Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-04, 16:54
ciic ciic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 12
Standard Naxos och Koufonissi juni -15

Så har jag då varit hemma i fyra dagar efter en liten mini-öluff på 10 dagar. Tanken var att jag och min kollega skulle hinna med Naxos-Koufonissi-Paros men vi fastnade båda två för Koufonissi så där blev vi kvar tills det var dags att åka hem. Då jag varit i Grekland förr (dock länge sedan, 2004 - Paros, Amorgos, Koufonissi, Naxos) fick min kollega bestämma vilka öar hon ville ha på våran rutt, det blev då två av de öar jag redan varit på vilket jag till en början var lite besviken över då jag gärna ville se något nytt, men oj så glad jag är att jag fick åka tillbaka till Koufonissi!

Första stoppet blev Naxos där vi spenderade tre dagar. Jag måste säga att jag hade höga förväntningar på ön, men blev faktiskt väldigt besviken. Den kändes mer turistexploaterad och hade inte riktigt den där "själen" jag letar efter hos en grekisk ö. Visst hade vi fina dagar på stränderna (Plaka bl a) och även en mysig dag då vi hyrde bil och åkte runt men jag blev inte frälst. Dock vill jag slå ett slag för ett besök i Lionas som är en liten fiske"by" på östkusten men en underbart mysig liten taverna. Stanna gärna till där för en lunchpaus! Och så vill jag ju såklart hylla Pension Sofi, fy så mysiga dom är, framförallt Rena! 1000 guldstjärnor till det boendet!

Jag har läst så mycket här på Kalimera om att Koufonissi blivit så "turistigt" vilket kändes som en stor kontrast mot hur det var för 11 år sedan, så jag måste erkänna att jag var lite nervös när det var dags att åka dit, men det hade jag inte behövt vara. Nu hade ju iofs inte högsäsongen dragit igång men det var ändå liv och rörelse på ön, alla säsongsarbetare hade börjat jobba, men jag kunde fortfarande känna Koufonissis själ och vackra hjärta - precis som för 11 år sedan. Dagarna spenderades oftast på stranden för att sedan sätta mig på Aegon hotells loungebar (där vi även bodde de första två nätterna) med utsikt över hamnstranden med det turkosa havet o fiskebåtarna som guppar i vattnet där jag läste en bok och drack en god drink. Det är sådant där man bara läser om i böcker... Idylliskt! Blev under resan även god vän med bl a några från just denna loungebar och tavernan vid Pori vilka jag under kvällarna umgicks med; ni vet sådana där kvällar när man skrattar så mycket att man har kramp i magen, såna kvällar hade jag varje kväll! Mitt hjärta gick sönder när det var dags för oss att bege oss till Aten, men jag har redan bokat en ny resa i slutet av augusti där första stopp självklart blir Koufonissi - som numer äger en stor del av mitt hjärta!

Hälsningar från Cecilia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-05, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Naxos och Koufonissi juni -15

Citat:
Ursprungligen postat av ciic Visa inlägg
Dock vill jag slå ett slag för ett besök i Lionas som är en liten fiske"by" på östkusten men en underbart mysig liten taverna. Stanna gärna till där för en lunchpaus!
Håller med det helt och hållet. Synd att så få tar sig dit. Antagligen för att stranden inte går att jämföra med de nära Naxos stad, och det är kanske tur. Jag gillar Lionas väldigt mycket!

Citat:
Och så vill jag ju såklart hylla Pension Sofi, fy så mysiga dom är, framförallt Rena! 1000 guldstjärnor till det boendet!
Även här håller jag med dit till 100 %.

Citat:
ni vet sådana där kvällar när man skrattar så mycket att man har kramp i magen, såna kvällar hade jag varje kväll!
Jag vet precis vad du menar. Kul att du blev så begeistrad av Koufonissi, och att du ska tillbaka redan i höst. Möten med människor spelar stor roll.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT