Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-02-27, 22:41
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Sassa Ö. Visa inlägg
Jag har varit på båda orterna.När man åker till Chania dock så hamnar man ju en bit utanför stan..E
Finns det verkligen ingen som kan erbjuda hotel inne i Chania?

Vi som kan resa från Kastrup kan iaf bo mitt inne i gamla stan på absolut bästa läge!

Vi reste charter med danska Falk Lauritzen och bodde på El Greco (toppen) med en fantastisk utsikt över gränderna!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-02-27, 23:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Visst finns det hotell inne i Chania. En hel del att välja bland. Arne brukar rekommendera ett ställe där de har bott några gånger som heter La Casa del Amore som ligger fint inne i de gamla gränderna. Bra pris hörde jag och enkelt att boka hemifrån. Finns också bland Jannes boendetips.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-02-27, 23:37
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Visst finns det hotell inne i Chania. En hel del att välja bland. Arne brukar rekommendera ett ställe där de har bott några gånger som heter La Casa del Amore som ligger fint inne i de gamla gränderna.
Jag vet att det finns massor av hotel att boka i g:a stan, men jag tror Sassa fö menade med charter?!?

del Amore ligger precis mitt emot el Greco och personligen föredrar jag det senare! Fast båda är bra!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-02-28, 06:39
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
Hej !

Vi hade precis bestämt oss för Platanias och hotellet Blue Dome. Då började vi läsa om Rethymnon här och blev sugna på det istället. Vad har ni för erfarenheter. Vi vill gärna ha något att göra på kvällarna som nära till bra matställen och shopping. Läste här om hotellet Ilios som verkar bra men vi undrar lite över Dimitrios Village som fritidsresor har som är mycket prisvärt men hittade inget om det här i forumet. Mvh Conny o Eva
Hvorfo ikke Østkreta? De fleste turister reiser til Chania - Rethymno fordi turopperatørene "pusher" disse reisemålene, det er mest bekvemlig for opperatøren. Begge byene er "Overturistifisert" om sommeren. Her i Agios Nikolaos er det halvfult, bortsett fra augustmåned, da kommer Athenerne. Ingen ting på Kreta kan måle seg med det østligste fylket, Lasithi! Etter å ha feriert her siden 1993 flyttet vi halvt om halvt i 1999 og fra 2004 solgte vi huset i Oslo og bor bare her. I Agios Nikolaos finner du hyggelige små familiedrevne hoteller, pris dobbeltrom 30-40 Eu,lavere priser enn i Vesten og fantastiske omgivelser rundt Mirabellabukten, Elounda, Plaka, Mochlos, Myrthos og Paliokastro lengst øst. Mens Chania og Rethymno kan beskrives som "TURISTMASKINER" i sesongen finner du fremdelse uberørt idyl i østen! Les hva jeg skrev om meteoroloigien på Kreta for en tid siden:
Noe som er viktig på Kreta er klimaet. Øya er stor og variasjonene i klimaet er dramatiske! Dette skyldes de mange kjempestore høye fjellkjedene. På Vestkreta har du Lefka Ori, Hvitfjell med topper på over 2000 meter. Den dominerende vindretningen er nord, dvs. at været og vinden kommer inn fra havet. Når det gjeller denne delen av Kreta hvor du finner den nest største byen, Chania er resultatet som for Bergen. Det er treffende å si at Chania har ”Bergensklima” fordi været presses oppover mot Lefka Ori som skviser regnet ut. Dette gjelder selvsagt mest om vinteren. Hele sommeren har mesteparten av Kreta pent vær, men du må også da være oppmerksom på den dominerende vindretningen. Om vinteren har vi ofte sittet ute på terrassen her i Agios Nikolaos i bare t-skjorte mens vi hører på radio at Chania har regn snø og oversvømmelser.
Flytter du deg østover til Rethymno har du ikke de store fjellene bak deg, men du har heller ikke le for nordavinden som står rett inn. Jeg har her i byen truffet norske turister som søkte tilflukt fordi de etter en hel uke i Rethymno ikke hadde kunnet bade på grunn av høye bølger. Denne vinden blir ikke bedre om vinteren selv om tendensen er at vinden har dreiet noe mer vestlig her. Hele sydkysten på denne strekningen vil da ligge på lesiden, noe som betyr lite regn samtidig som temperaturen er høyere på grunn a føn effekten. Om sommeren kan disse stedene bli vel varme da de ikke har den svalende nordavinden. Følger vi vest øst veien langs Nord-Kreta til Heraklion har vi Kretas høyeste fjellkjede Psiloritis liggende bak byen, men vinden her er mer nord – vest slik at været i Heraklion ikke er så ille som i Chania om vinteren. Nå endrer kystlinjen seg dramatisk idet Mirabellobukten skjærer seg sydover i landskapet. Nord og vest for Agios Nikolaos, som befinner seg helt i bunnen av bukten, finner du den 3 store fjellkjeden, Dikti med flere topper over 2000 meter. Dette gir Agios Nikolaos et av Europas tørreste klimaer. Om sommeren kommer det svalende vind fra havet som gir et behagelig klima også i denne årstiden. Ierapetra på syd - siden er varmere og tørrere, men temmelig hett om sommeren. Et meteorologisk fenomen i dette området finner du i en sirkel med radius 4 km fra sentrum av Agios Nikolaos hvor temperaturen om vinteren er flere grader høyere enn for eksempel i Neapoli som ligger 10 km nærmere Heraklion. Kommer du mer enn 20 km øst for Agios Nikolaos gjør nordvesten seg gjeldende og der er det ingen ting som tar av!

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-02-28 klockan 06:52.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-02-28, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Finns det verkligen ingen som kan erbjuda hotel inne i Chania?
Nej, men i Neo Chora som ligger på krypavstånd från gamla stan.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-02-28, 11:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Det går även att åka charter och bo mitt i Chania. Fritidsresor och Apollo har iaf bla ett hotell som heter Kriti.

Malin
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-02-28, 15:17
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Apollo har många hotell i Agii Apostoloi, och det är nära Chania, ca 4km. Man kan åka buss eller taxi in till stan. Men det är stor skillnad mot Platanias (om ni tyckte om just Platanias), det är mycket lugnare, mindre turister. Och bättre strand.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-02-28, 21:52
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nej, men i Neo Chora som ligger på krypavstånd från gamla stan.
Det har du rätt i !
c:a 5 minuters promenad vill jag minnas, Neo Chora är trevligt också med
sina fina fiskrestauranger!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-02-28, 22:03
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Hvorfo ikke Østkreta? De fleste turister reiser til Chania - Rethymno fordi turopperatørene "pusher" disse reisemålene, det er mest bekvemlig for opperatøren. Begge byene er "Overturistifisert" om sommeren. Her i Agios Nikolaos er det halvfult, bortsett fra augustmåned, da kommer Athenerne.
Bra förslag!
Vi bodde i Ag Nik förra sommaren i juli och det var lagom med folk.
Flera greker som vi språkade med beklagade sig att det är mindre turister till förmån för västra sidan. Jag tycker också uppleva östra sidan ganska olik västra sidan och med detta vill jag inte säga att det varken är positivt eller negativt bara lite annorlunda!
Ett konkret exempel är radbanden som alla män viftar med på västra sidan ser du knappt i Agios Nikolaos!

Vi tyckte jättemycket om östra sidan och billigt är det om du jämför med Rethymnon t.ex!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-02-28, 22:06
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det går även att åka charter och bo mitt i Chania. Fritidsresor och Apollo har iaf bla ett hotell som heter Kriti.

Malin
Håller med till hälften! Det ligger i Chania men knappast i gamla stan
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-02-28, 22:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Det påstod jag heller inte... men du skrev inte heller att det var just charter till gamla stan du undrade över Jag tror att det finns hotell i gamla stan att välja på hos några av charterjättarna.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-02-28, 22:41
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Nilam!

Nä, jag tänkte bara högt! Jag tycker bara att vill man bo inne i Chania så ska man passa på och bo i gamla stan!

Vet inte hur många jag pratat med som bott utanför Chania och talat sig varm över hur mysigt ochtrevligt det är och att de tar taxi in nästan varje kväll.
Man kan vända på steken och ta sig ut från Chania på dagarna när man bor där.
Fast som Janne sade så är det krypavstånd till Neo Chora och det duger till mig iaf.
Dock ska det tilläggas att nämnda personer inte haft småbarn, då kan jag förstå att man väljer kransorterna!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-02-29, 07:16
Conny Conny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Nilam!

Nä, jag tänkte bara högt! Jag tycker bara att vill man bo inne i Chania så ska man passa på och bo i gamla stan!

Vet inte hur många jag pratat med som bott utanför Chania och talat sig varm över hur mysigt ochtrevligt det är och att de tar taxi in nästan varje kväll.
Man kan vända på steken och ta sig ut från Chania på dagarna när man bor där.
Fast som Janne sade så är det krypavstånd till Neo Chora och det duger till mig iaf.
Dock ska det tilläggas att nämnda personer inte haft småbarn, då kan jag förstå att man väljer kransorterna!
Berätta gärna lite mer om Neo Chora hur stranden är osv // Conny o Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-03-01, 16:04
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Ska se om jag har några foton jag posta till er!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-03-01, 16:29
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Äähhh!

Jag skickar lite bilder till Kalimera och lägger det som ett fotoresebrev i stället från Chania!!!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-03-03, 17:38
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 75
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Angående resturanger ska vi icke förglömma Marcos i Kato Stalos....eller hur ni som varit där...`
Sassa
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-03-03, 18:05
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Marcos är absolut en av tavernorna på vår top 5-lista! Måste dit igen i maj, då vi är på Kreta trots att vi kommer att bo i Chania gamla stad. Stället är definitivt värt en buss/taxiresa från staden!

Ivi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-03-03, 19:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Fritidsresor har ett litet hotel i på gränsen till Splantzia som beskrivs kort sålunda;
"Litet och pittoreskt familjedrivet hotell i de kretensiska kvarteren av Chania. Hotell Splanzia har en..."

Ligger på Odos Daskalogiannis, alldelels nära Plateia 1822. Coolt område som ni säkert vet.
Sedan har de ju ensamrätt på hotell Christina i bortre Nea Chora.

Lefteris
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-03-03, 22:44
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 75
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi Visa inlägg
Marcos är absolut en av tavernorna på vår top 5-lista! Måste dit igen i maj, då vi är på Kreta trots att vi kommer att bo i Chania gamla stad. Stället är definitivt värt en buss/taxiresa från staden!

Ivi
Absolut! Och även Laventis uppe i Stalos!!!
Sassa
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-03-07, 18:58
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Rethymnon / Chania

Min röst går också till Chania, jag gillar båda ställena, men stränderna utanför Chania är trevligare tycker jag eftersom man har hotellen ovanför och inte som i Rethymnon bilvägen direkt ovanför stranden. Vi har varit många gånger i Chania och jag åker mer än gärna tillbaka. Däremot är en dagsutflykt till Rethymnon kul.
Förresten, ligger Georgiopolus inte ungefär mittemellan de båda ställena? Tag det om ni inte kan välja :-) verkar rätt mysigt, fast jag har aldrig bott där, och det krävs nog att man rör lite på sig då för att inte bli uttråkad, byn är ganska liten.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT