Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-14, 19:31
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Amorgos? Milos? eller båda

Hej!


Jag undrar om jag har tagit mej vatten över huvudet


Jag hade tänkt ö-luffa denna sommar, men tyvärr så räcker varken pengar eller tid till att luffa mer än 1 vecka.


Jag vill till både Amorgos och Milos.....


min fråga till er är?


Är det möjligt att hinna med dessa 2 öar på en vecka?


eller borde jag välja 1 ö bara?


och i så fall vilken?




Jag vill gärna se båda, men vem tycker ni om ni var tvungna att välja, att jag ska välja?


Jag vill ha lugn och ro, vackra byar med smala gränder som jag kan gå till, vacker utsikt över land och hav....även sol och bad. Jag vill kunna bada och sola och strosa i gränder där jag bor...utan att behöva hyra fordon, men gärna gå.


tacksam för hjälp, jag vet att jag kan lita på er

Senast redigerad av theresa den 2014-02-14 klockan 20:12.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-14, 20:29
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Amorgos? Milos? eller båda

Kan du reise fredag-søndag slik at det blir litt mer enn en uke så kan du ta to øyer...men har du bare en uke og du føler for "lugn og ro" så ville jeg vel ha holdt meg til en øy... evt. 5 dager på en øy og to på den siste bare for å ta et "titt"

Synes forøvrig ikke noen av øyene passer etter min smak...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-15, 05:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Amorgos? Milos? eller båda

Och jag tycker att Amorgos i en vecka nästan är för kort tid.
Så jag föreslår att du tar den ön. Tror inte du blir besviken.
Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-16, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amorgos? Milos? eller båda

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag vill ha lugn och ro, vackra byar med smala gränder som jag kan gå till, vacker utsikt över land och hav....även sol och bad. Jag vill kunna bada och sola och strosa i gränder där jag bor...utan att behöva hyra fordon, men gärna gå.
Du får nog välja en av öarna, för det är inte helt enkelt att resa mellan Milos och Amorgos. Jag hade valt Amorgos. Kan bero på att Amorgos ligger på min topp-tre-lista.

Det enda som inte riktigt stämmer med dina önskemål ovan är att det inte är promenadavstånd mellan byarna, dock är det vandringsavstånd. Annars kan du åka buss.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-17, 14:16
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Amorgos? Milos? eller båda

Tack för era svar

Jag var nog otydlig när jag skrev att jag ville gå till byarna jag menade att jag ska kunna gå till gränderna och strosa runt på kvällarna i den byn jag bor i
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-17, 17:08
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Amorgos? Milos? eller båda

En av grunnene til at jeg svarte at ingen av øyene passet etter min mening..kommer du med her, altså det ble mistolket (byer du kan gå til)
I tilegg så synes jeg ikke Adamas på Milos er er en rolig og fredelig plett..og du har ingen fine strender der i gangavstand (etter min smak)
Men det er jo en god del butikker og småveier man kan titte i på kveldstid, men ingen slike typisk koselig "labyrinter" som man kan finne på mange andre øyer. Dog finner du det i Chora, men for å komme dit er du avhengig av bil/buss.

På Amorgos er det rolig og fredelig, du kan ha utsikt over strand og hav om du er heldig... beste stranden er dog ikke i Katapola.
Det er ikke mye "grender", smug og "labyrinter med butikker hverken i Katapola eller i Egiali.. altså fort gjort å se alt Men fra Egiali er det noen landsbyer rundt oppi fjellene som er i gangavstand (men ikke for kveldsgåing)
Chora på Amorgos er aldeles nydelig ! Men du er altså avhengig av buss eller bil for å nå byen fra begge byene.
Jeg kjedet meg i Egiali etter 4 dager... (reiste alene) Men kunne ha vært der litt lenger om jeg reiste som par.
Er du typen som liker å ligge på stranden hele dagen og ha det helt fredelig rundt deg så hadde jeg kanskje valgt å bo på det lille "hotellet" på den borte lille stranden i Egiali.
Siden det virker som du er glad i bad og strand og valget skal være blandt disse to øyene, så hadde jeg nok valgt Amorgos.. netopp forde du er avhengig av buss for å komme til en fin strand om du bor i Adamas..og bussene begynner ikke å gå før 11.30. og det er ikke så lett å finne den optimale roen heller der synes jeg .

Det var mange flotte steder og oppleve på Milos om man har bil, eller ønsker å bruke buss ! Skulle du velge Milos så bli med på en dagstur med kajakk , anbefales på det varmeste..

Men vi mener og synes så mye forskjellig...

Tinos og Amorgos er forresten bedre å kombinere enn Milos og Amorgos om du vil ha to øyer... Jeg tror at du kanskje lettere finner det du vil ha på Tinos, men der har du kanskje vært ?

Senast redigerad av Ia den 2014-02-17 klockan 17:13.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-02-17, 22:36
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Amorgos? Milos? eller båda

Kombinerade just Amorgos och Milos på en öluff för sådär 6-7 år sen, men hade då två veckor på mig (minus två nätter i Aten på vägen hem). Tyckte det var för kort tid för att uppleva de två öarna, så jag tycker absolut att du ska nöja dig med en av dem! Och som Janne säger det är inte helt lätt att förflytta sig mellan dem, det tog oss en hel lång dag med en längre "mellanlandning" på Sifnos.

Jag gillar både Amorgos och Milos, finns mycket att uppleva på båda, men ingen av dem uppfyller egentligen dina "krav" på en ort med både mysiga gränder och fint bad inom gångavstånd.

Jag skulle valt Amorgos som är en vacker och lugn ö med fina byar!
(Är själv sugen på att återvända dit denna sommar)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT