Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-28, 08:00
Nivven Nivven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Sundsvall
Inlägg: 9
Standard Handla på flyget eller på Rhodos?

Har ett par funderingar eftersom det är många år sedan jag var ner till Rhodos sist och har därför ingen aning....

Hur är prisnivån på flyget jämfört med att handla alkohol på Rhodos?
Ska vi beställa på flyget eller handla på ön?

Vi ska resa med Cook airlines, men det är väl ungefär samma pris på alla flyg kan jag tänka mig.

En annan sak jag funderar på är om man får ta med sig det man beställt på flyget hem på anslutande flyg inrikes ( påsar eller handbagage), eller måste man stå på Arlanda och packa ner godsakerna i rätta bagaget som man checkar in?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-28, 09:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Nivven Visa inlägg
Har ett par funderingar eftersom det är många år sedan jag var ner till Rhodos sist och har därför ingen aning....


En annan sak jag funderar på är om man får ta med sig det man beställt på flyget hem på anslutande flyg inrikes ( påsar eller handbagage), eller måste man stå på Arlanda och packa ner godsakerna i rätta bagaget som man checkar in?
Om du handlar på Tax-free innan du reser hem måste du be att få en plomberad påse med kvittot väl synligt. Brukar fungera bra. Det du handlar nere i Grekland ej Tax-free måste du packa i bagage som checkas in. Tax-free varor på planet brukar inte vara plomberade så de måste checkas in på inrikesflyget när du flyger vidare i Sverige.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-28, 09:32
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Hej

Vi ska snart själva åka iväg och när jag gick in och tittade på taxfree utbudet med Primera Air kom det upp en notis om att de höjt alkoholskatten i Grekland och att det var mer lönsamt att beställa på planet inför hemresan - vet dock inte hur stor höjningen blivit.

När vi förbeställt taxfree har vi alltid fått plomberade påsar.

//Maggan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-28, 10:04
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Jag beställde varor på flyget när jag skulle hem från Rhodos. Tur var väl det, både Bombay Saphire (gin) och vit Bacardi (rom) var billigare på flyget än nere på Rhodos. Så slapp jag tänka på att packa flaskorna noga i resväskan, så dom inte skulle gå sönder. Hade vart lite försmädligt om det kom ut en gin o rom indränkt väska på bandet. Tror också att jag hade fått betala skadestånd om min väska hade förstört någons annans bagage.
Jag tycker det är smidigt att man kan betala direkt när man bestället tax-free, då behöver man inte tänka på att ha tillräckligt med pengar kvar när man reser hem. Man får varorna i genomskinliga plomberade påsar, vet inte hur det är med vidare flygtur inom sverige, har för mig att det står att man inte behöver checka in tax-free varorna utan man går ombord med dom som handbagage.

Irene
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-28, 10:38
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Du får gärna kolla där vad det kostar, på Novair kostade det 179 kr för en liter Bombay 47%, och 139 kr för en liter Bacardi. Plus att när man köpte 5 flaskor så betalade man bara för 4, den billigaste på köpet (gäller vissa varor)
Gick in på Novairs taxfree nu o kollade och priserna hade gått upp, nu kostar en liter Bombay 199 kr, så den hade gått upp 20 kronor sen juni.'

Irene
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-28, 11:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Bra om flygbolagen nu också börjat plombera sina påsar för det som säljs på planen. Så var det inte sist jag flög utomlands med charterplan dvs i feb och förra hösten i sept. Visserligen försluten påse men inte plomberad så då måste den packas ner när man flyger vidare i Sverige.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-28, 11:30
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Så här står det på Novairs hemsida om påsarna på flyget:

Hur påverkar de nya handbagagereglerna min förhandsbeställning?

De nya strängare handbagagereglerna gör det ännu säkrare och enklare att förhandsbeställa Taxfreevaror hos oss. När du förhandsbeställer Taxfree blir varorna levererade i godkända och förseglade påsar direkt till ditt säte ombord på flyget.
Ska du flyga vidare efter ankomst till svensk flygplats?
Det är inga problem när du förhandsbeställer taxfree hos oss! Våra taxfreepåsar är godkända för att ta med som handbagage genom säkerhetskontrollen. Allt du behöver göra är att kontrollera så att förseglingen på påsen inte är bruten samt att kunna visa ett kvitto för dina inköp, när du passerar säkerhetskontrollen.

Irene
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-28, 12:20
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Efter en snabbkoll på Cook Airlines hemsida är jag övertygad om att det är betydligt billigare på planet (ännu mer med kampanjen dom kör nu tag 4 betala för 3). Iaf om man jämför med Eleftherios Venizelos. För att inte tala om vad spriten kostar ute i den cykladiska övärlden...

Grekland är inget "billigt" spritland som t ex Spanien, Tyskland m fl.
När jag och min kompis åkte hem i början på juli så var min resovane kamrat inne på duty free på Venizelos och handlade whiskey men jag avstod pga de höga priserna. Vi bytte flight i Budapest med en marginal på 25 min. Jag chansade, Atenpiloten hade tydligen bråttom hem till Ungern samtidigt som ARN-flighten var försenad, så det blev gott om tid att botanisera på duty free i Budapest. Där kan vi snacka bra priser och stort urval. Det blev 4 liter kända märken för 45,40.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-28, 13:21
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

När jag vill ha en god Gin, köper jag Bombay Sapphire, finns ingen godare (tycker jag)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-31, 08:24
Nivven Nivven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Sundsvall
Inlägg: 9
Standard Oj, vad många svar :)

Tack för alla svar.

Den 22 aug bär det av, ska bli så härligt att få återse min favorit ö igen

Det blir nog att beställa till nedresan och även för hemresan.
Ska också kolla med cook och SAS hur det är med att få ta flaskorna som handbagage på inrikesflyget för säkerhets skull. Skulle inte vara så roligt att bli nekad i säkerhetskontrollen då bagaget redan är incheckat

Ska även kolla på Rhodos vad samma alkohol kostar där, men enligt vad de flesta skrivit så verkar det vara billigare att handla på flyget för oss; Ta 4 betala för 3...Och man kan välja mellan 63 olika sorter
Några prisexempel på Cook: 1 liter bacardi 129, 1 liter Absolut 159, 1 liter Bombay Saphire 179
Vidare finns det ju sprit i box , 3 liter vodka 249
Ok priser?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-31, 10:51
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Oj, vad många svar :)

Citat:
Ursprungligen postat av Nivven Visa inlägg
Några prisexempel på Cook: 1 liter bacardi 129, 1 liter Absolut 159, 1 liter Bombay Saphire 179
Ok priser?
Det var samma priser som jag köpte för när jag flög till Rhodos i juni (med Novair) Men när jag gick in o kollade för några dagar sedan så hade dom gått upp ca. 20 kronor per flaska. Men jag skulle ändå handla på planet.

Ha en underbar semester på denna härliga ö.
Vart på Rhodos ska du?

Irene
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-31, 11:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Fyra flaskor Grand Marnier är svårt att motstå till lågt pris och en gratis men ack så tungt. Köpte ett år när jag flög med Thomas Cock men det var tungt att släpa på vid hemkomsten särskilt när man sen ska flyga vidare.

Perfekt likör till kaffet och mycket användbar i olika efterrätter. Tyvärr är den väldigt dyr här hemma.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-31, 16:07
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Man kan göra väldigt god sås av Grand Marnier! Gott när man vill äta en god köttbit. Stek biffen som di vill ha den, ta bort från stekpannan, slå i lite likör, lite soja, lite grädde, smaka av med salt + peppar. Lite 80-tals varning, men ack så gott! Sött, salt, gräddigt...

Mest fördelaktigt är det att handla alkohol på Tax Free via Novair etc, alkoholpriserna har höjts i Grekland pga skatter.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-01, 09:50
Nivven Nivven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Sundsvall
Inlägg: 9
Standard Sv: Oj, vad många svar :)

Vart på Rhodos ska du?

Irene[/quote]

Vi ska bo i Rhodos stad, vid västra stranden.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-02, 14:08
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Rhodos har billigare priser än Kefalonia, märker jag! Större ö, mer konkurrens, kanske?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-02, 14:16
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

En sak! Gordons Gin på Kefalonia var 38 %-ig, men på Tax Free 47 %-ig. Om det är viktigt med "pocenten".
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-02, 14:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
En sak! Gordons Gin på Kefalonia var 38 %-ig, men på Tax Free 47 %-ig. Om det är viktigt med "pocenten".


Eller som på tonårstiden "skit i vad det smakar- full blir man"
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-02, 14:19
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
En sak! Gordons Gin på Kefalonia var 38 %-ig, men på Tax Free 47 %-ig. Om det är viktigt med "pocenten".
För mig är det inte viktigt, mer än det kan vara bra om man jämför priserna, att det är likadana flaskor

Irene
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-04, 10:25
zambikos zambikos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Ska kolla nästa gång jag går förbi Pappou.[/quote]

Pappou är inte alls billig när det gäller sprit.
Brukar handla på Vävypoika i gamla stan, eller Spar och Lidl utanför stan.
Mycket billigare än i taxfreen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-08, 09:35
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Handla på flyget eller på Rhodos?

Handla helst i rhodos flygplats, det är billigare där o. ett gott urval av drycker också.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT