Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-27, 10:27
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard "3000 frågor" angående båtresor i Grekland..

Halloj!
Efter att ha kidnappat lite andra trådar inser jag att jag nog får starta en egen för alla mina frågor.
Vi ska för första gången flyga reguljärt till Aten och sedan ta färja ut i ö-världen. Känns jätteroligt och spännande!
Valet av ö har fallit på Andros. Vi har hittat ett flyg som landar 15.20 i Aten, och enligt nuvarande tidtabell går sista båten från Rafina till Andros 17.30. Tror ni att det är rimligt att hinna med den båten?
det går även ett annat flyg som landar 12.45 men det är 2000:- dyrare.
Ett alternativ kan ju vara att chansa på det billigare flyget och om vi skulle missa den sista båten, då kan vi ju övernatta i Rafina för de 2000:- som vi "sparat" på det billigare flyget och ta morgonbåten 07.20 till Andros på söndagen. frågan vlir då här om det är svårt att få plats på båten om man inte bokat biljett i förväg.

tacksam för svar från er greklandsproffs!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-12-27, 13:04
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: "3000 frågor" angående båtresor i Grekland..

Hej!
Jag har aldrig tagit båten från Rafina, men då det ligger närmare flygplatsen än Piraeus finns det kanske en chans att hinna. För mig låter det som allt för kort tid, men som du säger kan man ju alltid chansa. Om ni reser på sommaren är det vanligt med försenade flyg, då trafiken är så tät till Athen att man ibland får "vänta" i luften på att få landa. Sen ska man oftast transporteras med buss till terminalen och vänta på bagaget som kommer i omgångar. Har man tur kommer det i första omgången!

Hur fullbokade färjorna till Andros brukar vara vet jag inte, men generellt brukar det gå bra att köpa biljetter ända fram till avgång förutom runt storhelger och under grekernas semesterperiod (slutet av juli till mitten/slutet av augusti).

Det här med att chansa och låta det bli som det blir är en del av charmen med att resa på egen hand. En kväll i Rafina blir kanske en bra nedvarvning på väg till ö-semestern...
Våga
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-12-27, 13:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: "3000 frågor" angående båtresor i Grekland..

Det där med att chansa och låta det bli som det blir är ju som "våga" säger en del av charmen med en greklandsresa.

Om ni landar 15.20 bör det ta en halvtimma högst att få väskorna. På Athens flygplats brukar man inte behöva åka buss utan man kommer in i flygplatsbyggnaden direkt.

Någon av er kan gå direkt och köpa färjebiljetter Rafina-Andros på flygplatsen (det tror jag fungerar även från Rafina, från Pireus fungerar det).

Sedan tar ni buss eller taxi, som går på en halvtimma till Rafina. Bussen kostar cirka 3 Euro.
Beroende på lyckan med färjebiljetter hinner ni troligen med färjan, eller ta ett boende på plats i Rafina.

Kalimeravänner har föreslagit Corali hotell, för cirka 50 Euro per dubbelrum.
Men jag tror ni kommer med färjan. Om det inte är taxistrejk, busstrejk eller att flyget är hiskeligt försenat.
Lycka till med en trevlig resa!

Birgitta (som för övrigt aldrig har åkt till grekiska ö-världen från Rafina)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-12-27, 14:36
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: "3000 frågor" angående båtresor i Grekland..

Tack för era svar!
Tror det lutar åt en lugn skön behaglig start på semestern med en övernattning i Rafina. Bättre det än att man ska bli arg på barnen som inte går fort nog.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-12-27, 16:10
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: "3000 frågor" angående båtresor i Grekland..

Ni hinner

Bussen tar en halv timme och skulle inte tidtabellen riktigt passa med er ankomst så tar ni bara en taxi.

Bagaget har ni i er hand 30 min efter ni landat.

Båtbiljett köper ni i Rafina eller vid den resebyrå som finns i ankomsthallen efter tullfiltret.

O m det ändå skulle spricka, d å fixar ni lätt rum i Rafina och åker vidare nästa morgon.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-27, 17:51
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Re: "3000 frågor" angående båtresor i Grekland..

Inga problem, ni hinner!
//
KR
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-27, 21:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: "3000 frågor" angående båtresor i Grekland..

Jeg er også enig...er flyet i rute så rekker dere dette...ta gjerne en taxi om dere er flere... det går litt kjappere og er ikke så dyrt... men en av dere kan jo stikke bort å sjekke busstidtabellen før man tar valget.
(busstopp tvers over veien mot venstre når man kommer ut fra ankomsthallen)
Rafina havn er liten og oversiktelig så ikke vær redd for evt. forvirring og leting etter båt der nede
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT