Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-28, 21:19
sannapannna sannapannna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 3
Standard Hyra moped på öarna

Hej!
Jag tänkte hyra moped på Amorgos när jag åker ner i sommar, tänkte bara kolla så detta är möjligt. Vilken typ av körkort kräver de för en vanlig EU-moped?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-01, 09:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Här kan du läsa om reglerna.
http://www.kalimera.se/oluffa/moped.html

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-01, 11:14
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hyra moped på öarna

På Amorgos hadde jeg heller leid en bil... det er mye fjell og daler...bratt opp og bratt ned...lange strekninger med bare et goldt landskap til neste attraksjon/landsby/strand. Det er en vill og utrolig vakker utsikt, men selv ville jeg syntes det ville være slitsomt å oppleve øya med moped.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-01, 12:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
På Amorgos hadde jeg heller leid en bil... det er mye fjell og daler...bratt opp og bratt ned...lange strekninger med bare et goldt landskap til neste attraksjon/landsby/strand. Det er en vill og utrolig vakker utsikt, men selv ville jeg syntes det ville være slitsomt å oppleve øya med moped.
Enig
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-01, 12:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
På Amorgos hadde jeg heller leid en bil... det er mye fjell og daler...bratt opp og bratt ned...lange strekninger med bare et goldt landskap til neste attraksjon/landsby/strand. Det er en vill og utrolig vakker utsikt, men selv ville jeg syntes det ville være slitsomt å oppleve øya med moped.
Att cykla runt ön kan man helt ta och glömma då alltså.. ..skojar bara.. jag ska hyra bil!..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-01, 17:15
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Hehe...ja det kan du bare glemme... Bil må du leie ja ! Chora er fantastisk koselig og klosteret er et must... og så bade nede i det store blå etterpå. Jeg syntes stranden til venstre nedenfor den lille kirken var finest
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-01, 17:18
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Hehe...ja det kan du bare glemme... Bil må du leie ja ! Chora er fantastisk koselig og klosteret er et must... og så bade nede i det store blå etterpå. Jeg syntes stranden til venstre nedenfor den lille kirken var finest
..Tänkte väl det!..
Funderar på att bo några nätter i Chora också.. bra utgångsläge för vandringar!..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-02, 07:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Att cykla mellan Katapola och Chora är inget problem. Den sträckan gick jag flera ggr. Hela ön med cykel kräver nog en del. Många som åkte en del moped när jag var där ex mellan Katapola och klostret. Alla tre färdsätten kan fungera lite beroende på hur dagen ska se ut och vart turen ska gå. Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-02, 12:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Att cykla mellan Katapola och Chora är inget problem. Den sträckan gick jag flera ggr. Hela ön med cykel kräver nog en del. Många som åkte en del moped när jag var där ex mellan Katapola och klostret. Alla tre färdsätten kan fungera lite beroende på hur dagen ska se ut och vart turen ska gå. Eva
Låter bra det Eva! Gillar att cykla så sträckan mellan Katapola-Chora ska jag nog klara av, promenera kan jag ju med göra, det är ju bara cirka 5 km där emellan!
En lagom motionsrunda!..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-02, 14:08
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Nu har jag inte vare sig cyklat eller gått från Katapola till Chora (enbart åkt buss o bil), men nog måste man vara ganska vältränad för att cykla den sträckan, det är ju rejäla uppförsbackar större delen av vägen?

Har funderat på att gå upp till Chora om jag nu kommer till Amorgos i sommar, men att cykla det har aldrig fallit mig in
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-02, 15:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Nu har jag inte vare sig cyklat eller gått från Katapola till Chora (enbart åkt buss o bil), men nog måste man vara ganska vältränad för att cykla den sträckan, det är ju rejäla uppförsbackar större delen av vägen?

Har funderat på att gå upp till Chora om jag nu kommer till Amorgos i sommar, men att cykla det har aldrig fallit mig in
Ok, visste inte att att det var så backigt just den sträckan.. nog för att jag är tränad nog för att cykla och springa en del... MEN.. är det mycket backar då lessnar jag snabbt!

Men promenera är ju helt ok, även om det är backigt, bara skönt att få röra på sig och inte hela tiden sitta i en bil!
Tack för info!..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-03, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Men promenera är ju helt ok, även om det är backigt, bara skönt att få röra på sig och inte hela tiden sitta i en bil!
Det finns en vandringsled mellan Katapola och Chora.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-03, 13:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hyra moped på öarna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det finns en vandringsled mellan Katapola och Chora.
Just ja.. ..det har jag ju läst i e-guiden!..Säkert trevligare att gå den än på bilvägen!..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT