Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-02, 02:50
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Karpathos igen....;-)

...jaha, så slog jag till mitt i den mörka natten och köpte en enkelbiljett från Landvetter till Rhodos måndagen den 15:e april......Jag flyger med SAS,mellanlandar i Köpenhamn och Athen och biljetten kostade ca 1700 SEK.
Som vanligt blir det till att knoppa på en bänk på Landvetter natten till måndan, men jag kan nog checka in vid femtiden, för planet lyfter 06.55 och jag är på Rhodos vid femtiden samma dag.....
Det känns bra att det är fixat, och dit är det ju inte så långt. Redan på kommande måndag är det ju 4 mars, så på nåt vis känns det som jag snubblat över en vecka...

.Ca fem veckor har jag på mej att förbereda resan, men det ska väl gå bra, som det gjort förut...men ju säkrare man är på sånt, desto större chans att det krånglar till sej,säjer såna som vet...
Så mycket ska väl inte med, men varje år så är ryggan ungefär lika tung, haha....fastän jag har ca fem kassar med kläder plus en motorcykelhjälm i källarn på Garden Villa.

Thanasis på MotoCarpathos har en fiol hängades på väggen i huvudkontoret som han ville ha iordning, och Pelagos nya skylt, som jag,(ngt mödosamt) gjorde färdig i oktober förra året, ska monteras upp vid entreén mot storgatan, sen ska jag till tandkirurgen Dimitri Spanos och förhoppningsvis få en ny krona, så helt fritt från saker och ting att göra är det inte, som tur är.....
Hoppas också att få träffa en massa vänner och bekanta, för Pelagos öppnar i början på maj, så en och annan kväll blir det väl där.....
Är det nån mer här på Kalimera som ska ner ungefär samma tid??
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-02, 08:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Hur länge stannar du?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-02, 13:55
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Norge
Inlägg: 195
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Da sees vi en uke senere! Lengter veldig til Karpathos nå!


Hilsen Nina
(som gleder seg til å flytte inn i Villa Zoe, like ved Garden Villa!)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-02, 15:26
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

..Nina, då ses vi vid Garden Villa...;-)
...jag tror att jag tar tre veckor semester och en vecka flex, d.v.s fyra veckor totalt....Men jag flyger ner på enkelbiljett, så får jag se hur det blir med hemfärden.Skulle jag eventuellt vilja stanna en vecka till, så kan jag ringa min chef och så går nog det också, om jag ber snällt...
Börjar så smått fundera på att ta tåget ner till Grekland så småningom, för sist jag tittade på SJ:s hemsida, så kostade en InterRailbiljett på 10 resdagar 2100 SEK när man (jag) är över 60 bast.... :-) Så det borde räcka och bli över både fram å tebax och kanske en sväng neråt Dubrovnik från Belgrad.....
Idag pinglade jag Dimitris Karelas på Mango i Gamla stan på Rhodos och bokade rum, så är det fixat.Sen när färjan går till Karpathos, får jag ta reda på då....
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2013-03-02 klockan 15:33.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-02, 16:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
...jag tror att jag tar tre veckor semester och en vecka flex, d.v.s fyra veckor totalt....
Låter underbart! Vi kanske kan se fram emot en och annan rapport då?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-02, 19:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

...jovisst, jag fortsätter välan å skriva nån slags,mer eller mindre regelbunden dagsrapport som jag gjort tidigare....
Hellre det, än att i efterhand sitta och försöka minnas vad jag gjort....
Andreas på Zephyros har ju numera en rätt snabb dator uppkopplad och tillgänglig för alla,så att knacka ner nåra rader går ju rätt snabbt....

Tack och löv för Yrkesskolans handelsskurs som jag gick,där man fick sitta och försöka skriva maskin (Facit) med en skärm mellan mej och tangenterna...;-)
Mikke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-06, 17:33
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping/Borensberg
Inlägg: 87
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Hej.
Härligt att läsa Mikke och alla andra och inse hur många olika Karpathos det finns. Vi rör oss i helt olika cirklar och finner nöje i det.
Jag och frun åker ner med bil denna gång och anländer 3 april. Välkomna till huset i Katodio på kaffe efter det. Vi flyttar nu in på allvar.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-03-07, 07:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Interrail, funkar det?
Jag vet att Europa var uppdelat i zoner , så att det knappt var någon idé att ta sig till Grekland på det sättet även om man hade gott om tid. Är det ändrat nu?

Hur länge gäller biljetten? Snälla Mikke, kolla, för här hos oss har vi ingen järnväg och OSE i Aten har urusel service, men jag känner folk som vore intresserade ifall det löper smidigt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-03-07, 08:32
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Monica, klicka in här (Sj:s hemsida) med all info om interrail
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11249&l=sv
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-03-09, 01:47
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

..fint att du la in den sidan,Bea...
Det var ett tag sen jag kikade på den.....Verkar som om dom (tillfälligtvis?) dragit ner på tågåkandet i Grekland...
och nu till nåt helt annat som har hänt i Pigadia:
Fick några bilder häromdan från Andreas (Zephyros Village) nya,lilla nybygge tvärs över gatan.
Där ska det bli tre nya lägenheter,två ngt större och en mindre, och man får hoppas att dom blir klara till maj....
Det ser ut som om det ännu finns plats för lite bilar, men var den gamla roddbåten av trä ( Argos) ska ligga,det står skrivet i stjärnorna....
Jag föreslog Andreas att vi hissar upp den på taket av huset närmast havet och lägger en strålkastare på den, men av nån anledning har han inte (ännu) nappat på det....
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2013-03-09 klockan 02:00.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-18, 20:51
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

...nu har Andreas minsann fått in Skype i sin Iphone, och av och till kan man få ett samtal tillsammans med (ngt suddiga) bilder....
Mestadels rings det ifrån hamnfiket Mouraio, där bl.a Chronis,Mimis och andra vänner och bekanta samlas och spelar kort och hänger rent allmänt....Sist det skypades så fick jag en färskt bild av Zephyros lilla annex, men det ser ut som om det inte blir klart till maj,så det verkar dra ut lite på tiden.Annars ser det väl ut som ett bygge gör, men lite grejer hit och dit.
Pelagos bouzoukispelare Florios väntas tillbaka till ön från Nju Jörsy (New Jersey,USA) vid påsk och Pelagos kommer att öppna i början av maj,sa Chroni per Skype....
Jag ska sätta upp den nya skylten där när jag kommer ner, och till skillnad från den första skylten jag gjorde för 10 år sen, så kommer den nya att inte hänga direkt över ingången, den är för stor....
Den kommer nog att bultas fast ordentligt och inte hänga som den första,dels är den bra mykke större, och det blåser ju rätt bra ibland, som bekant.
Den gamla får vi plocka ner och hänga den synligt på nån vägg,ety den är ju en del av tavernans historia.
Om nån vecka så flyger Manolis,Dimitris,Irini och Maria Panaretos till Polen för att närvara vid den polska versionen av bröllopet mellan Antoni och Zuzanna,men dom är nog tillbaka till påsk.
Mikke
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-03-23, 01:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

...lite "nytt", nåja....från Karpathos:
Andreas Diakidis (Zephyros) svärfar Minas har en bror, Elias, som jobbat några säsonger som (mkt uppskattad) servitör på Pelagos.
Han haver (according to Gloria,Belfast) dragit igång nåt litet matställe/kafeneion uppe i Menetes.
Jag minns att han berättade nåt om det när jag träffade honom senaste visiten, så nu har jag ytterligare nåt att se fram emot om några veckor....
Mikke
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-03-23, 09:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Vad roligt! Ser fram emot mer detaljerade upplysningar så vi kan hitta honom däruppe.

Karin
snart, snart...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-03-23, 10:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Monica, klicka in här (Sj:s hemsida) med all info om interrail
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11249&l=sv

Tack för tips! Ska vidarebefordra till min bekant. Det ser inte så bra ut med tågtrafiken i Grekland, men jag har tidigare åkt en hel del buss och det var både billigt och bra, och lite hisnande i vissa svängar i bergspassen...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-03-24, 03:41
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

...ja, jag funderar oxo seriöst på att så småningom ta tåget ner till Grekland, när jag om nåra år blir pensionär...(knepigt att skriva det o.r.d.e.t, för jag fattar inte det...riktigt än...)

Nå, jag har bara åkt tåg en gång neröver Europa till Italien (Bologna,Forli) när jag läste arkeologi(halv-fart,60p) och det skulle bli en STOR konferens i Forli med 3000 arkeologer en HEL vecka.....( dä ä stort dä..!!) och dom ville ha nåt hundratal frivilliga volontärer som skulle jobba med ljud,ljus,bokpackning,utflykter,etc,mm....så jag anmälde mej,förstås....och fick t.o.m universitetet att slanta tågbiljetten(InterRail)efter visst knallande å snackande i korridorerna....

For iväg ett par veckor innan konferensen och tillbringade en trevlig vecka i Prag,(vandrarhem,+öronproppar) sen nåra dar hos bekanta i Graz, och sen neråt Rimini och slutligenden lilla hamnstaden Cesenatico,där jag(bl.a träffade på svenske fotbollshjälten Martin Dahlin) drullade runt en vecka å försökte praktisera min hemgjorda italienska......
Alltså,tågåkande är (kanske ) framtidens melodi för att ta sej neröver Europa....
Mikke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-03-25, 22:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

..,.idag fick jag två par sandaler från Ebay.co.uk, eller rättare sagt, ett mellanting mellan vanliga skor och sandaler. Till skillnad mot "vanliga" sandaler, så har den här skovarianten täckta tår och liksom hela sidor, men med många hål och öppningar....Känns lite bastantare än vanliga sandaler och vi får se hurom funkar på Karpathos....
Där tar ju skodon rent generellt ganska mycket stryk av sanden,värmen,solen,saltet,etc....och en del av mina tidigare sandaler föll tämligen raskt isär.....
Men nu får det vara bra med Internet-köp, iallafall hem till Sverige. Däremot har jag gladeligen idag (löning) beställt ca 10 böcker att skickas till Karpathos, och den/de som besöker Karpathos och som har lust på engelska böcker, ta kontakt med Jonathan Preece, alias English Jon och fråga....;-)
Hos honom hamnar alla mina lästa,engelska böcker och hans privatbibliotek blir allt större.Svårt att veta exakt hur många böcker jag donerat,men något hundratal är det nog. Nu är det naturligtvis inte bara jag som donerar, utan flera andra återbesökare, och det känns bra att veta att det lånas och läses.
Imorrn tar jag upp den gamla ryggan Karrimor (65 liter) från källarn och ser över den och kanske lagar nån sprucken söm, för nu börjar det lixxom dra ihop sej till avfärd......
Mikke
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-04-06, 22:21
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

...jaha, nu är det helga och av en tillfällighet så träffade jag en bekant i torsdags när jag tittade in på Systemet.Han tipsade mej om ett nyinkommet,rött grekiskt vin, och nu har jag äntligen provsmakat det....Gott,fylligt och väl värt pengarna.
Det heter:Athena och har nummer 2313-01.
Det kommer från Apostolos Lykos Winery, Malaconda,Evia och druvsorten heter Agiorgitiko.
Mikke
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-04-10, 23:35
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

...ingen som testat vinet??

Nu är iallafall tågbiljetten till Uddevalla köpt, och jag ditkommer väl vid femtiden nu på fredag.
Det får väl bli en vinterjacka med oxo....
Det ska bli HÄRLIGT att få komma till värmen i Grekland, för det snöade (lite) i Kallsta idag....men det gjorde det väl på flera ställen i Sverige, antar jag...:-/
Mikke
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-04-12, 19:27
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

...nu sitter jag, mätt och belåten hos Rsiitta å Leffe,efter diverse oförutsedda händelser.....
Jag kom upp vid nie-tiden,vilket får anses bra med tanke på att jag gick och lade mej vid tretiden....Sen stack jag iväg till biblan och efter det till Wallinders och köpte Kvibilles lagrade prästost plus ävenså Allerums. Tillbaka hem och fortsatte packa,som för mej är lite traumatiskt,men blev klar ca en timme innan jag skulle hämtas av en snäll kompis. Vädret var rätt ok med temp runt +6. Blev hämtad och avlämnad precis där tåget skulle gå, och tåget var fullt av folk, en del kände jag igen och blev sittnas bredvid en dam som tidigare jobbat på universitetet. Det blev en del prat om dittan och duttan och jag fick langa upp en ostbit och lite vin och vips! så var vi i Öxnered..........
Där var det SNÖSTORM och inte stod det från vilket spår tåget till Uddevalla skulle gå, heller....
Men nån minut innan Uddvallatåget skulle avgå, så kom det fram på en skylt,och jag kunde hasa mej iväg till det lilla,inglasade båset som var fullt av folk. Bredvid mej stod en trevlig kille med ett spö i fodral, det visade sej att han pluggade på FiskeGymnasiet i Forshaqa,norr om Karlstad. Vi språkade på och tåget kom och vi gick ombord och fortsatte språka om fiske,etc.....
Så vips var vi i Uddevalla och alla försvann fort ur tåget, men inte jag, för jag hittade inte min mandola.....Jaha,den hade jag glömt i snöstormen i Öxnered.....kul,kul.....
Vad göra? Jag lämnade mitt visitkort till den trevliga konduktrisen och förklarade mitt predikament, och hon lovade kolla upp vad som kunde kollas upp, men att hon skulle dessutom gå av sitt skift......Så jag tänkte, att den mandolan ser jag nog aldrig mer....(snyft)
Leif stod där och väntade på mej och vi for hem till Riitta,som hade fixat till en SUPERGOD moussaka, helt underbar för en gammal, mandolabefriad värmlänning....
Efter en liten stund sa Leif att vi kanske skulle ta och åka upp till Öxnered och titta efter instrumentet, och det var ju bussigt !!!
Så vi for iväg och efter ca fem minuters färd ringde min telefon;är det Niklas Vendel,frågades det.....Ja, sa jag, och tjejen i andra änden fortsatte: jag ska med tåget och har hittat din gitarr,mandolin eller vare e här.....Nu kommer mitt tåg om tre minuter, men om jag lägger den i en sandlåda vid stationshuset?? Otroligt bussigt,sa jag och hörde hur hon frasade fram i snön och dunset av locket. Nu kommer mitt tåg, hej då, sa hon och så tog vårt samtal slut....
Nån minut efter kom Leif och jag insvängade och med raska steg gick jag mot den orange sandlådan med texten" Trafikverket", och där låg min lilla,goa mandola.....!!Tänk va snälla människor det finns, och om du nånsin läser detta, du som hittade den och ringde mej, hör av dej,vettja.....
Nu är bastun klar, så nu får jag sluta skriva...... :
Mikke
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-04-12, 20:41
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Karpathos igen....;-)

Mikke vilken underbar historia med ett lyckligt slut!!
Ha det gott på Karpathos.
Monica
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT