Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2014-05-18, 14:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Tack för denna resa!

Du är väl snart nere igen antar jag

Lissi
Svara med citat
  #122  
Gammal 2014-05-18, 15:09
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Jag har följt din resa med spänning. Har aldrig varit på Karpathos men det spelade ju ingen roll när man läser en sån målande beskrivning. Tack för en berikande berättelse. När åker du nästa gång?

// Mona
Svara med citat
  #123  
Gammal 2014-05-18, 15:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Tack att jag fick följa med dig!
Birgitta.
Svara med citat
  #124  
Gammal 2014-05-18, 17:26
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...fortsättning på Rhodosvistelsen:

Bredvid Mango där jag bor ligger det en annan liten restaurang med en redig bokhylla, dit gick jag (förstås ) direkt på torsdag morron och fick ta tre tjocka (engelska ) böcker....Utan böcker gåre inte så bra,tykkerja....Har jag bara böcker, så fåre gå lite hursomhelst med allt annat....
Utanför stället, som jag tror kallas för Walking, satt det en trevlig man,Gerhardt Fischer, i sina bästa år från Österrike, och vi samspråkade en stund. Han bodde sedan länge på Rhodos och hade just sålt sin segelbåt, så jag tog fram ett kort av min Hedvig med riggen uppe.
Sen visade det sig att han hade lixxom grejat till nån sorts förening som han kallade Epikuros. Jag citerar från baksidan av hans visitkort:
"Epikouros is a Rhodos based network of people of many nationalities and occupations as well as musicians,writers and artists.
Honesty,mutual respect and friendship are important for us.
We organize cultural events,concerts,connect people and consider laughing a very important activity." (slut citat)
Hursomhelst, han berättade att det skulle bli nån sorts improviserad träff på nån båt i hamnen på fredag kväll och tyckte att jag skulle ta me mandolan och komma dit,så på fredag kväll knallade jag ner och hittade så småningom båten, som låg ungefär mittemot posten nere vid Mandraki.
Det kom så småningom diverse människor från olika länder, Iran, Frankrike och rätt vare va så kom det en norsk gutt med dame....Han heter Esben och hon heter Maria. Han var en riktig hävert på gitarr,dessutom. Nästa nordiska man var från Danmark och lirade mandolin (!), så vips,vare en nordisk trio......
Framåt halv nietiden hade det väl kommit nåt tjugotal männscher, och rätt vare va så började nån lira säckpipa....Han hade byggt den själver, med förebild från Trakien. Sen vare två yngre damer som dansade magdans inne i salongen, och rätt vare va så vare vår tur....Esben, norrmannen me guran, visade sej vara duktig även på Bellman och Cornelis Wresvik, och dansken var även han en rackare på mandolin, så vi körde på för fulla muggar och folket ombord verkade tycka det var rätt ok. Jag ska skicka ner bilder till dom och även lite noter, ifall det blir nån träff i höst, och då kan vi eventuellt ha en liten repertoar och kan lira på nån taverna nånstans....Vi får väl grunna lite på namnet..... Va hette den skandinaviska trion me Alice Babs?? SweDanes ?? Vi kanske kan kalla oss NOSWEDANES....?? SweNoDan...??
Nåja, det löser sej. Framåt tolvtiden så knallade dansken, Tori, Esben,och jag hemåt gamla stan, och stannade vid taverna Hammam och tog en pilsner, samt lirade nån timme efter dom noter jag ( händelsevis) hade me. Det var en kul kväll det.....
Mikke
Svara med citat
  #125  
Gammal 2014-05-19, 01:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Som vanligt trevligt att hänga med på din resa Mikke! Hur var det med din nyanskaffade kamera? Bidde det några bilder därnere?

Tack för härliga rapporter!
Masse
Svara med citat
  #126  
Gammal 2014-05-19, 11:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Tack snälla Mikke för dina rapporter. Som alltid en njutning att läsa.
Svara med citat
  #127  
Gammal 2014-05-19, 17:34
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Hemresedagen,lördag 17 maj.
Hade frågat Panayotis på Vandrarhemmet om han händelsevis kunde skjutsa ut mej till flygplatsen, och det kunde han. Så kvart i tio stod jag utanför hans hus, inte långt ifrån Mango. Sen knallade vi ut ur den södra porten,där hans bil stod och begav oss ivaeg mot flygplatsen. Kom alltså dit i god tid, mer än två timmar innan avgång. Mycket folk i rörelse, men jag satte mej på en bänk, petade in öronpropparna och läste lite i en bok. Konstigt nog verkade inte köerna bli kortare, så efter ett tag gick jag och kollade...
Då visade det sej att efter incheckningen, fick folk gå och ställa sej i en annan kö till genomlysningen av det incheckade bagaget, så jag tog och gick till incheckningen och möttes av en finsk (!) dam, som tämligen strängt ( management by perkele?) beordrade mej att lägga både mandola och lillrygga på vågen, tillsammans med storryggan.....( gulp ) Vågen visade då runt 29 kg, så damen meddelade mej att jag hade 9 kg övervikt, gav mej en lapp och skickade iväg mej till nåt kontor, där jag blev 72 Euro fattigare.....( 8 Euro per kg ) Sen tillbaka och hämta hela tjillevippen och ställa mej i långkön till genomlysningen....Där tyckte dom väl att min rygga såg misstänkt ut ,så dom körde den två ggr.....
Tiden gick och det började bli lite väl nära avgång, 12.25, så jag remmade upp, stod i kö, slet av mej livrem och allt löst, och som tur var gick mitt lilla gepäck igenom utan att jag behövde visa all skrot jag hade med.....
Vi kom iväg ca 25 minuter efter utsatt tid, men flygningen gick fint och vi landade 10 minuter före....
Solen sken i Stockholm, och min kompis Peter hade lovat komma och hämta mej med sportbil ( Mazda R6 me wankelmotor) och efter diverse förvecklingar lyckades vi hitta varann i Arlandalabyrinten......
Sen bodde jag kvar hos honom i Blackeberg, och han körde ner mej till tåget på söndag morron, och nu är jag hemma igen....
Mikke
Svara med citat
  #128  
Gammal 2014-05-20, 15:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Konstigt nog verkade inte köerna bli kortare, så efter ett tag gick jag och kollade...Då visade det sej att efter incheckningen, fick folk gå och ställa sej i en annan kö till genomlysningen av det incheckade bagaget.
Visst är det idiotiskt!

Citat:
Vågen visade då runt 29 kg, så damen meddelade mej att jag hade 9 kg övervikt, gav mej en lapp och skickade iväg mej till nåt kontor, där jag blev 72 Euro fattigare.....( 8 Euro per kg )
Ojdå. Vad det värt det.
Svara med citat
  #129  
Gammal 2014-05-20, 23:12
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Vilka fantastiska upptäckter du gör och möten du får! Väldigt intressant med nätverket EPIKOUROS på Rhodos. Letade efter en hemsida, men fann tyvärr ingen.
Svara med citat
  #130  
Gammal 2014-05-21, 00:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

....javisst verkar köandet på Rhodos lite onödigt, jag missade nästan planet....och att få mandolan vägd, det var första gången.
Sen är jag ju (tyvärr ) van vid att den incheckade bagaget får väga 20 kg plus handbagaget, men TUI har visst andra regler.
SAS har ju 23 kg plus handbagage.....
Sen fattar jag inte varför jag envisas släpa ner ( och hem) bortåt 30 kg när jag har 3-4 kassar me kläder,etc i källarn på Garden Villa....

Epikouros verkar vara en fin idé, jag får fråga honom vid tillfälle om det inte kanske är dax för en hemsida....
Har mailat Gerhard och även den flyhänte norrmannen, men ännu inte fått nåt svar ,men nu kanske vädret varmat till sej på Rhodos och vem vill väl sitta inne ve en dator då.... ( om man inte haren knätopp,förstås...)
Mikke
Svara med citat
  #131  
Gammal 2014-05-21, 14:07
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Fint om du berättar här, om och när du får svar, Mikke!
Svara med citat
  #132  
Gammal 2014-05-24, 20:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Fint om du berättar här, om och när du får svar, Mikke!
Det ska jag förstås göra, men ännu inte fått nåt svar, så jag får nog ta och pingla Gerhard på Rhodos för att höra hure går......
Sen pinglade jag bl.a Vasilis på AutoMotoCenter (nedanför Pelagos),dels för att tacka honom för att han körde mej ner till färjan, och dels för att höra hure har gått senaste veckan. Han berättade att turisterna hade börjat komma och att en och annan från Skandinavien hade varit där och hyrt fordon.
Sen pinglade jag Pelagos, och Chroni svarade direkt och berättade att förra veckan hade varit bra och att den nye kocken Petros funkar fint också.
Andreas på Zephros hade han inte sett på flera dar, men frugan Maria är på Cypern och ska hämta hem tvillinggrabbarna, så han jobbar väl extra nu....
Mikke
Svara med citat
  #133  
Gammal 2014-05-24, 21:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Så där, nu har jag läst ifatt! Full fart hela tiden, Mikke!
Svara med citat
  #134  
Gammal 2014-05-24, 22:57
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Så där, nu har jag läst ifatt! Full fart hela tiden, Mikke!
Hehe....närå, jag är MKT bra på att slöa oxo....

Fast just nu är(mestadels) jag sysselsatt med att handslipa friborden på en sjumeters träsnipa ( Hedvig) i trägårn hemma......(det var ca 18 år sen sist..)

Men ett och annat samtal till Karpathos gör ju att jag får lite info vad som händer där, med den ena och den andra.
Killarna på AutoMotoCenter, Vasilis ( Pigadia) och Stamatis (Arkassa) är ju goa gubbar som jag i princip träffar och tjötar me varje dag å får låna verktyg,etc av....

Musiktavernan Pelagos ligger ju förstås mej varmt om hjärtat då jag har haft förmånen att "vara med" där sen den startade, och nu är ju de nya dassdörrarna ( relativt) ok målade,samt krokar å nya ringar ( som inte ramlar ner, utan tjusfullt sänker sej) och planer finns på att ta bort det vänstra handfatet (som inte funkar) och ersätta det med en plan yta, för ex.vis blöjbyte,etc. Samt under den ett skåp me dasspapper,lampor,etc....
Ni som ( ev ) går dit under sommarn, notera gärna den nya lampan för Pelagosskylten och säg det till Dimitri, som fixade den.... då blir han (säkert) glad.
Sen vill jag oxo säga att bilder från den senaste Karpathos/Rhodosvistelsen kommer att läggas in på Kalimera.....
Mikke
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2014-05-24 klockan 23:48.
Svara med citat
  #135  
Gammal 2014-05-30, 22:23
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

....pinglade Karpathos igår och snakkade bl.a me Nena, som såklart var på sin taverna, mittemot Constantinos Palace.
Hon har nemligen (vänligen) lovat att skicka mej en plastkasse me lagerblad ( Laurus Nobilis), för jag glömde ( förstås) den plastkassen me såna blad jag (plockat på Garden Villa)i kylskåpets frysfack på Mango på Rhodos.....
Hon hade gäster,mer och mer, och det hördes en del glatt prat i bakgrunden när jag ringde. Hon hade ( förstås) tappat/slarvat bort mitt visitkort, så hon ville ha min adress,vilket inte kan vara svårt, för både Chroni ( Pelagos ) och Andreas ( Zephyros Village & Garden Villa) har dom, och även Vasilis ( AutoMotoCenter) , så det fixar sej säkert.
Apropeau lagerblad, jag har hällt i ca 6 dl kretensisk raki i en glastillbringare ( utspädd till ca 30%) och lagt i en handfull lagerblad ( har lite i reserv i frysen).Där får det dra i ca tre veckor, sen rundar jag av med en knivsudd honung, och får en fin karpathisk/kretensisk snaps....
Tror förrexten att jag ska gå ut i köket och provsmaka lite, det var ju den tjugonde som jag mixade blandningen....
Trevlig helg anbefalles eau det bestämdaste !!
Mikke
Svara med citat
  #136  
Gammal 2014-05-31, 14:21
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Mikke,
Om du vill extrahera smaker med hjälp av alkohol, ska du inte späda ut alkoholen innan utan efteråt. Det blir en både effektivare och snabbare process. Hur stark är din raki? Den brukar normalt på Kreta ha en halt av 18-20 % på kaféer. Är gästen berusad brukar man också späda ut den. Vi får väl kolla din kryddsättning!
/ Jannis
Svara med citat
  #137  
Gammal 2014-06-01, 13:06
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...tja, enligt snubben i Pigadia jag köpte rakin av så ligger den runt 40%. Jag har tyvärr en lite känslig matstrupe, så jag brukar ta ner rakin till runt 30%. Vad det sen gäller extraktionen, så säger expertisen att visst extraheras det "mer" och fortare vid högre alkoholhalt, samtidigt åker "allt mer", d.v.s olika lösliga ämnen med. Det blir en "snällare" extraktion vid lägre alkoholhalt.

Sen har jag inget bråttom heller, utan tre vekker me blad brukar funka. Denna gång klippte jag ner bladen dessutom, för att öka ytan en smula, och jag har kikat på lösningen idag efter 10 dar, och den har redan fått färg.... så det blir säkert bra. Sen,som lök på laxen, har jag hittat morsans gamla häfte med klisteretiketter, dom dära me tre olika tjocka linjer. Ett litet,grått häfte med texten: 60 st Extra prima gummerade hushållsetiketter, och på baksidan sitter en liten prislapp från KF Värmland på 0.35......säkert 60-tal, eller va tror ni??
Mikke
( 27 etiketter kvar...)
Svara med citat
  #138  
Gammal 2014-06-08, 23:42
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...jag provsmakade lagerbladsrakin igår och den börjar bli fin och go.....nån vecka till, sen häller jag över den i en fin flarra och sticker ner ett helt lagerblad, eller rent av en kvist, ifall det finns nån i kassen.....
Idag ringde jag till Karpathos och Nena som förstås var på sin lilla taverna mittemot Constantinos Palace, och det hade minsann kommit pipel som läst om hennes lilla plejs på Kalimera. Hon va jettegla för de och hade minsann också skickat mej ett paket med lagerblad för ca en vecka sen,så nu ere ba å venta å se hur lång tid det kan ta....
Däremot glömde jag att fråga henne ifall dom på storhotellet mittemot hade startat sitt disco, som kan bli en aning högljutt, men jag får fråga henne nästa gång....
Mikke
Svara med citat
  #139  
Gammal 2014-06-09, 13:00
Mooncandle Mooncandle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 32
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Roligt att folk hittar till Nena! 2011 och 2012 var jag på Karpathos med min familj och bodde på Diakonis och gick förbi där varje dag, och inte bara gick förbi utan åt där Gärna också! GOD mat och Trevligt bemötande! 28 augusti åker jag dit igen Ensam denna gången. Ska bli intressant att se hur det är när man är själv där.... Längtar redan.
Svara med citat
  #140  
Gammal 2014-06-10, 14:43
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

....tisdag 10 juni

Idag ska vi bowla i stan med vår avdelning, så vi fick sticka hem några timmar tidigare, och där satt det ett stort,brunt kuvert i brevinkastet hemmavid.....Snabbt in och klippa upp, det var minsann lagerbladen som Nena på Karpathos skickat....Det gick minsann ganska fort, ungefär drygt en vecka, och ett stort och rätt tjockt kuvert vare oxo.....
Ringde förstås Nena direkt, som inte var på tavernan, utan hemma, och tackade för detta....
Hon hade rätt många stamgäster,sa hon, men hade lite brådis ner till stan, så det fick bli tre minuters prat denna gång.....Det verkar som om hon och hennes bulgariska hjälpreda Daisy har att göra alltmer.....
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT