Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-10-02, 06:18
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Jaha ja, en av moderatorerna "orsakar" att en i forumet lämnar oss. Jag häpnar verkligen! Gör moderatorn fel som skriver olämpligt eller överreagerar mottagaren? Vem dömer?

Jag ska senare idag skriva mer i denna tråd, om den överlever fredagen vill säga. Har lite åsikter.......


Hasse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-10-02, 06:37
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Jag ska senare idag skriva mer i denna tråd, om den överlever fredagen vill säga. Har lite åsikter.......
Är tiggeri en större fråga för oss på Kalimera än någon annan fråga? I så fall är tiggare de som har oförskämdheten att förstöra vårt paradis, grumla vår lycka ochc de är alldeles för genuina för att få finnas, i alla fall inom vårt synfält.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-10-02, 08:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jaha ja, en av moderatorerna "orsakar" att en i forumet lämnar oss. Jag häpnar verkligen!
När inkfish skriver i rollen som moderator undertecknas inläggen med inkfish/ moderator. Annars är hon som vilken medlem som helst, och har precis som du, och alla andra medlemmar, rätt att ha åsikter.

Janne/Admin
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-10-02, 08:55
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad kan vara mer angeläget än mat att tigga pengar till?

Jag ska inte påstå att jag vet, men det förekom för några år sedan en debatt i Stockholm angående "vissa delar" av tiggeriet i innerstaden. Den debatten handlade till stora delar om ett organiserat tiggeri där narkomaner och alkoholister tiggde för att få pengar till sina respektive missbruk. Några av de personer som jag personligen "drabbades av", hade satt i system att inne i tågvagnar, gå igenom dem och systematiskt stanna till vid varje sittande resenär, tigga i helt andra syften än pengar till mat/alkohol/narkotika. En av dem hade nämligen fått för sig att han skulle åka till samma destination som tåget skulle till, och att han "skramlade pengar till biljetten". Detta förekom av samma person ett antal gånger och han fick en gång ett NEJ av mig på ett sätt som han inte gillade varvid han då skrek "ÄR DU KAXIG OCKSÅ DIN JÄVEL" !!!

Några minuter senare kom en annan "tiggare" in i samma vagn, uppenbarligen en slags "ledare" eftersom det rörde sig om en kollektiv tiggarverksamhet. Denna något äldre än den första, "läste lusen" av hela vagnen, skrikandes hur synd det var om dom, särskilt de kvinnor han kände till som både tiggde och horade, osv. osv. Så där är en variant av tiggeri som kanske inte så många har upplevt, jag kan inte säga att jag blev speciellt mycket mer positivt inställd till fenomenet tiggeri än jag redan var innan. Och jag kan tillägga att jag varken innan eller efteråt har sett den förste mannen på destinationen han påstod att han skulle åka till. Men i Stockholm har jag sett honom flera gånger sen då, i "diverse olika skick".


Hasse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-10-02, 09:04
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När inkfish skriver i rollen som moderator undertecknas inläggen med inkfish/ moderator. Annars är hon som vilken medlem som helst, och har precis som du, och alla andra medlemmar, rätt att ha åsikter.

Janne/Admin

Jag har inte påstått att någon skulle ha mindre rätt att framföra åsikter än någon annan. Och när jag skrev första inlägget här så lade jag inte märke till om inkfish skrev "privat" men faktum kvarstår att en annan medlem tog illa vid sig och det tycker jag fortfarande är trist på det sättet det skedde.

För övrigt hade jag tänkt skriva mer utförligt om mina åsikter i ämnet. Jag har tagit ut en del av åsikterna i ett annat inlägg nyss men jag tänker just nu inte utveckla dem mer utförligt. Att jag är helt emot företeelsen tiggeri är inget jag hymlar med men jag ska bespara er orsakerna till att jag tycker så.


Hasse
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-10-02, 09:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Vad jag har förstått så är det många zigenare i syd och östeuropa som tigger på turistorter och i storstäder. De har ju många gånger en fruktansvärd situation i dessa länder och jagas ofta bort av polisen.
Alldeles rätt men det heter romer.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-10-02, 09:38
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Oj vad mitt inlägg om tiggare väckte för känslor. Min undran var bara... efter att ha sett dessa kvinnor nu i flera år. Är det ok att dom sitter med sina småbarn (en del säkert 3 år ) sovandes i famnen? Jag menar för myndigheterna? Och är det den inhemska befolkningen? Alla tidigare år har jag lagt nån slant då och då, men det känns inte lika rätt att göra det längre. Och är man hård när man inte gör det?
Jag brukar även skänka till äldre människor även i Sverige. Men håller med Grimm tror jag att det var, att man vill kunna göra mycket mer men resurserna räcker inte till alla som man vill hjälpa. Då tycker säkert en del att om du inte åkte utomlands så skulle du kunna göra det. Det är väl det dåliga samvetet som gör att man tar åt sig av sådana kommentarer, vilket jag gör.
Men förstå mitt inlägg, jag undrade bara om det är så att dessa personer är så fattiga eller om det ligger något annat bakom.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-10-02, 09:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Det är inte den inhemska befolkningen,åtminstone inte i Rethymno..det är Romer...de säljer även rosor på krogarna,går runt med dragspel(både barn o vuxna),och säljer ballonger.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-10-02, 10:39
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Och nu måste jag lägga mej i! Jag är medveten om att även i Chania är många, inte alla, av tiggarna romer. Inte inhemsk befolkning? Och i vilket land är romerna inhemska? Många av dom är nog födda och uppvuxna i Grekland, ett land där vad jag vet inte görs mycket för att lösa problemen och där många ser ner på romer. Jag skulle då inte vilja växa upp i ett av plåtskjulen dom bor i. Jag försvarar inte tiggeriet men vad har dom att välja på? Ingen lätt nöt att knäcka i ett land där många (precis som i Sverige) har fördomar.
Gunilla
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-10-02, 11:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Är det ok att dom sitter med sina småbarn (en del säkert 3 år ) sovandes i famnen? Jag menar för myndigheterna? Och är det den inhemska befolkningen?
Det är klart att det inte är okej, inte ur en mänsklig synvinkel. Och om barnen är drogade är det fasansfullt.

I Göteborg, där jag bor, går tiggeriet i vågor i centrum. Polisen och socialtjänsten hanterar det så gott det går men de drar en skarp gräns just vid barn. Barn får inte tigga eller vara med när vuxna tigger. Så här försöker myndigheterna göra något det och de körs inte bara bort, så vitt jag vet försöker man ta dem om hand på något vettigt sätt.

Om grekiska myndigheter hanterar det på samma sätt ska jag låta vara osagt - men jag tvivlar ärligt talat på det. Tiggarna är ju inte greker.

Det låter som om du vill ha ett konkret råd i de där situationerna och sådana är ju svåra att ge. Men jag är alltid rädd för att den sortens tiggare är de mest utsatta, de som är i klorna på ett syndikat som plockar dem på vartenda öre de får in. Så jag tror inte att mina pengar skulle hjälpa.

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Och i vilket land är romerna inhemska?
Precis. Där är ju problemet. Det har skrivits en hel del om romernas tiggande här i Göteborg, när socialtjänstens representanter då har återgett vad de människor de pratat med har sagt - då har de sagt att tiggeri i Göteborg har framstått som ett bättre alternativ än det det lämnat. Vilket i regel varit just ett plåtskjul i säg Rumänien, förföljelse, hot, trakasserier, inget arbete, inga pengar, ingenting.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-10-02, 12:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
I så fall är tiggare de som har oförskämdheten att förstöra vårt paradis, grumla vår lycka ochc de är alldeles för genuina för att få finnas, i alla fall inom vårt synfält.
Håller nog inte med dig, xenos.... Mänskligt lidande är också en del av Grekland - som vi kan både se och prata om, utan att det behöver vara utifrån aspekten att det grumlar vår semesterupplevelse.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-10-02, 12:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Att ge pengar till tiggare är detsamma som att stödja systemet att de finns.
Ger man pengar till tiggare så bidrar man till att de finns kvar och förlänger lidandet.

Den som vill ge pengar till andra som behöver dem mer än man själv bör i stället ge mer till organisationer som garanterar att pengarna innebär en förändring.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-10-02, 19:16
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alldeles rätt men det heter romer.

Eva

Jag vet Eva! Du har väl sett mitt medlemsnamn?
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-10-02, 21:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Jag vet Eva! Du har väl sett mitt medlemsnamn?
Ja och jag undrade lite. För alla älskare av romernas musik måste jag få rekommendera Mahala Rai Banda. Det är ett tag sen jag spelade deras CD som jag köpte efter att ha sett gruppen live här i Umeå där publiken dansade i extas på scenen och vi alla tågade ut ur Idun efter de spelande musikerna.

Jag har en papegoja som älskar världsmusik och ur radion strömmade häromdagen en av Mahalas hits. Gojan blev helt sjövild och jag fick plocka fram min CD igen. Gissa om vi båda njöt ev den härliga musiken. Min CD har en liten flm från början från ett bröllop där de spelar.

Eva
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-10-03, 13:42
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Nu vet jag inte hur den sociala välfärden fungerar i Grekland, men jag kan berätta vad jag fick veta under min Indienresa i vintras om hur den fungerar där, eller åtminstone i delstaten Goa.

Där finns ingen allmän sjukförsäkring eller pensionssystem som de fattiga kan ta del av. Kan du inte försörja dig själv, är du till 100% HELT beroende av andra människors välvilja om du inte har eget sparkapital. Att fattiga, äldre eller handikappade människor då ser tiggeri som enda utvägen är ju inte alls konstigt.

Vi skänkte pengar till handikappade och äldre tiggare samt till en lokal välgörenhetsorganisation som jag inte kommer ihåg namnet på. Däremot skänkte vi inte till tiggande ensamma, unga mödrar med småbarn. Enligt lokalbefolkningen var flera, inte alla, av dessa kvinnor från andra platser i Indien och åkte till turistområdet Goa för att tigga. Det fanns på många ställen lappar uppsatta som avrådde från att ge pengar till dessa kvinnor. Enligt dessa lappar garanterar nämligen delstaten Goa alla barn fri sjukvård och skola.

/kimmen
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-10-03, 16:19
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

I Chania bad man oss att inte ge de tiggande barnen något. De menade på att om vi slutar ge dem pengar skickas de till skolan igen. Och naturligtvis vill vi att alla barn ska ha rätt att gå i skola.

Lilla sjöborren.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-10-03, 21:06
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Jag är sjukpensionär och lever på min make. Utan honom skulle jag också få gå ut och tigga.

Kunde jag välja så skulle jag välja att vara frisk och arbeta. Tyvärr har jag en obotlig sjukdom som gör mig bunden vid hemmet i princip hela dygnet, året om utom de två veckor på året då vi reser.

Vad har du för rätt att dömma Helen, Anna Pernilla och mig? Måla ut oss som känslokalla rika turister?
Det har du inte.

Med detta inlägg avslutar jag mina år här på Kalimera.
Tack för alla trevliga stunder och fint pris i fototävlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag förstår inte din starka reaktion liselotti, men jag beklagar den verkligen. Jag måste ha rört vid något jag inte hade en aning om.

Mitt inlägg handlade inte alls om hur vi i Sverige har det eller huruvida nån av oss här är känslokalla turister.

Frågorna jag ställde utgick från tankeexperimentet att det är bra att sätta oss själva i samma situation som tiggarna vi möter - för att komma fram till min ståndpunkt att de, liksom vi, skulle välja något annat än tiggeri om alternativet fanns.
Liselotti, jag tycker att du onödigt överreagerade på moderatorns frågor. Hon ville inte varken dig eller annan såra på något sätt. Det är alltid känslosamt att debattera i såna här ämnen som till exempel tiggeri eller fattigdom. Man behöver aldrig ta illa vid av att någon ställer en fråga hur skulle du (du = vem som helst) göra om du var i den eller den här situationen. Straffa inte dig själv genom att lämna så fint forum. Du är välkommen tillbaka, tycker jag. Moderatorn har redan beklagat och förklarat varför hon ställde sådana frågor. Tycker du att det är svårt att debattera i vissa ämnen, låt bli att ge dig i en sådan diskussion där du tar illa vid och välj ämnen som gör dig glada. Befinner man sig själv i en svår ekonomisk situation, var omänskligt behandlad och kränkt av t.ex. Försäkringskassan eller av omänskliga politiska lagar är det lätt att man snabbt känner sig kränkt av någons uttalande som pekar på något som man tror att just det var riktad direkt till mig och det är lätt att det uppstår ett missförstånd.

Enigma
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-10-03, 21:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Bra skrivet Enigma, bortsett från att det inte var en moderator som skrev utan inkfish i egenskap av privatperson och vanlig kalimeramedlem. När hon någon gång ibland skriver som moderator skriver hon alltid under inlägget med att det är i den egenskapen hon skriver.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-10-03, 22:09
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Bra skrivet Enigma, bortsett från att det inte var en moderator som skrev utan inkfish i egenskap av privatperson och vanlig kalimeramedlem. När hon någon gång ibland skriver som moderator skriver hon alltid under inlägget med att det är i den egenskapen hon skriver.
Jag vet att hon skrev som en privat person men Liselotti reagerade så att det var en moderator som har kränkt henne och dessutom en annan medlem (Hasse) ställde också en fråga i ett inlägg om moderatorer där han frågade om moderatorn har bett om ursäkt. Av den här anledningen använder jag ordet moderator i mitt svar.

Enigma
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-10-03, 22:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Liselotti skriver inte ett ord om att det är en moderator hon reagerar på, utan bara inkfish.

Hasses inlägg visar ju bara att han väljer att inte vilja förstå skillnaden mellan inkfish som moderator och inkfish som vanlig kalimeramedlam.

Jag tycker som sagt det du skrev var jättebra, Enigma, men eftersom du vet att inkfish skrev som privatperson borde du väl inte falla tillbaka på felaktigheter om i vilken egenskap hon skrev.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT