Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-14, 15:07
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Bara 214 dagar kvar...

Eftersom vi börjar närma oss 200-dagars-strecket, så är det väl dags att lansera första rutt-idén.

Jag tänker mig fyra öar fördelade på våra 16 dagar. Eller tre. Det beror på trivsel, färjor, vindar etc.

Förhoppningsvis kan vi flyga inrikes en väg till eller från Athen. Det vet vi inte ännu, eftersom Olympic bara har resor till och med mars uppe.

Rutten är just nu: Schinoussa, Iraklia, Amorgos, Astypalea. Eller i motsatt riktning? Alla öar är nya för oss, förutom Amorgos, där vi varit två gånger. Vad tror ni om blandningen?

Enligt gpt tar vi oss såväl till Asty som till Schinoussa med färja den kväll vi anländer till Athen, så båda rutterna är möjliga. Så nu ska här finputsas på planerna.

En hinner ju ändra sig några gånger

Bea, som jobbar bort november med Greklands-längt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-15, 05:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Bara 214 dagar kvar...

Frosten börjar lägga sig på marken här hos oss i Umeå eller hur Bea? Vi väntar nog snart snö. Men dagarna är vackra och solen har kommit fram ofta.
Det känns ganska skönt faktiskt. För när man tar fram almanackan och ser att det är exaxt en månad innan man når Paleochora via bussen som går den vackra vägen över bergen,,,,, Då känns det skönt! Du har lite fler dagar att räkna, men planering är bästa medicin.
Birgitta (som måste fixa snöskottarhjälp under 6 veckor)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-15, 10:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bara 214 dagar kvar...

Ja gud vad jag längtar efter snö. Inte ens frost i morse. Ser fram emot fin härlig pudersnö som lyser upp allt. Ljusfestivalen som invigs idag kommer att ske i becksvart mörker och antagligen ska det regna också. Har också noterat att vår stad ligger högt i rankingen över ställen som folk vill resa till nästa år. Tänk om vi blir en turiststad för ett tag.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-15, 11:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Bara 214 dagar kvar...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja gud vad jag längtar efter snö. Inte ens frost i morse. Ser fram emot fin härlig pudersnö som lyser upp allt. Ljusfestivalen som invigs idag kommer att ske i becksvart mörker och antagligen ska det regna också. Har också noterat att vår stad ligger högt i rankingen över ställen som folk vill resa till nästa år. Tänk om vi blir en turiststad för ett tag.

Eva
Håller med, Eva.

Så Beas fundering över öar så:Vi återkom till Amorgos i höstas efter ett uppehåll på cirka 4 år. Vi har varit många gånger till denna underbara ö. Efter 10 dagar åkte vi vidare, vi skulle ju ö-luffa! Men jag kan gott tänka mig att bara vara på Amorgos (kanske byta ort någon gång). Ön är så underbar. Vi hade tänkt åka till Schinoussa, men valde bort ön på grund av den sena säsongen, men åker gärna dit någon annan gång.


Så Bea, rådet jag kan ge dig, ta inte så många öar. Jag hade bara valt Amorgos och Schinoussa. (Fast Astypaleya är också en gilla-ö av mig.


Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-15, 11:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bara 214 dagar kvar...

Glömde skriva att rankingen som placerade Umeå så högt som besöksmål gjorts av Lonley Planet.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-15, 13:58
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Bara 214 dagar kvar...

Jo, var är vintern? Inte i Umeå i vart fall... Idag är det fruktansvärt grått och trist.

Hmm, det här med antal öar är ju som det är. Vi är lite rastlösa av oss. Tre hinner vi nog med i vart fall, och jag tror inte vi väljer bort Astypalea. Dit har vi varit på väg många gånger .

Jag längtar tillbaka till Amorgos nu när barna är lite äldre. Sist blev det korta promenader då vår yngsta bara var fyra år. Vi hoppas nästa sommar på riktiga vandringar, han har då hunnit fylla 11. Och verkar inställd på att vandra. Så Amorgos förblir nog också kvar... Vi får väl se!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-21, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bara 214 dagar kvar...

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Enligt gpt tar vi oss såväl till Asty som till Schinoussa med färja den kväll vi anländer till Athen, så båda rutterna är möjliga.
Om ni väljer att börja på Astypalea så kommer ni fram tidigt på morgonen. Det blir en lång resa. Jag hade börjat på Schinoussa.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-11-21, 14:26
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Bara 214 dagar kvar...

Jo, vi lutar åt det (just nu). Har planeringsmöte till helgn med de familjer som ansluter några dagar efter vår ankomst. Nu ska här jämföras färjetider!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-11-28, 20:36
Kajode Kajode är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Nacka
Inlägg: 55
Standard Sv: Bara 214 dagar kvar...

Amorgos härliga ö. Jag blev väldigt förtjust i Astypalea och även min man men våra ungdomar var inte lika begeistrade när vi var där. Det var 3 år sedan vi besökte ön och de var då 14 och 16 år. Jag tyckte Asty var en mysig ö med få turister (var där i mitten av juni) och åt riktigt god mat där. Det bästa var att vi tog inrikesflyget från Aten direkt dit vilket var perfekt. Vi flög över många tidigare besökta kykladeröar och såg klostret på Amorgos på rätt nära håll då vi inte flög så högt, en häftig upplevelse.

Vi har också varit på Schinoussa på samma resa och ungdomarna var inte så förtjusta in den ön heller men jag tyckte den var bra men Asty bättre! Dock är Amorgos min favoritö och där kan man spendera mycket tid, speciellt i Egiali som är vår favoritplats!

Blir nog inget Grekland nästa år, funderar på att bila i Frankrike men sedan får det nog bli en öluff igen.

Härligt att längta bort och planera sommarens resor nu när mörkret och kylan är här.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT