Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Fysimeras naturhörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-30, 17:29
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Fikonsylt!

På vår nedre gård växer ett stort fikonträd. Den producerar mörkblåa söta fikon, i år i rekordmängder. Frukten började mogna redan för ett par veckor sedan. Är de övermogna trillar de ner på marken och plattas till oanvändbar sörja. Man får plocka dem direkt från trädet, efter en del får man sträcka man sig högt, resten plockar man sittande högt uppe i trädet på de starka grenarna.

Att laga sylt på fikon liknar konservering av svamp: Man hittar ett bra kantarellgömsle och plockar stora korgar på kort tid och spenderar sedan en hel kväll med att rensa dem. Att plocka tio kilo fikon tar mindre än en timme, att skala dem tar mer än fyra timmar.
Jag söker efter fikonsyltrecept: jag har bläddrat genom alla mina kokböcker från olika länder, sökt på nätet, frågat hyresvärdinnan kuria Anna, till slut ringt till min lokala vän. Det råder ingen brist på recept, men ingenstans skriver man entydigt om man skall skala dessa vackra trädprodukter eller kan man koka dem med skalen på. Jag hittar lika många recept med råd att inte skala dem som jag hittar recept där man inte säger ett ord om detta. Det sista samtalet bekräftar - frukten skall skalas före syltningen.




Sedan vill jag hitta ett recept med rätt lite socker. Våra fikon är väldigt söta i sig själva och som nybörjare med fikonsyltkokning vill jag inte förstöra slutresultatet med för mycket sötma - då försvinner fikonsmaken in i rena sockret. Jag får fram ett recept där fikonsylten lagas i rödvin. Den tar vi!

In i en stor gryta åker de skalade och halverade fikonen, rött vin, sockret byts på vägen ut till honung, ännu med några kanelstänger. Allt kokas upp, skummet skalas bort, grytan får puttra på spisen drygt en timme. In i huset sprider sig en söt underbar doft av fikon och honung med en nypa av jul. Jag mixar sylten lätt och friskar upp den med citronsaft.
Till sist fyller jag heta glasburkar med sylten. Snart hör vi hur det knäpper i köket: locken bucklar sig när sylten svalnar. Låter bra! Tio kilo färska fikon gav sjutton olika burkar sylt, smakar gott till jogurt eller på en toast, kanske kan man använda den även till bakning. Så här som förstagångare med fikonsylten är jag nöjd med resultatet.


Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-31, 07:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fikonsylt!

Låter jättegott. Jag köper ofta fikonmarmelad, eller det har kanske ett finare namn, i delikatessdisken här hemma och äter det på dinkelkex med en bit vällagrad ost eller en god blåmögel. Passar också bra med lagrad getost typ chévre.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-31, 09:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Fikonsylt!

Tack för det Anna! Fikon är bland det godaste jag vet. I Grekland. Här hemma äter jag det sällan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT