Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-09, 09:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Inkastare...

För att inte byta ämne i Mias Karpathostråd så undrar jag lite och det har säkert diskuterats MÅNGA ggr förr..(moderator kan i så fall foga samman tråden med den av dem) VARFÖR GER INTE GREKISKA RESTAURANGÄGARE UPP????? Finns det NÅGRA som gillar inkastare?
Tänk så många trevliga ställen man säkert missat för att man inte ens fått sakta in och närma sig en matsedel innan en inkastare kommer fram och ska läsa för en....
Jag tror det är därför jag mer och mer uppskattar fastlandet. Där förekommer det nästan inte alls på det sättet...

Ni som gillar inkastare , skriv gärna varför, jag har kanske missat något?

Lissi - som bävar för Naxos i det avseendet
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-09, 09:41
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Inkastare...

Ja, ju mer de försöker desto mer anti blir man ju...Kanske kan man falla för en stilig inkastare som charmar, gjorde nog själv det när jag var lite yngre!? Sedan beror det ju på hur man blir behandlad när man kommit in, om de bryr sig eller om de tycker de gjort sitt när de lyckats fått in en...Tycker det är trevligt när de står utanför och hälsar och säger några ord men de behöver ju inte tjata hål i huvet på en om man inte verkar intresserad av att gå in just för tillfället.

Mia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-09, 09:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Inkastare...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lissi - som bävar för Naxos i det avseendet
Du behöver inte bäva för Naxos, de inkastare som finns respekterar ett "tack jag vill titta först, eller ett nej tack". De inkastare som jag jämför med är de på Teneriffa och Gran Canaria, de är ju näst intill omöjliga att bli av med utan att man behöver vara direkt otrevlig mot dem.

// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-09, 09:48
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Inkastare...

Nej, jag kan heller ej med dessa "Inkastare". Men, under vårens resa kommo vi oss att förvånas när det gällde rumsraggarna vid Naxos hamn.

De var prydligt uppställda på gatan vid sidan av piren. Vi fick förklaringen av vår Hotellägare att myndigheterna vid vite förbjudit rumsraggarna att
som det hette "störa" turisterna. Det skulle visst bliva dryga böter eljest.

Vad vi erfor skulle detta även gälla inkastarna utanför tavernorna. Det var tillåtet att stå inne på serveringens område och förklara menyn/svara på frågor, men ej aktivt söka bringa turisterna in på tavernan. Även här skulle brott mot denna regel rendera höga böter för tavernainnehavaren.

Enligt regelverket räcker det med att en turist upplever sig störd, och anmäler detta tilll Turistpolisen för att böter ska utdömas.

När vi var på Naxos nu i Juni kunde vi med egna ögon se att de nya reglerna fungerade till 100 % vad gällde rumsraggarna. Vi såg heller ej några aktiva inkastare vid tavernorna på hamnpromenaden. Men, detta kanske mera berodde på att det var försäsong??

Arne

I tolvgradig mulen Umeådag

Senast redigerad av Arne den 2007-07-09 klockan 09:50.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-09, 09:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Inkastare...

Ljuv musik att höra Arne!!

Lissi - något varmare i Lund
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-09, 10:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Inkastare...

På mindre öar finns inga inkastare. Verkar delvis vara en bieffekt av massturismen. Jag tänker alltid att om ett ställe behöver eller använder sig av inkastare är deras utbud av drycker, mat, service, trevnad inte så bra. Ett attraktivt ställe behöver inga inkastare. Det var inga inkastare varken på Ios, Sikinos eller Folegandros men i Perissa på Santorini samt i Fira fanns det inkastare dock inte så aggresiva som de jag mött i Rethymnon på Kreta.

Efter att ha varit på Folegandros kändes Perissa vekligen trist. Strandpromenaden känns som bäst före datum passerats och det ligger skräp lite här och där i byn. Mötte dessutom en viss bitterhet över att många turister ser ön som en transferö och bara stannar en natt eller två. Tänkte att det är upp till hotell och tavernaägare att jobba i den riktningen att fler vill stanna längre. Om ön inte hade dragningskraft som transferö skulle många säkert inte komma dit alls. Inkastare hjälper verkligen inte upp situationen.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-09, 10:04
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Inkastare...

Det finnes innkastere, og det finnes innkastere..... Skoleeksempelet på den perfekte innkaster (hvis det først skal være en der), er vel Yiannis på Myrovolos i Chania. Smilende og alltid blid, enten man bare slår av en prat eller om man går inn. Gode sosiale antenner, så han trekker seg raskt tilbake når han ser at kunden helst vi ha fred. Følger med at gjesten får service innen rimelig tid, og hvis det er travelt og tar for lang tid, sørger han selv for å sette brød på bordet, tenne lyset, og sånne småting som gjør at man får følelsen av at man ikke er glemt. Slike innkastere har jeg ikke noe mot.

De fleste steder har jeg faktisk ingen problemer med innkasterne, eierne er ikke dummere enn at de ofte setter den hyggeligste og mest sosiale fyren de har til den jobben. Hvis man bare er tydelig nok, og sier fra hva man vil, er det som regel ikke noe problem å få studere menyen i ro og mak. I vanskelige tilfeller må man kanskje lese menyen uten å vise at man legger merke til at det står en innkaster ved siden og leser høyt. De "usynlige" innkasterne pleier også å gi opp ganske fort.

Men jeg har også brukt mye over en time på å gå langs rekka av restauranter i havna i Chania en stund før det egentlig er middagstid og det nesten ikke er folk ute, slå av en prat med innkasterne hvert eneste sted, bli invitert inn på kjøkkenet for å inspisere fisken, prate litt med kokken der inne, og gjerne få spandert en raki på noen av stedene. Kona synes også dette er trivelig, selv om hun som regel er usynlig både for innkastere og kokker, helt til jeg sier at hun også må få seg en raki, som hun da kan avslå eller akseptere. Man har jo ferie, og dette er da en flott måte å bruke en time man ikke har noe annet å gjøre...

Da jeg kom til den siste restauranten før sjøfartsmuseeet, stod forresten innehaveren klar.... "Jeg vet ikke hvem du er", sa han, "men jeg har sett du har blitt invitert inn hvert eneste sted bortover, så jeg vil gjerne at du kommer inn og ser på mitt kjøkken også".... For et øyeblikk følte jeg meg virkelig som en VIP, og tok selvfølgelig mot glasset med raki der også....

Det er kanskje et lite poeng at jeg aldri har spist på noen av restaurantene langs havnen. Jeg foretrekker stedene i gatene litt lengre bak havnen, hvor det er en blanding av turistfeller med ekstremt aktive innkastere og høy bouzokimusikk, og de klassiske stedene hvor bestefar og bestemor koker og serverer, og ikke kunne drømme om å mase på folk for å komme inn.

Senast redigerad av JohnS den 2007-07-09 klockan 10:16.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-09, 10:40
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Inkastare...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vad vi erfor skulle detta även gälla inkastarna utanför tavernorna. Det var tillåtet att stå inne på serveringens område och förklara menyn/svara på frågor, men ej aktivt söka bringa turisterna in på tavernan. Även här skulle brott mot denna regel rendera höga böter för tavernainnehavaren.
Vi var på Kalymnos -04 och redan då muttrade mor i huset på favorittavernan över att hon enligt reglerna bara fick "stå i dörren och le" annars fick hon böta. Problemet är annars obefintligt på K.
Hur det är nu i Kos stad vet jag inte men -01 var jag nära att klappa till en inkastare som fysiskt försökte släpa in kära hustru på krogen.

//PO
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-09, 11:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Inkastare...

Kan inte komma på någon inkastare på Kalymnos
Kanske det finns någon i Pothea men ingen som jag har råkat ut för
Ännu en bra sak med Kalymnos

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-09, 11:42
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Inkastare...

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Kan inte komma på någon inkastare på Kalymnos
Kanske det finns någon i Pothea men ingen som jag har råkat ut för
Ännu en bra sak med Kalymnos

Riitta
Jusht prexis, det är de jä-hä-vla utkastarna jag har problem med

//PO
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-09, 11:50
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Inkastare...

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
De inkastare som jag jämför med är de på Teneriffa och Gran Canaria, de är ju näst intill omöjliga att bli av med utan att man behöver vara direkt otrevlig mot dem.

// Helén

Såna inkastare träffade vi på på Rhodos. De var envisa, tjatiga och ibland rent oförskämda när vi sa nej. Vi försökte på flera sätt, artigt, snällt, irriterat och till slut blev vi som ilskna bin. Min kompis tog till kraftuttryck på grekiska och först då gick de undan. Sen finns det de som är trevliga, hejar och pratar och accepterar att man säger nej: "Välkommen tillbaka en annan dag". Dit går man gärna senare...

/Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-09, 11:56
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Inkastare...

I Analipsi, Kreta finns inga inkastare. Däremot i Stalis och Hersonissos blir man tokig av alla som tjatar på en, och förstås pratar dom svenska. Jag väljer lätt en restaurang utan inkastare.

/Ulrika
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-09, 14:13
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Inkastare...

Mötte den perfekte "inkastaren" 84 på restaurang Oscar på Kos. Fick året efter reda på att restaurangägarna slog om honom. Värsta mötet med inkastare hade vi på Cypern och Limassol. hade inte hustrun hållt i min hörgerhand hade det blivit en upprepning av Ingos höger. Vi satte givetvis inte vår fot på detta stället.
Har sedan mött både o- och trevliga inkastare.
Chras
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-09, 14:50
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Inkastare...

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Min kompis tog till kraftuttryck på grekiska och först då gick de undan.
Ett annat tips är att göra som min lillebror. När inkastarna säger "Ella my friend" ser han dem stint i ögonen och säger: "I am NOT your friend". Effekten blir alltid densamma, greken gör en avvärjande gest och säger "OK, OK no problem". Sedan har han inga problem under resten av vistelsen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-09, 15:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Inkastare...

... ochi, re hjelper også...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-09, 15:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Inkastare...

På taverna Orea Karpathos i Pigadia är de serverande bröderna ett skolexempel. De hälsar sina gäster hjärtligt, stammisarna (som är MÅNGA) extra hjärtligt - men inte förrän gästerna redan är inne bland borden. Jag har aldrig sett nån av dem gå utanför och försöka locka in folk.

Och det behöver de inte heller. Varje gång jag varit där eller gått förbi har det varit fullt. Knökfullt. Stället har nämligen bra mat och då behövs inga inkastare.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-09, 16:30
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Inkastare...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag tänker alltid att om ett ställe behöver eller använder sig av inkastare är deras utbud av drycker, mat, service, trevnad inte så bra. Ett attraktivt ställe behöver inga inkastare.

Eva
Det är precis vad jag också alltid tänkt, och delvis upplevt. Jag har annars inte upplevt speciellt många inkastare under mina resor. Har dock fått höra i efterhand om en enträgen inkastare på Kefalonia som var väldigt argsint, hur nu det skulle kunna hjälpa honom att få nya gäster.

I Rethymnon har jag inte upplevt det som Eva tidigare skrev att inkastarna där skulle vara "aggresiva" men det är din erfarenhet, och motsatsen min.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-09, 16:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Inkastare...

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
I Rethymnon har jag inte upplevt det som Eva tidigare skrev att inkastarna där skulle vara "aggresiva" men det är din erfarenhet, och motsatsen min.
ÅH där var vi allra första "turistveckan" i april förra året..Jisses!!!! Ösregn och nästan inga turister, men OJ, man nästan skulle släpas in på tavernorna av envetna inkastare! GRÄSLIGT!!!
Tur att Calle och Git hade jättemysiga tavernor att tipsa om!! Dessa var garanterat utan dylika...

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-09, 17:02
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Inkastare...

Då skyller jag på vädret och säsongen Lissi.

RethymnonförsvararMartin
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-09, 17:24
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Inkastare...

Tycker inte att man kan kalla "inkastare" för "inkastare" i Grekland...har aldrig varit med om att de går efter en på gatan och rycker i armen Det gör de däremot i väldigt många andra länder.
Jag som ändå mest vistas i väldigt turistiska områden när jag är i Grekland, Chaniakusten, har aldrig blivit irriterad Jag säger bara Turkiet, Kanarieholmarna, Cypern, Mallorca...där kan man prata om inkastare
Min kompis som varit i typ hela världen tycker det är så skönt i turistområdena i Grekland om man jämför både med tex Australien eller Asien (turistområden) där inkastarna tydligen är värre.

Malin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT