Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-16, 12:20
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Morgonbåt till Naxos?

Hej.

Vi är ett gäng som ska till Naxos i slutet av maj 2012.

Vi kommer landa i Aten en måndag kl.16.20 så vi har bestämt oss för att övernatta en natt i Pireus innan vi beger oss till Naxos.

Min fråga nu är när går första båten på morgonen till Naxos? Försökt hitta en tidtabell på blue stars hemsida men det verkar inte finnas nån för Maj än.

Så tänkte höra om här e nån som vet hur båtarna brukar gå?

Tack på förhand.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-16, 12:38
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

De första BS brukar gå runt 7:30 och jet brukar också gå vid den tiden tror jag.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-01-16, 12:51
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Jet, heter rederiet så? Är det också färjor?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-16, 13:35
Oxi Oxi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Hellenic Seaways med High Speed 4 eller 5 avgår vid 7 tiden på morgonen, med början Påskvevan, går även på eftermiddagen. Tar ca 3,5 timmar till Naxos. Förra
året gick det en morgonbåt från Rafina, också vid 7 tiden, samma rederi. Tidtabellerna brukar inte vara klara tidigast början på Maj.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-01-16, 14:12
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Vad kostar egentligen High speed respektive färjorna?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-01-16, 14:31
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Blue Star kostar 31,50€, snabbfärjorna brukar kosta upp emot det dubbla.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-01-16, 14:33
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Färjan kostar alltså runt 300:- per person enkel resa?
Vad kostar det för barn?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-01-16, 16:18
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Har för mig, men här får någon rätta mig om jag har fel, att det är gratis upp till 4 år, 1/2 priset 4-10 år och fullt pris för alla över 10.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-01-16, 17:05
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Morgonbåt till Naxos?

Hej, vi åkte förra året till Naxos och Paros och åkte med Blue star ferries från Pireaus kl 7:30 (vara där i god tid om ni har economy biljetter och vill har en bra plats). Vi betalade 10 euros per biljett ,enkelresa (vi var 2 vuxna och 2 barn). Biljetter kan man boka i förväg med blue star ferries och hämta ut kvällen innan. Båtresan var helt OK - ingen blev sjösjuk och vi satt ute på däck (fast under tak). Om ni vill åker billigt kan jag rekommendera de 10 euro biljetter (fast man får boka lite tidigare).
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-01-17, 08:04
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Re: Morgonbåt till Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av aussie Visa inlägg
Hej, vi åkte förra året till Naxos och Paros och åkte med Blue star ferries från Pireaus kl 7:30 (vara där i god tid om ni har economy biljetter och vill har en bra plats). Vi betalade 10 euros per biljett ,enkelresa (vi var 2 vuxna och 2 barn). Biljetter kan man boka i förväg med blue star ferries och hämta ut kvällen innan. Båtresan var helt OK - ingen blev sjösjuk och vi satt ute på däck (fast under tak). Om ni vill åker billigt kan jag rekommendera de 10 euro biljetter (fast man får boka lite tidigare).
Exakt hur gick ni tillväga för att få tag på dem biljetterna?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-01-17, 10:43
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Tänkte på en annan grej. Hur ser båttrafiken ut mellan Rafina - Naxos?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-01-17, 11:09
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Morgonbåt till Naxos?

Hej, vi fick tag i biljetterna genom att mejla till Blue star ferries kundtjänst - och ställer exakt samma fråga. Jag fick ett svar tillbaka att man behövde ringa direkt till Blue star ferries och boka (och betala) de billiga biljetter (finns bara ett visst antal och de försvinner fort). I deras mejl gav de mig en telefon nummer att ringa. Jag fick en boknings nummer - så när vi kom till Pireaus gick vi ner till Blue star ferries office och hämtade ut biljetterna. Jag vet att många säger du kan boka på plats men jag tyckte att det var skönt att ha ordnat det innan- vi åkte i mitten av Juli och hade redan bestämt när vi skulle åka pluss att vi åkte bara till Paros och Naxos. Tror att vi betalade 360 kronor (40 euros) för 2 barn och 2 vuxna enkel väg.

Däremot vet jag inte så mycket om båten mellan Rafina och Naxos. Kolla på blue star ferries hemsida. Jag tror att det finns en båt på morgonen- men jag är osäkert på om den åka till Naxos.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-01-17, 13:42
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Jag tror inte BS har några färjor från Rafina till Naxos, och det är inte alltid som det har gått färjor till Naxos därifrån heller. Förra året (iaf under sommaren) gick gick Super Ferry på morgonen från Rafina och kom fram en timme efter BS-färjan från Pireus, men jag tycker personligen att det är en trevligare rutt eftersom den lägger till vid fler hamnar och inte lika mycket öppet hav. Sen har de jet båtar därifrån också varje morgon. En annan fördel med Rafina är att jag tycker det är trevligare att bo där än i Pireus.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-01-17, 14:26
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Ja jag har förstått att Pireus inte är någon höjdare. Så går det nån schysst båt från Rafina tidigt på morgonen till Naxos så lär vi välja att ta en natt i Rafina framför Pireus.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-01-17, 17:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Shadwell Visa inlägg
Så går det nån schysst båt från Rafina tidigt på morgonen till Naxos så lär vi välja att ta en natt i Rafina framför Pireus.
Vill ni ha ett hotell som hämtar er vid flyget direkt till hotellet så boka på Peris Hotell som ligger mitt emellan flygplatsen och Rafina...På morgonen tar ni sen bussen ner till Rafina. Den har hållplats 5 min från hotellet! Hur smidigt som helst.
e-mail dit för bokning är: peris11@otenet.gr
Hemsidan:www.perishotelapt.gr

Frukost ingår i priset och serveras på er balkong

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-01-18, 11:03
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vill ni ha ett hotell som hämtar er vid flyget direkt till hotellet så boka på Peris Hotell som ligger mitt emellan flygplatsen och Rafina...På morgonen tar ni sen bussen ner till Rafina. Den har hållplats 5 min från hotellet! Hur smidigt som helst.
e-mail dit för bokning är: peris11@otenet.gr
Hemsidan:www.perishotelapt.gr

Frukost ingår i priset och serveras på er balkong

Lissi
Låter klart intressant. Hur långt är det mellan hotellet och hamnen i Rafina?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-01-18, 13:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Shadwell Visa inlägg
Låter klart intressant. Hur långt är det mellan hotellet och hamnen i Rafina?
Ca 15, max 20 min med buss, beroende på hur mycket folk som ska på och av vid hållplatserna (och mellan dem) Avståndet i km finns nog på hemsidan...
Bussen stannar mitt på hamnplanen i Rafina och vid hamnen finns massor av båtbiljettkontor och tavernor.
Jag åker alltid den vägen och det gjorde vi även till Naxos 2007 då det fanns kvällsbåt dit från Rafina.
Ett rum för 2 pers på Peris kostar 75 euro inkl frukost och hämtning till och från flygplatsen. (Jag reserverar mig för priser mitt i högsäsong då vi aldrig åkt då)

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-01-18, 14:00
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Vet du/ni ifall det fortfarande går kvällsbåtar från Rafina till Naxos? Är det 17.30 som gäller då eller? Landar nämligen i Aten 16.20!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-01-18, 16:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Landa 16.20 och ta 17.30-färjan från Rafina??

Nej, nej, det blir alldeles för snävt med tiden. Om ni ändå skulle ha tur och landa på tidtabell så ska ni ju ha ut ert bagage från bandet också. I slutet av Maj är ju chartertrafiken igång i full omfattning på flygplatsen.
Det troliga är att ni får räkna med 20-25 minuter innan ni kan skåda ert bagage. En taxi direkt till Rafina i kvällsrusningen klarar näppeligen den sträckan på den tid ni har fram till 17.30.

Jag är mera benägen tro att Lissys alternativ med en övernattning på Peris Hotel är den bästa lösningen. Peris är för övrigt ett mycket bra Hotellalternativ. Dock vill jag minnas att vi fick ge 80 € senast vi bodde där.

Arne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-01-18, 17:51
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Morgonbåt till Naxos?

Jag tänkte att det kanske gick nån båt senare än 17.30.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT