Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-02, 15:14
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Det låter jättegott, jag som älskar spenat. Det skall jag testa så snart jag får tillfälle.
Kicki
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-02, 16:35
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 64
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Har just pratat med min sambo som lät meddela att horta kan vara olika gröna blad men att det bland annat kan vara spenat eller maskrosblad!
Bara som lite kuriosa sådär.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-04, 07:44
Roditiss avatar
Roditis Roditis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Tänk inte så på semestern för guds skull! Man lever bara en gång! Mia zoi!!!



Ioannis
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-04, 08:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

För mig är nyttig mat också god. Saknar inte mängder av olja. Snabbmat och pommes frites äter jag inte gärna varken här hemma eller i Grekland. Fräscha sallader, mycket frukt, ett glas gott vin, en vällagad kötträtt, någon av alla de grekiska smårätterna. En bit god får eller getost några oliver där är lyckan gjord. Älskar ungsbakade grönsaker. Kokt zucchini med kokt potatis ljuvligt kryddad och med citron. Ungsbakad get och massor av annat gott. Om det sen innebär att vågen inte står på + 4 kg när jag kommer hem så är det ännu bättre. Är över 50 år och vet hur svårt det kan vara att gå ner dessa extrakilon som snabbt försvann för 20 år sedan så nog förstår jag den som vill akta sig för extrakilona under semestern.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-04, 10:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Det är ju just för att man bara lever en gång man ska tänka på sin vikt och hälsa! Allt är ju mycket roligare när man mår bra.

Men att hålla vikten i Grekland har jag aldrig upplevt som något problem. Jag rör mig mycket där, det är väl kanske därför. Hemma däremot är det betydligt svårare.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-04, 15:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Roditis Visa inlägg
Tänk inte så på semestern för guds skull! Man lever bara en gång! Mia zoi!!!
Men nyttig mat är GODARE för mig. Faktiskt. Oavsett vad jag väger. Att dränka maten i olivolja är inget självändamål.

Mia zoi - och förhoppningsvis lite längre
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-04, 16:07
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Om man kan undvika att gå upp våldsamt mycket genom att välja ett nyttigare alternativ - fortfarande god, men nyttig - så är det skönt att kunna behålla sin vikt som man kanske har kämpat för att få ner. Varje hekto ner kräver ju lite jobb, motion och vaksamhet med vad man stoppar i sig. Det känns dumt att förlora det på kort tid genom att "släppa alla hämningar" och vräka i sig onyttig kost...

På tal om "att dränka i olja" - har ni testat att doppa gott bröd i god olivolja? Det är så gott, så det måste nog vara nyttigt .
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-04, 16:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Det går jo an å be om å slippe å få dressing/olje på salater også.

Jeg har gjort det én gang (dårlig samvittighet pga et ENORMT måltid dagen før, ville bare ha en lett salat til lunsj). Og selv om jeg fikk kommentarer både fra grekerne rundt bordet og kelneren, ble salaten servert uten olje.

Ellers så har jeg skrevet en novelle om det å spise magert i Hellas, som jeg skal legge ut på bloggen min i løpet av kvelden. Vel, novelle og novelle, det er rett og slett en beskrivelse av et måltid jeg hadde sammen med en gresk venn som hadde besluttet at han trengte slanke seg. En novelle fra virkeligheten
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-07-04, 16:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det går jo an å be om å slippe å få dressing/olje på salater også.
Det har jag faktiskt gjort ibland, förr om åren. Bättre att själv få välja mängden.

När jag började åka till Grekland fick man alltid salladen utan olja och vinäger, det fanns på bordet i stället. Numera tycker jag att salladen är mer och mer helt klar när den kommer in, det går väl fortare så. Fast bättre blir det inte
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-07-11, 13:09
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Strängnäs
Inlägg: 65
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Mina frukostar var supergoda under senaste resan:
* kaffe
* bröd med lågkalorimjukost
* stor nyskuren fruktsallad på t ex melon, apelsin och persika - med en halv burk 2-procentig yoghurt över.



Hmmm, jag misstror dig inte..men jag måste nog ge mig in i denna tråd och förstöra allt om GI och försök till bantning (vilket jag försöker med hemma).


På vår senaste resa bestod vår frukost av:
Självklart kaffe
Nybakt bröd med mjukost (ingen lågkalori), tomat och lök
Fet yoghurt med honung (inte i mängder men ändå)
Och avslutades varje dag med en stor munk-aktig grej, doppad i choklad och fylld med någon chokladsmet!!!

Varje dag försökte vi gå förbi men de var så himla goda och jag tänkte ofta..nej..men det blev alltid ett ja, för jag mådde ju så bra av det!

Jag älskar den Grekiska matkulturen och kan inte tänka nyttigt, det går bara inte!! (Vill inte heller för den delen )

Tjohopp// Ullis som äter mycket och onyttigt i Grekland
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-07-11, 13:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Fast jag kör inte GI, i så fall hade jag glatt stoppat i mig så mycket fett som möjligt

Choklad till frukost låter extremt osunt i mina öron - och jag skulle föredra fruktsallad även om jag inte ville gå ner ett gram!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-07-11, 13:16
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Strängnäs
Inlägg: 65
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Choklad till frukost låter extremt osunt i mina öron - och jag skulle föredra fruktsallad även om jag inte ville gå ner ett gram!
Osunt i mina öron med men guuud så gott!!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-07-11, 13:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Jag är STOR chokladfreak (dock aldrig i Grekland där jag inte får sötsug, av nån anledning).

Men jag skulle inte tycka det är gott vid frukosten! Då behöver jag ingen sockerchock, jag äter hellre fil, smörgås osv.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-07-11, 13:51
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Magrest blir det jo med gresk frokost: Sigaretter og kaffe
Sunt, derimot....
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-07-11, 14:00
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Äta magert i Grekland

I Grekland äter jag allt som kommer i min väg och motionerar enbart med hjälp av moped men går inte upp i vikt, äter jag lika ohämmat i Sverige så kommer kilona med full garanti. Det måste vara Ouzon, Retsinan och Värmen som gör skillnaden. Affärsidé: Banta med ORV-metoden! Köp ut några flaskor och vrid upp termostaten. Funkar det så sänd mig en slant.

//PO

Grekisk lågkalorifrukost från Kalymnos.

Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-07-11, 14:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag är STOR chokladfreak (dock aldrig i Grekland där jag inte får sötsug, av nån anledning).
Konstigt så är det för mig också. Under årets resa åt jag apelsinkaka uppe på det läckra caféet i Chora på Sikinos en gång och chokladtårta en gång på en av favorittavernorna i Chora på Folegandros. Hemma blir det tyvärr fika på jobbet betydligt oftare än två ggr på tre veckor. Visst jag glömde att jag åt Lokomades en gång!

Både apelsinkakan och chokladtårtan spelade i en egen bakverksdivision. Helt otroligt gott och inte så sött som det vanligtvis är i Grekland. Skulle dock aldrig klara av att börja dagen med dessa bakverk.

Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-07-11, 22:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Skulle dock aldrig klara av att börja dagen med dessa bakverk.
Eva
En icke Greklandsvan i bekantskapskretsen äter rejäla frukostar av det sundare slaget, så han gnölade över allt vitt bröd när han hamnade på fint hotell i Aten. Frukostbuffén var jättebra, men han saknade grovt bröd.

Fast en morgon fanns det riktigt brunt bröd! Glad i hågen tog han en skiva, fick besvär med att smöra den visserligen men sen tog han ett rejält bett. Och kunde konstatera att det var mjuk pepparkaka han smörat
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-07-11, 22:53
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Och jag som åt honungs-dränkta donuts till frukost i höstas när jag var på Tilos...
GOTT var det! Marie
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-07-13, 21:11
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Strängnäs
Inlägg: 65
Standard Sv: Äta magert i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W Visa inlägg
Och jag som åt honungs-dränkta donuts till frukost i höstas när jag var på Tilos...
GOTT var det! Marie

Vad skönt att jag inte är ensam om mina "osunda" frukostar i Grekland!!
Samtidigt är vi ju alla olika och mår olika bra-dåligt av sånt här osunt!!

Tjo hejsan sa! //Ullis
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-07-24, 11:42
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Äta magert i Grekland

I Grekland går jag alltid ner i vikt och det beror nog på att i Sverige käkar jag godis, bullar mm. Inget godis sug i Grekland alls. Äter ofta en sallad till lunch, får i mig en massa frukt, och måltiderna är mer "rena" inga såser mm. Grillad fisk, kött, kyckling, horta, sallad, ungsbakad potatis med olja och citron istället för friterad. Jag dricker mycket vatten vilket jag inte gör i Sverige, och trots att det slinker ner någon Mythos eller vin varje dag
Bröd äter jag till maten men framför allt till salladen, måste doppa i oljan!
Fast en del handlar det nog om att jag äter minst 3 mål om dagen, i Sverige blir det lite hipp som happ "hinner" ofta inte med lunch, eller sitter i bilen mellan kundbesök etc och då blir det någon korv, macka etc. Så helt klart i Grekland äter jag mer balanserat och nyttigt!

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT