Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-28, 22:17
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard ikke "turist-gresk"-kurs

Nå har jeg endelig begynt med noe jeg har hatt lyst til lenge, jeg har begynt å lære meg gresk. Har kjøpt et kurs med bok og cd, og har lånt et annet på biblioteket. Problemet er bare at det er så veldig "turist-gresk". Jeg kunne tenke meg å lære gresk på en annen måte enn å lære inn fraser à la "Kan jeg bestille en ouzo" osv. Har hatt både tysk, fransk og spansk på videregående, og er vant til å lære språk på "skolemåten", altså å lære å bygge opp setninger, grammatikk og slike ting. Man lærer kanskje seinere, men da lærer man ihvertfall grundig, og kan kanskje bygge mer videre på det selv. Føler ikke at jeg kan det ved bare å lære setninger utenat. Er det noen som vet om slike lærebøker? Jeg kan ikke finne noen slike. Noen som har gode tips?
Mottas med STOR takk!

Nora
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-29, 12:35
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Nå har jeg endelig begynt med noe jeg har hatt lyst til lenge, jeg har begynt å lære meg gresk. Har kjøpt et kurs med bok og cd, og har lånt et annet på biblioteket. Problemet er bare at det er så veldig "turist-gresk". Jeg kunne tenke meg å lære gresk på en annen måte enn å lære inn fraser à la "Kan jeg bestille en ouzo" osv. Har hatt både tysk, fransk og spansk på videregående, og er vant til å lære språk på "skolemåten", altså å lære å bygge opp setninger, grammatikk og slike ting. Man lærer kanskje seinere, men da lærer man ihvertfall grundig, og kan kanskje bygge mer videre på det selv. Føler ikke at jeg kan det ved bare å lære setninger utenat. Er det noen som vet om slike lærebøker? Jeg kan ikke finne noen slike. Noen som har gode tips?
Mottas med STOR takk!

Nora
Kjøp deg Nygrekiska 1 av Georgios Ioannidis på Norli. http://www.norli.no/
Jeg har ALT som har kommet ut av lærebøker i gresk i Norge, og denne er definitivt den beste. Oversatt til svensk riktignok, men det skjønner vi jo!

Jeg begynner på videregående kurs i dag med Nygrekiska-bøkene!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-29, 18:36
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Tusen takk for tipset! Har kikket på linken du la ut, og der sto både øvebok, kassett, lærebok og mer, man trenger vel kanskje alt av kurs 1 for å få det komplett? Nå er jeg skikkelig motivert for dette her, og da er det jo bare å stå på. Det som er så rart, er at når jeg jobber med gresken, dukker plutselig mye av spansken som jeg har glemt, opp igjen! Har kanskje noe med språksenteret i hjernen å gjøre... Det lønner seg vel forresten å skaffe seg en ordentlig gresk/norsk norsk/gresk ordliste også. Så moro det må være å ha kommet så langt med språket at du er igang med gresk 2! Håper jeg kommer dit en gang.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-29, 20:18
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Jeg ville nok kjøpt både lærebok og øvingsbok. Om du trenger kassettene, kommer an på om du har lydene inne eller ikke. Jeg har ikke disse kassettene, og føler heller ikke at jeg trenger dem. Ordbok er også viktig. Jeg har bare en liten gresk/norsk-norsk/gresk fra Kunnskapsforlaget - og den er bra nok for min bruk.

Har vært på første kurset i dag, og det er godt å være i gang igjen. Det er ikke så vanskelig å komme dit egentlig. Vi er bare på kapittel 10 i Nygrekiska 1. Men du har jo tydeligvis anlegg for språk. Det har egentlig ikke jeg, men jeg har interessen for gresk, og håper det holder!

Lykke til!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-30, 09:30
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Det som er så rart, er at når jeg jobber med gresken, dukker plutselig mye av spansken som jeg har glemt, opp igjen! Har kanskje noe med språksenteret i hjernen å gjøre...
Detta känner jag igen! Jag tänker mycket på spanska när jag håller på med grekiska. Faktum är att jag tycker att språken är ganska lika... fast de ju inte borde vara det.

Ruby
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-10-02, 19:13
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Nei, de virker jo ikke akkurat like. Syns det er litt forvirrende med alle måtene å skrive i på, men det venner man seg vel til etter hvert. Morsomt å lære det greske alfabetet. Nå kan jeg jo faktisk lese gresk! Ikke for det at jeg skjønner noe særlig av det som står, men nå er ikke alt like "helt gresk" som det har vært før.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-10-02, 20:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Morsomt å lære det greske alfabetet.
Här finns några trevliga lektioner med bland annat alfabetsövningar:

http://www.theodorou.freeserve.co.uk...p/contents.htm

Om du dessutom klickar på den stora ikonen i övre högra hörnet, "Activity Centre" hittar du några roliga spel som övar upp ordförrådet.

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-10-03, 13:12
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Tusen takk for linken! Utrolig hva man finner på nettet, hva? Jeg ble litt lei igår, satt og leste en diskusjon her i forumet om det faktisk er mulig å lære gresk uten å bo i Hellas, eller ikke. Og at boka nygrekiska både var ufullstendig og uproff... Uff, såntno er ikke motiverende. Men hvilke erfaringer har dere andre gjort dere? Når dere er i Hellas, klarer dere å føre en samtale på gresk? Eller er det mer sånn at man kan si litt på gresk, men det er verre å forstå svarene man får...

Nora
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-10-03, 13:29
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Det er bare tull at boka Nygrekiska er dårlig og uprofesjonell. Om du leste hele debatten, spurte jeg vedkommende om hvorfor han mente det, og det kom aldri noe svar!

Javisst, det finnes mer profesjonelle bøker, men det er for mer videregående "studenter" og ikke for nybegynner.

Jeg kan helt klart føre en samtale - og forstå det meste av det som blir svart. (Fordi grekerne er flinke til å ta hensyn til en nybegynner!) Men jeg er ikke flink til å gjøre det. Men utrolig hvor greit det går med litt retsina innabords...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-10-03, 13:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

För mig var det helt nödvändigt att ta lektioner, jag tror inte att jag hade orkat motivera mig till att läsa helt på egen hand, jag behövde ha en lärare som inspirerade och drev på. Dessutom behövde jag kurskamrater att konversera med för att få träning.

Men det är jag det, andra kanske inte funkar på samma sätt.

Nu är det många år sen jag slutade läsa, det funkar inte med mitt arbetsschema och jag saknar det MYCKET
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-10-03, 15:56
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Det var godt å høre, xristina! Joda, jeg leste hele debatten, og bet meg faktisk merke i at det ikke kom noe svar. Og - ja, med litt retsina, eller for ikke å snakke om et par ouzo eller mythos, ja da er det utrolig hvor lett språket glir! Engelsk blir jo omtrent som morsmålet. Inne i mitt hode ihvertfall. Vet ikke helt om grekerne jeg snakker med, føler det likedann... He, he.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-11-05, 23:03
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Nå har jeg endelig fått læreboka "nygrekiska 1"!!! Fikk øveboka og fasiten for et par uker siden, men det drøya med læreboka, fordi den måtte bestilles fra Sverige. Så nå er jeg igang! Blir liksom litt mer fart i det enn å sitte og pugge ord fra ordlista. For ikke å snakke om å sitte og pugge fraser fra "lær gresk - raskt og lett".
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-11-05, 23:07
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Lykke til, Nora! Tror nok du har kustus nok til å lære deg dette vakre språk.

Jeg måtte dessverre droppe ut av greskkurset jeg begynte på. Jobben tar altfor mye av tiden min, og dermed får jeg ikke tid til å konsentrere meg nok om gresken. Men jeg har et håp om at det skal roe seg på jobb en gang etter jul, og at jeg da får overskudd til å lese gresk igjen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-11-05, 23:31
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: ikke "turist-gresk"-kurs

Det var DET, da.. Vet ikke om jeg har den selvdisiplinen som trengs i lengda, det får tiden vise. Har egentlig ikke tid, jeg heller, med jobb og husbygging og unger og bikkjer og katter og hest. Men jeg har fått lurt inn en halvtime hver morgen, fra halv sju til sju er det helt stille her, og jeg kan sette meg ned med en kaffekopp og en liten gresk leksjon. Men en halvtime er så lite. Skulle ønske det var sånn rundt femti timer i et døgn... Tenk alt en kunne fått gjort!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT