Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-06-23, 17:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sverige - Tyskland

År 2006 gick fotbolls-VM i Tyskland och Sverige mötte Tyskland i åttondelsfinalen. Jag såg matchen iklädd matchtröja på Restaurant Seagull på Agathonissi. Vi var fyra svenskar på ön, två av oss såg matchen, tillsammans med ett gäng tyskar. Som ni ser hade platteve ännu inte kommit till lilla Agathonissi.



Sverige förlorade matchen med 2-0. Lukas Podolski gjorde båda målen i första halvlek. Teddy Lucic blev utvisad, också det i första halvlek, och Henrik Larsson missade en straff i andra halvlek. Det var ingen rolig match, och min matchtröja fick respass till ryggsäckens nedre regioner.

1958 slog Sverige dåvarande Västtyskland med 3-1 på Ullevi. Kurre Hamrin gjorde det klassiska 3-1-målet och Sverige fick spela final mot Brasilien. Sverige har inte vunnit över Tyskland i en tävlingsmatch sedan den matchen. 60 år har gått, och jag tror inte att det blir en repris ikväll. Men vi kanske kan knipa en poäng, och det vore (nästan) guld värt.

Jag hoppas att ni är många som samlas framför teveapparaterna och hejar fram Sverige ikväll, och att ni har bättre teveapparater än vad vi hade på Agathonissi.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-06-23, 22:38
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Det var en väldigt sevärd match. Jag reagerade dock för en statistisk detalj som dök upp i en ruta i bild efter 10 minuter. Öppningen av matchen var en TOTAL DOMINANS av Tyskland, de hade gjort 122 passningar, Sverige 6 ( sex ). Det gnälldes högljutt flera gånger att Sverige skulle haft straff efter att Marcus Berg (tror jag) fälldes. Men den typen av fällning har ofta negligerats av domaren även om den i repris såg klart tydlig ut. Bara att fethaja att det inte gick vår väg, vi fick ju 1-0 sen.


Att det blev 1-2 i 95:e minuten är en MYCKET TYDLIG effekt i att Tyskland hade typ, 90 % av bollinnehavet, okej, kanske 85 % då så att det blev förlust ÄR ju trots allt det gedigna tyska malandet av chanser som till slut gav utdelning för dem. Inget att snacka om, den som nu får för sig att det är ett orättvist resultat får nog tänka om lite. Det var ett OERHÖRT tyskt dominerande spel, dock var de ju inte effektiva och kunde göra ett spelmål. Det "borde" de ha gjort med tanke på deras dominans.


Vi får tänka på att vi spelade mot ett extremt revanschhungrigt tyskt lag som är regerande mästare OCH världens bästa landslag, år efter år.


Att besegra Mexico på onsdag med fler mål än Tyskland besegrar Sydkorea...….nja - hur troligt är DET?


/ Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-06-23, 23:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Men den typen av fällning har ofta negligerats av domaren även om den i repris såg klart tydlig ut.
-----------------------------------------
Jag tillhör dem som blev lite fundersam över den uteblivna straffen. Särskilt efter att ha sett reprisen. Hade inte klart för mig att det finns godkända och icke godkända fällningar i straffområdet. Men jag är absolut inte tillräckligt kunnig i fotboll för att kunna döma i frågan. Så bra då att man nu har infört VAR, dvs möjligheten för assisterande domare att noggrant granska i repris i ultrarapid och stillbilder vad som verkligen hände. Vi får utgå ifrån att de har gjort just det, och konstaterat att det var en fällning av den typen som är godkänd att göra i målområdet. Jättebra att man infört VAR, tycker jag.
/ Masse
-----------------------------------------

Inget att snacka om, den som nu får för sig att det är ett orättvist resultat får nog tänka om lite. Det var ett OERHÖRT tyskt dominerande spel, dock var de ju inte effektiva och kunde göra ett spelmål. Det "borde" de ha gjort med tanke på deras dominans.
-------------------------------------------
Att ha ett dominerande spel räcker ju inte alltid. Det går ju ut på att dessutom vara just effektiva och göra spelmål genom sin dominans. Annars är ju inte dominansen så mycket värd. Men att kalla det "orättvist" att Tyskland vann låter ju väldigt konstigt för mig. De hade ju förvisso en jättechans som vår målvakt klarade med en reflexräddning och dessutom en rökare i stolpen så att målramen darrade. / Masse
--------------------------------------------

Att besegra Mexico på onsdag med fler mål än Tyskland besegrar Sydkorea...….nja - hur troligt är DET?
--------------------------------------------
Såg på Expressens nätsida att det enligt deras experter inte spelar någon roll med hur många mål Sverige eventuellt vinner mot Sydkorea. Vinner de så går de vidare, oavsett om det är med ett eller flera mål. Hoppas att de har rätt! / Masse
Men jag lider med vårt lag som jag tycker gjorde en oerhörd kämpainsats och visade vad laganda betyder. Och visst var det bittert att vi var så väldigt nära att få en poäng, och att missa det i matchens sista sekunder.

Nu håller vi tummarna i matchen mot Mexico!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-06-24, 01:11
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det var en väldigt sevärd match. Jag reagerade dock för en statistisk detalj som dök upp i en ruta i bild efter 10 minuter. Öppningen av matchen var en TOTAL DOMINANS av Tyskland, de hade gjort 122 passningar, Sverige 6 ( sex ). Det gnälldes högljutt flera gånger att Sverige skulle haft straff efter att Marcus Berg (tror jag) fälldes. Men den typen av fällning har ofta negligerats av domaren även om den i repris såg klart tydlig ut. Bara att fethaja att det inte gick vår väg, vi fick ju 1-0 sen.


Att det blev 1-2 i 95:e minuten är en MYCKET TYDLIG effekt i att Tyskland hade typ, 90 % av bollinnehavet, okej, kanske 85 % då så att det blev förlust ÄR ju trots allt det gedigna tyska malandet av chanser som till slut gav utdelning för dem. Inget att snacka om, den som nu får för sig att det är ett orättvist resultat får nog tänka om lite. Det var ett OERHÖRT tyskt dominerande spel, dock var de ju inte effektiva och kunde göra ett spelmål. Det "borde" de ha gjort med tanke på deras dominans.


Vi får tänka på att vi spelade mot ett extremt revanschhungrigt tyskt lag som är regerande mästare OCH världens bästa landslag, år efter år.


Att besegra Mexico på onsdag med fler mål än Tyskland besegrar Sydkorea...….nja - hur troligt är DET?


/ Hasse
Det verkar mer komplicerar än så.
Om Tyskland vinner måste Sverige vinna över Mexiko. (målskillnad gör att Mexiko blir trea i så fall, Koreamatcherna räknas inte helt plötsligt).
Om Tyskland spelar oavgjort måste Sverige vinna.
Om Tyskland förlorar räcker det med oavgjort för Sverige.
Om Tyskland och Sverige förlorar så blir det ännu mer komplicerat med målskillnader som avgör.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-06-24, 06:50
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det verkar mer komplicerar än så.
Om Tyskland vinner måste Sverige vinna över Mexiko. (målskillnad gör att Mexiko blir trea i så fall, Koreamatcherna räknas inte helt plötsligt).
Om Tyskland spelar oavgjort måste Sverige vinna.
Om Tyskland förlorar räcker det med oavgjort för Sverige.
Om Tyskland och Sverige förlorar så blir det ännu mer komplicerat med målskillnader som avgör.
Det är inte alls komplicerat! Lugn i stugan!
Reglerna inför VM-2018 har ändrats. Ett lag går vidare ur gruppspelet enligt följande:
1) Poäng (förstås!)
2) Inbördes möten
3) Antal gjorda mål
4) Total målskillnad
5) Minsta antal gula kort
6) Lottning

Sverige har således ett gyllene läge: "bara" vinna över Mexiko och det spelar absolut ingen roll hur många mål Tyskland gör mot Sydkorea.

Däremot är Tyskland mycket illa ut eftersom om Tyskland vinner över Sydkorea (och det skall Tyskland minsann göra) och Sverige vinner över Mexiko, då har Tyskland samma poäng som Mexiko, alltså 6 poäng. Men inbördesmöte mellan Tyskland och Mexiko avgör och vi vet att Mexiko vann 1x0. I så fall blir Sverige etta och Mexiko tvåa. Alltså, Mexiko är redan vidare, frågan är om Mexiko blir etta eller tvåa i sin grupp.

Som sagt, Sverige måste vinna! Vid oavgjort mot Mexiko då är Sverige beroende av resultat mellan Tyskland och Sydkorea.

Med andra ord: Sverige har läget i sina egna händer medan Tyskland är HELT beroende av Mexiko.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-06-24, 09:47
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Min källa till texten i föregående inlägg är

https://sillyseason.se/fotboll/hur-g...-poang-210333/

Nu har jag sett minst 2 olika varianter på hur ett lag går vidare när det gäller samma poäng i gruppspelet. Så, nu är jag tveksam på vad som gäller.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-06-24, 10:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Det är k ö r t...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-06-24, 10:37
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Kollade upp FIFA:s regler och det finns ett dokument (Regulations - 2018 FIFA World Cup Russia) som kan laddas ner. På sida 42 finns följande text under ”32 - Group stage”.
Och det innebär att jag förstår ännu mindre vad olika tidningar skriver om Sveriges chanser att gå vidare, t ex att "bara" vinna över Mexiko oavsett hur många mål Sverige gör mot Mexiko (Mexiko har +2 i målskillnad in all group matches, Sverige och Tyskland har 0 in all group matches)

5. The ranking of each team in each group shall be determined as follows:

a) greatest number of points obtained in all group matches;
b) goal difference in all group matches;
c) greatest number of goals scored in all group matches.

If two or more teams are equal on the basis of the above three criteria, their rankings shall be determined as follows:

d) greatest number of points obtained in the group matches between the teams concerned;
e) goal difference resulting from the group matches between the teams concerned;
f) greater number of goals scored in all group matches between the teams concerned;
g) greater number of points obtained in the fair play conduct of the teams based on yellow and red cards received in all group matches as follows:

– yellow card: minus 1 point – indirect red card: minus 3 points (as a result of a second yellow card) – direct red card: minus 4 points – yellow card and direct red card: minus 5 points

Only one of the above deductions shall be applied to a player in a single match;
h) drawing of lots by FIFA.

Senast redigerad av RobEri den 2018-06-24 klockan 10:52.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-06-24, 10:59
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det är k ö r t...
Ja, om FIFA:s regler gäller, se ovan, då måste Sverige vinna över Mexiko med två måls skillnad för att paragraf e, f, g och h skall tillämpas.
Och det blir svårt. Det är nog kört...kanske
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-06-24, 14:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Här skriver Fotbollskanalen om förutsättningarna.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-06-24, 15:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här skriver Fotbollskanalen om förutsättningarna.
..... och det verkar ju överensstämma med vad jag läste på Expressens och Aftonbladets hemsidor, och likaså med vad SVT1 skriver här:

https://www.svt.se/sport/fotboll/sa-...-till-attondel
(vet inte hur man fixar en snyggare länk så detta får duga)

Det tycks vara många som gör tolkningen att det räcker med uddamålsseger för Sverige mot Mexico, oavsett vad Tyskland gör.

Spännande att se hur det slutar. Men helt kört verkar det ju inte vara.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-06-24, 18:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Spännande att se hur det slutar. Men helt kört verkar det ju inte vara.
Pops förklarar här i en film hur det kan gå och inte gå. Vi kan till och med gå vidare om vi torskar mot Mexiko.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-06-24, 19:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi kan till och med gå vidare om vi torskar mot Mexiko.
DET vore mycket mycket märkligt!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-06-25, 10:07
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 689
Standard Sv: Sverige - Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg


Att det blev 1-2 i 95:e minuten är en MYCKET TYDLIG effekt i att Tyskland hade typ, 90 % av bollinnehavet, okej, kanske 85 % då så att det blev förlust ÄR ju trots allt det gedigna tyska malandet av chanser som till slut gav utdelning för dem.


/ Hasse

Nåja, jag läste att Tysklands bollinnehav "bara" var 76%, vilket iofs var rekord för denna VM-turnering, hittills. (Mätningen gjordes av Sportdataföretaget Gracenote).

Vi kämpar vidare. Jag tror isf på avancemang för Sverige!

//Conny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT