Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2013-05-28, 09:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tisdag 28 Maj. Sfakia

Kul att ni åkte dit!

Priset var bra tycker jag. Jag vet att Birgitta inte gick över bron, frågan är om du gjorde det Arne?

På den här sidan länkar jag till några videor som jag filmade när vi var där. Det som är så skrämmande med denna bro är ljuden från bilarna som kör över. Kan var intressant för er som inte har varit här att lyssna på.
Svara med citat
  #102  
Gammal 2013-05-28, 10:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Men den såg väl inte så farlig ut? Håller den för en bil, så borde den vara stabil. Vet inte varför, men jag hade fått intrycket att det skulle vara nån sorts hängbro och då hade den nog varit mer fasansfull.

/Netwolf
Svara med citat
  #103  
Gammal 2013-05-28, 11:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Jag tycker också att den såg väldigt stabil ut på bilderna..men klart det kanske upplevs annorlunda på plats..och är man höjdrädd är det säkert lite läskigt!!..Skulle vara intressant att åka dit någongång, tack för reportage!..
Svara med citat
  #104  
Gammal 2013-05-28, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men den såg väl inte så farlig ut? f
Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag tycker också att den såg väldigt stabil ut på bilderna...
Jag tänkte precis som ni innan jag hade varit där. Jag hade sett många bilder, och tyckte inte att det såg så farligt ut. Men i verkligheten.
Svara med citat
  #105  
Gammal 2013-05-28, 11:34
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Ja. när en bil åkte över bron då bara skrek jag. Rassslet från bron var förödande.
Jag gick ur taxin, men stod bara vid brofästet Och höll i mig. Det räckte för mig. Men Arne gick ut. Han har ju en konstig dragning till broar. Tyvärr.
Birgitta.
Svara med citat
  #106  
Gammal 2013-05-28, 12:09
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Re: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Äntligen kom ni dit!
Modiga är ni, var o en på sitt sätt.
Läckra bilder.
//
KR
Svara med citat
  #107  
Gammal 2013-05-28, 12:32
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men den såg väl inte så farlig ut? Håller den för en bil, så borde den vara stabil. Vet inte varför, men jag hade fått intrycket att det skulle vara nån sorts hängbro och då hade den nog varit mer fasansfull.

/Netwolf
Den känns som en hängbro ! Väldigt smal och med glipor mellan plankorna... Hihi den håller för en bil tills första gången den inte håller för en bil
Svara med citat
  #108  
Gammal 2013-05-28, 16:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Den känns som en hängbro ! Väldigt smal och med glipor mellan plankorna... Hihi den håller för en bil tills första gången den inte håller för en bil
Lyssna till den här kloka människan...
Svara med citat
  #109  
Gammal 2013-05-28, 21:00
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Tisdag 28 Maj. Sfakia

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Det som är så skrämmande med denna bro är ljuden från bilarna som kör över. Kan var intressant för er som inte har varit här att lyssna på.
Första gången vi gick till bron kom vi ravinen upp, när vi började höra ljudet var vi ju långt från bron kanske en timmes vandring kvar. Vi tittade upp för att se åskmolnen men himlen var blå.
Vi förstod ej vad det var innan vi var under bron då en bil körde över bron.

Man hoppar med gummiband runt fötterna ner i ravinen från bron, har sätt det både uppifrån o nerifrån ser äckligt ut för mig.

Kul att ni kom till BRON.
Svara med citat
  #110  
Gammal 2013-05-29, 06:21
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Grattis till en spännande upplevelse!

Paul
Svara med citat
  #111  
Gammal 2013-05-29, 07:07
jukka_ts avatar
jukka_t jukka_t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 53
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Jag var på bron förra hösten, förstod inte hur högt det var förän jag tittade ner o såg något väldigt litet som rörde sig där nere, det var människor som vandrade nere i ravinen :-)

SL!
Jukka
Svara med citat
  #112  
Gammal 2013-05-29, 08:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta



Onsdag 29 Maj. Sfakia.

Åter en vacker morgon. Men, vi saknar gårdagens molnslöjor som till viss del ändå kunde dämpa de heta solstrålarna på vår balkong. Vid halvniotiden flydde vi in i studion som skydd för solen.

Hela gårdagen präglades av stark värme uppemot 30 grader. Nu har vi ju ändå funnit oss våra oaser i byn där svalka och skugga står att finna. Oves Hörna är ett sådant ställe. Om det så är vindstilla i byn så finnes alltid en havsbris uppe hos Ove.

Nu har vi klart med planeringen inför torsdagens avresa till Rethymno via Vrissis. C och G har fixat boende för oss en natt på Olgas pension. 40 €.
Vi ska sammanträffa med c och g på Stellas mathak tillsammans med Yanna som också lever och verkar i Rethymno. Det blir en middag som alltid är mycket god på Stellas.

Vi ska strax gå ner till Stavris att betala för våra sex nätter här. Vi får betala 40 € natten och det finner vi vara ett mycket bra pris sett mot bakgrund av den fina standarden, havsutsikten samt AC och wlan. Hotellets wlan kunna förvisso stundtals vara en smula skakigt, men då finns ju kabeluttaget i rummet där internetuppkopplingen alltid fungerar klanderfritt.

Igår afton anlände kustfärjan Samaria med massor av vandrare från Samariaravinen samt dagsturister från Loutro. Inalles elva bussar hade anlänt till bussplanen. Hela bildäcket var fyllt av vandrare liksom de två övervåningarna. Det tog dryga tjugo minuter för alla att komma av färjan.

Vårt huvudintryck kvarstår. Det är anmärkningsvärt många turister här på sydkusten detta år.

Vi fann att Oves Taverna saluförde flaskor med honungsraki samt lokalt producerad olivolja. Mycket förmånliga priser. Vi läto genast inhandla en flaska av vardera. Tre € stycket.

Nu strax iväg till Oves att förhoppningsvis god svalka erhålla.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #113  
Gammal 2013-05-29, 10:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Hela bildäcket var fyllt av vandrare liksom de två övervåningarna. Det tog dryga tjugo minuter för alla att komma av färjan.
Jisses så mycket folk! Jag är glad att vi alltid är på Kreta i oktober.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2013-05-29, 11:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 29 Maj. Second opinion

Onsdag 29 Maj. Second opinion.

När vi i förmiddags anlände till Oves Hörna kunde vi skåda att kustfärjan låg vid kaj trots att den ju skulle avgått klockan 10.30. Vi sporde kyparen om anledningen till detta. Nu visade det sig emellertid att hårda vindar och tillhörande vågor var i antågande. Därav startförbud.

Vindstyrkor på 10 till 12 Beaufort väntades. Mycket riktigt, snart nog rullade grova vågor in mot kusten, och vita gäss syntes ute på havet.
De turister som vid niotiden anlänt till Sfakia för att göra en dagstur till Loutro fann sig plötsligt instängda här i Sfakia att tillbringa tiden fram till klockan 19 då bussarna skulle hämta upp dem.

Byns näringsidkare tacka högre makter för att ett par hundra turister anlänt att bevista näringsställen och butiker..

Enda möjligheten att taga sig till och från Loutro i rådande väder är Taxibåtarna. De går i alla väder, men det kostar. Någonstans 30 till 40 Euro för en enkeltur som kan vara nog så gropig.

Nu skåda vi hurusom höga vågor bryta in över vågbrytaren till inre hamnen.

Sfakia 12.25

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #115  
Gammal 2013-05-29, 12:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Hela bildäcket var fyllt av vandrare...
För oss som sett "The Walking Dead", så ger denna mening, kalla kårar, minst sagt!

/Netwolf
Svara med citat
  #116  
Gammal 2013-05-29, 12:19
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta

Spännande att se om eftermiddagsbåten/färjan går för att plocka upp Samariavandrarna eller kanske de har stängt Samarisravinen i dag??

Här på Norr sidan har vinden nu mojnat.

Olle
Svara med citat
  #117  
Gammal 2013-05-30, 08:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 30 Maj

Torsdag 30 Maj. Vi lämnar Sfakia.

Vacker morgon. Vinden har nu avtagit, men vågorna rulla alltfort höga in mot vågbrytarna. Kustfärjan har nu legat inblåst här i nya hamnen sedan i förrgår kväll. Vi får se om färjan kommer iväg nu vid pass halv elva idag. Men, vågorna ser elaka ut på havet.
Se där. Klockan nio gungade Samaria ut på havet att hämta upp passagerare från Loutro och föra dem till Sfakia. Då lär färjan sedan avgå halv elva.

Nu har vi packat våra ränslar inför färden till Rethymno och Olgas Pensionat. Vi får ett uppehåll i Vrissis på dryga timmen inför bussbytet till Rethymno.

I samband med att vi betalade vår räkning här på Stavris förärades vi tvenne flaskor lokaltillverkad Raki, en brygd som enligt hotellägaren ska vara av rent oslagbar kvalitet.
Nåja, rakin skulle vi kunna använda som spolarvätska hemmavid, men vi lämnar flaskorna kvar på rummet vid avfärd.

Vår finalmåltid i går kväll fick bli på Snajdartavernan. Arne hittade vansinnigt goda kryddiga köttbullar, och Birgitta valde Bekreme. Notan inklusive ett krus vitt stannade på 15,5 €.

Vi har noterat de trista gruvhålen som finnes här i Sfakia. Stora öppningar har sprängts upp i bergssidorna i jakt på brytbara mineraler som Bauxit, coromant, blackstone etc. Dessa prospekteringar gjordes på tidigt 1900-tal och spåren efter dessa prospekteringar blir kvar för evärdeliga tider.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under Torsdag 30 Maj.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #118  
Gammal 2013-05-30, 10:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Torsdag 30 Maj

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
I samband med att vi betalade vår räkning här på Stavris förärades vi tvenne flaskor lokaltillverkad Raki, en brygd som enligt hotellägaren ska vara av rent oslagbar kvalitet.[/FONT]
Nåja, rakin skulle vi kunna använda som spolarvätska hemmavid, men vi lämnar flaskorna kvar på rummet vid avfärd.
Ojoj, stackars Raki!

Ha en fortsatt trevlig resa!

/ Anne
Svara med citat
  #119  
Gammal 2013-05-30, 17:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Torsdag 30 Maj

Fattar inte att tiden går så fort! Hur länge stannar ni i Rethymnon?
Svara med citat
  #120  
Gammal 2013-05-31, 07:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 31 Maj. Rethymno

Fredag 31 Maj. Rethymno.

Vi inledde denna morgon med frukostsittning på Olgas fina takaltan.
Vackert och varmt väder.

Gårdagens bussresa från Sfakia upp över bergen och ner till Vrissis var lika formidabelt vacker som alltid. Vi fick en lunchpaus på dryga timmen i väntan på bussen till Rethymno. Vrissis är en i vårt tycke vacker och spännande by.

Bussen till Rethymno anlände prick på tidtabell. Direkt vid ankomsten till Bussterminalen högg vi en taxi och beställde resa till Venetianska hamnen. Viss språkförbistring gjorde att vi i stället hamnade i fritidsbåtshamnen. Efter en sjuhundra meter lång promenad tog vi oss ändock till rätt hamn.

Så den korta promenaden upp till Olgas Pension och Stellas kitchen, där ett krus vitt smakade extra gott. Vi fick rum nr 2, en trappa upp. 40 € natten. Vi skulle ju bara vika en natt här i Rethymno eftersom vi har tre dagar bokade i en by sju kilometer utanför staden.

Vid femtiden på aftonen sammanträffade vi med våra vänner som är bosatta här. Bord var bokat på Stellas. Som alltid mycket god mat i goda vänners lag.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under Fredag 31 Maj.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT