Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-07, 19:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 1996

Annandagen 26/12 och ensam i huset.

Så var jag här igen, på mitt bästa viloställe i livet: den lilla byn Koutsounari, 7 km öster om Europas sydligaste stad. Just nu sitter jag på altanen i flödande sol med en kelig katt vid mina fötter. Det är som svensk försommar c:a + 20 grader. Jag väntar på att min grekiske vän Nikos skall komma för att hämta mig med sin flakbil. Jag vill gärna för tredje året i följd, vara med om att plocka oliver. Jag brukar då få sköta den apparat, som via en lång stång med roterande trumma försedd med decimeterlånga plaststavar förs mot grenar och oliver. Då lossnar oliverna + en hel del blad och hamnar på ett nät på marken, för att sedan lämpas över i säckar. Övriga deltagare slår på grenarna med långa piskkäppar. Alla är så imponerade av att jag tar av mig på överkroppen, då jag jobbar. Själva tar de på en extra tröja, då de ser mig!

Efter flera timmars jobb med armarna uppåt, hela tiden kisande mot solen, är det skönt att slå sig ned under ett olivträd och inta lunchen. Den delas broderligt (systerligt med kvinnorna) ur samma kärl. Kött, fisk, sallad d.v.s. vad som finns över från gårdagens middag. Maten sköljs ned med traktens vin och karlarna får några glas raki, för att vilja ta nya tag.

De flesta här i området har god ekonomi utan att vara rika. De har ofta flera jobb under året: Grönsaksodling, turism och olivskörd under december-januari. Några månader per år tar man ut arbetslöshetsunderstöd mellan jobben. Regeringen får kritik för att folket inte fick rösta om EU-medlemskap. Nu pressas jordbrukarna hårt, eftersom man inte får sälja allt man producerar. Detta kunde jag se i går, då jag tränade benen genom en promenad upp till bergsbyn AgioV GioάnnhV (8 km upp). Där får tonvis med apelsiner och mandariner falla till marken, eftersom de inte är värda något. Trots att kvaliteten nu är som bäst. För den inhemska marknaden borde gälla: pressa frukten nu, frys ned den i portionsförpackningar och tina upp den under turistsäsongen. Något för driftiga hotellägare?

Priserna har höjts i Grekland under de senaste åren. På hushållsvaror har de nått svensk nivå. Det som är billigt är restaurangbesök (hälften av kostnaden i Sverige) och alkohol av olika slag.

Vad tjänar man då? T.ex. en arbetare på ”gurkfabrik” får för 8 timmar 6.000 Drx = c:a 200 kr. Någon skatt betalas inte. Då behövs det att båda i familjen jobbar, vilket man ofta gör. För mitt extraknäck som olivplockare en dag, får jag en 5 litersdunk kallpressad olivolja från byns fabrik. Vad det är värt, kan Du se på Orient Livs.

Pensionsåldern kräver en kommentar. Man tar ofta ut pension redan vid 50 eller 55 års ålder. Pensionen är låg i Grekland, varför man ofta tar extraknäck för att förstärka kassan. Tidig pension vore väl något för svenska lärare och skolledare? Sluta i tid och jobba med annat.

Varför är jag här? Jag vill, så länge jag har chansen, få uppleva medelhavsmänniskans värme och generositet, men även röna deras uppskattning. Dessutom lockar naturligtvis vädret, kulturen och att se andra vyer. Så mycket vi i norr har att lära oss av dessa människor och naturligtvis också att lära ut till dem. Jag tränar nu på att bry mig om och på att förstå andra. Det är svårt om man inte träffar varandra (jobbet/rasterna men även privat). Det vore nog inte så dumt med en extra kran innehållande raki (19 %) vid kaffeautomaten, för att få fart på nedfrusna livsandar.



Här hälsar alla på varandra och önskar varandra God Jul. Inget undantag för mig! Jag önskar att jag kunde vara mer grekisk i min vardag. (Undrar just hur det skulle uppskattas?) Bland det vi kan lära medelhavsmänniskorna är t.ex. jämlikhet mellan könen. T.ex. att vi män kan göra ”kvinnogöra” utan att skämmas. Det tar de kretensiska kvinnorna emot med tacksamhet (fast frugan tycker inte om att jag hänger tvätt utomhus för grannarna tycker synd om mig). Jag tror nog också, att kvinnor med egen ekonomi kan säga ifrån. Ändå är det bara män på kaféerna. Det stora problemet är, att sönerna uppfostras till bortskämda små ”gudar”. Skall jämställdheten förbättras, kan man nog bara hoppas på nästa generation.

Här lever man som vi i Sverige gjorde förra halvseklet. Då grannarna hälsade på hos varandra för en pratstund, en kopp kaffe e.dyl. Vart tog det vägen? Försvann i TV-åldern? Hoppas kan man bara att kreterna inte ändrar sig.

Ett stort utbildningsproblem i Grekland är att alltför många utbildar sig i naturvetenskapliga ämnen. Det finns c:a 10.000 för många lärare i ”mina” ämnen fysik och kemi. De får stå i kö i 10-15 år för att få jobb. Jämför med Sverige, där det finns få naturvetenskapliga lärare. Satsa skapligt – satsa naturvetenskapligt.

Tyvärr började jag läsa grekiska för sent i livet. Jag har insett att jag kan klara mig med enkelt konstruerade meningar. Men att förstå samtal mellan greker eller att översätta nyheterna i TV blir alltför svårt för en gammal naturvetare. Det är ändå skönt att minnas Nikos ord:
GiάnnhV den eίnai tourίstaV. Eίnai misό souhdόV kai misό ellinaV. (Jannis är inte turist. Han är hälften svensk och hälften grek).

Eftersom en grek sällan håller tider, kan den förväntade halvtimmen bli 1½ timme. Elmätaren, som jag betalade för 2½ år sedan, är nu på plats. Sigά, sigά = ta det lugnt (har jag lärt mig). Å andra sidan har jag inte behövt betala någon ström under tiden!

Nedskrivet i solskenet i väntan på Nikos. /Öd


PS.
Nikos kom inte alls. I stället blev jag inbjuden till grannfamiljen på annandagsmiddag tillsammans med den närmaste släkten. Stor fest med massor av mat, som sköljdes ned med raki och vatten. Intensiva samtal = hela tiden med TVn på. Man umgås med varandra i TV-åldern! Numera kan jag förlåta grannen GiώrgoV. Han byggde bakugn och destillations-anläggning på vår mark. Jag får ju smaka och delta i gemenskapen. De sköter om huset och jag kan, när jag drar mig tillbaka som 95-procentig grek, tipsa om destillationsanläggningen. (För kemister: kolonn saknas!) DS. /Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-08, 08:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 1996

Det här blir roligt! Perspektiv på livet och många sanningar om hur det blev sen...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-08, 10:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Er man i Ierapetra 1996

Vad glad man blir av att läsa dina rader, Jannis. Verkligen trevlig läsning!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-08, 10:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Er man i Ierapetra 1996


Instämmer, underhållande och trevlig läsning!!.....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-08, 10:57
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Er man i Ierapetra 1996

Ljuvligt att läsa.
Spännande med dina beskrivningar och så fint att få ta del av dem.

Paul
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-08, 11:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 320
Standard Sv: Er man i Ierapetra 1996

Verkligen superintressant läsning om en svunnen tid.

Bara att läsa ordet drachma får mig att rysa.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-08, 12:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 1996

Sen är det mycket som inte ändrat sig ett dugg. Skattemoralen till exempel...och att frukten får ramla ner för att det är olönsamt att ta hand om den. Jag har precis pressat mängder av mandariner och lagt saften i frysen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-08, 13:38
majis avatar
maji maji är uppkopplad nu
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Re: Er man i Ierapetra 1996

Härlig läsning skall bli kul att läsa om era upplevelser då som nu
//maji
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT