Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-13, 11:43
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Invänta sista minuten i maj?

Hej,

Vi är två vuxna och en liten (under 1 år) som vill åka till Grekland i slutet av maj. Vi är flexibla med resedatum och längd. Destination har vi en 3-4 tänkbara.
Nu undrar jag om man ska boka redan nu eller våga invänta sista minuten för att få ett bra pris?
Dessutom, tjänar man på att boka flygstol och hotell separat eller är chartpaketen ok? Vill gärna flyga så direkt som möjligt och inte via Aten med flera buss och båtbyten. Bo hyggligt då vi har liten med oss.

Jätte tacksam för svar, hälsningar Sara
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-13, 12:44
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Invänta sista minuten i maj?

Hejsan Sara!

Vi har rest mycket charter under åren och min erfarenhet är att boka cirka en månad innan ni ska resa. Priserna brukar vara lägst då, när det finns skapligt med platser kvar speciellt när det inte är hösäsong.

Jag har också märkt att priserna ofta stiger lite när det börjar närma sig sista minuten, för fler resor är sålda och bolagen vågar höja priserna igen. Håll lite koll på resebolagens bokningssidor så tror jag säkert ni kan hitta en bra och billig resa för er tre.

//Ingela
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-13, 12:47
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: Invänta sista minuten i maj?

I slutet av maj och början av juni, innan skolorna slutar brukar det alltid finnas prisvärda sista-minuten-biljetter till Rhodos, Kreta, Skiathos m fl grekiska öar. Men charterbolagen har blivit bättre på att beräkna underlag och de senaste åren har det inte funnits så många restresor att välja bland som innan finanskrisen. Jag brukar alltid ö-luffa sista veckan i maj och har alltid fått billiga biljetter. Min syster brukar alltid beställa flygbiljetter i december när priserna är som lägst men jag kommer alltid undan billigast!!! Är boendet kasst kan man bara fixa bättre boende själv på plats. Man har ju ändå fått hela resan lika billig eller billigare än vad bara en flygbiljett kostat. I maj och första två veckorna i juni är det bara att välja och vraka mellan fina boenden. När skolorna slutar i Sverige kommer alla svenska barnfamiljer och det blir lite svårare. Fördelen med sista-minuten är att om det är väldigt fint väder i Sverige kan man skjuta lite på sin resa och få det bästa av två världar! Vill du vara helt säker på att komma iväg så bokar du flyg nu, men om du kan vara flexibel så väntar du till någon vecka innan och tar sista-minuten.

Mia, som varit i Grekland nästan varje år sedan 1978!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-14, 16:17
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Invänta sista minuten i maj?

Tack för snabba svar
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-14, 16:22
andbjo andbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 34
Standard Sv: Invänta sista minuten i maj?

Skiljer sig verkligen priserna åt beroende på när man bokar om man bokar med charterbolagen? Jag trodde priset var fixerat (förutom sista minuten då).

Jag håller annars med om att maj/juni brukar vara billigast.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-14, 18:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Invänta sista minuten i maj?

Tveeggat instrument! Förra året fann vi oss tvenne flygstolar direkt från Umeå till Kreta. 1300 Sek pp tor för två veckors resa i början av Juni. Suveränt billigt, men detta erbjudande kom upp på tisdagens eftermiddag med avresa fredag samma vecka.

Vi bokade direkt. Men,, detta var ett undantag. Vår erfarenhet är att det alltid är säkrast att boka billiga resor långt i förväg.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-14, 19:25
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Invänta sista minuten i maj?

Om man är väldigt flexibel och inte måste söka semester långt i förväg och det inte spelar så stor roll var man hamnar och om man bara är två-tre personer så finns det ganska mycket sista-minuten i slutet av maj och början av juni, dessutom ibland till löjligt låga priser. Vi har några gånger hittat billig charter men det har berott på att tex Fly Me gick i konkurs och den planerade ö-luffen blev en helt oplanerad resa till Kreta istället. Vi var den gången sex personer och två veckor innan avresa köpte vi enbart flyg med Apollo för 2100 kronor pp tor. Det blev dyrare än vad det hade blivit med Fly Me, men vi var som sagt sex st. Tre dagar innan avresa var jag inne och tittade på Apollos hemsida och då gick de sista två flygbiljetterna till 699 kr pp tor (endast flyg) så visst kan man hitta väldigt billiga biljetter.
Vi har de senaste sju åren båtluffat i maj/juni och vi brukar alltid beställa biljetter på hösten eller i alla fall innan jul då de flesta flygbolag kommer ut med sina resor och då de oftast är som billigast. Svårt att ge råd det är ju alltid en chansning hur man än gör.

Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-14, 19:51
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Invänta sista minuten i maj?

Glömde säga att det är lättast att hitta 1 veckas sista-minutenresa. 2-veckorsresorna går snabbare. Det beror också lite på varifrån man vill flyga. Stockholm har alltid bättre utbud än Göteborg och Malmö.

Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT