Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-18, 16:46
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Kvitton

Har aldrig fått så många kvitton i Grekland som under denna resa. Kvitton stoppades ordentligt ner i varenda kasse eller påse så fort vi inhandlade något. På en mack fick vi kvitto före tankningen! På restauranger var det nästan alltid kvitton.

De enda ställen vi inte fick kvitto var där vi bodde, utom ett ställe. Brukar ni få kvitton på boendena? Ber ni om kvitton i så fall?

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-18, 16:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kvitton

Japp, samma här. Fick kvitton i princip överallt. Både i klädbutiker, på cafeér, pubar och restauranger (utom på en) och t.o.m i en pytteliten kiosk en gång.
På boendena fick jag det på tre av fyra ställen. Och nej, jag bad inte om något de gånger jag inte fick något.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-18, 20:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Har aldrig fått så många kvitton i Grekland som under denna resa.
Har också märkt en markant skillnad, men fortfarande händer det att vi inte får kvitton, att notan är handskriven eller inte skriven alls.

Citat:
På en mack fick vi kvitto före tankningen! På restauranger var det nästan alltid kvitton.
Fick ni ett gammalt kvitto?

Citat:
Brukar ni få kvitton på boendena?
Jag har rest till Grekland sedan 1979, varit på 65 öar och har bott på fler ställen än jag kan räkna till, kvitton har jag fått fått fyra, eller möjligen, fem gånger.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-20, 06:45
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kvitton

Låter bra att det börjar bli en förändring men det finns lite o jobba på för Grekerna, På Rodos fuskar 84% av alla undersökta etablisemang enligt följande artikel: http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2013_510183

Det är inte lite det, och illa för det blir ju väldigt svårt för den som vill göra rätt att kunna hävda sig i konkurensen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-20, 10:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kvitton

Under min livstid så kommer det inte bli någon ändring på fuskandet det är jag helt säker på. det kommer att ta generationer att ändra detta mönster.

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-20, 13:12
Michael69 Michael69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 22
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Under min livstid så kommer det inte bli någon ändring på fuskandet det är jag helt säker på. det kommer att ta generationer att ändra detta mönster.

Lissi
Men det måste börja någonstans. Jag försökte gynna de ställen som gav kvitto men jag har väldigt dåligt samvete eftersom jag inte frågade efter kvitto på de ställe som inte gav. Nästa sommar ska jag försöka bli bättre på det! http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2013_509935
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-20, 17:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
De enda ställen vi inte fick kvitto var där vi bodde, utom ett ställe. Brukar ni få kvitton på boendena? Ber ni om kvitton i så fall?
Under vår nyss avslutade treveckors Kretaresa kunde vi betala vårt boende med kreditkort på tre av sex ställen. Dock specificerade endast ett av dessa "Accommodation" på kvittot, på de två övriga står det "Dinner" och "Sale". På de tre boenden där vi var tvungna att betala kontant frågade vi aldrig efter kvitto.

I alla affärer fick vi kvitto. På tavernor, barer etc. var det dock blandat; ibland fick vi ett korrekt kassakvitto, ibland en handskriven nota och ibland bara ett muntligt besked om beloppet vi skulle betala. Ofta när man på en taverna får en handskriven nota, får man sedan inte tillbaka denna när man får tillbaka växeln. Då har man inte ens ett handskrivet kvitto...

Och på så gott som alla(?) ställen fanns information på grekiska och engelska om att man inte är skyldig att betala något alls om man inte får ett riktigt kvitto...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-07-20 klockan 17:56.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-20, 18:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kvitton

Usch, jag känner också nu att jag får dåligt samvete som inte frågade och ffr allt, inte kollade exakt, vad det stod på de kvitton jag fick från boendena. Bara om själva summan stämde. Och det gjorde den ju.
Var så nöjd över att de lämnade ett kvitto och tänkte att allt var lugnt därvid.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-20, 19:17
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Kvitton

Alt ville virkelig være meget lettere, om bare alle andre folk var som os her i de skandinaviske lande.

Men det er de ikke!

Så nu for tiden er det faktisk ganske svært at være turist og rejse i f.eks. Grækenland. Man skal sikre sig kvitteringer i supermarkeder, tavernaer, kiosker, barer og hoteller. Man skal også holde øje med, hvordan grækerne behandler dyr, om buschaufføren kører sikkert, om der er små børn med på de tusindvis af scootere, som ses i trafikken etc.

Det halve af rejsen går med at se til, at alt gøres korrekt. Ganske anstrengende, for ikke at sige udmattende!

Næste gang jeg rejser til Grækenland vil jeg tage et par skyklapper på, nyde min rejse og lade grækerne om at styre Grækenland. Tror det er bedst sådan...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-20, 19:32
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Kvitton

Ja Larvih, jag har också tänkt på det där. Och håller med dig.
Men ett visst litet ansvar har vi ändå, att se till att vi exempelvis kan hjälpa till så gott vi kan. Jag pratade med många greker som faktiskt bad mig att se till att jag fick kvitton på olika ställen eftersom det hjälpte landet med skatter osv. Nu gjorde jag ändå inte det. Och oftast berodde detta på att jag fick kvitton.

Sen kan jag tycka att det råder en otroligt stor misstro mot grekerna generellt. Och att vi måste ha betydligt större förståelse för deras situation och inte förutsätta det ena och det andra baserat på misstänksamhet.
Allt utifrån vår egen situation och långa vana av att betala skatt. Deras historia ser helt annorlunda ut än vår och är kantad av missbruk från myndigheter och politiker.

Senast redigerad av Thira den 2013-07-20 klockan 19:48.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-20, 19:50
Michael69 Michael69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 22
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Sen kan jag tycka att det råder en otroligt stor misstro mot grekerna generellt. Och att vi måste ha betydligt större förståelse för deras situation än att bara döma dem helt förutsättningslöst och fötutsätta det ena och det andra.
Allt utifrån vår egen situation och långa vana av att betala skatt. Deras historia ser helt annorlunda ut än vår och är kantad av missbruk från myndigheter och politiker.
Exakt!

Det går inte att döma grekerna med svenska glasögon. De flesta greker jobbar otroligt mycket och hårt mot jämförelsevis liten betalning. Krisen i Grekland har medfört en konsekvens för nästan alla - de har mycket mindre pengar att röra sig med än innan krisen på grund av avsked och löneminskningar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-20, 21:54
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Alt ville virkelig være meget lettere, om bare alle andre folk var som os her i de skandinaviske lande.
.
.
.
Næste gang jeg rejser til Grækenland vil jeg tage et par skyklapper på, nyde min rejse og lade grækerne om at styre Grækenland. Tror det er bedst sådan...
Naturligtvis är det ingen som begär att grekerna ska vara som oss. Och så länge de jobbar för en låg lön och skatterna inte betalas in som de ska, är det ju i alla fall billigt för oss att resa dit... (OBS. Ironi...)

/kimmen
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-20, 22:41
Majan Majan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 82
Standard Sv: Kvitton

Jag har åkt charter ner men när jag betalat för AC och deponering har jag fått kvitto varje gång. (3 olika hotell).
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-28, 09:33
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Kvitton

Efter momssänkningen på tavernor och andra matställe kommer nu ett förslag att sänka momsen, med samma procentsats, när du betalar med kort. Även för småbelopp i kiosker osv. Beslutet väntas i parlamentet i september. Jag har funderat på hur många kortläsare jag har sett på Lesvos. Kan bara komma ihåg min lokala resebyrå och större matbutiker och ett par tavernor.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-09-25, 14:31
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kvitton

På de sex olika boenden vi hade under senaste resan nu i september fick vi utan att be om det kvitton från tre av dem, blev tillfrågade om vi ville ha kvitto från ytterligare ett och från ett tillfrågade om vi ville betala med kort. Dvs på endast ett av boendena var det "som vanligt" (inget kvitto). Det verkar alltså ha hänt saker på den här fronten (eller också är det olika på olika öar).
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-09-27, 16:41
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kvitton

På Kreta var det dåligt med kvitton, inte ens på alla hotel fick vi det, och väldigt sällan ute på resturanger, ibland när vi fick kvitto så tog de tillbaka det med när de lämnat växeln, eller om de trode de fick det i dricks när jag la med kvittot med 50 sedeln (eller vad jag nu skulle få växel på). såg skyltar om att man inte behöver betala om man inte får kvitto på några ställen, och fick faktiskt kvitto när jag påpekade det på en resturang i Bali (att jag har rätt till ett maskinskrivet kvitto) (som lurade en att tro att man fick solstol gratis om man käkade där, samt kasst käk, sura vart dem iaf när jag krävde kvitto det kan jag lova er) , bensinmackarna gav inte alltid kvitto heller, där fick vi alltid kvitto på Lesvos.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-09-27, 17:00
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
På Kreta var det dåligt med kvitton, inte ens på alla hotel fick vi det, och väldigt sällan ute på resturanger, ibland när vi fick kvitto så tog de tillbaka det med när de lämnat växeln, eller om de trode de fick det i dricks när jag la med kvittot med 50 sedeln (eller vad jag nu skulle få växel på). såg skyltar om att man inte behöver betala om man inte får kvitto på några ställen, och fick faktiskt kvitto när jag påpekade det på en resturang i Bali (att jag har rätt till ett maskinskrivet kvitto) (som lurade en att tro att man fick solstol gratis om man käkade där, samt kasst käk, sura vart dem iaf när jag krävde kvitto det kan jag lova er) , bensinmackarna gav inte alltid kvitto heller, där fick vi alltid kvitto på Lesvos.
Vi får i stort sett kvitto överallt på västra Kreta. T o m när vi betalar solstolen får vi ett maskinskrivet kvitto

// Malin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-09-27, 18:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kvitton

Åh, vad jag är glad att grekerna är såå annorlunda än vi skandinaver som ska vara vara så duktiga och noga med ALLT.. Heja Grekland... Här känns det att man lever!!
Ps. Här på Tinos är de dock duktiga med kvitton
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-09-27, 19:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kvitton

[quote=Sunny12;315545] Grekland... Här känns det att man lever!!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-09-27, 19:57
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Åh, vad jag är glad att grekerna är såå annorlunda än vi skandinaver som ska vara vara så duktiga och noga med ALLT.. Heja Grekland... Här känns det att man lever!!

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT