Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-18, 10:18
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Dags att boka ny resa!

Nu är vi hemma igen efter två veckor i Kykladerna! Vi besökte Amorgos, Naxos, Santorini, Koufonissi och Ios. De två sistnämnda var bara snabbvisiter: Koufonissi skulle vi besöka över dagen, promenera runt och så, men det slutade med att vi somnade på stranden och sussade sött i fyra timmar...
Ios verkade fint till en början men vi lämnade snabbt som ögat ön efter en natt. Hjälp, vilket party! Vi frågade runt på Naxos innan vi åkte dit om det var mycket festande på Ios i juni, men de sa att det var lugnt, det är inte förrän i augusti som partandet börjar. Visst. Det var kanske lugnt jämförelsevis med augusti, men vi bokade in oss på första bästa färja till Santorini, där vi stannade de sista fem dagarna.

Vi mötte några andra kalimeror, vilket ingen av oss väntat sig. En affärsinnehaverska på torget i Langada tyckte min tröja var rolig, och föreslog att det skulle stå "kalinichta" på ryggen. Dimitris (tror jag han hette?) på tavernan där var intresserad av min Amorgos-guide, och tyckte det var kul att han var omnämnd i den. Han tittade på bilderna och sa sig även känna igen Janne!

Rumspriserna var bra. På Amorgos betalade vi 25 euro/natt för ett jättefint rum på Pension Amorgos. Första parkett mot hamnen! På Naxos betalade vi 30 euro med pool, också jättefint hotell med stor balkong. Minns tyvärr inte namnet, men jag har det uppskrivet. Tyvärr verkar matpriserna har gått upp rejält sedan förra året. En lunch (för två) kostade aldrig mindre än 17-18 euro, ändå var det enkla rätter så som spaghetti eller horiatiki, med varsin Cola.

Ska i dagarna försöka plita ner en reseberättelse, så jag kan berätta om fiskmåsräddningen i Naxos hamn, stolslagarmannen i Chora på Amorgos och munken i Panagia Hozoviotissa som var förtjust i min Kalimera-tröja.

Har redan börjat titta efter nya resor, och vi får se om det blir Grekland igen i september eller om man ska chocka kroppen med en Bulgarienresa istället!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-18, 10:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Dags att boka ny resa!

Fick du fina bilder

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-18, 11:06
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dags att boka ny resa!

Vi knäppte ca 700 kort, många fina, men jag är tveksam till att någon är en vinnarbild! Jag känner mig storsint i år, så jag låter någon annan vinna Men hade jag lyckats kränga på munken min kalimera-tröja så kanske det hade blivit ett bra bidrag
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-21, 21:31
netzz netzz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kalmar
Inlägg: 32
Standard Sv: Dags att boka ny resa!

Jag är intresserad av vad hotellet hette på Naxos.
Vi är nämligen en familj som ska dit i september och ungarna vill ha pool.
//Netzz
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-21, 23:42
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dags att boka ny resa!

Hotellet hette Irene II, ligger 5 minuters promenad från torget. Väldigt bra standard med städning varje dag. Rekommenderas starkt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-22, 08:38
netzz netzz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kalmar
Inlägg: 32
Standard Sv: Dags att boka ny resa!

Vad kostade en natt?
Var det många lägenheter?
//Netzz
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-22, 21:01
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dags att boka ny resa!

Rättelse: hotellet hette Irene (eller Ireni) Pension II. Det kostade 30 euro om man ville ha hotellet med pool. Det finns ett annat Irene (Ireni) som inte hade pool och det kostade 25 euro, men det är samma uthyrare. Eftersom det var så få gäster så fick vi bo på hotellet med pool för 25 euro (jag skrev 30 tidigare men det stämmer inte). Jag har visitkort från hotellet men eftersom jag inte är hemma nu så kommer jag inte åt det. Om du vill kan jag kolla upp det vid hemkomst efter midsommar så kan du få telefonnumret. Tror inte det fanns mer än 30 rum, i olika våningsplan. Runt poolen fanns några solstolar, men ingen servering såvitt vi kunde se. Vi varken badade eller solade så det var inget vi kollade efter.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT