Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-09-12, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Kalimera Agathonissi

Igår lämnade jag Samos och åkte vidare till Agathonissi, som är en få öar som fortfarande är tämligen opåverkad av turism. Det är en mycket liten ö med cirka 185 invånare. Här finns tre tavernor, några få pensionat och 1½ minimarket, ett kafé och Voulas Giftshop. Det finns inget att göra förutom att sova, äta, bada, läsa och vandra.

Att komma till Agathonissi är som att komma hem, och det även om man aldrig har varit på ön tidigare. Redan efter någon timme känner man igen de flesta, både öbor och turister, och efter ytterliggare några timmar är man tjenis med de flesta. Agathonissi besöks av få turister, men de som en gång har besökt ön återvänder mer än gärna.

Eftersom det är så många återvändare har de flesta lärt känna varandra, och andra, under åren. Jag vet ingen annan ö där de boende och de som kommer som turister känner varandra så väl. Överallt hör man Kalimera hit och Kalimera dit. Agathonissi borde byta namn till Kalimera.

För den som är stressad är Agathonissi receptet som alla doktorer borde skriva ut. Ön verkar vara framställt av någon ny slags teflon som stöter bort all stress och press.

Här är några bilder.



Välkommen till Kalimera kanske det står nästa år.




Jag bor på Pension Glaros, som även är en taverna. Tavernan sköts med bravur av världens bästa Jannis. Här bakar han bröd tidigt på morgonen. När han var klar med brödet gjorde han mousaka, från grunden, och det tar sin lilla tid.




När jag hälsat på Jannis hälsade jag på världens bästa Voula i hennes lilla affär. Jannis och Voula träffade jag första gången 2006, och de är några av de finaste människor jag har träffat i Grekland.




Sedan satte jag mig på Taverna Glaros och njöt av stillheten.




På Samos hann jag inte med någon fågelskådning, men jag tog igen det när jag kom till Agathonissi. Dock med snålt resultat.




På eftermiddagen gick jag mördarbacken upp till Mikro Chorio och tog några bilder. På bilden ser ni den lilla hamnbyn Agios Georgios där alla faciliteter finns. Förutom bankomat, som finns i Megalo Chorio som ni ser uppe till vänster.




Idag har jag vandrat till andra sidan ön och tillbaka igen. Innan jag åt lunch gick jag till hamnen. Agathonissis stora sevärdhet är när det kommer en färja. Idag var en stor dag för då kom Nisos Kalymnos, som till och med tar bilar. Just den båten kommer inte alla dagar, men när den kommer lever ön upp och alla är i hamnen. Med båten kom ett fåtal turister och några flera lämnade ön. Sammanlagt tippar jag på att vi är runt 30 turister på ön nu. Imorgon kan det bli en färre.

Läs om Agathonissi här.

Här kan ni läsa om mitt och Camillas första möte med Agathonissi.

Senast redigerad av Kalimera den 2018-09-12 klockan 16:10.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-09-12, 16:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Oj, tog du dig så långt upp på mördarbacken! Jag tror Arne gick halvvägs. Och då var han borta länge. Jag sms:ade,men jag tror det var mobilskugga för jag fick inget svar. Eller så bara njöt han av utsikten.

Men så äter du av Jannis cheesepaj idag. Dom bara smälter i munnen!

Hälsa!
Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-09-12, 16:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Förstår att du gillar att vara tillbaka på Agathonissi. Hur smakade ölen Mamos? Drack nästan en sån i Nafplio i april, men hann inte.

Njut av livets goda på Agathonissi!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-09-12, 16:20
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Så flotte bilder Janne! Så hyggelig å endelig treffe deg her på «vår» øy. Takk for hyggelig prat!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-09-12, 17:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Oj, så avundsjuk jag blev nu!

Jag som haft en hyperstressig dag på jobbet satt länge länge och tittade på bilden med greksalladen och ölen....

Jag vet vad du menar med avstressande miljö på just Agathonissi.
Njuut dagarna!

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-09-12, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men så äter du av Jannis cheesepaj idag.
Kanske, jag får se om en liten stund.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Hur smakade ölen Mamos?
Jag gillar den jättemycket.

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Så hyggelig å endelig treffe deg her på «vår» øy. Takk for hyggelig prat!
Tack själv. Det var mycket trevligt att träffas efter alla dessa år, men vi kanske hinner ses igen redan ikväll.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag som haft en hyperstressig dag på jobbet satt länge länge och tittade på bilden med greksalladen och ölen....
Ja, till och med en bild på greksallad och en öl kan var avstressande.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-09-12, 20:10
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Då fick jag lite känsla för denna ö. Jag var påväg dit för några veckor sedan, men blev tyvärr tvungen att ställa in på grund av sjukdom. Men då har jag något att se framemot.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-09-12, 20:17
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

30 turister! Uuujjja.... det verkar vara trångt!
När jag var där i början av juni var vi 7 turister på ön plus 3-4 segelbåtar på redden som gjorde att man fick armbåga sig fram på bygatan/strandpromenaden på kvällen :-)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-09-12, 22:36
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Ja, da ble det en riktig trivelig kveld på Agathonisi Janne. Ønsker deg en flott tur videre på din ferd! 👍🙂☀️
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-09-12, 22:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Ett intressant och för mig annorlunda Grekland jämfört med det jag upplevt. Den minsta grekiska ö som jag bott på är Tilos. Den gillade jag jättemycket. Men jämfört med Agathonissi känns ju Tilos stor. Kan undra hur jag skulle uppleva det? Gissar att det skulle vara risk för lappsjuka om jag följde min vanliga modell med två veckors boende på de öar jag besöker. Varning för lappsjuka! Men tre eller fyra dagar hade säkert varit mysigt. Den storleken på öar gör också att jag bättre förstår dem av er som på en öluff betar av en hel radda öar på ett par veckor.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-09-13, 06:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Janne, det här är biljettkuren du ska köpa färjebiljett när du åker från Agathonissi.
Visst är den gullig?




Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-10-16, 22:46
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Härliga bilder från en härlig ö!

Fick du någon klarhet i hur det var med bageriet?

Undrar Helena S
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-10-17, 10:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Jannis har slutat att ha ansvar bageriet för flera år sedan. Men det finns nog kvar. Men om det finns någon bagare vet vi inte.
Vi bekymrar oss inte om det då Jannis nu bakar sitt bröd för att användas på tavernan. Så vi har hållit oss till det. Han bakar ett ljuvligt mörkt bröd. Vi fick med oss ett sånt bröd tillsammans med deras goda ostpajer närvilämnade ön senast.
Kanske Janne vet mer om bageriet?

Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-10-17, 16:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Maten som Jannis serverade var helt suverän, när vi var där. Han fick friheten att kombinera våra luncher och middagar varje gång. Ofta plockade han ihop en bricka med lite utvalda delikatesser. Hypergott och bra kombinationer varje gång.

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-10-18, 10:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Fick du någon klarhet i hur det var med bageriet?
Jag gick mördarbacken upp och bageriet såg inte öppet ut. Tyvärr glömde jag fråga Yannis.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Han bakar ett ljuvligt mörkt bröd.
Faktum är det brödet är bland det godaste jag har ätit i Grekland. Det var så mycket smak i brödet att det inte behövdes något på.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ofta plockade han ihop en bricka med lite utvalda delikatesser. Hypergott och bra kombinationer varje gång.
Håller med, han är suverän på att fixa till goda rätter.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-10-20, 15:10
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Fisken som blir grillet på Glaros er bare så fantastisk god. Når man er der i flere uker blir det spist mange fiskeslag og alltid perfekt grillet.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-10-21, 12:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Jannis var fantastisk mot oss! "Vill ni inte ha fisk, ni kan inte få färskare, den är alldeles nyfångad", sa han till oss.

Nu var det så att en i familjen skyr fiskben och därför inte äter fisk i Grekland (förutom tonfisk). Då replikerade Jannis: Det finns väldigt lite ben i denna fisk och förresten kan jag filea den efter grillningen. Accepterades!

Jannis kom senare tillbaks med en filead fisk och en god citronsås. Inte ett fiskben i vår underbara middag!

Birgitta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-10-21, 13:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 650
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Nu var det så att en i familjen skyr fiskben och därför inte äter fisk i Grekland (förutom tonfisk). Då replikerade Jannis: Det finns väldigt lite ben i denna fisk och förresten kan jag filea den efter grillningen. Accepterades!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-10-21, 14:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kalimera Agathonissi

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jannis kom senare tillbaks med en filead fisk och en god citronsås. Inte ett fiskben i vår underbara middag!


Jag åt inte fisk hos Jannis denna resa, men har gjort det förut, och jag håller med om att den är fantastiskt god!

Jag åt två middagar där i september: hemlagad mousaka och kyckling ugn. Så gott!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT