Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-06-13, 08:46
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Frågan handlar inte om Rhodos, frågan handlar om Paros.
Rhodos är Greklands fjärde största ö, nästan 20 gånger större än Santorini, nästan 15 gånger större än Mykonos och över 7 gånger större än Paros.
Små öar och stora volymer går inte ihop. Det är väl inte svårt och förstå. Kanske.

Då borde alla öar med flygplatser med charterplan som flyger direkt från Sverige bli förstörda? Små och volymer? Airbus A321NEO från Novair tar 221 passagerare, SAS Charter har en mindre modell tar 174. Dessa flyger direkt till Karpathos (302) kvm, Zakynthos ( 407 kvm), Kefalonia 786 kvm), Skiathos (47 kvm,) Samos ( 477 kvm) samt Parga/Lefkas


Paros och Naxos är tillsammans 6oo kvm. Innebär en större flygplats så mycket negativt så borde den inte byggas?


Varför har inte kommunen, grekiska regeringen eller deras luftfartsverk stoppat den?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-06-13, 10:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Besökarna/turisterna märker ju det genast när det blir fullt på alla ställen och gästerna behandlas som boskap. In, beställ, ät, betala och sedan ut i ett rasande tempo.
Har du upplevt det i år?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-06-13, 11:14
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du upplevt det i år?
Svar nej. Om det blir på det viset så har det gått förlorat. Förra året märktes uppgången redan vid midsommar och även när vi var där i September. Men de som driver restauranger och caféer säger hela tiden att slutet på juni och augusti är hemska och att de har svårt att hålla god min mot gästerna hela tiden. Vi får se hur det ser ut i sommar.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2018-06-14, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Vi får se hur det ser ut i sommar.
Ser fram emot din rapport, och det vore väldigt intressant att höra vad lokalbefolkningen säger. När åker du?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2018-06-14, 17:25
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ser fram emot din rapport, och det vore väldigt intressant att höra vad lokalbefolkningen säger. När åker du?
Det blir rapporter när jag kommer ner. Anders är ju där nu och Steff kliver nog iland snart också. Checkar vad de märker av också.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2018-06-15, 00:29
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Rapport Anders från idag 14/6.
-Mycket mer folk i år. Mycket tyskar och engelsmän.
-Nu börjar norrmän och svenskar komma.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2018-06-15, 10:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Rapport Anders från idag 14/6.
-Mycket mer folk i år. Mycket tyskar och engelsmän.
-Nu börjar norrmän och svenskar komma.
Tack!

Alla rapporter om fler turister i år, och det vekar sannerligen stämma. Hoppas på färre i höst.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2018-06-15, 10:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack!

Alla rapporter om fler turister i år, och det vekar sannerligen stämma. Hoppas på färre i höst.
Vi skal fly fra Paros til Athen i september, smidig når vi har kveldsfly hjem til Norge👍
Mindre «spennende» enn å skulle med båt fra Paros samme dag
vi flyr hjem... dét var planen...

Hvor skal du/dere i høst, Janne?🍀❤️🇬🇷
Svara med citat
  #29  
Gammal 2018-06-15, 23:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack!

Alla rapporter om fler turister i år, och det vekar sannerligen stämma. Hoppas på färre i höst.
Jag hörde igår att det är mycket Libaneser och Iranier här på Naxos i år, det har jag aldrig tidigare tänkt på att det ens skulle komma hit men tydligen gör de det. Sedan är det ju en massa Japaner också men de är väl överallt numera, däremot känns det som att det är färre Ryssar men det kan även vara lokalt här på Naxos, minns inte om de hade hittat hit förra gången jag var här.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #30  
Gammal 2018-06-17, 13:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag hörde igår att det är mycket Libaneser och Iranier här på Naxos i år, det har jag aldrig tidigare tänkt på att det ens skulle komma hit men tydligen gör de det. Sedan är det ju en massa Japaner också men de är väl överallt numera, däremot känns det som att det är färre Ryssar men det kan även vara lokalt här på Naxos, minns inte om de hade hittat hit förra gången jag var här.
Libaneser och Iranier måste vara något nytt. Det går direktflyg till Grekland från flera gulfstater och Asien i år. Kineser kommer det fler och fler, men kanske inte till Naxos. En Greklands turistministerie beräknas det komma 1 miljoner ryssar i år. Men de väljer i stor utsträckning AI, och sådant finns inte på Naxos. Ännu.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2018-06-17, 23:34
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Libaneser och Iranier måste vara något nytt. Det går direktflyg till Grekland från flera gulfstater och Asien i år. Kineser kommer det fler och fler, men kanske inte till Naxos. En Greklands turistministerie beräknas det komma 1 miljoner ryssar i år. Men de väljer i stor utsträckning AI, och sådant finns inte på Naxos. Ännu.
Jag ska väl i ärlighetens namn säga att jag inte vet skillnad på om de pratar Kinesiska eller Japanska
Då det gäller Ryssar så är de ju säkert på AI och det fanns ju som sagt inte på Naxos så det kan ju vara det som gjorde att de inte var där.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #32  
Gammal 2018-07-01, 22:02
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Lite uppdatering. Det är mer folk än förra året vid den här tiden. Det är inte fullt på restaurangerna. Många boenden verkar belagda. Grekerna vill ha fler gäster givetvis.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2018-07-02, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Lite uppdatering. Det är mer folk än förra året vid den här tiden.
Tack för rapport Micke!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2018-07-02, 17:38
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Vi har varit 10 dagar i Kykladerna och det var mycket folk överallt. Nu är vi på Patmos och här är, enligt lokalbefolkningen, färre beläggningar än på många år.

/Ofelia
Svara med citat
  #35  
Gammal 2018-07-02, 19:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Vi är i Joniska och lokalbefolkning säger att det är dåligt med turister. Jag vet inte, men många tavernor har halvfullt på kvällarna så det kan ligga ngt i det
Svara med citat
  #36  
Gammal 2018-07-03, 10:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Nu är vi på Patmos och här är, enligt lokalbefolkningen, färre beläggningar än på många år.
Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi är i Joniska och lokalbefolkning säger att det är dåligt med turister. Jag vet inte, men många tavernor har halvfullt på kvällarna så det kan ligga ngt i det
Märkligt att det är knökfullt på vissa öar och färre turister än vanligt på andra.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2018-07-04, 07:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Fast nu igår märkte vi en otrolig ökning. Kanske för att högsäsongen drar igång?
Svara med citat
  #38  
Gammal 2018-07-04, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Fast nu igår märkte vi en otrolig ökning. Kanske för att högsäsongen drar igång?
Kanske. Var är ni?
Svara med citat
  #39  
Gammal 2018-07-05, 07:28
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Jag får en känsla utifrån det ni andra skriver. Mer folk från öststater i Europa och fler från Asien. De väljer öar med flygplats, känns tämligen självklart att det i så fall blir enklare för dem då. Jag menar, vad vet de om öar som kräver båtresor? Knappast att det är det de väljer så inte så konstigt att öar som drar folk blir överhopade med "galningar" vi aldrig sett komma till Grekland förut.


Kanske börjar folk som vi, entusiaster, rutinerade med andra mål än stränder med drinkbarer, AI och annat tjafs, att bli färre av anledningar vi ännu inte känner till? Kanske har vi blivit mätta, kanske en del av oss stannar på öar med flygplats och beblandar sig med de turister vi inte vill se? Lite för att vara "bekväma" och ändå hitta pärlor vi nosar upp bland massturism, ändå?


Skulle tro att en del av de frågor vi ställer oss här, aldrig får några helt konkreta och självklara svar. Vi kan bara fortsätta att gynna de genuina, mysiga, lokala och äkta öar vi alltid har haft varmt om hjärtat med tanke på den "community" vi är här på forumet. De strömmar av turister vi beskriver som stora massor vill i alla fall inte jag beblanda mig med, jag vill träffa greker och kanske några skandinaver då och då. "Missförstå mig rätt", typ...….




/ Hasse
Svara med citat
  #40  
Gammal 2018-07-05, 09:15
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Charterflyg till Paros nya airport

Ja vi kanske är en utdöende art, vi som började resa till Grekland för 40 år sedan? Vi som tyckte om enkelheten, det genuina och älskade just det grekiska. Lite sorgligt när man tänker på det.😢 Jag tror inte det finns så många i den yngre generationen som uppskattar samma saker som vi. De vill ha det bekvämt och modernt. Och sedan kommer massturismen från andra länder på det också...

Katitzi som längtar efter sitt ”gamla” Grekland!🇬🇷
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT