Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-15, 20:52
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Bra restauranger i Rethymnon?

Åker till Rethymnon i juli månad och vill gärna ha tips om bra restauranger där.
God grekisk mat som gäller förstås..

//Monica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-16, 07:26
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Hej!
Nyss hemkommen från Rethymnon kan jag rekommendera rest.DOME som ligger efter strandpromenaden.Utmärkt och varierat utbud av mat,mycket bra betjäning.maten serverad på bord med vita tygdukar och dito servetter.Enl.obekräftad undersökning ligger DOME i topp bland resturangerna. Smaklig måltid! OBS rapportera när ni kommer hem.

aake
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-16, 10:46
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av aake Visa inlägg
Hej!
Nyss hemkommen från Rethymnon kan jag rekommendera rest.DOME som ligger efter strandpromenaden.Utmärkt och varierat utbud av mat,mycket bra betjäning.maten serverad på bord med vita tygdukar och dito servetter.Enl.obekräftad undersökning ligger DOME i topp bland resturangerna. Smaklig måltid! OBS rapportera när ni kommer hem.

aake
Dome har riktigt bra lammkotletter och där kan man få underbart vitlöksmör till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-16, 21:14
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Har nu letat mig igenom div restaurang/taverna/mattips och Dome tycks ligga i topp.
Sen kommer Kyria Maria (bakom Rimondibrunnen) och Stavros i gamla stan som god tvåa. Georgio i närheten av Dome tycks också var värt ett besök.
Så har vi då Taverna Fanari med utsikt och Meze,
ännu en mezerestaurang - Parastratima, precis bakom Rimondifontänen, Stella på Olgas pension, m fl.
Hur är det med restaurang Agrimia? Är det fortfarande bra mat där? Det var vårt stamställe för ett antal år sedan då vi vistades i Rethymnon. I viket fall som helst måste vi testa det och kanske uppleva gamla minnen.
Längtar nu till det är dags att åka iväg. Några veckor kvar än till 10 juli. Fick hem taxfree-katalogen idag att bläddra i..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-17, 03:10
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Om det skulle bli aktuellt att äta en bit utanför Rethymnon kan jag rekommendera Café Memories väldigt varmt liksom Finikas, Famous Taste och Ellinikos!
Hoppas de alla finns kvar i Platanes trakten om dryga 5 veckor när man kommer dit..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-17, 07:10
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Nu har jag många fina restaurang/tavernatips. Ingen risk att man ska behöva gå på några nitar då tror jag. Får se vad vi hinner äta oss igenom under den vecka vi ska vistas i Rethymnon. Vad jag gärna undviker är de utefter strandpromenaden och de i hamnen. Sen kan det förstås finnas undantag.

Martinifk.. de finns säkert kvar när du kommer ner..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-17, 10:55
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Om det skulle bli aktuellt att äta en bit utanför Rethymnon kan jag rekommendera Café Memories väldigt varmt liksom Finikas, Famous Taste och Ellinikos!
Hoppas de alla finns kvar i Platanes trakten om dryga 5 veckor när man kommer dit..
Glöm inte Kretas bästa BBQ på "Petres Studios" varje Söndag. Ca 10 min med bil från Rethymno. Ligger mellan rethymnno och Georgopolis kan man säga. Busshållplats precis utanför, buss varje halvtimme från R. (även från Chania)
Färskt kött och grönsaker från byn, mums mums!!
Brukar bli proppfullt med greker efter kl 14 så var där lite innan det om ni inte vill vänta på bord.
Kali sas orexi!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-18, 09:28
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Hej hej!
Var på Dome i höstas o vi blev glatt överasskad då de hade så god mat, så nu när vi va där gick vi dit igen. Snacka om besvikelse...vi va fyra som åt, ingen va nöjd...trist, trist. Men bra service har de iallafall. Vi kanske hade otur??

´Georgio tyckte vi mycket om! Riktigt god mat, bra kryddad o massor med grönsaker oavsätt vilken maträtt du beställde. (sen har dom ju lite tradig musik iblant hihi).

Sen åt vi på ett ställe som hette Manolis, helt godkännt. DE ligger en bit från centrum, kan ja tippa på ca 2 km. (inte långt från ibiskus.....fast nede på beach vägen, till höger för hotellet).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-19, 10:08
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Nu har jag många fina restaurang/tavernatips. Ingen risk att man ska behöva gå på några nitar då tror jag. Får se vad vi hinner äta oss igenom under den vecka vi ska vistas i Rethymnon. Vad jag gärna undviker är de utefter strandpromenaden och de i hamnen. Sen kan det förstås finnas undantag.

Martinifk.. de finns säkert kvar när du kommer ner..
Alltid bra med mångfald när det gäller tavernor/restauranger, så lutar mot att ni får öka matkontot en aning kanske.. Att undvika strandpromenaden och även hamnen är att föredra i de flesta fall.

Jo det hoppas vi innerligt på..

litentuva: lät minst sagt intressant, noterat bland alternativen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-19, 19:07
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av aake Visa inlägg
Hej!
Nyss hemkommen från Rethymnon kan jag rekommendera rest.DOME som ligger efter strandpromenaden.Utmärkt och varierat utbud av mat,mycket bra betjäning.maten serverad på bord med vita tygdukar och dito servetter.Enl.obekräftad undersökning ligger DOME i topp bland resturangerna. Smaklig måltid! OBS rapportera när ni kommer hem.

aake
Hej Åke! Intressant att höra att Dome fortfarande är bra. Men hur är det med dom andra, Birajs bl.a. Och hur är det med Rest. Europe som ligger invid Ilios? Finns den kvar eller är det som Ingegerd skrev att hon trodde att den försvunnit?

Inte 3 månader kvar nu, åker i Sept.

Ser fram emot att du skriver lite om resan.

Ha en bra midsommar
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-20, 10:54
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Hihi.vad festligt..du läser bara vad aake skrivit...
Ja skrev precis att Dome inte alls va i sitt slag i år...man läser de man vill se hehe.
Inget bra enligt mej, barnen tyckte inte om maten o inte heller min man. Men som sagt servicen har de kvar, ingen som kan ta ifrån dom den.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-20, 11:42
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Nyss hemkommen från Reth,och kan meddela att Europa inte finns kvar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-20, 15:59
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Hej!
Vad beträffar kritiken av rest.Dome,så kan ju alla ha en dålig dag.Flera av våra bekanta åt många gånger där och alla hade bara beröm över både maten och betjäningen.Birais har enligt samstämmiga uppgifter rent allmänt sjunkit i kvalite.Den Raki de bjöd på var odrickbar!!!! Europe finns tyvärr inte kvar. Numera har den blivit en kinesrestaurang och bar. Såg aldrig några gäster där förutom några ungdomar.

Midsommarhälsningar från aake med fru.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-06-21, 11:02
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Nyss hemkommen från Reth,och kan meddela att Europa inte finns kvar.
välkommen hem, tiden går fort...! Hoppas semstern var toppen!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-06-21, 11:17
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Som sagt va, man läser de man vill. Vi va iallafall 4 pers som åt på Dome(för att vi tyckte dom hade såååå bra mat). Men de va riktigt dåligt. Ok , kanske en dålig dag....??? men de e INGEN resturent ja skulle rekomendera, inte efter de där.
Men som sagt va, va de bra förra året. INTE nu!!!
Men lyssna på aake du om du vill.....
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-06-21, 14:34
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av tonetamara Visa inlägg
Som sagt va, man läser de man vill. Vi va iallafall 4 pers som åt på Dome(för att vi tyckte dom hade såååå bra mat). Men de va riktigt dåligt. Ok , kanske en dålig dag....??? men de e INGEN resturent ja skulle rekomendera, inte efter de där.
Men som sagt va, va de bra förra året. INTE nu!!!
Men lyssna på aake du om du vill.....
jag tycker det är intressant att läsa det Åke skriver han har skrivit flera läseberättelser tidigare, Jag har också ätit på Dome och tyckt att dom var bra. Men vi får se vad jag tycker i höst när vi kommer hem. Varför jag vill lyssna på Åke är att han har tillbringat många år i Rethymnon, och nu ska vi bo på samma hotell Ilios som han gjort flera gånger, då är det väl inte så konstigt att jag vill höra hur han har upplevt denna resa eller hur?
Vi åt på resturang Europe flera luncher förra året den var bra och trevlig ägare med personal. Och sedan låg den så bra och nära när man gick upp från stranden.

Men visst Tonetamara jag är öppen för dina rekommendationer på restauranger.
Du tyckte ju att det var så bra i gamla stan vad hette den restaurangen och var låg den?
Jag delar inte din uppfattning om Manoulis och Georgio, om det är han som är gift med en svenska?
Tycker inte att dom har så värst god mat, Han är lite dryg tycker jag.

Den italienska restaurangen Pagliaggio tycker jag har bra mat, men det är så mycket trafik utanför.
Sen Othonas i gamla stan och Kyria Maria, Samaria Gorgona, Men jag ser frememot tips från dej också. Men jag vill veta vad restaurangen i gamla stan som du skrev var så bra och billig heter.

Glad Midsommar till alla
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-21, 15:42
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Hi hi! Förstår vinken. Klart ni ska lyssna på aake!! Men nu e de som de e. Har hört av flera att de ej tycker om georgio.....o då tror ja som du skrev, att de e killen folk stör sig på, inte maten. Men men......jepp hon e svensk han e dryg greker hehe....jA VA JÄTTE NÖJD med maten där. Hur mycket grönsaker som helst.

Den resturangen vi va på inne i gamla stan heter KAPILIO , svårt att förklara vart...inte sååå långt från megali porta.....svårt.

Hehe.tyckte ni onte om manolis?? Hohi....vi åt bara lunch där två dar. Typist turist stöälle eller????
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-21, 22:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Kapilio jobbade min dotter på en sommar men det är ett antal år sedan så de har hunnit byta kock några gånger sen dess. Då var det ett fantastiskt mysigt ställe som serverade mycket bra mat och var väldigt populärt. Roligt att höra att de hänger med än.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-06-23, 21:46
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Ja, ha!
Ja, hade fattade som de va en ny resturang....tog fel där då! Men de va riktigt trivsam o lugn atmosfär. Mysigt ! Sen va ju maten riktigt god!
Kul att de bofasta där visade oss den resturanten annars hade vi nog inte hittat den.
Ja tyckte inte att killen på ovannämda resturang (två inlägg upp)va dryg. Hört andra som sagt de bara.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-06-23, 21:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bra restauranger i Rethymnon?

Ligger inne i gränderna och är rejält gammal. Om inte någon annan övertagit namnet är det samma ställe.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT