Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-07, 20:00
Thulla Thulla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ludvika
Inlägg: 5
Standard Hur gör jag?

Jag är en tjej på 16 år, som är född i Aten, Grekland. Min mamma bodde i Grekland i 6 år, jag i 2½. Jag vill kunna prata grekiska med min familj där nere, och inte engelska. På nått sätt känns det inte bra. =/ Mamma kan ju prata grekiska, så hon lär ju mej ord så att jag kan göra mej förstådd i Grekland.
Men nu sist i somras när vi var på Kreta, så började jag att prata med dom som ägde hotellet och berättade att jag ville bli reseledare i Grekland och att jag ville flytta ner och bo där när jag blev äldre. Då sa hon på hotellet att jag skulle få jobb där nästa sommar. Kul, tänkte jag. Men hur gör jag med språket? Jag vill lära mej så mycket grekiska som möjligt! Det finns kurser där jag bor, men man måste vara minst 7 personer på den. Så många är vi inte. Nån som kan komma med förslag, hör av er! Tack på förhand.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-07, 20:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hur gör jag?

Gå till biblioteket! Där kan du låna en kurs i grekiska med läsebok, övningsbok och ljudband eller CD-skiva. Om de inte har någon, be dem skicka efter från något annat bibliotek. Det ska de göra utan att det ska kosta dig mer än ett frimärke. Det finns kurser, jag har själv lånat en, innan jag bestämde mig för att köpa den. Då har du något att börja med, och din mamma kan hjälpa dig att rätta det du skriver.

Eller också kan du köpa den, om du känner att du vill ha en egen. Jag började med boken "Nygrekiska 1" av Ioannidis och Lindvall. Här hittar du den:

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_bo...BN=9174344501&

De har också övningsbok och facit som du kan köpa. Om du väljer att köpa alla tre böckerna kommer det att kosta drygt 300 kronor. Klart billigare än att gå en kvällskurs, jag lovar!

Lycka till!

Karin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-07, 22:50
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: Hur gör jag?

För att få en ordentlig kunskap om grek språket. räcker det inte med ioannidis bok. den är inte tillräckligt proffsig o är i många stycken förvirrande. det bästa du kan göra är antagligen att gå ngt år på skola i grekland. ex, thessaloniki ellinika gia xenous. . grek äör svårt att lära sig på egen hand o kräver ordentliga studier o handledning. då du fått basala grunder i språket är det bara att fylla på med glosor . för att få kontakter o adresser rek kontakt med nygrek institutionen sthlms universitet. tid o pengar o massa slit.men kul.! hälsningar magnus u
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-08, 05:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur gör jag?

Många med rötterna i Grekland återvänder som studenter för att läsa grekiska vid universiteten i Aten eller Thessaloniki. Om du har högskolebehörighet kan du även söka studiemedel via CSN och åka som sk free mover ett år. Universiteten brukar testa studenterna och har olika gruppindelningar efter vilka förkunskaper som respektive elev har. Räkna med minst 16-20 läraledda lektioner per vecka och sedan ett antal timmar för självstudier. Bra träning före är att repetera den grammatik som du förhoppningsvis lärde dig i gymnasiet. I det gamla forumet har min dotter vid något eller några tillfällen berättat om sina språkstudier i Aten. Sök gärna information där.

Kunskaperna testas under flera dagar vid läsårets slut. Både muntlig och skriftlig examination. Betygsskalan tror jag var 1-9.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-08, 07:20
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Hur gör jag?

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
För att få en ordentlig kunskap om grek språket. räcker det inte med ioannidis bok.
Nei, det vet vel alle her, men det er en start for en som kun har litt kjennskap til språket.

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
den är inte tillräckligt proffsig o är i många stycken förvirrande.
Kan du forklare hva du mener??? Den trenger vel ikke være så "proffsig" for en nybegynner. Og hva er forvirrende?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-08-08, 10:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hur gör jag?

Ja, att resa till Grekland och studera språket där är givetvis det bästa, men knappast ett realistiskt alternativ för en 16-åring som fortfarande går i gymnasiet. Universitetsstudier måste nog vänta ett tag.

Ioannidis bok är fullt tillräcklig att börja med, om man är hänvisad till självstudier. Det är nog, som Thulla skrev, svårt att få ihop en studiecirkel i Ludvika, och man får ju se till de alternativ som är någorlunda realistiska för någon i hennes situation.

De nybörjarböcker jag har sett användas vid studiecirklar här i Stockholm är dels Nygrekiska 1, dels Ellinika tora. Den senare är litet väl svår att använda om man inte har en lärare till hands. Det finns inget facit till övningsuppgifterna, så du vet inte om du har gjort rätt. Dessutom är de fåtaliga grammatiska förklaringarna på grekiska (!) och engelska. I Ioannidis' bok får du dem på svenska, så det blir litet lättare att förstå. En annan stor fördel med den - om man inte bor i en storstad - är att den går lätt att få tag på via nätet. Thulla skulle kunna börja plugga redan inom en vecka. Den duger gott som nybörjarbok för att lära sig grunderna; sedan kan man gå över till mer "proffsiga" böcker.

Karin
även en tusenmilaresa börjar med ett steg...

Senast redigerad av karinafp den 2005-08-08 klockan 10:13.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-16, 14:59
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Hur gör jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Thulla
Jag är en tjej på 16 år, som är född i Aten, Grekland. Min mamma bodde i Grekland i 6 år, jag i 2½. Jag vill kunna prata grekiska med min familj där nere, och inte engelska. På nått sätt känns det inte bra. =/ Mamma kan ju prata grekiska, så hon lär ju mej ord så att jag kan göra mej förstådd i Grekland.
Men nu sist i somras när vi var på Kreta, så började jag att prata med dom som ägde hotellet och berättade att jag ville bli reseledare i Grekland och att jag ville flytta ner och bo där när jag blev äldre. Då sa hon på hotellet att jag skulle få jobb där nästa sommar. Kul, tänkte jag. Men hur gör jag med språket? Jag vill lära mej så mycket grekiska som möjligt! Det finns kurser där jag bor, men man måste vara minst 7 personer på den. Så många är vi inte. Nån som kan komma med förslag, hör av er! Tack på förhand.
Lycka till.
Det är många i forum som pratar grekiska. Det finns oxå greker i forum (som jag).
Vi kan hjälpa dig om du vill, när du vill!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-16, 17:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur gör jag?

Jag läste 7 terminer med "Ellinika tora" i Kalmar på Folkuniversitetet och vi hade facit till alla övningarna....Den boken traglar jag med själv nu och den kräver lärarledning i början helt klart...När jag fick den i min hand första lektionen på nybörjargrekiskan trodde jag att jag hamnat fel! Men OJ så bra den är! Bok, övningsbok band och facit fanns till....Den såldes t o m här på Kalimera via mig av min grekiskalärare...
Det finns flera bra självstudieböcker och band/CD..Hör med biblioteken precis som sagts!

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris
Lycka till.
Det är många i forum som pratar grekiska. Det finns oxå greker i forum (som jag).
Vi kan hjälpa dig om du vill, när du vill!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-16, 18:08
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hur gör jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Jag läste 7 terminer med "Ellinika tora" i Kalmar på Folkuniversitetet och vi hade facit till alla övningarna....Den boken traglar jag med själv nu och den kräver lärarledning i början helt klart...När jag fick den i min hand första lektionen på nybörjargrekiskan trodde jag att jag hamnat fel! Men OJ så bra den är! Bok, övningsbok band och facit fanns till....Den såldes t o m här på Kalimera via mig av min grekiskalärare...
Jag har också sedan tidigare hela paketet Ellinika Tora 1+1 och det krävs enligt min mening någon form av handledning i början för att förstå hur boken är upplagd. Boken återfinns även numera på litteraturlistan för 1-20 poäng i nygrekiska vid Lunds universitet.

//Zanét
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-16, 21:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur gör jag?

" Boken återfinns även numera på litteraturlistan för 1-20 poäng i nygrekiska vid Lunds universitet.

//Zanét"

Finns det kurs i nygrekiska i Lund??? Fast det är väl på dagtid förstås! Åh vad jag blir sugen!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-08-16, 21:42
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur gör jag?

Min "nästan"högsta önskan i livet är att jag skulle kunna fortsätta att läsa grekiska med några trevliga människor på någon liten kurs, typ termin 3-4

Men finns det några sådarna kurser tillgå i den här staden.Icke

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-08-16, 21:44
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hur gör jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
" Boken återfinns även numera på litteraturlistan för 1-20 poäng i nygrekiska vid Lunds universitet.

//Zanét"

Finns det kurs i nygrekiska i Lund??? Fast det är väl på dagtid förstås! Åh vad jag blir sugen!
Jodå, gå in på Klassiska Inst sida http://www.klass.lu.se// så får du mer info om både scheman och litteraturlistor. Vad jag kan se går den nu under hösten på heltid/dagtid, 2-3 tim/dag 4 dagar/vecka.

//Zanét
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-08-16, 21:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur gör jag?

Tänk om vi alla studiesugna skulle inackordera oss på sommarkurs på Ikaria???? Där fanns för några år sedan intensivkurser.....Är det någon som vet om de finns kvar???? Det vore väl att förena nytta med nöje!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-08-16, 21:47
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hur gör jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Tänk om vi alla studiesugna skulle inackordera oss på sommarkurs på Ikaria???? Där fanns för några år sedan intensivkurser.....Är det någon som vet om de finns kvar???? Det vore väl att förena nytta med nöje!!
Har för mig att Kari var iväg förra året. Hade varit roligt om man varit några stycken på ungefär samma nivå

//Zanét
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-08-16, 21:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hur gör jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Jag har också sedan tidigare hela paketet Ellinika Tora 1+1 och det krävs enligt min mening någon form av handledning i början för att förstå hur boken är upplagd. Boken återfinns även numera på litteraturlistan för 1-20 poäng i nygrekiska vid Lunds universitet.

//Zanét
Det var også "Ellinika Tora 1 + 1" som ble brukt i undervisningen på kurset jeg gikk på Ikaria i fjor sommer

Kari
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-08-16, 21:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur gör jag?

Jo visst! För mig är det ju enda alternativet.....efter 7 terminer på "raken " i slutet av -90-talet vid Folkuniversitetet i Kalmar och sen tvärstopp stop då nästan alla slutade, så blev det termin 3 TRE gånger irad...sen gav jag upp..Inga kurser mer än nybörjare fanns....Så i Lund förra terminen fanns bara ...jo just högst termin 3.... Det är för lätt... Dagtid går inte då jag jobbar...Så IKARIA är nog det som får bli lösningen..... Snart är man ju för gammal att plugga. Inte för att det är något större fel på minnet....MEN DET ÄR KORT!!!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-08-16, 22:01
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur gör jag?

Det är ju det man blir galen på,att folk inte vill fortsätta
Gå nybörjarkursen hur många gånger som helst vill man ju inte.Man vill ju lära sig mer och gå framåt
Jag kan ju inte så mycket,men försöker i allfall när vi är i Grekland
Dom har hittills förstått mig men det är ju inte alltid så lätt och förstå vad man får för svar Fast med lite tålamod och tecken brukar det ordna sig
Har fått beröm för mitt uttal flera gånger och då blir man ju glad

Riitta, som vill lära sig mera grekiska
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-08-16, 22:02
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hur gör jag?

Man kan läsa på andra ställen också. De här har kurser i Aten, Thessaloniki och på Kreta:

http://www.languagesabroad.co.uk/dis...id=2&mode=view

Och på Spetses:

www.athenscentre.gr/spetses.htm

Om man bara hade tid och pengar...

Karin
som drömmer...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-08-16, 22:04
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur gör jag?

Jag tror jag tar Thessaloniki, då kan jag ju lära mig alla dom vackra sångerna om staden

Riitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-08-16, 22:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hur gör jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Jag tror jag tar Thessaloniki, då kan jag ju lära mig alla dom vackra sångerna om staden
När åker vi?


Karin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT