Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-03-09, 16:39
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Fortfarande stiltje på Forumet. Vill ni hänga med på en öluff som vi gjorde 2011? Har ont i ett knä och längtar ut i solen på promenader, men kan inte.
Så nu finns det tid att skriva.
Kerstin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-03-09, 17:01
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Jag följer gärna med på den öluffen några av mina absoluta favoritöar dessutom
//maji
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-03-09, 17:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Så gött Kerstin!
Jag hänger på!

Har nu i ett par dagar känt en växande oro för att något skulle blivit fel med forumet. Har som jag brukar dagligen knappat på "Nya inlägg". Men från att ha varit ganska glest så har det de senaste dagarna varit Nada!

Tänkte ..... jäklar! Har nu några hackare trots allt varit igång igen???

Men upptäckte sedan när jag gjorde en gissning på en bildgåta att allt tycks fungera. Således tycks tystnaden bero på lite "ökenvandringskänsla" bland oss Kalimerianer. Så klart inte alls konstigt att man tappar både andan och glädjen när Prutten gör som han gör. Förfärligt! Och då sinar kanske inspirationen att skriva. Men ...... inspirationen och trösten som finns i att få läsa lite sinar inte. Åtminstonen inte hos mig. Så Kerstin ......

Tack snälla du för att du gör en insats för oss! Jag hänger på! Har bara varit på Sifnos av de öar som finns med i rutten, så det ska bli intressant!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-03-09, 17:43
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Ja, Kerstin, följer gärna med!
Har bara varit på Santorini av dessa öar. Vore kul att få läsa lite mer!
Catlady, som längtar efter sol, värme och GREKLAND.........
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-03-09, 18:29
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Har också varit orolig att något varit fel, inget nytt på flera dagar. Följer nyheter om det fruktansvärda som händer. Klaga på ett ont knä? Man skäms!!!

Men så härligt att ni hänger med på öluffen. Det här hände 3 veckor i september 2011.
Vi hade upptäckt Kalimera och fått en hel del matnyttigt där till stor hjälp.

3.9
Väckning 5.10. Lätt frukost på hotellet i Märsta och därefter bussen till Arlanda.
Snabb och smidig incheckning och p g a byte av plan kom vi iväg en halvtimme försenade, men det kördes in och efter en lugn resa landade vi 13.15 på Santorini.
Bagageutlämningen tog tid. Min rygga kom först - Stickans sist efter lång väntan. Hade tydligen gått igenom en säkerhetskontroll, bagageremmen var borta och det satt en lapp om "security control" på ryggan. Undrar just vad dom letade efter.
Vi delade taxi till hamnen med ett annat par. Var lite nyfiken på om mina planeringar höll med båttiderna. Och det gjorde det.
18.30 gick båten till Folegandros, så det blev 4 timmars väntan i hamnen. Inget roligt ställe att vänta på. Dyrt, mycket folk och trafik. Tog varsin hamburgare och öl och satt länge där och glodde, men vad gjorde väl det. Resan hade ju bara börjat och förväntningarna uppvägde gott och väl det tråkiga.
Efter 50 minuters resa med expressbåt var vi framme på Folegandros. Möttes av rumsraggare. En äldre dam, Evangelina, visade fina bilder på rum några minuter från hamnen, bra pris 35 Euro, så vi slog till. Blev körda med bil, skönt för det var en brant backe upp. Fräscht och fint, relativt nytt och med utsikt över hamnen och havet.
Vi packade upp, tog en sväng ner till den enda minimarketen och inhandlade frukostmat och lite småplock till kvällen.
En lång dag tillända, avslutades på balkongen med småplocket och en öl.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-03-09, 18:51
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

4.9
Sov bra, lite varmt, men det fanns AC. Blåsigt och lite disigt, men varmt på morgonen. Frukost på balkongen i fullt krig med en massa irriterande småflugor.
Vid 10-tiden vandrade vi 3 km upp till Chora. Brant stigning och motvind, på en del ställen så man nästan tappade andan.
Men vi kom upp till en underbar Chora. Platt som en pannkaka, inte en massa trappor, som det brukar vara. Små mysiga torg med tavernor och kaféer. Och en fantastisk utsikt över havet och omgivningarna. Efter lite planlöst strosande tog vi en lätt lunch och styrkta av den gick vi upp till Panagiakyrkan. En zick-zackväg gick dit och däruppe var utsikten ännu mer imponerande. Kyrkan var från 1816 och är Folegandros intressantaste sevärdhet. Tyvärr var den inte öppen när vi var där.
Vi gick ner till Chora igen och sedan tillbaka till hamnen. Nerfärden gick fortare, medvind och nedförsbacke
En fika på skuggsidan satt bra plus lite magmedicin (whisky)
Lite tvättbestyr efter fikat. I den blåsten som var och värmen blev det rena torktumlaren.
Så var det dags för första badet. Vi gick till badet i hamnen där vinden inte låg på så hårt. Verkligen jätteskönt. Mjuka, härliga dyningar rullade in mot stranden och vattnet var så där underbart varmt som det bara kan vara i september.
Så blev det lite vila, dusch och dagboksskrivning.
Middagen åt vi i hamnen. Varsin tallrik med färsk fisk och sallad och en karaff vitt vin.
Vinden mojnade och det blev en varm, härlig kväll.

5.9
Efter en lugn natt tog vinden i igen. Vi åt vår vanliga goda frukost på balkongen i kamp med de fruktansvärt envisa små flugorna.
Idag tog vi bussen upp till Chora. Efter att ha inhandlat lite frukt och vatten började vi vandringen till Ano Meria, en vidsträckt by där de flesta invånarna arbetade med jordbruk på ett ganska ålderdomligt sätt. Åsna var då fortfarande det vanligaste transportmedlet. Det tog en timma att komma till bygränsen och ytterligare ca 20 minuter att gå igenom byn. Många gamla raserade hus höll på att rivas och byggas upp på nytt. Byn ligger på ca 280 m höjd med en fantastisk utsikt. Det enda ljud som hördes där uppe var vindens vinande och någon åsnas skri.
Vi vände i utkanten av byn och gick tillbaka till en taverna vi passerat, där vi åt varsin härlig greksallad och öl. Vi blev sittande där tills bussen gick till Chora kl 14.00. Vi hade så´n tur att bussen till hamnen gick 14.30 så vi slapp vänta så länge. Och gå ner var inget alternativ.
Väl hemma igen blev det fika med tillbehör på skuggsidan. Betydligt lugnare med vinden idag.
Efter fikat gick vi ner till stranden för ett dopp, så skönt.
Så dusch, dagboks- och vykortsskrivning och på kvällen åter middag i hamnen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-03-09, 21:52
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Härligt att få följa med till Folegandros vi var oxå där i september 2011 och blev mycket förtjusta i ön vi återvände sedan 2016 men första gången är alltid så speciellt
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-03-09, 22:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
En lång dag tillända, avslutades på balkongen med småplocket och en öl.
Har aldrig varit på Folegandros. Men oavsett var i Grekland man hamnar så är den här första kvällen efter ankomst magisk. Så härligt!

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-03-09, 23:46
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Jaaa, jag hänger med! Såå roligt! Tack

Ulla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-03-09, 23:49
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Roligt att läsa om Folegandros! Dit har jag alltid tänkt att jag vill.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-03-10, 02:01
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Precis, Masse, hur trött man än är efter resan är första kvällen verkligen helt underbar!

Snälla Kerstin, mer mer.......

Catlady, som drömmer sig till balkongen i Pigadia (och ett glas retsina )........
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-03-10, 05:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Tack Kerstin! En öluff är just vad man behöver just nu.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-03-10, 08:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Det ska bli roligt att läsa fortsättningen på er båtluff till dessa öar!
Vi har varit på alla dessa öar utom Serifos, så jag hoppas du kan lura mig dit....
I juni kommer jag åter att vara på Sifnos under en vecka, den är hemtam för mig.

Folegandros har vi bara varit en gång och det var påskhelgen 2011. Minns så väl hur dom 2 klockarna som tjänstgjorde i dom 2 kyrkorna i centrum av byn. Dom hade samklang med varandra, så det blev som vacker musik.

Bilden är från påskdan, då grilldoften låg tjock över hela ön.

Birgitta.


Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-03-10, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Fortfarande stiltje på Forumet. Vill ni hänga med på en öluff som vi gjorde 2011?
Gärna!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-03-10, 18:35
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Tack snälla alla för att ni vill vara med och öluffa. Det är väl det man längtar efter nu i dessa tider. Börjar misströsta om det ska bli nån resa i höst heller.
Men vi fortsätter väl på Folengandros.

6.9
Frukost på balkongen as usual.
Hade inte tänkt gå så långt idag. Till stränderna till höger om hamnen. Köpte lite picnicmat med oss och traskade iväg. Passerade Latinaki Beach, Visentzou Beach och Pountaki Beach, som låg långt nedanför vägen. Kom fram till Livadi Beach, som var vårat mål för dagen. Parkerade oss på en öde, lite tråkig strand, solade lite och tog ett dopp. Nu är väl vi två lite rastlösa själar, så det blev långtråkigt. Visserligen skönt att ha en hel strand för sig själva, men då ska den vara lite mysigare.
Precis innan vi kom fram till Livadi Beach såg vi en skylt mot Katergo Bech, som vi läst skulle vara mycket bra, men lite jobbig att ta sig till. Så vi packade ihop och gav oss iväg. Första delen var vanlig bilväg, sedan vandringsled, lättgången. Sista biten ner till stranden var inget för den som har anlag för svindel, men det gick bra. Utsikten ner mot stranden var otrolig.
Vi stannade där några timmar, badade, åt vår picnic och strosade runt på stranden. Det var lite folk där, men gott om plats ändå. Mycket stenar i alla tänkbara färger, vita, bruna, svarta, gröna. Frestande att plocka med sig.
Det var svettigt att ta sig upp för stigen igen, solen stekte obarmhärtigt på ryggen, men väl uppe gick det mest nerför och efter en dryg timmes vandring var vi hemma igen. Efter en hel dag utan skugga kändes det underbart att slå sig ner på skuggsidan för en fika.
Tvätt, dusch, vila.
På kvällen åkte vi upp till Chora för att äta middag. Efter rekommendation från Kalimera åt vi på To Spitikos, tomatsallad med lokal ost och Matsatas med get och röd sås. Fantastiskt gott. Men det blåste kallt i gränderna där uppe så det blev kaffe och Metaxa innan vi åkte ner igen med bussen 21.30.
Mycket varmare och behagligare nere i hamnen. Vi köpte båtbiljetter till Sikinos. Båten vi planerade att åka med kl 14.00 var inställd så det blev en senare båt 17.35.


7.9
Efter vår sedvanliga frukost packade vi våra ryggor och betalade för rummet. Hade vykort från Småland med mig som jag lämnade till Evangelina med en liten enkel hälsning på grekiska. Hon tyckte det var så vackert.
Se´n blev det väntan. Vi var nere i hamnen vid 11-tiden och satt och tittade på folk och båtar som kom och gick. Rätt underhållande. Tog en lätt lunch och satt på tavernan och slöade till framåt 2, gick till stranden och tog ett dopp, solade och vilade, tog en fika och en toast. Hämtade ryggorna hos Evangelina och väntade i hamnen på båten som kom på utsatt tid och 19.15 steg vi iland på Sikinos.
Blev genast uppraggade till Luka´s Rooms, ett ställe som jag inte hade räknat med p g a de priser jag sett på nätet. Men det var ju lågsäsong och vi fick en studio för 30 Euro/natt. Riktigt lyxigt. Ca 10 min promenad ner till hamnen.
Kollade upp båttiderna och tyvärr var den båt vi planerat att åka vidare med indragen. Så vi fick tänka om helt och hållet. Men det är ju det som är spännande med båtluff - man vet aldrig vad som kan komma.
Vi handlade lite mat i Floras Market, den enda affären i hamnen. Ganska dåligt sortiment, men vi köpte frukostmat och lite mat att fixa själva.Så det blev middag på vår egen stora uteplats med utsikt ner över hamnen och det stora blå.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-03-10, 18:51
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

8.9
Efter frukost gick vi ner till hamnen igen och kollade upp båttiderna. Inget nytt, så vi bestämde att stanna till måndag och åka till Milos på kvällen 17.00. Inte vad vi tänkt oss, men "ti na kanoume" som grekerna skulle säga. Vad ska man göra?

Tog bussen 10.15 upp till Kastro. Väldigt mysig by med vindlande gränder, kaféer och tavernor. Gick vidare upp i Chorio. Gammal by, många ruiner, men också mycket renoverat och nybyggt. Många foton blev det. Tyvärr har jag inget jag kan lägga in och visa.
Tog en öl på en servering. Det var nu riktigt varmt.
Gick upp till ett kloster ovanför Kastro, Zodochi Pigi. Jobbiga trappor upp i värmen, men vilka vyer!!!
Efter klostret försökte vi leta upp Internetservice, men man måste ha med egen laptop för att koppla upp sig. Tog kaffe och toasts på ett kafé, satt och slöade och tittade på folk. Hittade en affär där vi köpte en vandringskarta över ön. En flaska wiskey och lite godis till kaffet hamnade också i ryggan.
Hade tänkt ta bussen ner, men hade 45 minuter kvar till avgång, så vi gick ner i stället.
Varmt som attan, men ner kom vi och t o m före bussen.
Fika på uteplatsen och sedan ner till stranden för ett dopp. Jättefin strand, långgrunt och med härlig sandbotten.
Tvätt, dusch och lite siesta. En runda i hamnen igen och kollade båttider. Och minsann, en ny båt insatt på lördag 11.25 mot Kimolos, Milos, Sifnos och Serifos. Om det funkade så vi kunde komma vidare därifrån fick vi ta den.
Middag i hamnen på Meltemis. Inte mycket till meny längre, några få rätter, men vi blev mätta på delad greksallad och Keftedes.
Ingen vind alls på kvällen, alldeles ljummet och så tyst, ingen trafik, ingen musik, bara månen och vi. SÅ UNDERBART!!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-03-10, 19:09
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

9.9
Efter frukost på vår härliga uteplats gjorde vi i ordning matsäck och traskade iväg uppför en brant backe för att ta oss till Dialiskari Beach. 45 minuters promenad i hettan, var rejält svettiga när vi kom fram, så det blev ett dopp på en gång. Ett par tältade under träden på den lilla stranden, men dom åkte iväg, så vi var helt ensamma. Lite stenig strand, ganska långgrunt och även här en massa fina stenar i alla möjliga färger. Strosade runt och kikade på gamla ruiner efter hus som legat där för länge sedan.
Efter matsäck och flera sköna svalkande dopp började vi hemfärden. Riktigt hett och ingen vind, men på 45 minuter var vi hemma igen. Tog en dusch, lika iskallt vatten som varje gång förut. Konstigt!! Förklaringen fick jag av Lucas när jag träffade på honom och klagade. Ledningarna var felkopplade så man fick skruva över till kallt för att få varmt vatten. Kunde man ju faktiskt ha informerat om.
Gick ner till hamnen för att köpa båtbiljetter. Kontoret skulle öppna 2 timmar före varje båts ankomst. Båt väntades in 17.00. 16.40 öppnade biljettkontoret. Vi fick i alla fall våra biljetter till Serifos lördag 11.25, så nu var vi i fas med planeringen igen. Lite tråkigt att lämna Sikinos, för det var en fin ö och det fanns mer att upptäcka.
Köpte varsin jätteglass och tittade på när båten kom och gick. För tidigt att äta middag så vi gick upp till rummet för lite magmedicin och återställelse av saltbalansen.
Vi åt middag på Lucas Restaurant. Zaganaki och moussakas. Betalade rummet och lämnade även här ett fint vykort från Småland.
Vi hade bott jättebra, men till skillnad mot Evangelina på Folegandros, som städade och fixade varje dag, hade vi inte haft någon som städat, inte ens tömt hinken med papper på toan.
Avslutade dagen med mera magmedicin på altanen. Alldeles lugnt och varmt. Varmaste dagen hittills och fortfarande säkert 25 grader sent på kvällen.
En rolig grej vi såg på ön. Det fanns en bensinstation. Den hade öppet måndagar och fredagar 17 - 18. Man kunde inte hyra bil eller moped. Ingen tog VISA-kort, men bankomat fanns uppe i Kastrot. Vi letade efter Internetcafé, men man måste ha egen laptop att koppla upp sig med. Hade ju tänkt försöka kolla upp båttiderna på nätet. Så vad som hänt i omvärlden under dagarna på Sikinos hade vi ingen aning om. Det fanns TV på rummet, men bilden var urdålig.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2022-03-11, 08:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Chora på Sikinos är verkligen något att åka/gå upp till. Bankomaten fanns där, biljettförsäljaren likaså. Samt musikanterna på tavernan. Vi åkte upp där varje kväll. Kolla musikern som spelar på getmage!
Tack åter igen Kerstin för att du förgyller min fredagsmorgon med din berättelse!

Birgitta


Svara med citat
  #19  
Gammal 2022-03-11, 12:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg

---------------------------
---------------------------
Tog en dusch, lika iskallt vatten som varje gång förut. Konstigt!! Förklaringen fick jag av Lucas när jag träffade på honom och klagade. Ledningarna var felkopplade så man fick skruva över till kallt för att få varmt vatten.

---------------------------
Masse: Ha ha ha!!!! Så typiskt Grekland!!!!
---------------------------
---------------------------
Gick ner till hamnen för att köpa båtbiljetter. Kontoret skulle öppna 2 timmar före varje båts ankomst. Båt väntades in 17.00. 16.40 öppnade biljettkontoret.

--------------------------
Masse: Och det lika typiskt!!!
Det är ju det som kallas GMT, Greek Maybye Time!
--------------------------
Kul läsning!
Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2022-03-11, 14:21
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Öluff Santorini, Folegandros, Sikinos, Serifos, Sifnos, Milos

Ja, visst är det mycket som är typiskt Grekland, men det är ju det som är charmen.
Vi fortsätter vår öluff
10.9
Efter frukost packade vi våra ryggor och straxt efter 10 fick vi skjuts ner till hamnen av vår värd. Festade till med lite glass och köpte frukt till resan och satte oss att vänta på båten. Varmt, men lite svalkande vind, så idag hade vi kunnat gå till Episkopi om vi fått stanna en dag till. Båten kom enligt tidtabell kl 11.25 och var nyare och bekvämare än den förra. Inte mycket folk alls, massor av tomma platser så vi slog oss ner nära serveringen och köpte varsin ost- och skinkpaj. Lugnt på havet. Lite slötittande på TV med nyhetssändningar om ekonomikrisen i Grekland, lite matprogram och någon film. Det blev en fika och vid 5-tiden var vi framme på Serifos. Inte så många rumsraggare, men vi hade tur igen och fick ett jättefint rum 5 min från hamnen i Livadaki, Dorkas rooms. Rum med kokmöjlighet, kylskåp, AC och fräsch toa med DUSCHDRAPERI. 30 Euro.
Vi gick ner till Livadi hamn för att kolla läget och handla frukostmat. Ganska mycket affärer, både med mat och turistshoppar. Kollade upp båttider och det gick båtar nästan varje dag till Sifnos. Kändes bra.
Åt middag på Takis Taverna. Stekt aubergin med skordalia och kycklingfilé. En kanna rött till det och allt smakade toppen.
På hemvägen hittade jag nya badskor som jag letat efter.

11.9
Efter en stökig natt (det var ju lördag) med mycket smällande i dörrar, tidvis gap och skrik, skrap med stolar och spolande i toaletter, kunde vi avnjuta vår frukost på egen balkong. Skugga och lite blåsigt.
Vi tog bussen upp till Chora. Önskar att jag hade kort på den, den var verkligen modell äldre. Men vi kom upp efter 5 km serpentinväg. Gick först ner i gamla delen och tog oss därefter upp till toppen på ett virrvarr av slingrande gränder och trappor. Som vanligt i gamla Chora blandat med ruiner och nyrenoverade bebodda hus. Från kyrkan på toppen var utsikten ner över Livadi och havet hisnande.
Tog oss ner till torget och därefter upp i nya delen med tre renoverade väderkvarnar. Ruinerna efter ytterligare tre fanns kvar.
Vi gick tillbaka till torget igen och slog oss ner på "To Strathos". Mysigt litet kafenion med servering i två små rum och ute på torget. Vi satt inne för det blåste ganska ordentligt. Lugn fin musik, skugga, omelett med skinka och en Mythos. Provade raki med honung. Gott. Smakade lite kanel och innehöll förutom honung lite apelsin.
Ner till Livadi gick vi den gamla åsnestigen, bara 2 km. Tog en dryg halvtimme och det blev varmare och varmare alltefter som vinden avtog.
En timmes vila på rummet, fika och så gick vi ner till Livadaki Beach, bara 2 minuters gångväg från rummet. Lång sandstrand med naturlig skugga från träd, inte så långgrunt och med fin sandbotten.
Körde en tvättmaskin när vi kom upp. Pyttelitet tvättställ och ingen propp, så medhavd tjock plastpåse fick bli tvättbalja. Har lärt oss det efter tidigare resor och det fungerar perfekt.
En skön dusch utan att stänka ner hela toan. Lyx!
På kvällen gick vi först till Blue Bird, biluthyrningsfirma och kollade priser på bilhyra. 25 Euro för en dag med liten bil.
Se´n blev det middag nere i hamnen. Och ytterligare en härlig dag var till ända.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT