Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-23, 09:50
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Tilbaka från Andros och Tinos

Hemma igen, alltid blandade känslor med det. Vi har haft en skön semester. Var ute i 17 dagar, 5 dagar på Andros där vi stundtals näst intill höll på att blåsa bort. Åkte omkring och såg lite bla Chora som var väldigt fint. Andros har fantastiska stränder, bla Golden Beach där man kunde bada trots hård vind. Batsi var fint, bodde på Maistrali, fantastisk familj som driver detta ställe. Under dessa dagar var oron stor över vad som skulle hända med Grekland, vi reste ut den 30 juni så det var precis i värsta röran.
Efter detta åkte vi vidare till Tinos, där Nikoleta mötte oss i hamnen. Vi åkte till hennes fina pensionat och fick studion allra högst upp, med stor terass. Nikoleta är en fantastisk människa som kom med tips och ideer om vad vi skulle hitta på. Och tillsammans med karta från Lissi där det var skrivet om alla Lissis favoritställe (tack för det Lissi, det var guld värt! ) och Jannes fantastisk e-guide med lite andra tips som den öde byn Monastiria som var häftig att besöka, var vi laddade för möte med Tinos. Som det är skrivet är det ju byarna som är så himla fina och så är det så mycket blommor och grönt på alla bygator, söta greker, goa fikor och luncher, kan man inte begära så mycket mer. Med ett tyvärr dåligt knä och ryggen som bråkade då och då var det emellanåt lite jobbigt med alla dessa trappor, men jag försökte kämpa på. Kombinerade byar och bad på olika ställe. vissa dagar åkte vi tillbaka till Tinos stad för bad på Agios Fokas som i vårt tycke var en av de bästa stränderna på Tinos. Maten var också väldigt bra, grekisk mat på riktigt, absolut den bästa moussakan jag ätit på länge ja och allt annat spännande, och salladen som alltid innehöll kapris, jag har aldrig precis gillat kapris, men det gör jag nu , det var väldigt gott, var en annan fasthet och sälta i dessa, än de vi köper här hemma.
Med facit i hand har vi haft en bra tur, kanske lite väl blåsigt, av alla dessa dagar hade vi en lugn dag, hade önskat att vattnet varit lite varmare, men det var friskt och uppiggande! Men det blir som det blir!
Hoppas att jag med detta inspirerar till ett möte med Andros och Tinos!
Hälsningar Pian
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-23, 10:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tilbaka från Andros och Tinos

Tack för rapport Pian!

Roligt att höra att ni hade det bra trots mycket vind och dåligt knä och rygg. Att maten är så god på dessa öar bevisas återigen, och visst är det gott med kapris! Håller för övrigt med om att Andros har fantastiska stränder.

Välkommen hem!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-23, 10:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilbaka från Andros och Tinos

Härligt att ni är så nöjda trots blåst! Just den kan ju avskräcka förstagångsbesökare som drabbas från att göra återbesök, men vi har haft tur efter den första resan . Värmeböljan vi hade 2013 var faktiskt värre tyckte vi med vindstilla och 35-40 grader.
Numer åker vi aldrig i juni-juli som jag tror är blåsigast.
Nu kan jag andas ut då eftersom båda de jag skickat kartor och info till om Tinos varit nöjda. Jag är alltid nervös.. (Jag har laddat med kartor hemma om fler är intresserade inför en resa.)
Själv ser jag fram emot sena höstresan dit 27 oktober.
Tack Pia för återkopplingen och bilden från Malamatenia.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-26, 16:50
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Tilbaka från Andros och Tinos

Då kanske ni var på Pop Up Gallery och Milkas fotoutställning "Facing the Crises" som Malamatenia skulle ha i lokalen tvärs över tavernan. Tyvärr öppnade den ett par dagar efter vi hade lämnat Tinos för Syros. Vi var välkomna på Opening Night men det gick ju inte.

Celbe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-26, 18:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilbaka från Andros och Tinos

Celbe...har ni också hunnit med Tinos? Så härligt!
Jag missar ju alltid sommaraktiviteterna där, men hann i alla fall med en konsert i maj

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-26, 22:20
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Tilbaka från Andros och Tinos

Ja vi kikade in, det var fina bilder!
Har tyvärr inte så mycket mer att säga om det.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT