Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-17, 00:19
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Någon som vet nåt om detta? Skulle gärna få lite tips om det finns. Hade varit underbart att kunna göra detta. Eller så är det kanske lättare att bara hyra på plats...Någon med erfarenhet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-17, 09:02
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Her: http://www.realnaxos.com/en/latest-p...y/2-apartments

finner du noen leiligheter som et firma annonser til salgs på Naxos og finnes sikkert en del andre også på nettet så bare å søke litt.

Har ikke egen erfaring med Naxos, men nettop bygget hus her på Kreta, og det er ikke så vanskelig eller farlig som mange tror. Det aller viktigste er å sørge for å finne en god advokat og at dette er en annen advokat enn selger bruker.

Er det noe helt konkret du vil spørre om?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-17, 10:21
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Jag är inte så oreserverat positiv till att rekommendera köp av egendom i Grekland vilket jag skrivit tidigare. Hyr hellre under det närmaste året så ni ser hur utvecklingen blir i Greklandsdramat. Själv är jag kallad till ytterligare ett möte med min välrenommerade mäklare på Kreta där han säkerligen kommer meddela att nya regler gör att vårt hus inte uppfyller myndigheternas bestämmelser så fram med plånboken.
När vi köpte för 8 år sedan påpekade mäklaren (som är gammal arkitekt) och vår goda vän advokaten att man noggrant skulle kontrollera gällande bestämmelser annars kunde det gå illa. Trots att vi följde deras råd och betalade båda parter för detta (och jag är övertygad om att de både är kompetenta och ärliga) så hänvisar de beklagande till att man är skyldig att rätta sig efter de regler som politiker/myndigheter ändrar kontinuerligt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-18, 00:14
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Her: http://www.realnaxos.com/en/latest-p...y/2-apartments

finner du noen leiligheter som et firma annonser til salgs på Naxos og finnes sikkert en del andre også på nettet så bare å søke litt.

Har ikke egen erfaring med Naxos, men nettop bygget hus her på Kreta, og det er ikke så vanskelig eller farlig som mange tror. Det aller viktigste er å sørge for å finne en god advokat og at dette er en annen advokat enn selger bruker.

Er det noe helt konkret du vil spørre om?
Hej tack för tips. Tittade på den första lilla lägenheten, den för 40 000 euro? Är det möjligt, eller har dom lagt till en nolla förmycket.... Bra sida i alla fall.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-18, 00:29
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Det är helt galet dyrt att köpa hus/lägenhet på Naxos! Dessutom kan man ju inte riktigt jämföra standarden med den hemma heller.
Som någon sade här innan, med tanke på läget i Grekland är det kanske bättre att hyra? Googla på "Paros life" så kommer du till den gemensamma månatliga tidningen Paros/Naxos Life, där kan du hitta "Classified Ads" i menyn till höger, finns en massa privatannonser av olika slag.
/Delfi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-18, 00:37
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Jag är inte så oreserverat positiv till att rekommendera köp av egendom i Grekland vilket jag skrivit tidigare. Hyr hellre under det närmaste året så ni ser hur utvecklingen blir i Greklandsdramat. Själv är jag kallad till ytterligare ett möte med min välrenommerade mäklare på Kreta där han säkerligen kommer meddela att nya regler gör att vårt hus inte uppfyller myndigheternas bestämmelser så fram med plånboken.
När vi köpte för 8 år sedan påpekade mäklaren (som är gammal arkitekt) och vår goda vän advokaten att man noggrant skulle kontrollera gällande bestämmelser annars kunde det gå illa. Trots att vi följde deras råd och betalade båda parter för detta (och jag är övertygad om att de både är kompetenta och ärliga) så hänvisar de beklagande till att man är skyldig att rätta sig efter de regler som politiker/myndigheter ändrar kontinuerligt.
Usch va jobbigt det låter. Ja man vill ju verkligen veta att allt går rätt till. Speciellt jobbigt om man bor i Sverige. Hade bara tyckt det varit så gott o ha nåt på naxos. Känner ett par från England som köpte mark och byggde ett hus på naxos, det verkar ha funkat. Men men, det får väl vänta lite med köp, och bara hyra så länge
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-18, 00:41
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Det er godt mulig at det er lurt å hyre et hus/leilighet, ikke minst for å finne ut om man virkelig mener alvor med å kjøpe et hus/leilighet i Hellas eller på den ø man ser på.

På den annen side; skal man kjøpe når alle vil selge eller når alle andre også vil kjøpe? Vi kjøpte nu for alle vil selge og prisen vi betalte reflekterte dette.

Selv vurderte vi ikke å kjøpe noe på en liten ø hvor det er helt dødt store deler av året, men valgte Kreta hvor det er et levende liv og aktivitet hele året, og vi håper å bruke huset hele året eller i allefall kunne gjøre det. Det betyr også at huset må være utstyrt for å være rimelig komfortabelt for helårsbruk, ikke bare i noen sommermåneder.

Man skal vel også tenke på at på en liten ø er stort sett alt dyrere enn på fastlandet eller en stor ø med godt utbygget infrastruktur. Ser i mange tråder hva ting koster på de mindre øene og jeg rister på hodet over det jeg leser. Eksempelvis spiste vi en deilig kanin stifado her for et par dager siden og denne kostet 6,50 euro og var et fullt middagsmåltid nydelig tilberedt og med herlie smaker/krydder osv Sjelden vi bruker over 10 euro på et måltid og da med et glass vin eller en øl til og som en gest fra tavernaen får man en liten dessert og en karaffel raki til.

Hvis en pris på 40.000 euro har en noll for mye så betyr det at man forventer å kjøpe en leilighet for 4.000 euro?

Jeg har ikke nevnt noe om standard på hus og/eller leiligheter, men der kan det sies mye og ikke så mye av det er så positivt, men stikkord mangel på isolasjon, mangel på ventilasjon og røropplegg som betyr at toalettpapir må plasseres i en bøtte ved siden av toalettet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-18, 00:52
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Delfi Visa inlägg
Det är helt galet dyrt att köpa hus/lägenhet på Naxos! Dessutom kan man ju inte riktigt jämföra standarden med den hemma heller.
Som någon sade här innan, med tanke på läget i Grekland är det kanske bättre att hyra? Googla på "Paros life" så kommer du till den gemensamma månatliga tidningen Paros/Naxos Life, där kan du hitta "Classified Ads" i menyn till höger, finns en massa privatannonser av olika slag.
/Delfi
Så den summan som står på står på den lilla lägenheten på 50 kvm, på
40 000 euro stämmer kanske då?? Ja det låter ju helt galet. Men tack för tips iaf, ska googla på den sidan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-18, 01:02
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Jodå, summan stämmer helt säkert!
På webbsidan jag nämnde är det tyvärr nog mest annonser för Paros.
På plats nere på Naxos hittar man nog isåfall mer intressanta annonser i själva papperstidningen Paros-Naxos Life.
Om du ändå är nere på Naxos så hittar du de absolut bästa hyresannonserna i Naxos egen "dagstidning" Kykladikí, men de står på grekiska, så du behöver ev någon som kan översätta åt dig?
Eller så leta efter de stora, rektangulära, gula klistermärkena med "Uthyres" som sitter klistrade över hela stan, företrädesvis vid små kiosker och telefonstolpar. Men på grekiska även de, förstås.
Men där hittar du mest, och helt klart billigaste alternativen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-18, 07:42
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Kan noen forklare meg hvorfor 40.000 euro for en leilighet på 50 kvadratmeter er dyrt? Det betyr en pris på 800 euro per kvadratmeter og til sammenligning så er standard forsikringsdekning i Hellas hos en del selskaper 1000 euro per kvadratmeter.

Hva kan man rimelig forvente at byggekostnader er i Hellas? Og hva er de i Sverige/Norge?

Jeg har stor respekt for at det å bygge eller kjøpe et hus/leilighet i Hellas kan føles vanskelig og/eller medføre usikkerhet og for enkelte har betydd store problemer/har blitt lurt, men hvor stor andel av de mange hundre for ikke si tusener av utlendinger som har kjøpt feriebolig i Hellas utgjør disse?

Eller for å sitere hva en viss svensk hoteldirektør her på Kreta skriver i sin blogg:

Läste i Aftonbladet att ungefär 50% av alla svenskar tvekar att åka till Grekland pga krisen.

Det säger mer om svenskar än om Greker, resten får ni räkna ut själva. Världens mest nervösa trygghetssökande folkslag har sagt sitt. Vad är folk nervösa över? Jag vet inte. Hem kommer man ju alltid, och i värsta fall så får man några timmar mer med sol och tzatziki, men alla tänker inte som jag.

Jag tycker faktiskt siffran 50% är lite sorglig, kanske därför jag kände utanförskap när jag bodde i Sverige.

Han heter Keneth og har sin blogg "galen i grekland", og er en meget hyggelig kar! Han har forøvrig sitt eget hus her.

Men sånn er det; noen av oss har bare drømmer og andre realiserer disse, og til slutt angrer vi på hva vi ikke har gjort, ikke hva vi har gjort!

Dagenes visdomsord fra Hellas hvor solen skinner, litt kaldt på morgenen for kun 16 grader og muligens en regnskur idag, men sommeren er nok snart her igjen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-18, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Mouche jag tror inte att du ska förvänta dig några säkra vetenskapliga fakta i Aftonbladets undersökningar relaterat till vad den svenska befolkningen tycker. Förövrigt har en stor del svenskar aldrig besökt Grekland och vad blir då svaret på en sån fråga i dessa tider.

Jag tycker att det låter utomordentligt klokt at provbo ett tag innan man bestämmer sig för att köpa en fastighet som ändå är en ganska stor investering för de flesta av oss. Glöm inte bort att vi svenskar har betydligt lägre inkomst och pensioner än vad ni norrmän har. Många som går i pension om ett antal år kommer inte att få mer än 40 % av vad de tjänar idag vilket kan vara en förklaring till att vi upplevs som försiktiga.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-18, 09:59
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Ja, jeg er klar over at lønninger i Sverige ligger rundt 20% under tilsvarende norske lønninger (omregnet til lik valuta), men at svenske pensjoner er vesentlig annerledes enn de norske er jeg mere usikker på om er helt riktig.

Hva angår Aftonbladets troverdighet har jeg ingen meninger, men nettop derfor viste jeg til hva en kjent svensk blogger skriver.

Fortsatt litt spent på kommentarer med hensyn til eiendomspriser i Hellas versus Sverige (og Norge), og hva man kan forvente å få for pengene. SKal man få en leilighet på 50 kvadratmeter til 4000 euro så tror jeg man må til steder hvor ingen av oss vil vurdere å bo?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-18, 10:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Det måste väl vara extra svårt att veta vad som händer med grekiska fastighetspriser, som jag förövrigt inte vet mycket om, nu när det är kris i landet och många kommer att tvingas flytta till andra länder för att få ett arbete.

För en tid sedan var en fastighet till salu i den sk olivlunden som några svenskar byggt upp. Bekanta till mig var lite intresserade men det blev inte av. Om jag minns rätt var priset högt men det verkade vara en mycket fin och gedigen fastighet.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-19, 09:07
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Kan noen forklare meg hvorfor 40.000 euro for en leilighet på 50 kvadratmeter er dyrt?
Ja, jag förstår din undran - jag själv undrar också! - uttryckte mig minst sagt oklart!
För 40.000 euro för 50 kvm är absolut inte dyrt, snarare är det ett fantastiskt undantag. Men å andra sidan brukar det vara lite lägre priser utanför Naxos stad (detta gällde en lgh i Agios Prokopios).
Nej, min förfäran gäller de andra priserna på webbsidan, som jag tycker är just normalpriser för Naxos även om de rör sig inom ett relativt stort spann från 100.000 euro och uppåt. T.ex 320.000 Euro för 75 kvm lägenhet i Naxos stad, 170.000 euro för 80 kvm etc (enligt webbsidan) etc etc... Överpriser tycker jag!
/Delfi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-23, 14:15
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Hej
Vi bor på Naxos och har både hyrt lägnehet här och köpt hus. Att hitta en bra hyreslägenhet tar lite tid och det finns tyvärr ingen Agency som man kan gå till. Allt hyrs ut privat och man hittar Uthyreslappar i fönster och på telefonstolpar. Man måste nog nästan ha hjälp av någon som pratar grekiska och man får titta på mycket. Men det finns lägenheter och priserna ligger på drygt 400 euro i månaden för en fräsch trea med centralvärme (det behövs, tror mej!!). Så det är bara att komma ner och leta.
Det finns också många hus att köpa, förstås, marknaden står nästan still just nu och alla väntar på vad som ska hända. Och priserna, som jag håller med om var allt för höga, har börjat sjunka. Vi har försökt sälja vårt hus i Naxos stad i ett halvår med inte mycket napp. Det är ett nyrenoverat radhus på 90 kvm för 194.000 eruo. Kan det va nått?

Men kom ner och titta på mycket innan ni bestämmer er. Det finns mycket att välja på.
MVH
Lotta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-23, 16:30
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Köpa/hyra lägenhet på Naxos?

Senaste nytt om galenskaperna:
Idag besökte jag med bävan mäklaren som sålt huset i Kritsa till oss. Detta var välbefogat. De nya reglerna har enligt mäklaren utformats snåriga för att möjliggöra uttag av straffavgifter på redan köpta hus. Preliminärt resultat för vårt husköp, understött av advokat och samma mäklare för 8 år sedan: Straffavgift c.a. 4.000 Euro bl.a. för att två av fönstren inte var exakt placerade som på ritning, fönsterluckor har ej samma utseende som på ritning mm. Som tröst i mitt ångestskri visade han mig en stor hylla med pågående ärenden där den som dragit största nitlotten fick en preliminär straffsumma på 170.000 Euro. Jag passade på och fråga om de som byggt nytt nyligen kunde känna sig lugna men då log han deltagande. Dessa nya regler har inget med legalisering att göra utan kallas på engelska ”Regularisation” vilket kan översättas till anpassning till nya regler. Denna insatta person berättade även ”off the record” hårresande historier hur politiker (inte på högerkanten) nyligen anpassat regler för att kringgå den äldre bättre lagstiftningen, för byggen de själva utfört så att egna börsen kan fyllas.
Marknaden för egendomsköp står i princip stilla och pågående byggen har avbrutits, så mitt råd kvarstår KÖP INTE.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT