Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-11, 13:51
Emme762 Emme762 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5
Standard Behöver hjälp med rutt/öar (Poros/hydra/sifnos...)

Hej!
Vi är en familj på två vuxna och tre barn (4,9 och 12 år). Till sommaren planerar vi att ö-luffa i Grekland . Äntligen.

Jag funderar över dessa öar: Hydra, Poros, Sifnos, Syros. Har även en tanke åt Milos men denna ön ligger nog lite för långt borta.

Vi vill inte spendera allt för lång tid på färjan. Även om själva resorna också är spännande för barnen. Vilken rutt är enklast med tanke på avgångar och hur färjorna går?

Kanske åka till Poros - Hydra - Sifnos - Syros?
Eller ska vi kanske byta ut Syros mot en annan ö?
Hur är förbindelserna mellan dessa öar?

UPPSKATTAR all hjälp vi kan få inför planeringen.
TACK
/Emme
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-11, 18:12
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Behöver hjälp med rutt/öar (Poros/hydra/sifnos...)

Fra Poros og Hydra tror jeg ikke du finder en færgeforbindelse til Syros eller Sifnos, men skal tilbage til Piraeus for at komme ud til de to øer.

Syros og Sifnos ligger endvidere på to forskellige ruter, men har dog indbyrdes færgeforbindelse.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-11, 19:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Behöver hjälp med rutt/öar (Poros/hydra/sifnos...)

Citat:
Ursprungligen postat av Emme762 Visa inlägg
Kanske åka till Poros - Hydra - Sifnos - Syros? Eller ska vi kanske byta ut Syros mot en annan ö? Hur är förbindelserna mellan dessa öar?
Som larvih skriver så finns det inga båtförbindelser mellan Poros/Hydra och öarna i Kykladerna. Båtarna till Hydra och Poros går från Pireus, och om ni ska vidare till exempelvis Sifnos och Syros måste ni först åka tillbaka till Pireus.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-12, 11:00
Emme762 Emme762 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Behöver hjälp med rutt/öar

Tack. Det var ungefär vad jag tänkte efter lite mer efterforskning.

Har ni möjligtvis tips på en enkel och relativt smidig rutt för en familj som ö-luffar tillsammans första gången? Kanske inte allt för långt bort från Aten.


Vi älskar små sandstränder som omringas av klippor. Enbart platta långa stränder är inte riktigt vår grej. Mindre öar är att föredra då det oftast är lättare att ta sig runt.


Tack för er tid....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-12, 14:08
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Behöver hjälp med rutt/öar (Poros/hydra/sifnos...)

Hej!
Jag föreslår då Sifnos, Serifos och Milos. Eller Syros, Kythnos, Sifnos.
Syros tycker vår familj verkligen om, och där finns många små stränder att botanisera bland, samt en väldigt fin stad (Ermopouli) att strosa om kvällarna. Vissa gillar att bo i stan och åka ut till stränder på dagarna, vår familj har föredragit att bo i Kini och ta buss/taxi in till stan om kvällarna.
Kythnos har inte världsfina stränder, men en jättemysig hamnby, fina andra byar och är lätt att köra runt på. Hemtrevligt på något sätt... God mat också.
Sifnos har superfina stränder, och jättebra busslinjer som ni lätt tar er runt ön med.
Milos erbjuder väldigt annorlunda stränder, en underbar heldagsbåttur runt ön och trevliga byn Pollonia. Adamas gillar jag inte lika mycket.
Serifos har vi inte besökt, men har hört mycket gott om denna ö också .

Hälsar
Bea
ps: 2012 besökte vi Kythnos, Syros och Milos, resebrev finns att läsa från vår resa detta år!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-12, 15:31
Emme762 Emme762 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Behöver hjälp med rutt/öar (Poros/hydra/sifnos...)

Tack Bea. Sifnos är absolut intressant.
Tittat lite närmare på flygbiljetter och hittade prisvärt till Mykonos. Kanske bättre utgångsläge för oss. Såfall tänker jag lite annorlunda.

Paros - antiparos - och Sifnos.
Eller är Naxos ett bättre alternativ?
Mykonos är jag inte så intresserad av att stanna på mer än en natt. Gör vi ett stort misstag om vi lämnar mykonos för snabbt

Det var en massa frågor - igen . Kanske någon kan hjälpa.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT