Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2005-12-14, 22:55
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Ok, skal sjekke opp disse steder Eva, takk skal du ha...!
Men skulle jo helst hatt et eget bad.
Noen har skrevet om Zephyros Village og Apollo hotel som ligger fint til , men som har blitt charterhotel , noen som vet om noe annet som ligger omtrent ved disse hotell ?

Det var godt å høre at stranden i Pigadia er bra Mikke, har forstått at stranden er "delt opp" i finere og mindre fine partier og er den finere enn bystranda i Kos så er det ikke noe problem for oss.. , men du vet når man blant annet har vært på Naxos, Koufonissi og Elafounissi og Balos på Kreta så blir man jo litt bortskjemt...
Har ellers hørt på noe som heter Lymiatis, men har ikke fått noen pris ennå.
Atlantis skulle ha 71 E. pr.natt og det er litt i overkant for oss... Vil heller bruke Euro på god mat/drikke og utflukter enn overnatting, det er jo skjønt med både pool, bar og havutsikt, men heldigvis ikke noe must..

Noen flere som vet...

Ia
Svara med citat
  #42  
Gammal 2005-12-14, 23:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Går du 3 km från Pigadias centrum längs stranden är den så här fin. Men bilden är tagen i september, i augusti var där garanterat mer folk. (Min jobbdator är inte riktigt med mig, kommer nu bilden som fototapet får jag minska den när jag kommer hem i natt):

Svara med citat
  #43  
Gammal 2005-12-14, 23:35
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Går du 3 km från Pigadias centrum längs stranden är den så här fin. Men bilden är tagen i september, i augusti var där garanterat mer folk.
Aaaaaah, Green Peace-stranden. Der er det kjempefint. Og maten på tavernaen er bare helt topp!!! Og med gresk bakgrunnmusikk på høytalerne, ajajaj.....
Svara med citat
  #44  
Gammal 2005-12-14, 23:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid
Aaaaaah, Green Peace-stranden. Der er det kjempefint. Og maten på tavernaen er bare helt topp!!! Og med gresk bakgrunnmusikk på høytalerne, ajajaj.....
Vissa dagar spelade de amerikansk blues och annat ogrekiskt - ibland på lite för hög volym för att det skulle vara riktigt trivsamt. Men i övrigt var det ett kanonställe för en lunch och en mythos vid den bästa biten av stranden
Svara med citat
  #45  
Gammal 2005-12-15, 09:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Kanske Seevas Rooms har rum med eget bad. Kan vara värt att kolla. Dottern visste inte. Oerhört billigt i varje fall och kanske behöver du två rum så då får ni eget bad. Vi har också bott i en stor fin lägenhet lite längre ut från centrum där Ving inkvarterade oss under den extravecka vi fick på ön när planet inte rymde alla resenärer hem. Minns inte alls vad stället heter men Mikke kanske vet eftersom det låg i samma hus eller i ett hus i direkt anslutning till Vingkontoret. Stor tvårummare med två balkonger och kök.
Perfekt för en barnfamilj. Kort promenad till stranden.

Eva
Svara med citat
  #46  
Gammal 2005-12-16, 18:13
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Så har även vi fått "det" gjort!!

Nu är vår resa bokad, till vår stora glädje har vi lyckats med att locka med våra bästa vänner..
Planet lyfter den 21/9.så nu ska jag ladda en nedräknare!! JIPPI Zephyros Village blir det naturligtvis i Pigadia.....Det kan knappast finnas trevligare hotellägare än Maria & Andreas!
Svara med citat
  #47  
Gammal 2005-12-17, 00:33
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K
Så har även vi fått "det" gjort!!

Nu är vår resa bokad, till vår stora glädje har vi lyckats med att locka med våra bästa vänner..
Planet lyfter den 21/9.så nu ska jag ladda en nedräknare!! JIPPI
Men det er jo sååå lenge til Lisbeth....Og jeg må vente enda lenger enn deg...
Vi er 4 voksne og 4 tenåringer som har bestilt flybiletter fra Landvetter 28/9. Har ikke booket bosted ennå, men det fixer vi etterhvert.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2005-12-17, 10:06
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Jag blev väldigt förvånad igår när jag bokade vår resa, det fanns bara tre lägenheter kvar den perioden som vi tänkt boka...På Zephyros Village! Jag vet att det är ett väldigt bra lägenhetshotell, vi bodde där förra året...Men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det fanns någon risk att bli utan lägenhet där om vi bokade nu!! Men som sagt ägare, läge.MMMMMMMM gottigare än Marabou Och även om det är så gott som 10 månader dit känns det så mycket bättre att veta att vi kommer iväg & att vi får bo där vi helst vill bo!

Nästa steg blir att maila ner till Andreas & Maria för att tala om att allt är bokat & färdigt.......
Svara med citat
  #49  
Gammal 2005-12-17, 12:54
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K
Jag blev väldigt förvånad igår när jag bokade vår resa, det fanns bara tre lägenheter kvar den perioden som vi tänkt boka...På Zephyros Village! Jag vet att det är ett väldigt bra lägenhetshotell, vi bodde där förra året...Men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det fanns någon risk att bli utan lägenhet där om vi bokade nu!! Men som sagt ägare, läge.MMMMMMMM gottigare än Marabou Och även om det är så gott som 10 månader dit känns det så mycket bättre att veta att vi kommer iväg & att vi får bo där vi helst vill bo!

Nästa steg blir att maila ner till Andreas & Maria för att tala om att allt är bokat & färdigt.......
Vad roligt att Zephyros drar folk, men då har de ju också mycket att bjuda på, precis som du har beskrivit. Skulle gärna ha bott där själv i höst igen, men förstod att det skulle bli svårt att få plats under pågående chartersäsong (vi bodde där i maj innan charter kom igång).
Snart börjar det intressanta sökandet efter boende, kanske inne i "själva stan" Pigadia eftersom vi inte har med oss barn, som längtar efter pool.

Är det från Arlanda vid frukosttid ni flyger? I så fall är det samma avgång som vi har

Ivi
-som inte har skaffat nedräknare till hösten än men däremot till aprilresan till Kreta
Svara med citat
  #50  
Gammal 2005-12-17, 21:20
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Ja vi flyger från Arlanda i "gryningen".....Skönt att ha en heldag vid framkomsten! I år tar vi en taxi eller hyrbil direkt från flygplatsen på Karpathos (det känns som att vi får lite mer tid)

Vi kan väl försöka att hitta varandra på Arlanda då!?!?!? Det skulle ju vara roligt att ses i det verkliga livet!
Jag trodde faktiskt i min enfald att det skulle vara enkelt att fixa boende i september.................
Ha det gott!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2005-12-17, 21:22
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Det där med april låtsas jag att inte se....................
Svara med citat
  #52  
Gammal 2005-12-18, 11:56
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K
Jag trodde faktiskt i min enfald att det skulle vara enkelt att fixa boende i september.................
Det er nok ikke så vanskelig å finne tak over hodet i slutten av september. Men hvis en ønsker et spesielt sted, som er veldig populært, som Zephyros, er det lurt å være tidlig ute med å bestille, som dere. Skal dere være 1 eller 2 uker?
Svara med citat
  #53  
Gammal 2005-12-18, 13:33
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K
Ja vi flyger från Arlanda i "gryningen".....Skönt att ha en heldag vid framkomsten! I år tar vi en taxi eller hyrbil direkt från flygplatsen på Karpathos (det känns som att vi får lite mer tid)

Taxi blir det nog för vår del också, hoppas att vi har sparat tel.nr. till den mycket trevliga chaffisen (grekamerikan) vi anlitade ett par gånger i våras...

Vi kan väl försöka att hitta varandra på Arlanda då!?!?!? Det skulle ju vara roligt att ses i det verkliga livet!

Jomenvisst! Min man har definitivt sin Kalimera-tröja på sig , en annan "drunknar" i sin, borde ha beställt barnstorlek! Men det är ju några dagar kvar till avgång , så vi hinner säkert komma överens om något.

Jag trodde faktiskt i min enfald att det skulle vara enkelt att fixa boende i september.................
Ha det gott!

Detsamma!

Ivi
Svara med citat
  #54  
Gammal 2005-12-18, 13:34
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth K
Det där med april låtsas jag att inte se....................


Ivi
Svara med citat
  #55  
Gammal 2005-12-18, 21:22
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Vi kan tyvärr bara ge oss iväg 1 vecka, det känns lite i minsta laget ...men det är ju bättre än inget. Idag har vi introducerat våra vänner på alla hemsidor som vi vet om, där man kan läsa om Karpatohos & Zephyros Village! Lovar att dom blev "tända"
Efter som det är 1:a gången som vi får med dom till Grekland så känns det X-tra viktigt att det blir så bra som möjligt och då faller valet naturligtvis på Zephyros vad det gäller boende.
Det skulle verkligen va´ jätte roligt om vi kunde slå oss i "slang" på flygplatsen!!
Ha det jätte bra så hörs vi av längre fram!!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2006-01-28, 22:34
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Även jag har kollat på Gorgina & Sofia - såg verkligen fräscht ut samt skön vy fr balkongerna! Om vi nu väljer Karpathos och om det då blir den lilla (pyttelilla?!)orten Lefkos så blir det det hotellet.
Frågan är - är Lefkos lite för litet o stilla o ÖDE?!
Hur är Amiopi i jämförelse - verkar ju vara en mer "utvecklad" sem ort - men på vilket sätt - Är Amiopi typ en "konstruerad" sem by? eller ska man satsa på mer stadsliv i Pigadia???? det låter ju som en trevlig o gemytlig stad i alla fall.
När man ser strandbilder på tex Apollo så vet man ju inte från vilket strand de kommer?? Karpathos verkar ha väldigt fina stränder!! o vart hittar man främst dessa! En öde strand som man klättrar ner till är säkert mysigt men helst vill jag ha strand inom fotavstånd och gärna ett par tavernor/cantinor i närheten, Solstolar?? ej nödv och vattensporter etc - no thank U.
Karpathos är ju ingen jätteÖ men svårframkomlig?? så bor man i Lefkos så blir man ev där. Kanske Amiopi är det bästa mellantinget?!SVÅRT.
Lena
Svara med citat
  #57  
Gammal 2006-01-28, 22:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Fenalena
Frågan är - är Lefkos lite för litet o stilla o ÖDE?!
Hur är Amiopi i jämförelse - verkar ju vara en mer "utvecklad" sem ort - men på vilket sätt - Är Amiopi typ en "konstruerad" sem by? eller ska man satsa på mer stadsliv i Pigadia???? det låter ju som en trevlig o gemytlig stad i alla fall.
Precis dessa spörsmål har diskuterats fram och tillbaka tämligen nyligen, så om du läser igenom det som är skrivet på olika ställen här i Karpathosforumet, kommer det säkert att klarna för dig.

I korthet: Lefkos är MYCKET lugnt. Det består bara av några hotell, en handfull tavernor, en biluthyrning, en glasskiosk och en LITEN supermarket. Vill man ha komplett lugn och ro kan man nog trivas där. Stränderna är härliga, dock.

Amoppi är större, men består också mestadels av hotell, tavernor och några supermarkets.

Pigadia är en levande stad med allt vad det anbelangar. Du kan välja att bo mitt i centrum eller längre bort, närmare stranden. Mer utförliga beskrivningar - samt argument för och emot - hittar du som sagt i övriga diskussioner.

Det finns även en hel del matnyttigt att läsa bland resebreven, så får du en ÄNNU tydligare bild över vad Karpathos har att erbjuda.

Vi själva återvänder för tredje gången i sommar. Det finns en klar risk att man fastnar när man väl har besökt ön en gång...

Karin
158 dagar kvar...
Svara med citat
  #58  
Gammal 2006-01-29, 00:17
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Vi själva återvänder för tredje gången i sommar. Det finns en klar risk att man fastnar när man väl har besökt ön en gång...

Karin
158 dagar kvar...
Jepp jepp, du har så rett, Karin. Hva er det med denne øya?? Vi skal dit selv for 5. gang i høst For min egen del er jeg klar for nye opplevelser på andre øyer i Hellas også, men tenåringene mine vil jo ikke til noe annet sted enn Karp......

Ingrid
Svara med citat
  #59  
Gammal 2006-01-29, 00:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

Citat:
Ursprungligen postat av Fenalena
När man ser strandbilder på tex Apollo så vet man ju inte från vilket strand de kommer?? Karpathos verkar ha väldigt fina stränder!! o vart hittar man främst dessa! En öde strand som man klättrar ner till är säkert mysigt men helst vill jag ha strand inom fotavstånd och gärna ett par tavernor/cantinor i närheten, Solstolar?? ej nödv och vattensporter etc - no thank U.
Jag kollade just strandbilderna på Apollo. Den första är från ena stranden i Lefkos, den andra från Kyra Panagia dit man tar sig med bil, moppe eller utflyktsbåt. På samma sätt tar man sig till Apella, stranden på den tredje bilden.

Lefkos eller Amopi? Tja, det är ungefär som Aftonbladet eller Expressen. Var och en har sina fans.

Mina intryck från en dagsutflykt till vardera stället är att Lefkos är naturskönt beläget och vackert men har alldeles för många solstolar, hotell, tavernor och turister för min smak. Amopi är inte lika vackert och har ännu fler av solstolar, hotell, tavernor och turister.*

Fördelen med både Lefkos och Amopi är dock att du har snubbelavstånd till stranden. Det har du INTE inne i Pigadia, där jag trivs. Du har visserligen nära till den del av stranden som är extremt tätbefolkad och solstolsfylld - men vill du lite mer space för dig själv får du gå 3 km. Där är jättefint att bada.

De finaste stränderna är de som du åker hyrfordon eller badbåt till.

* = detta är på intet sätt en objektiv beskrivning av Lefkos och Amopi och heller ingen kritik mot turister eller övrigt folk som trivs med solstolar. Det är min helt subjektiva uppfattning som beskrivs och jag trivs bäst i Pigadia där det också finns mängder av hotell, tavernor, turister och solstolar men där det åtminstone är blandat med vanligt vardagsliv.

Nybokad

Senast redigerad av inkfish den 2006-01-29 klockan 01:00.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2006-01-29, 00:43
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Då var det bokat! Hurra!!

.....instämmer med Inkfish´s beskrivning av strandbeståndskvalitérnas tillstånd å Karpathos..
nybokad...aha....nerdå??
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2006-01-29 klockan 00:46. Anledning: ...tja,sej de....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT