Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-17, 15:11
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Smultron på Skopleos

Hej!

Dela med er av era bästa smultronställen/tips på Skopelos, bästa tavernan, bästa fiket, den mysiga shoppingaffären, bästa utsikten, mysigaste stranden, byn...? Ös på!

//Lena*.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-18, 09:51
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Hej Lena !
Grattis till bra val av ö .
Du kommer att älska Skopelos . När åker du dit och var ska du bo?

Smultronställen på Skopelos kan göras så lång så listan hjälper vi dig gärna med. Min dotter och jag hade äran att hälsa på denna vackra frodiga ö.

Vi gillade en del stränder bättre än andra och vår favorit blev Hovolos med sina mysiga vikar. Där hittar ni en egen liten solvrå med bergen bakom dig samt ett härlgt blåttturkos vatten . Får gå lite mot vänster när ni kommer ner till stranden men det var det värt.

Mysigt matställe finns det gott om på ön men vi fastnade särskilt på ett ställe. Den låg nära där vi bodde ( Denise bodde vi på ).
Fin grekisk musik som vi avnjöt till god mat. Härligt gröna växter samt vindruvsklasar som hängde i taket .Mysig inredning med grekkänsla och du sitter ute under himlen och små lyktor är tända på borden.
Grillen möter dig med ljuvlig doft redan när ni ska gå ner för gången samt en skön musik som spelas från högtalaren.

Skopelos hamn bjuder på fin myskväll när mörkret lägger sig samt bara vara och känna pulsen.
Vi trivdes till 100 % min dotter (20 år ) samt hennes morsa. Nästa gång följer resten av familjen med .
Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-23, 11:02
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Hej Lena*
Har du solat i väg redan till Skopelos eller ?

Trevlig semester när du väl kommer dit då !
Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-23, 17:23
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Hej å tack för svar, Birgitta!

Nej, jag har inte åkt än, men sist jag var in och läste hade jag problem att logga in - blir bara utkastad hela tiden?! Nåväl, nu är jag här iallafall.

Ja som sagt, tack för ditt svar! Vi har faktiskt varit på Skopelos för flera år sen och bodde då på just Denise - undra om inte den tavernan du pratar om även var en av våra favvo, den låg liksom på andra sidan gatan, alltså inte ner bland husen mot stan? Och man gick till den just nedför, fast inga trappor. Jättemysigt!

Hovolos ska jag notera, dit har vi inte varit...liten ö, men ändå gosaker kvar att upptäcka alltså! Vår favvostrand var Milia och även Glisteri. Hovolos blir nog toppen, gillar då det finns lite små vikar å så.

Vi åker i mitten på juni, och ska bo lite utanför stan, på Alkistis - kanske dåligt val av läge, stan är ju toppenfin! Men men, vi tyckte hotellet var ett bra alternativ, så vi får hoppas det funkar trots avståndet till den mysiga choran. Nån här som bott där kanske eller känner till hotellet?

//Lena*.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-23, 17:29
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Smultron på Skopleos

ALKISTIS ok så ni ska bo där. Vem åker ni med som har de och var ligger det ifrån Skopelos stad då ?
Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-25, 23:41
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Alkistis ligger ca 1,5-2 km från Chora...men jag har inte lyckats klura ut åt vilket håll på kartan. Vi åker med Ving.

//Lena*.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-26, 07:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Jag rekommenderar Jannes e-guide om Skopelos sprängfylld med smultronställen

Den taverna Birgitta rekommenderar är jättemysig, ligger inne i en trädgård med ingång efter "ringvägen" högt upp i byn..Periparos eller nåt liknande heter den.

Matställena efter hamnpromenaden är rätt trista enligt min mening, men det kanske finns nån pärla även där..

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-26, 11:54
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Lena* nu har jag letat igenom vårt jätte stora album som är späckad med underbara bilder från Skopelos .Där satt ett visitkort från vår favomatställe . Det var just Peparithos som jag och Lissi menade .

Går du in på resebrev och läser om vårt Birgitta 63 & vattenkastanj Aug Skopelos !
Där är en fin bild från Peparithos , vår sista måltid innan vi reste hem.
Även lite bilder på smått & gott .
Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-26, 17:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Det var just Peparithos som jag och Lissi menade .

Birgitta
Just så hette den! Makalös god mat sommaren 1998 i alla fall....2006 var vi faktiskt inte där....

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-27, 04:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Skall till Skopelos i juni så jag tackar så mycket för Peparithos-tipset. Och tack för resebrevet också, Birgitta!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-04-29, 11:34
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Tack tack det var bara roligt dela med sig.
Var ska ni bo ?
Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-04-30, 04:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Vi skall bo på hotell Dionyssos. Åker från Finland "charter på egen hand". De hade bara två hotell att välja på och bara denna fanns kvar när vi bokade. Men jag tror nog att det skall bli bra. Det är förresten första gången man kan åka charter från Finland till Skopelos. De flesta blir också nu kvar på Skiathos som också i många år har lyst med sin frånvaro på den finska charterhimlen. Så nu får ni svenskar dras med fler finnar i dessa områden Skall bli så skönt att resa efter att ha längtat hela vintern.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-02, 22:02
alex7tre alex7tre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Asmundtorp
Inlägg: 3
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Vi har inte bott på Alkistis tidigare (och inte varit på Skopelos överhuvudtaget) men vi ska också åka dit i mitten av juni och bo på det hotellet! Så vi ses kanske :-)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-04, 08:32
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Det närmar sig med stormsteg...! Gissa hur mkt man längtar...

Ja, Alex7tre, då lär vi nog ses! Alltid spännande med nya platser och öar, Skopelos är en liten pärla. Choran är bland det mysigaste jag sett!

Birgitta, har läst ert resebrev, tackar, mkt skön läsning! Peparithos klingar bekant även för mig, det är nog samma taverna som vi var till flertal ggr. Ska ju absolut ta oss dit igen!!

//Lena*.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-09, 13:03
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Lena *
Tack , roligt du gillade vårt resebrev . Som sagt så finner ni många mysiga ställen på Skopelos.
Lyckans er som reser nu efter en sån iskall vinter / vår .
Själv får vi hålla till godo med webcameran samt drömma oss bort , men reser ner 2011 . De är en sak som är säker i allafall .
Birgitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-05, 15:03
Maria26 Maria26 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Tips:

Strand: Panormos. Mkt fin, ligger i en bukt med gröna omgivningar. Om man fortsätter gå en bit längs vägen efter att bussen stannat vid Panormos så finns det även en liten strand med kanske 20 solstolar. Mysig om man vill ha det lite lugnare.

Utflykt: Om man vill vandra lite så kan jag tipsa om en by (vars namn jag har glömt) som förstördes under en jordbävning. Den är nu i princip helt öde, bara gamla ruiner kvar. Lite häftigt. Vi tog bussen dit en tidig morgon och vandrade längs en led genom byn och ner till hamnen. Där åt vi frukost på en taverna innan vi tog bussen tillbaks till skopelos stad.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-06, 07:05
Sara87- Sara87- är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Åsa
Inlägg: 36
Standard Sv: Smultron på Skopleos

Jag och min man var på skopelos i början av juni och blev klart förälskade i den lugna och mysiga ön

Våra två favorit stränder blev Hovolo och Limnonari.
Mysiga stränder med inte allt för mycket folk.

När det gäller restauranger kan vi rekommendera Englezos, längs hamnpromenaden, där åt vi mer än en gång och det var god mat o bra service.

Om ni ska hyra moppe eller fyrhjuling (hyrde vi) så rekomenderar vi Motocenter i Skopelos stad.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT