dig besviken men "vanlig ljus lager" är "tyvärr" den överlägset vanligaste öltypen i världen och kommer så att förbli. Om du kan din ölhistorik så är det tyvärr fakta att många, alltför många stora förespråkare av beska (andelen humle i ölet) i Europa, har sänkt sin "bitterness unit" till att istället tilltala många nya konsumenter. Det gälelr t.ex sådana klassiker som Jever, Bitburger, Warsteiner och Pilsner Urquell för att nämna få bland fler. Det har tyvärr att göra med marknadsandelar, dvs. ett sätt att överleva.

Att Systembolaget inte kan sälja från fler av de s.k. mikrobryggerierna, det har en ganska naturlig förklaring. Har nämnt tidigare att monopolet har sin plats och det kommer att gälla under tämligen lång framtid. Mikrobryggerierna måste kunna leva upp till en rad krav. Framför allt kombinationen kontinutitet, kvalitet, logistik kring leveranserna till butikerna eftersom det inte är någonting som Systembolaget själva kan säkerställa. Mikrobryggerierna har heller inte resurser rent personalmässigt eftersom det innebär stora utgifter för avlönad personal. Jag har besökt ett flertal av dessa s.k. "mikrobryggerier" tillsammans med många andra entusiaster och det är dessvärre så att dessa väldigt duktiga bryggerier med sina eldsjälar, tyvärr är en grupp människor som jobbar mycket i motvind och har så gjort under många år.

En aning långt ifrån grunden till denna tråd men i alla fall en vinkling av vad som sker mer på "hemmaplan".


Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-20, 01:05
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

Jag vet...

/kimmen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-20, 01:09
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag vet...

/kimmen

Du som är från Götet, du har ju "Dugges" lite mer nära till hands än jag som bor på den andra sidan av Sverige än du. De finns i beställningssortimentet numera, jag har tyvärr inte ekonomi nog att beställa deras öl just nu men maken till IPA är svårt att uppbringa från bryggerier i Östra Svealand (där jag bor)

Finns Dugges representerade på "7:an" numera ?



Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-20, 01:14
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

Nu är det ju också nya regler från Systembolaget som säger att de öl som t.ex. Dugges har i beställnings-sortimentet, får han leverera direkt till närmaste Systembutik - i detta fall i Mölndal. Bra för mig!!!!

Jag är aldrig på "7:an" så jag vet inte. Men Dugges finns representerade på t.ex. Rover, Bishop's Arms och Tre Små Rum.

/kimmen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-20, 01:22
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nu är det ju också nya regler från Systembolaget som säger att de öl som t.ex. Dugges har i beställnings-sortimentet, får han leverera direkt till närmaste Systembutik - i detta fall i Mölndal. Bra för mig!!!!
/kimmen

De reglerna är föremål för klart förståelig kritik. Om jag som finns i en annan del av Sverige (bäst eller inte bäst sida), vill beställa Dugges öl och Systembolagets regler säger att jag endast får beställa "hel förpackning" (oftast 24 flaskor, ej belagda med pant) så begår Systembolaget i princip ett grovt fel. De tvingar mig då att beställa en mängd produkter som jag inte vill ha, dvs. om jag endast vill ha EN flaska av något som Dugges producerar så har jag ingen valfrihet vilket EU så ivrigt förespråkar. Visst skulle jag kunna beställa "hel förpackning" från Dugges men det är ju det att de har så många olika öl som jag OCKSÅ vill ha så 5-6 förpackningar x 24 flaskor blir ju LIIIIITE dyrt menar jag !!



Hasse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-20, 01:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
De reglerna är föremål för klart förståelig kritik.
Jag vet. Tråkigt för dig. Men som sagt... bra för mig!

/kimmen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-20, 01:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Öl i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag vet. Tråkigt för dig. Men som sagt... bra för mig!

/kimmen

Kan ju nämna att ett av Sverige bästa öl någonsin (en "lager"......) har för alltid gått i graven. Lundgrens Lager var f:d Tärno Bryggeri´s första produkt innan de tog namnet Kungsholmens Kvartersbryggeri. De blev sedan Nils Oscar, heter numera "Nils Oscar Company" och har flyttat till Nyköping. Detta öl sålde dåligt så Systembolaget beslutade då att det skulle tas bort helt. Bryggeriet valde då att meddela sina "fans" att man kunde privatimportera Lundgrens Lager vilket jag gjorde. Så importen från Nyköping till min ort gjorde ett påslag av 2 SEK/flaska (33 cl-flaskor, köpte 2 lådor = 48 flaskor) extra mot vad ölet tidigare hade kostat när jag då köpte det i butikerna.

Nu har det tagit slut här hemma, vi var bland de sista i Sverige som hade det hemma för privatbruk.

Mycket kuriosa, lååååångt ifrån den ursprungliga tankan att diskutera grekisk öl..........



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2008-07-20 klockan 01:38.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-20, 01:57
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Öl i Grekland

Ni skulle bara smakat det ÖL som jag o brorsan brygde på 70talet! Det var grejer det! Idag tror jag inte att jag ens skulle vilja ha luktat på det
Öl ska drickas, det ska inte diskuteras hur, var eller varför det ska drickas. Det är bara att öppna munnen o låta det åka ner. Öl är livets dryck
Är man sen i Grekland så är det ju sällan mer än ett steg till ett ställe där man kan få en öl i handen!

Jag gillar normal lagerÖl å om den sen heter Mythos,Fix,Amstel,Heineken eller nåt annat namn spelar väl inte för mig så stor roll. Det gäller ju att hålla vätskebalansen i kroppen på en bra nivå För övrigt är öl från Tjeckien väldigt gott!
MVH
PilsnerYeasou
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-27, 15:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

.....

På världens största (?) ölsajt ratebeer.com har öl-freaks över hela världen betygsatt öl utifrån fem olika kriterier. Och på andra plats bland all världens öl hittar vi faktiskt ett svenskt öl! Det är Kaggens Stormaktsporter från Närke Kulturbryggeri med ett sammanvägt medelbetyg på 4,48. (Etta är det belgiska trappistölet Westvleteren Abt 12 med 4,51).
.....

Men nu – tillbaka till ursprungstråden ”Öl i Grekland”!!
Enligt RateBeer finns det 10 kommersiella ölbryggerier i Grekland:
(klicka på bryggeriets namn så kommer du till deras hemsida där jag har lyckats hitta någon)

Athenian Brewery S.A. Ägs av Heineken. Brygger bl.a. Amstel, Heineken, Alfa, Fischer, Marathon, Fürstenbräu. (Högsta medelbetyg RateBeer: Amstel 2,29).

Mythos Breweries. Ägs av Scottish & Newcastle. Brygger bl.a. Mythos, Mythos Red, Kaiser, Henninger. (Högsta medelbetyg RateBeer: Mythos Red 2,67). Är även importör av Guinness, Kilkenny, Foster’s samt cidern Bulmers Original.

Craft Microbrewery. Brygger Craft Pilsner, Craft Red Ale, Craft Smoked Lager, Craft Weiss, Craft Athens Lager, Craft Black Lager. (Högsta medelbetyg RateBeer: Craft Black Lager 3,42). Den engelska och tyska hemsidan är under konstruktion, men de olika sorterna presenteras på grekiska HÄR.

Hellenic Breweries of Atalanti. Brygger bl.a. Fix, Hellenic Star, Pils Hellas. (Högsta medelbetyg RateBeer: Fix 2,17).

Hellenic Microbreweries S.A. Brygger Genesis Premium Lager, Genesis Premium Pils, Genesis Red Ale, Genesis Weiss. (Högsta medelbetyg RateBeer: Genesis Premium Pils 2,88).

Hellenic Microbrewery O.P. Brygger bl.a. Zeos Pils.

Macedonian Thrace Brewery S.A. Brygger bl.a. Vergina Premium, Vergina Red, Vergina Weiss, Edelsteiner. (Högsta medelbetyg RateBeer: Vergina Red 2,93).

Papadimitriou EMM. Inc. Brygger Rodos Magnus Magister. (Medelbetyg RateBeer: 2,37).

Piraiki Microbrewery. Brygger bl.a. Piraiki Pils, Piraiki Pale Ale. (Högsta medelbetyg RateBeer: Piraiki Pils 3,13).

Rethymnian Brewery. Brygger Rethymnian Dark, Rethymnian Blonde. (Högsta medelbetyg RateBeer: Rethymnian Blonde 2,92).

I Aten och där omkring finns även några pubbryggerier. På denna sida presenteras några av dem.


Ja, det var många fler bryggerier än jag kände till (finns säkert ytterligare något). Och det är kul att åtminstone ett par av dem vågar sig på annat än vanlig standardlager. Det rör på sig!

/kimmen


P.S. Som jämförelse kan nämnas att det 2008-07-18 fanns 31 st. större och mindre bryggerier i Sverige. Du hittar en förteckning här.

Senast redigerad av kimmen den 2008-07-27 klockan 15:51.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-09-04, 17:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Öl i Grekland

En fråga till er Kreta-fantaster; Har någon av er testat något av de båda ölen från Rethymnian Brewery?

/kimmen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-09-04, 18:37
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Öl i Grekland

Har inte funnit då jag frågat. Verkar vara låg produktion.
Däremot finns det riktig öl att dricka i Xania.
D.v.s Guinnes (burkmat). Kilkenny har jag däremot inte hittat förutom på Kos.

Uffe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT