Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-29, 13:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Hemkomst från Platanias

Hej alla !!

Jag har blivit BRUN !! Det brukar jag inte bli och jag har inte direkt legat och pressat men jag undrar hela tiden om solen tar mer på Kreta än "nordligare" platser i Grekland ? Ja ja, nu finns det åtminstone ETT synligt bevis på att man varit bortrest till solen.

Vi har inte direkt svårt att samla de första hemma-intrycken nu när vi lägger Platanias bakom oss och de 2 veckorna. Men det är MÅNGA intryck, jag lovar !! Var ska man börja berätta om trakten vi varit i ?? Det var i alla fall en salig blandning av allt man kan tänka sig nu när vi åter igen kunde jämföra andra öar och några fastlands-vistelser.

Hur som helst känns Platanias mycket kommersiellt, ett gytter av till synes ganska välmående affärsidkare varav 90 % var sådana vi kunde avvara utan tvivel. Närheten till Chania gör nog att det känns mera av hur affärsverksamhet mm. bedrivs. Längre västerut mot städerna Kolimbari och Kissamos blir det helt naturligt mer landsbygd och t.ex söderut därifrån så möter man snabbt bergsbyar och hyfsat bördig (ibland karg) mark men mycket berg och raviner likaså.

Ett slående intryck är att maten i Platanias är mycket bra, det var ingen överdrift eller påhitt att många från Chania kommer ut till Platanias för middag. En hel del stora sällskap sågs kväll efter kväll. Att försöka ta sig igenom utbudet av tavernor och restauranger under en resa är en omöjlighet. Till och med om man skulle välja att luncha på olika varje dag, det orkar man inte. Det fanns dock många av de vi valde som var riktiga höjdare och ett par av dem blev det repriser på. Och bara för att nämna det så var vi noga med att INTE sitta till bords förrän en bra stund efter 21 varje kväll.

Men som vanligt är en by som Platanias en salig blandning av gammalt och nytt. Själva by-centrum är oerhört koncentrerat till ett torg (mera en vändplats för taxibilar, en mack och något bredare trottoar några meter. Sedan är det väl c:a 1 kilometer åt båda håll där det tunnas ut av kompakt affärsverksamhet. Österut övergår P. till att bli Agia Marina så bebyggelsen fortsätter ända in till Chanias förorter.

Det kunde vara så att en stilig bar/disco hade som granne ett litet bostadshus med det vanliga "gamlingar sitter utanför sin ytterdörr och tittar". Ännu ett par meter intill ligger en juvelerare, osv. osv. Det var ingen logik emellanåt, på hur gammalt och nytt möttes - just bebyggelsen och åldern på det som mötte en hela tiden. Standarden på bilarna var också ganska slående hög standard men visst såg vi mycket av riktiga "loppbon" åka omkring, lappade, ommålade, halvtrasiga, rostiga tingestar till fordon mellan jeeparna, BMW:arna mm. mm.

Så nu gäller det att ta tag i alla anteckningarna som haver förts av undertecknad och som så småningom ska bli ett resebrev. Att det kommer lovar jag men NÄR.......blir en fråga för mitt tålamod och att bråka med datorn.

Som alltid är det skönt att komma hem men Platanias med omgivningar har varit en väldigt trevlig bekantskap att göra.



Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-29, 13:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Välkommen hem. Förstår att ni ätit gott och njutit av värmen. Jag tror att det är så att den kretensiska maten rent generellt är mycket god även om det naturligtvis varierar där också. Har besökt många platser sedan jag började resa till Grekland i slutet av 70-talet och matmässigt slår Kreta det mesta.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-29, 15:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Kompassen har varit inställd på söder, alltså

Kreta är obruten mark för mig så det ska bli kul att höra mer så småningom!

Måste säga att du verkar ovanligt klar i skallen för att ha kommit hem så nyss, själv är jag oftast Greklandsbombad i flera dagar och vet knappt var jag varit nånstans
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-31, 21:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish


Kreta är obruten mark för mig så det ska bli kul att höra mer så småningom!


Skulle tro att då Kreta är 26 mil lång och varierande längd (bredd) från norr till söder, så är nog 2 veckor i Platanias/Chania-området lite missvisande för hur Kreta kan te sig generellt. Men för den som vill ha variation så är det visserligen riktiga kontraster just nere vid havet kring Chania jämfört med den natur och otillgänglighet bergen bara någon mil söderut kan visa.


Måste säga att du verkar ovanligt klar i skallen för att ha kommit hem så nyss, själv är jag oftast Greklandsbombad i flera dagar och vet knappt var jag varit nånstans

Blev ganska klar i skallen bara genom luftombytet de timmarna det tog att ta sig hem och byta flygplatser. Brukar dessutom vara tämligen "färdig" på de två veckorna vi försöker vara borta, alldeles fullproppade med upplevelser och minnen. Därför ser knappt någon till vilket smått kaos vi får när vi ska tömma 2 x 20 kg. väskor och knökfullt handbagage. DET tar tre dagar att reda ut.



Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-31, 21:42
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Välkommen hem. Förstår att ni ätit gott och njutit av värmen. Jag tror att det är så att den kretensiska maten rent generellt är mycket god även om det naturligtvis varierar där också. Har besökt många platser sedan jag började resa till Grekland i slutet av 70-talet och matmässigt slår Kreta det mesta.

Eva

Nu brukar vi vara rätt enkla i val av rätter och vågar ibland inte chansa fullt ut. Sedan är ju långt ifrån alla menyer vidare fantasieggande. Däremot fanns det mindre specialiteter som t.ex "Boureki" som var en slags paj som innehöll zucchini, potatis, feta och en smält hårdost ovanpå. Supersaftig och smakrik rätt som man blev duktigt mätt på.

Choriatikin/greksalladen var lite lustig då den i botten gömde ett skorpliknande hårt och krispigt mörkt bröd som skulle smälta av saften från tomaten och gurkan. Fetan var krämig men inte lika god som den något hårdare varianten. Denna variant finns det en snarlik på Telendos mitt emot västra Kalymnos.



Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-31, 22:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Oh den pajen är god. Jag har varit 7-8 ggr eller mer på Kreta så det är rätt många rätter som jag prövat där men sallad med brödsula har jag nog aldrig ätit.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-01, 08:01
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Sallad med"brödsula" åt jag på Kalymnos i somras

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-01, 09:18
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Välkommen hem! Ditt intryck av Platanias stämmer väl överens med den som vi fick. Det vi tyckte var mysigt var att man bodde mitt i byn, men ändå hade det helt lantligt omkring sig med gamla tanter i huckler och getter, och när man gick till huvudgatan (ca 75m) så var man mitt i krimskrams, keramik, restauranger etc. Man behövde inte gå långt för att komma till INKA eller pannkakstället, och inte ta buss!

Var ni uppe i gamla Platanias något? Svettig, långsam promenad är det, men vilken belöning när man ser ut över bukten när man väl är framme!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-01, 10:02
nilanc nilanc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 6
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Vi har vår första resa till Kreta,Chania, framför oss, i september närmare bestämt. Kan du komma ihåg något namn på något av de bra matställen ni var på. Bör passa lite kräsna tonåringar också/Lotta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-01, 11:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Gita

Var ni uppe i gamla Platanias något? Svettig, långsam promenad är det, men vilken belöning när man ser ut över bukten när man väl är framme!


Ja då, jag var själv uppe i Pano Platanias ett par gånger för att fotografera. Sambon gillar inte branta backar så mycket utan att ha ett specifikt mål att gå till så jag gick själv. Första tillfället blev jag "haffad" vid Astrea, fick lite öl och övertygades om förträffligheten att komma och äta en kväll. Så det gjorde vi och inte blev vi besvikna inte !! Kanonställe om än att kyparna var en aning stressade.

Och jag lovar dig, mååånga bilder blev det på mina vandringar !



Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-08-01, 11:09
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av nilanc
Vi har vår första resa till Kreta,Chania, framför oss, i september närmare bestämt. Kan du komma ihåg något namn på något av de bra matställen ni var på. Bör passa lite kräsna tonåringar också/Lotta

Jag har ett stort antal namn på tavernor osv. antecknade så när jag går igenom allt så ska jag plita ner dem här till dig. Vi vill ju även själva minnas lite, resebrev är det meningen med att bli så småningom.

Fast de jag har är bara från Platanias och några från Agia Marina. Inne i Chania var vi och åt på ett ställe i gränderna innan hamnpromenaden och ett annat i en av de centrala stadsdelarna nära busstationen.


Hasse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-08-01, 11:41
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

[
Citat:
Första tillfället blev jag "haffad" vid Astrea, fick lite öl och övertygades om förträffligheten att komma och äta en kväll. Så det gjorde vi och inte blev vi besvikna inte !! Kanonställe om än att kyparna var en aning stressade.

Vad trevligt att det var bra, vi trivdes också där, fast då var det inte så mycket folk, så kyparna hade tid att prata med oss, en av dem hade svensk flickvän fick vi veta. Men det kanske har blivit poppis, ett finskt resemagasin gjorde reportage från Kreta och hade en hel artikel med bilder från Astrea. Så finnarna vandrade dit i långa rader när vi var där...

Senast redigerad av Gita den 2005-08-01 klockan 11:45.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-08-01, 12:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Oh den pajen är god. Jag har varit 7-8 ggr eller mer på Kreta så det är rätt många rätter som jag prövat där men sallad med brödsula har jag nog aldrig ätit.

Eva

Jag undrar om det här med "skorpan" i botten är något nytt...? Jag har inte fått det förr,vare sig på kreta ellar i övriga grekland, men fick det nu på flera ställen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-08-01, 13:22
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av nilam
Jag undrar om det här med "skorpan" i botten är något nytt...? Jag har inte fått det förr,vare sig på kreta ellar i övriga grekland, men fick det nu på flera ställen.

På Kalymnos 2003 fick vi en förklaring till "skorpan". De män som förr i tiden reste iväg i båtar för att fiska tvättsvamp, de fick med sig detta bröd som skulle räcka längre än mjukt bröd. Det skulle blötas upp och på sätt bli "mera" därav.

Om jag nu minns rätt om detta förstås. Det finns nog en helt officiell version.



Hasse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-08-01, 13:40
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
På Kalymnos 2003 fick vi en förklaring till "skorpan". De män som förr i tiden reste iväg i båtar för att fiska tvättsvamp, de fick med sig detta bröd som skulle räcka längre än mjukt bröd. Det skulle blötas upp och på sätt bli "mera" därav.

Om jag nu minns rätt om detta förstås. Det finns nog en helt officiell version.



Hasse

Inget nytt påfund alltså....vi fick även vid något tillfälle små kuber av denna skorpa att doppa i svart olivpate´(typ tapenad) innan maten...riktigt gott faktiskt!

Malin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-08-01, 14:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
På Kalymnos 2003 fick vi en förklaring till "skorpan". De män som förr i tiden reste iväg i båtar för att fiska tvättsvamp, de fick med sig detta bröd som skulle räcka längre än mjukt bröd. Det skulle blötas upp och på sätt bli "mera" därav.

Om jag nu minns rätt om detta förstås. Det finns nog en helt officiell version.



Hasse
Tänkte faktiskt när jag åt detta, att det måste vara så. Jag hällde på olivolja och stoppade i mig. Fast så jättegott var det inte, så det blev lite kvar
Salladen hade jag ju ätit upp

Riitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-08-01, 15:01
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Hemkomst från Platanias

Var också nyligen på Kreta. Så som vi fick in salladen så var om jag inte minns fel en vanlig choriatiki utan skorpor men det fanns varianter "med" skorpor... vad den hette kommer jag inte ihåg... men det var nå´t liknande har jag för mej. Men det kan säkert variera från ställe till ställe.
//Camilla.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT